De Google page experience update van 2021. Hoe bereid je je voor?

Deze week maakte Google bekend dat de langverwachte page experience update in mei 2021 gelanceerd zal worden. Inmiddels is het al zo’n half jaar geleden dat de update voor het eerst werd aangekondigd. En we krijgen dus nog eens een half jaar om ons voor te bereiden.

Maar wat houdt de Google page experience update eigenlijk precies in? Wat kunnen we verwachten? En hoe bereid je je erop voor?

Bekijk ook ons overzicht van Google updates om te zien hoe deze aangekondigde update in het grotere plaatje past.

google page experience update

Wat is de Google page experience update?

Deze update draait erom dat de verwachte gebruikservaring op een pagina een rol gaat spelen in het tot stand komen van rankings. Daarbij maakt Google bekend ook te gaan testen met het uitlichten van pagina’s met een uitstekende experience in de zoekresultaten.

Hiervoor wil Google gaan testen met verschillende manieren om een signaal aan de zoeker te geven dat bij een bepaalde pagina een goede experience verwacht mag worden.

We believe that providing information about the quality of a web page’s experience can be helpful to users in choosing the search result that they want to visit,” Google wrote. “On results, the snippet or image preview helps provide topical context for users to know what information a page can provide. Visual indicators on the results are another way to do the same, and we are working on one that identifies pages that have met all of the page experience criteria.

Google

Google laat verder weten deze indicatoren binnenkort al te gaan testen. Bij succes worden ze dan grootscheeps uitgerold met page experience update. Of we ze ook al snel in de Nederlandstalige zoekresultaten kunnen verwachten, is niet bekend.

Hoe bereid je je voor op de Google page experience update?

We hebben dus nog even de tijd om ons op deze update voor te bereiden. Hoe kun je ervoor zorgen dat je straks niet voor onaangename verrassingen komt te staan wat betreft jouw rankings?

Allereerst kun je met het site-vitaliteit rapport uit Google Search Console al een goed beeld krijgen van hoe je website ervoor staat op het gebied van de belangrijke “core vitals”.

google page experience update voorbereiden

De core vitals waar in dit rapport naar wordt gekeken zijn:

  • Largest Contentful Paint (LCP): meet de laadprestaties. Voor een goede ervaring moet deze onder de 2,5 seconden blijven nadat een pagina begon met laden.
  • First Input Delay (FID): meet de interactiviteit van een pagina. Met andere woorden: hoeveel tijd er zit tussen het moment dat iemand op een knop of link klikt en de browser dit verzoek ook werkelijk kan verwerken. Deze moet idealiter onder de 100 milliseconden blijven.
  • Cumulative Layout Shift (CLS): meet de visuele stabiliteit. Oftewel: hoe lang het duurt tot er geen plotselinge verschuivingen in content meer optreden doordat er plotseling een extra element werd geladen. Deze wordt niet gemeten in tijd.

Veel SEO-experts verwachten geen al te grote gevolgen van deze update, omdat de gebruikerservaring al langer een belangrijke factor is in de totstandkoming van rankings.

Interessant is wel wat de aangekondigde visuele weergave van goed presterende pagina’s gaat brengen. Het kan een extra reden zijn om nog meer te hameren op het uitmuntend krijgen van de vitals, om extra op te vallen in de resultaten.

Wat verwacht jij van deze update? Zijn jij en je bedrijf er klaar voor? Denk jij dat het voor grote verschuivingen in de SERP gaat zorgen of denk je ook dat het allemaal wel meevalt?

Written by

Ruben de Vries Follow

Als SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…