Black Hat SEO: een inleiding voor beginners

Black hat SEO is een term die als een soort spookverschijning rondwaart door de wereld van zoekmachine optimalisatie. Grote kans dat je er wel eens over gehoord hebt, maar hoe ziet het “black hat spook” er nou eigenlijk precies uit?

Jeroen van der Zwet schreef deze handige inleiding voor beginners. Een uitgebreide kennismaking met wat black hat seo is en welke gevaren het met zich meebrengt.

black hat seo inleiding voor beginners

Wat is Black Hat SEO?

Black Hat SEO is een manier om een website hoger in de zoekresultaten te krijgen, maar wel eentje die tegen de richtlijnen van de zoekmachines is. De zoekmachine, bijvoorbeeld Google, wordt om de tuin geleid om hogere posities af te wenden.

Er wordt ingespeeld op het algoritme van de zoekmachine in plaats van dat het een zoekopdracht van de gebruiker oplost. Black Hat SEO kan op korte termijn succesvol zijn, maar op langere termijn permanente schade aanrichten.

Het doel van zoekmachines is om de beste zoekresultaten te tonen op basis van een zoekopdracht. Ze zetten in op een positieve zoekervaring en filteren spam ertussenuit. De beste resultaten worden automatisch getoond door middel van algoritmen. Deze algoritmen verbeteren continue en zijn steeds beter in staat om Black Hat SEO te herkennen (en te bestraffen).

White Hat SEO is een betere methode om zoekmachineoptimalisatie uit te voeren. Het is een meer ethische benadering die zich houdt aan de richtlijnen van zoekmachines. White Hat SEO bestaat uit het creëren van hoogwaardige content en een betere algemene gebruikerservaring voor mensen die een website bezoeken.

Wat is het verschil met White Hat SEO?

Black Hat SEO druist in tegen de richtlijnen van zoekmachines en manipuleert deze om hogere posities te behalen. Het kan ertoe leiden dat een website volledig uit de zoekresultaten wordt gewist of een lagere positie krijgt (penalty). White Hat SEO is een meer ethische manier om SEO te doen door hoogwaardige inhoud en een goede gebruikerservaring te creëren.

In dit artikel wordt uitgelegd wat Black Hat SEO technieken inhouden, zodat je ze kunt vermijden bij het bedenken van zoekmachineoptimalisatie. Of, voor als je erachter komt dat je Black Hat SEO technieken gebruikt, je te laten zien dat het niet verstandig is om deze voort te zetten.

Welke Black Hat SEO-technieken worden veel gebruikt?

Er zijn veel verschillende Black Hat SEO technieken. Ze hebben allen het gezamenlijk doel om de posities in de zoekresultaten te manipuleren. En tevens de overeenkomst dat de technieken kunnen resulteren in een penalty. We bespreken de meest gebruikte technieken.

1. Keyword stuffing

Keyword stuffing is een verwijzing naar de Black Hat SEO strategie om content op te vullen met zoekwoorden. Het is een poging om de positie van een pagina of zoekwoord in de zoekresultaten te manipuleren.

Voorbeelden van keyword stuffing zijn:

  • Lijsten met telefoonnummers zonder substantiële meerwaarde;
  • Blokken met tekst met plaatsnamen waarop de pagina probeert te scoren;
  • Het zo vaak herhalen van dezelfde woorden of zinsdelen dat het onnatuurlijk is.

Keyword stuffing maakt teksten onnatuurlijk en daardoor ontstaat er een slechte ervaring voor gebruikers. Het kan er ook voor zorgen dat je pagina een rangschikking krijgt voor irrelevante zoekopdrachten en het kan tevens resulteren in een penalty.

vermijd keyword stuffing

2. Cloaking

Cloaking is een vorm van Black Hat SEO. Het principe zorgt ervoor dat bezoekers andere content te zien krijgen dan de bots van zoekmachines. Het doel van cloaking is hoger ranken op bepaalde keywords, terwijl bezoekers worden verleid om te converteren met andere content.

Bekende voorbeelden van cloaking zijn:

  • Verborgen content op een pagina te maken die alleen door de zoekmachines worden gezien;
  • Een HTML-pagina tonen aan de zoekmachines terwijl bezoekers een pagina met afbeeldingen zien.

Cloaking zorgt hiermee dus voor misleiding van zowel zoekmachines als daadwerkelijke bezoekers van de pagina. Op korte termijn kan cloaking gunstig zijn voor posities, maar als een zoekmachine het principe ontdekt, bestaat de mogelijkheid dat de pagina uit de index wordt gewist. Het kan zelfs leiden tot een penalty voor de gehele website.

Het is acceptabel (en in veel gevallen zelfs aan te raden) om content af te stemmen op verschillende groepen gebruikers. Je kunt de omvang van je website bijvoorbeeld verkleinen wanneer iemand deze bezoekt vanaf een mobiel apparaat. Je kunt ook de taal van een pagina wijzigen op basis van het land waar iemand vandaan komt.

Deze voorbeelden zijn volkomen acceptabel, zolang je maar niet de inhoud wijzigt die wordt weergegeven voor crawlers van zoekmachines. Als je nieuwsgierig bent naar hoe Google je website ziet, dan kun je fetch als Google-tool (in Search Console) gebruiken en deze vergelijken met wat gebruikers zien.

cloacking is een gevaarlijke black hat seo strategie

3. Misbruik van omleidingen/redirect (301)

Een omleiding of redirect houdt in dat iemand naar een andere URL wordt gestuurd dan degene waarop ze in eerste instantie hebben geklikt. Black Hat SEO gebruikt omleidingen buiten het doel waarvoor ze bedoeld zijn. Op dezelfde manier als bij cloaking kan dit inhouden dat een zoekmachine-crawler naar de ene pagina wordt omgeleid en alle andere gebruikers naar een andere pagina.

Een ander voorbeeld is het omleiden van een gezaghebbende pagina met veel backlinks naar een andere irrelevante pagina, alleen om de positie in de zoekresultaten een boost te geven. Dat komt doordat een 301-omleiding de meerderheid van de autoriteit doorgeeft van de ene pagina naar de andere. Dit betekent dat iemand die deze Black Hat SEO techniek uitoefent, omleidingen uitsluitend kan gebruiken om zoekresultaten te beïnvloeden.

Omleidingen mogen alleen worden gebruikt voor het doel waarvoor ze zijn ontworpen. Dit kan het geval zijn als een websitedomein verandert of twee soorten content terugbrengt op een pagina.

4. Content van slechte kwaliteit

Content van slechte kwaliteit, die niet van toegevoegde waarde is voor de eindgebruiker, is ook een veelgebruikte Black Hat SEO techniek. Het omvat vaak content die door een bot of een persoon van een andere website is geschraapt.

Op een gegeven moment waren zoekmachines niet goed in het herkennen van dit soort content, maar de Google Panda-update in 2011 heeft dit probleem opgelost. Websites met dubbele content (duplicate content) kregen direct een waarschuwing in de zoekresultaten. Sindsdien is Google veel beter geworden in het herkennen van dubbele content en content van slechte kwaliteit.

Het is ook verboden om onzichtbare trefwoorden aan de content toe te voegen. Sommige websites die zich bezighouden met Black Hat SEO doen dit door de tekst dezelfde kleur te geven als de pagina-achtergrond. Dit betekent dat de pagina kan worden weergegeven in zoekresultaten voor die onzichtbare zoekwoorden. Wanneer een gebruiker op het resultaat klikt en denkt dat het gaat om het onderwerp waarnaar hij heeft gezocht, vindt hij niets van de inhoud waarnaar hij op zoek was, omdat de zoekwoorden onzichtbaar zijn gemaakt.

Het schrijven van originele content van hoge kwaliteit is een belangrijk onderdeel van White Hat SEO. Het is niet alleen vereist om een ​​penalty van zoekmachines te vermijden, het zal je website ook onderscheiden van de concurrentie. Door content van hoge kwaliteit te creëren, ontstaat er vertrouwen bij je doelgroep en worden bezoekers klanten.

5. Betaalde links

Google en de meeste andere zoekmachines gebruiken links om de reputatie te bepalen. De positie van een site in de zoekresultaten van Google is deels gebaseerd op analyse van de sites die ernaar linken. Hoe relevanter de website die link naar jouw website, des te positiever de invloed op de zoekresultaten.

Dit werkt een Black Hat SEO techniek in de hand, namelijk het kopen of verkopen van links met hoge PageRank. Dit is echter in strijd met de richtlijnen voor webmasters van Google en kan een negatieve invloed hebben op de positie van een site in de zoekresultaten.

Je moet voorkomen dat een website betaalt om naar je content of website te linken. Google vraagt ​​gebruikers om hen te informeren over gevallen waarin mensen links kopen of verkopen. Ze verklaren dat ze zowel de koper als de verkoper van links zullen bestraffen zodra het wordt ontdekt. In de praktijk is het lastig om de vinger op de zere plek te leggen, alleen we kunnen niet uitsluiten dat zoekmachines in de toekomst extra richtlijnen doorvoeren en tevens het algoritme optimaliseren.

6. Spam reacties op blogs

Zoals de naam al doet vermoeden, omvat deze Black Hat SEO-techniek het opnemen van een link naar een website in een reactie op een blog of artikel. Deze praktijk komt tegenwoordig minder vaak voor omdat zoekmachines hun algoritme hebben aangepast en daardoor links in reacties negeren. Veel blogs maken als reactie daarop links in reacties nofollow. Dit betekent dat zoekmachines de link niet volgen, noch dat de link enige autoriteit doorgeeft. Uiteraard kan het je wel websitebezoekers opleveren.

Als je een blog hebt waarin reacties zijn toegestaan, moet je ervoor zorgen dat je reactiesectie niet door bots of mensen kan worden gespamd. Zoekmachines zullen pagina’s die spam bevatten, degraderen of volledig verwijderen uit de zoekresultaten. Het gebruik van antispamtools zoals de gratis reCAPTCHA-tool van Google is een manier om het risico op spam te verkleinen.

spam reacties onder blogs werken eigenlijk helemaal niet meer voor seo
Heb je zelf een blog met reactie mogelijkheid? Dan herken je de grote lawine aan spam reacties die je daar te verduren krijgt misschien wel

7. Link farms

Een linkfarm is een website of een verzameling van websites die uitsluitend zijn ontwikkeld met het oog op linkbuilding. Elke website linkt naar de site of sites die ze hoger willen scoren in zoekmachines. Zoekmachines rangschikken websites onder meer door te kijken naar het aantal links dat naar de website verwijst. Black Hat SEO maakt hiervan gebruik door linkfarms te gebruiken om het aantal backlinks van een bepaalde site te vergroten en daardoor posities te manipuleren.

Linkfarms hebben vaak inhoud van lage kwaliteit en veel links. De links bevatten normaal gesproken het trefwoord waarvoor ze willen dat de site rangschikt in de ankertekst. Zoekmachines kunnen linkfarms steeds beter detecteren en het gebruik ervan moet worden vermeden of beperkt. In plaats daarvan zou je White Hat SEO-technieken moeten gebruiken, zoals het creëren van hoge kwaliteit content, grafieken, gegevens, interviews of andere inhoud waarmee je op natuurlijke wijze backlinks kunt verwerven.

8. Private Blog Network (PBN)

Een Private Blog Network (PBN) is een verzameling websites die uitsluitend worden gebruikt voor het maken van links. Ze lijken op linkfarms omdat ze allebei het aantal links naar een website willen opdrijven. Elke PBN linkt naar de site die ze willen stimuleren in de zoekresultaten, maar linken niet naar elkaar.

Marketeers die een PBN willen bouwen zullen normaal gesproken verlopen domeinen kopen die al autoriteit hebben opgebouwd. Ze schrijven inhoud die lijkt op de inhoud die al bestond op het domein voordat het verviel en voegen links toe naar hun eigen site. Ze hopen dat zoekmachines niet merken dat ze een netwerk van websites beheren en dat hun hoofdwebsite veel hoger in de zoekresultaten staat.

Zoekmachines zijn slim geworden in het vinden van PBN’s en een website kan een penalty krijgen als een PBN gebruikt wordt om de posities in de zoekmachine te verbeteren. In plaats van moeite te doen om nepwebsites op te zetten of te onderhouden, zou je je kunnen richten op het creëren van hoogwaardige content onder een eigen domein. Door de content onder één dak te houden zal de website hoge autoriteit opbouwen, aangezien iedereen zal linken naar één domein.

Waarom moet je Black Hat SEO vermijden?

Hoewel Black Hat SEO (nog) niet illegaal is, schendt het wel de richtlijnen die door zoekmachines zijn opgesteld. Dit betekent dat als je je bezighoudt met Black Hat SEO, je het risico neemt om als straf een vervelende penalty te krijgen. Als je een penalty krijgt, kan het zo zijn dat je pagina’s uit de zoekresultaten verdwijnen. Dit betekent dat je website minder bezoekers trekt en uiteindelijk ook minder klanten.

De algoritmes van zoekmachines worden steeds slimmer om Black Hat SEO technieken te herkennen en te straffen. De kans dat je wordt betrapt op het uitoefenen van een Black Hat SEO techniek zal alleen maar groter worden. Black Hat SEO is niet van toegevoegde waarde voor de gebruiker en ook niet voor de zoekmachine. Hoewel het op korte termijn voordelen kan opleveren, zullen zoekmachines naar verloop van tijd deze techniek afstraffen met alle gevolgen van dien.

Hoe kan je Black Hat SEO vermijden?

Er is geen twijfel over mogelijk, maar het uitvoeren van Black Hat SEO technieken is letterlijk en figuur een risicovolle onderneming. Maar hoe kan je Black Hat SEO vermijden? Hier volgen enkele praktische tips:

  • Behandel de zoeker en zoekmachines op dezelfde manier. Voorkom dat crawlers van zoekmachines worden misleid door ze bijvoorbeeld naar een andere pagina te leiden. Je moet je altijd richten op het oplossen van problemen voor de zoeker en het creëren van een goede gebruikerservaring;
  • Schrijf alleen originele content van hoge kwaliteit en voorkom keyword stuffing. Schraap, dupliceer of herschrijf nooit content die van anderen is.
  • Koop of verkoop geen links. Het aanbieden van gratis producten in ruil voor links is eveneens verboden, maar wel minder opvallend en vooralsnog moeilijk te controleren.
  • Zet geen PBN op om links te krijgen. Op termijn zal dit afgestraft worden en is al het werk voor niets geweest. Zorg dat je op een natuurlijke manier links verzamelt, bijvoorbeeld met content van hoge kwaliteit.
  • Blijf op de hoogte van de richtlijnen voor webmasters, zodat je Black Hat SEO technieken kunt vermijden.

Tot slot

Een White Hat SEO-strategie is een veel betere benadering van zoekmachineoptimalisatie. Op de lange termijn zal het je meer opleveren en je hoeft nooit bang voor een straf van Google die je posities in de zoekmachine laat kelderen. Vermijd Black Hat SEO en respecteer de richtlijnen van de zoekmachines, zij zijn ten slotte degenen die klanten naar de websites brengen en ons omzet laten genereren.

Deze blog is mogelijk gemaakt door Jeroen van Promoboer

Written by

Jeroen van der Zwet Follow

Jeroen is bij JMPromotions altijd bezig met manieren voor zijn klanten te bedenken om op te vallen. Hij is dan ook een groot fan van creatieve inhakers die de aandacht opeisen.

Comments

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…

Je bent momenteel offline