Alle Google updates sinds 2000: de volledige geschiedenis op een rij!

Voor iedereen die zich bezighoudt met SEO of bezig wil gaan houden met zoekmachine optimalisatie is het belangrijk om alle updates die doorgevoerd worden door Google in de gaten te houden. Hierom deze lijst met alle Google updates op een rij en zorgen we niet alleen voor een opsomming. Maar ook de achterliggende gedachtes van de zoekmachine.

Heb je zelf een case waarin je duidelijk de resultaten ziet van een update of missen we een (kleine) update in dit artikel. Stuur het gerust door naar info@onlinemarketing.nl.

Google Updates in 2019

Ook in het jaar 2019 zijn er verschillende Google updates doorgevoerd, hieronder de bekende updates.

De BERT-Update: 24 Oktober 2019

Deze update is officieel door de zoekmachine kenbaar gemaakt en zou een effect hebben op ongeveer 10% van alle zoekopdrachten. Mits dit waar is zorgt dit ervoor dat het direct de allergrootste update is van de afgelopen 5 jaar.

Google Core-update: 24 September 2019

In de maanden Maart en Juni is er een ‘Core-update’ doorgevoerd die moest zorgen dat de “E.A.T.-criteria” zorgt voor betere zoekresultaten. De update in September is van andere aard. Het is namelijk zo dat deze voornamelijk gericht is op 4 algemene factoren:

  1. Content & kwaliteit van deze content;
  2. Expertise (van de auteur / het domein);
  3. De presentatie & productie (UX-design?);
  4. Vergelijking met de concurrenten.

Achteraf kwam wel naar voren dat deze update een stuk minder sterk was dan degene in Juni.

Google Core Update: 2 Juni 2019

Een keer wat anders: de zoekmachine kondigt deze update zelf al aan via Twitter. Via het Twitter-account van Google krijgen SEO-specialisten te horen dat deze update in de opvolgende dagen wordt uitgerold.

Veel SEO’s zijn benieuwd naar de update omdat er in de Maart-update veel gebeurd is in verschillende niches. Voornamelijk de financiële en gezondheids-niches.

Achteraf blijkt dit niet volledig zo te zijn, al zien sommige goede websites veel goede posities terug en zien ze een herstel qua organische website-bezoekers. Deze update lijkt voornamelijk een update te zijn waar Google kijkt naar de zoekintentie. Kortom: informatieve zoekresultaten als de zoekopdracht informatief is. En koopgerichte resultaten (denk aan een categorie- of product-pagina van een shop) als men zoekt naar een directe oplossing.

Google Core Update: Maart 2019

Een dramatische update voor de één en erg lucratieve update voor de andere. De SEO’s uit Amerika noemen dit ook wel de “Florida 2-update”. Het lijkt erop dat de zoekmachine de update van Augustus 2018 in sommigen gevallen terugdraait en enkele andere sites nog verder naar beneden in de zoekresultaten duwt.

Deze update zorgde ervoor dat veel sites in de gezondheids- & medische-branche een flinke klap hebben gekregen als deze niet voldoen aan de nieuwe eisen qua zoekintentie.

Er is ook een andere kant van het verhaal. Sites die ‘onterecht’ een klap hebben gekregen bij de update van Augustus 2018 zien soms het niveau van hiervoor terug. Het lijkt er dan ook op dat als je na de update in Augustus 2018 met je site aan de slag bent gegaan je wordt beloond met website-bezoekers vanaf Maart 2019.

Google Updates in 2018

De updates van 2019 lijken soms betrekking te hebben op de updates uit 2018. Daarom ook uit dit jaar de Google updates op een rijtje!

Medic-Update op 1 Augustus 2018

Algemene ‘core updates’ worden regelmatig uitgevoerd door de zoekmachine met als doel om de resultaten steeds beter te maken. In 1 Augustus 2018 was dit ook het geval alleen later bleek dat voornamelijk zoekresultaten in verschillende niches verschil te zien was. De naam ‘Medic’ update komt van het feit dat de grootste verschillen te zien waren in de gezondheids- en medische wereld.

Ook in de financiële wereld en andere ‘advies’-branches waren de verschillen merkbaar. Het lijkt er daarom op dat Google bezig is geweest om de waarheid naar boven te krijgen en deze content beloont met website-bezoekers.

Kwaliteitsupdate – Mei 2018

Veel SEO’s hameren er al jaren op, enkele guru’s gaan zelfs zo ver: “Publiceer waardevolle content en de rest komt vanzelf!”. Een onderwerp waar over gediscussieerd kan worden, en wordt. Maar de update van Mei 2018 geeft goede & waardevolle content steeds meer voordelen bij het verkrijgen van topposities. UX wordt hierdoor steeds belangrijker.

Websites die traag laden, weinig / dunne content op hun sites publiceren, hoge bounce-ratio’s lieten zien en veel advertenties tonen zagen de grootste dalingen na deze update.

Google Core Update: 16 April 2018

Deze update zorgt, als we de zoekmachine mogen geloven, ervoor dat sites die minder goed uit de bus kwamen in het verleden maar wel goede content delen. Beter gevonden worden. Zogenaamde ‘ondergewaardeerde’ sites zagen significante verbeteringen ten opzichte van sites met weinig content.

Google Core Update: Maart 2018

Deze update staat vrijwel gelijk aan de update van April 2018. Deze update is niet om sites te straffen, maar enkel om goede sites (met goede content) te belonen.

De grootste updates die SEO ooit heeft gekend

Google Penguin Updates: 1e Update in April 2012

De eerste Google Penguin update schudde de SEO-wereld direct wakker. Rond 24 April van 2012 kregen sites die actief en overduidelijk linkbuilding hebben uitgevoerd flink gestraft. Het ging hier in eerste instantie voornamelijk over pagina’s die rankte doordat ze een ongekend hoog % aan ‘exact match’ links aantrokken. In de Engelstalige zoekopdrachten zorgde dit zelfs voor een impact van 3,1% op alle resultaten.

De Penguin updates staan bekend om de ‘off-site’ factoren. Denk aan het zoekwoord-spammen van zoekwoorden in de desbetreffende anker-teksten.

Vervolgens zijn er nog 3 grote Penguin uptades uitgevoerd. De tijdspannen zien er als volgt uit:

  1. 24 April 2012: eerste Penguin update;
  2. Mei 25 2012: refresh van de data (eenzelfde update als in April, enkel met andere data);
  3. Juni 2012: wederom meerdere keren een verversing van de data;
  4. Penguin 2.0 in Mei 2013 wordt uitgerold en is direct een verandering van het volledige algoritme dat inkomende links waardeert;
  5. Penguin 2.1: kleine update;
  6. Penguin 3.0 in Oktober 2013: Update van de data en een mogelijkheid om je rankings terug te krijgen als je netjes de ‘disavow’-tool en spammy links hebt verwijderd;
  7. Penguin 4.0: Aangekondigde update van September 2016 die is opgedeeld in twee gedeeltes. Enerzijds een volledige algoritme update en aan de andere kant een update die zorgt dat er door het algoritme voornamelijk pagina-specifiek wordt gekeken in plaats van domein-breed.

Google Panda Updates: 1e update in Februari 2011

De Panda update, ook wel de ‘farmers-update’ genoemd omdat het ‘contentfarms’ aanpakte, heeft waarschijnlijk de meeste impact gemaakt op de SEO-branche. Tevens was dit de eerste update die zorgde voor zo veel verschillen in de zoekresultaten. Naar schatting zorgde de eerste update ervoor dat 12% van de zoekresultaten er anders uitzagen.

Het doel van de Panda update was om bijvoorbeeld grote sites met lage kwaliteit content aan te pakken. Deze sites verdienen het in de ogen van Google niet om veel bezoekers naar de site te trekken. Ook Affiliate-sites met weinig content en sites die meer advertenties lieten zien dan ‘normale’ content zijn flink aangepakt. Ook over-optimalisatie werd voor het eerst echt hard aangepakt.

Voor velen SEO’s een pittige aangezien je hier vroeger mee weg kwam en topresultaten kon halen!

Er zijn in totaal veel Panda Updates geweest, hieronder de verschillende updates voor je op een rij:

  1. 0 Panda Update: Februari 2011;
  2. 0 Panda Update: April 2011: de update is wereldwijd uitgerold (ook in Nederland dus);
  3. 1 Panda Update: kleine update in Mei 2011;
  4. 2 Panda Update: nog een update in Juni 2011;
  5. 3 Panda Update: ook in Juli 2011 een update;
  6. 4e Panda Update: De wijzigingen van Mei, Juni en Juli zijn inmiddels uitgerold in Augustus 2011;
  7. 5 Panda Update: nog een aanpassingen in het algoritme die de naam ‘Panda’ mag dragen;
  8. 0 Panda Update: ‘Flux’, een update waar we in 2% van de resultaten verschil zagen in Oktober 2011;
  9. 1 Panda Refresh Update; November 2011;
  10. Panda Dance: deze update zorgt ervoor dat de data iedere 10 dagen wordt ververst. Dit zorgt ervoor dat het zinloos is om dit telkens te blijven vermelden.
  11. Panda 4.0: Mei 2014. Deze update zorgde ervoor dat over-optimalisatie wordt aangepakt. Tevens lijkt het erop dat na deze update het over het algemeen langer duurt om wijzigingen terug te zien in de zoekresultaten. Soms wel 6 weken.
  12. Panda 4.1: September 2014: Een grote wijzigingen aangezien 3-5% van de zoekopdrachten andere resultaten vertoond.
  13. Panda 4.2: Aangekondigd in Juli 2015, maar er is niet veel gebeurd. Google gaf tevens aan dat het maanden duurt om deze update uit te rollen. Deze update is tevens de laatste waardoor het lijkt alsof Panda direct is geïntegreerd in de ‘core-updates’ die nog wel regelmatig worden uitgevoerd.

Hummingbird Update: Augustus 2013

Naast de twee belangrijkste Google updates, Panda en Penguin is er nog de Hummingbird. Dit is niet een dergelijke update die direct hoofdpijn heeft bezorgd bij de SEO’s van Nederland. Het is echter wel zo dat deze update ervoor heeft gezorgd dat de zoekmachine tekst en zoekopdrachten beter kan begrijpen.

Waarschijnlijk is het een begin van Google die een grote rol heeft gespeeld in het achterhalen van de zoekintentie per zoekterm.

Google updates die ouder zijn dan 2018

Aangezien er jaarlijks tientallen kleine updates worden doorgevoerd heb ik de belangrijkste updates hieronder op een rij gezet. Mocht je in die periode dus een verandering zien in het aantal organische bezoekers van je site, of in de zichtbaarheid. Dan is het goed mogelijk dat je last (of profijt) hebt gehad van die desbetreffende update.

Mocht ik er eentje missen, laat het me zeker weten!

Januari 2017: The Pop-up Penalty

Google gaat vanaf dit moment sites met grote pop-ups minder waarderen in de zoekresultaten. Wel zo prettig aangezien die pop-ups vaak niet direct te maken hebben met de zoekopdracht van de Google-gebruiker.

“Mobielvriendelijke boost” Update: Mei 2016

In Mei 2016 kreeg je een boost met je site indien je website mobielvriendelijk was. Dit zorgde voor een mega-switch in het aantal sites die goed te bereiken waren voor mobiele apparaten.

AdWords verandering: Februari 2016

Nog een update waar de SEO-wereld bang voor was. Google AdWords verwijderde in deze maand de zijbalk met advertenties en voegde op concurrerende zoekwoorden een 4e advertentie toe aan de resultatenpagina.

Local Pack Update: Augustus 2015

Google liet voorheen bij lokale zoekresultaten 7 resultaten zien in een ‘local pack’. Na de ze update was dit nog maar 3.

De aanpak voor Lokale SEO is hierdoor flink veranderd.

Mobilegeddon Update – April 2015

Bijna dezelfde update als in Mei 2016. Google verhoogt de vindbaarheid als je site goed werkt op mobiele apparaten. Belangrijke zaken zijn bijvoorbeeld de grootte van tekst, snelheid van een site en de algehele gebruiksvriendelijkheid (UX).

HTTPS wordt een factor: Augustus 2014

Het hebben van een actief SSL-certificaat zorgt voor een kleine boost. En bij klein bedoelen we echt ‘klein’. Er zijn weinig casestudies te vinden waarbij deze aanpassing voor grote verbeteringen heeft gezorgd.

De afbeeldingen bij auteurschap verdwijnt in Juni 2014

Misschien ken je het nog wel, afbeeldingen van de auteur werden weergegeven in de zoekresultaten. Voornamelijk voor bloggers was dit jammer. Het gerucht gaat dat de afbeeldingen voor een groter percentage kliks zorgde waardoor het af zou leiden van de advertenties.

Iets wat niemand ooit heeft bevestigd…

Meer ‘geen-klik’ zoekresultaten ‘knowlegde graph’ update: Juli 2013

Een erg grote stijging in de ‘geen-klik’ resultaten. Na deze updates wordt bij ongeveer 25% van de zoekopdrachten informatie getoond waar niet per sé op geklikt hoeft te worden om de informatie te achterhalen.

Spam update: Juni 2013

De zoekmachine is deze maand druk bezig geweest met het verwijderen van rankings voor sites die op regelmatige basis spammen. En dan met name in de financiële-, porno- en casino-gerelateerde zoekopdrachten.

Diversiteit Update Mei 2013

Een update die ervoor zorgt dat grote websites minder ruimte krijgen op de 1e pagina. Diverse domeinen kregen de voorkeur t.o.v. één domein op alle posities.

Benieuwd naar oudere updates of mis ik in jouw ogen een belangrijke? Stuur gerust een mailtje naar info@onlinemarketing.nl en we breiden dit artikel graag voor je uit.

Als SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'

Laat een reactie achter

Over OnlineMarketing.nl

Online marketing is niet iets wat je kunt overslaan als je een serieus bedrijf runt of een serieus bedrijf wilt runnen. Iedere doelgroep is namelijk via online kanalen te bereiken, al is het via een mobiele telefoon, horloge, PC of bijvoorbeeld  via een Google Home. Bedrijven spelen hier massaal op in. Om bij te blijven bij alle ontwikkelingen helpt OnlineMarketing.nl met het delen van kennis. Kennis die van toepassing is voor de Nederlandse markt.

Contact

Kipstraat 4,
3011 RT Rotterdam

010 30 30 222
info@onlinemarketing.nl

© OnlineMarketing.nl 2020 - Alle rechten voorbehouden