De beste SEO bedrijven van 2020 (met 3 praktische keuzetips)

Een SEO bedrijf vinden kan een beetje voelen als de zoektocht naar die ene rijpe avocado in de supermarkt. Je weet dat érgens tussen al die keus de perfecte vrucht voor jou moet zitten, maar hoe vind je hem?

In dit artikel bespreek ik wat een SEO bedrijf top maakt.

Eerst kijken we naar een aantal van de meest innovatieve SEO bedrijven ter wereld. En omdat zoekmachine optimalisatie zich prima leent voor samenwerking op afstand, zou je zelfs kunnen overwegen om aan een van hen je SEO uit te besteden.

Voor wie het liever wat dichter bij huis houdt, volgt daarna een lijstje met enkele van de beste SEO bedrijven van Nederland. Daarna sluit ik het artikel af met wat praktische tips om je te helpen een goede keuze te maken en niet voor onaangename verrassingen te komen staan.

Inhoud:

zo vind je het beste seo bedrijf om tot grote hoogte te stijgen
Zo vind je het beste SEO bedrijf om tot grote hoogte te stijgen

De meest innovatieve SEO bedrijven van 2020 (wereldwijd)

De branche voor zoekmachine optimalisatie is voortdurend in ontwikkeling. Dat moet ook wel, want Google zelf verandert minstens zo hard mee.

Verleden week nog werd er weer een nieuwe Google core update aangekondigd (daarover kun je meer horen in onze online marketing podcast).

Je ziet daarom steeds meer specialistische bedrijven opstaan in verschillende onderdelen van SEO.

#1 Ubersuggest

Ik weet nog dat ik Ubersuggest een paar jaar geleden door iemand kreeg aangeraden als een handige tool voor zoekwoordonderzoek. Helaas was de tool op dat moment op sterven na dood.

Gelukkig was dat voor Neil Patel reden de tool te kopen en flink door te ontwikkelen.

Nu is het hard op weg om een erg complete SEO tool te worden. Maar er zit ook gewoon nog steeds een SEO agency achter: het online marketing bureau van Patel zelf. En als ze érgens weten waar ze het over hebben als het op SEO en content marketing aan komt, is het daar wel.

Neem zelfs eens een kijkje op het nieuwe Ubersuggest. Je kunt met een paar gratis searches per dag het platform leren kennen, of een advies met de consultants van Neil Patel aanvragen.

#2 Answerthepublic

Dit is in het afgelopen jaar hard uitgegroeid tot een van mijn persoonlijke favoriete marketing tools.

Waarom? Omdat Answerthepublic volledig inspeelt op één van de grote kansen van SEO: longtail.

Of meer specifiek: de exacte vragen en vergelijkingen die mensen in Google intikken, die te maken hebben met jouw hoofdonderwerp.

Doorgaans is het veel eenvoudiger om op die specifiekere vragen te scoren dan op het bredere zoekwoord.

De tool werkt heel simpel. Voer het belangrijkste zoekwoord voor jouw business in en je krijgt een uitgebreid overzicht van gerelateerde zoekvragen die mensen intypen.

Een rijke bron van inspiratie voor artikelen om te schrijven om die zoekers naar jouw website te trekken.

Bekijk Answer The Public en probeer het zelf.

#3 Voice SEO

Of je het nu leuk vindt of niet: voice is here to stay. Sterker nog: het aandeel van voice zoekopdrachten wordt met hoge snelheid groter.

Het is dus een belangrijke factor om op in te spelen, wil je organisch gevonden blijven worden.

Bij Voice SEO hebben ze zich daarom volledig in dit deel van de SEO markt gespecialiseerd. Ze doen onderzoek naar hoe mensen voice search inzetten en hoe je jouw website ervoor kunt optimaliseren.

Zelfs zonder ze in te huren kun je in hun resources een schat aan waardevolle informatie vinden.

#4 SEOJet

Met SEOJet haal je het gokwerk uit je linkbuilding. En daarmee speelt het bedrijf in op één van de belangrijkste onderdelen van de SEO-wereld: het opbouwen van een betrouwbaar, natuurlijk uitziend backlink profiel.

Daarvoor vertelt de software van SEOJet je precies naar welke pagina je de volgende link zou moeten bouwen en welke ankertekst die link dan moet hebben.

Je kunt SEOJet hier gratis proberen.

Ideaal in combinatie met een service als onze nummer 5 in deze lijst.

#5 Authority Builders

Bij Authority Builders hebben ze zich gespecialiseerd in outreach.

Dat wil zeggen: het vinden van bloggers en website eigenaren die een link naar jouw website willen plaatsen.

Daarbij gaat het niet alleen om de toegang tot deze sites. Je profiteert ook van de prijzen die zij met die bloggers en websites hebben onderhandeld, waardoor je goedkoper uit bent dan wanneer je deze sites zelf benadert.

Helaas richt dit bedrijf zich vooral op Engelstalige websites. Een Nederlands bedrijf dat een vergelijkbare service biedt om kansen voor linkbuilding te vinden, is LinkPizza.

Wat is het beste SEO bedrijf van Nederland?

Het klinkt misschien een beetje flauw, maar eigenlijk is het niet te zeggen wat nou het beste SEO bedrijf van Nederland is.

Dat ligt namelijk voor een groot deel ook aan je eigen wensen.

Vind je het belangrijk om samen te werken met een partij bij jou in de buurt, zodat je eenvoudig langs kunt? Of is overleggen via Zoom voor jou net zo goed prima?

Misschien zoek je wel een bedrijf dat al ervaring heeft in jouw specifieke branche, die weer eigen uitdagingen met zich meebrengt.

Het beste SEO bedrijf is heel persoonlijk.

Dit zijn in ieder geval een aantal SEO professionals waarvan wij uit persoonlijke ervaring weten dat ze kennis van zaken hebben.

Daaronder vind je nog 3 praktische tips om je te helpen een goede agency te selecteren.

#1 Maatwerk Online

Maatwerk Online is niet voor niet het grootste full service online marketing bureau in Rotterdam. Bij OnlineMarketing.nl onderhouden we nauwe banden met hen. Sterker: de schrijver dezes heeft in privé hoedanigheid de SEO van een eigen onderneming bij hen ondergebracht.

Benieuwd naar mijn ervaringen met de werkwijze van Maatwerk Online over die website? Stuur me gerust een mailtje (tim@onlinemarketing.nl)

Ben je benieuwd naar de website van de onderneming waar ik hen de SEO voor laat verzorgen? (Bijvoorbeeld zodat je kunt spieken hoeveel organisch verkeer ze al hebben gerealiseerd?) Die website is digibach.nl.

Zoals je op het screenshot van Search Console hieronder kunt zien, begint het aantal vertoningen en kliks de afgelopen maand flink op te lopen.

#2 Klik Proces (Bart van der Meer)

Als je op YouTube zoekt naar SEO-tips en tricks, dan is de kans groot dat je Bart tegenkomt. (Zijn kanaal vind je hier.)

Bekijk die video’s en ontdekt dat Bart weet waar hij het over heeft als het op SEO aankomt.

Wat extra mooi is: Bart deelt geregeld case studies van SEO-opdrachten die hij en zijn team hebben uitgevoerd. Dit geeft een heel goed beeld van hoe Klikproces te werk gaat en hoe ze al verschillende bedrijven steengoed verder hebben geholpen.

#3 Semwerkt

Helemaal aan de andere kant van de Randstad, halverwege Noord-Holland, vind je Semwerkt.

Wat voor Bart geldt in zijn video’s, zie je bij Semwerkt terug op de website: uitgebreide cases van succesvolle SEO-trajecten.

Wat denk je bijvoorbeeld van deze, waarmee zelfs in een uitermate competitieve markt grote resultaten werden geboekt?

#4 InternetImpact

InternetImpact is Remon Hendriksen. Wanneer je Remon – net als ik – al een tijdje volg op LinkedIn, dan weet je dat hij SEO ademt.

Daarnaast kan het prettig zijn om met een eenmansbedrijf als dat van Remon in zee te gaan. Je weet immers precies wie er aan jouw project komt te werken. Bij grotere bureaus is je aanspreekpunt doorgaans niet dezelfde persoon die aan de knoppen draait.

Een nadeel kan zijn dat je wel erg afhankelijk bent van één iemand. Wat als diegene langdurig ziek wordt of besluit dat het tijd wordt voor een andere carrière?

Ik zei het al eerder: het beste SEO bedrijf is een heel persoonlijke keuze. Daarom heb ik nog wat praktische tips voor je om je op weg te helpen bij het maken van de juiste.

3 Tips voor het vinden van een goed SEO bedrijf

Zoals beloofd sluit ik dit artikel af met een aantal praktische tips om je te helpen om zelf het beste SEO bedrijf voor jouw doeleinden te vinden.

#1 Een goed SEO bedrijf “voert uit wat ze preken”

Practice what you preach is een goede wijsheid om in je achterhoofd te houden in je zoektocht naar een SEO bedrijf.

Als een partij het zelf al niet voor elkaar krijgt om goed gevonden te worden, waarom zouden ze dat voor jou dan wel voor elkaar krijgen?

Bekijk het eens op deze manier: hoeveel vertrouwen zou je hebben in een schoonmaakbedrijf dat met een vreselijk vieze bestelbus voor komt rijden?

Bij mijn eerste werkgever werd ik gebeld dooreen SEO bedrijf dat ons wel even naar de nummer één posities in Google zou voeren. (Dat is overigens sowieso een “red flag”, want geen enkel bedrijf kan dat garanderen. Een goede agency doet hier geen onrealistische beloften over.)

Hoe dan ook: toen ik hun eigen website door wat simpele tools haalde, bleken ze nauwelijks organisch verkeer binnen te halen en een domeinscore van likmevestje te hebben. Mijn vraag daarnaar werd afgewimpeld met de bewering dat ze het momenteel te druk hadden om aan de eigen site toe te komen.

Ja, zo lust ik er nog wel een paar. Geen betrouwbare partij.

(Overigens wil ik hiermee niet zeggen dat alleen de top 10 SEO bedrijven wanneer je Googlet op “SEO agency” betrouwbaar zijn. Dat is een ontzettend competitieve term. Verdiep je eens in de customer cases op de website van de partij, en doe onderzoek naar de websites die daar genoemd worden. Zoals ik liet zien bij #1 van de beste SEO bedrijven van Nederland bijvoorbeeld.)

#2 Check het portfolio

Probeer of je kunt achterhalen hoe het klantportfolio van het bureau eruitziet. Dat geeft je namelijk direct een beter beeld van hoe goed ze in staat zullen zijn om jou te helpen.

Je zult namelijk ontdekken dat sommige SEO agencies erg zwaar leunen op één bepaalde markt, bijvoorbeeld aannemers.

Een aantal overwegingen om hierbij in je achterhoofd te houden:

  • Heeft het bureau al ervaring met jouw (soort) product, of zal er sprake zijn van een leercurve? Ervaring heeft me geleerd dat SEO het beste werkt wanneer de uitvoerende partij kennis heeft van het product en begrijpt waar de pijnpunten ervan zitten. Kennis van het product of de dienst is dus een grote plus.
  • Is er sprake van belangenverstrengeling? Als slotenmaker in Leiden is het waarschijnlijk geen goed idee om klant te worden bij een bureau dat al drie andere Leidense slotenmakers vertegenwoordigt. Want aan wie worden dan de beste posities gegund op de zoekwoorden die voor jullie allemaal interessant zijn?
  • Of is er juist ruimte voor kruisbestuiving? Voor die slotenmaker uit Leiden is het dan wél weer interessant om klant te worden van een bureau dat als een verhuisbedrijf, aannemer en timmerman uit Leiden vertegenwoordigt. Dat duidt namelijk op een goed netwerk voor de nodige lokale linkbuilding in jouw type markt en geeft bovendien ruimte voor samenwerking met bedrijven die een vergelijkbare doelgroep hebben als jij, maar wel met een iets andere behoefte.

Kortom: het klantportfolio van een SEO bedrijf kan je veel vertellen over of jij daar wel of niet op je plek zou zijn.

#3 Wij van Wc-eend…

Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend is één van de sterkste staaltjes reclame uit de Nederlandse geschiedenis.

Niet voor niets wordt deze reclame uit de jaren ’80 (!) nog steeds regelmatig geciteerd. Het bewijs: ik deed het net. En ik was toen nog niet eens geboren.

Deze reclame maakte van “Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend” een symbool voor een bedrijf dat zichzelf aanbeveelt als de beste oplossing voor jouw probleem.

Waar gaat dit naartoe, hoor ik je denken.

Blijf er nog even bij.

Voor Wc-eend was dit dus weliswaar een geniaal staaltje marketing. Over het algemeen is het echter weinig overtuigend als een bedrijf zichzelf aanbeveelt.

En van wie is die aanbeveling waardevoller? Juist, van iemand die in hetzelfde schuitje zat als jij nu en door het bedrijf goed geholpen werd.

Zoek dus altijd naar beoordelingen en klantervaringen om een beeld te krijgen van het agency.

Laat je overigens niet direct afschrikken door een (paar) beoordeling(en) van 1 ster. Dat kunnen ook verbitterde concurrenten zijn of oud klanten die een onrealistisch hoog verwachtingspatroon hadden. Je kunt er wel eens naar informeren. “Waarom was […] op Google zo negatief over jullie?” is een heel normale vraag. Op die manier krijg je pas echt een eerlijk beeld van het bedrijf waar je mee te maken hebt.

Blijft kiezen lastig? Stuur me dan gerust een mailtje (tim@onlinemarketing.nl) met vragen of als je wilt dat ik met je meezoek naar jouw ideale SEO bedrijf!

Written by

Ruben de Vries Follow

Als SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…