Hoe werkt Google ranking? (RankBrain ontrafeld)

Als je probeert je website hoog te laten scoren, is de kans groot dat je jezelf al meerdere keren hebt afgevraagd hoe Google ranking werkt. Je kent het belang van content en backlinks, maar je beseft ook dat je er daarmee nog niet bent. In dit artikel maak je kennis met een derde belangrijke factor in de totstandkoming van Google ranking: Google RankBrain.

Wat is Google RankBrain? Hoe werkt het? En, de belangrijkste vraag voor jouw rankings: kun je erop optimaliseren? Lees verder en zie dit digitale brein voor je ogen ontrafelen, zodat je weer een stukje beter begrijpt hoe Google ranking werkt.

Inhoud:

hoe werkt google ranking met google rankbrain

Zo werkt Google ranking

Hoe Google ranking precies werkt, weet Google alleen zelf. En dan waarschijnlijk nog slechts een heel select gezelschap werknemers van Google. Voor ons goedwillende zielen die zich bezighouden met zoekmachine optimalisatie blijft het tot op zekere hoogte altijd giswerk.

Natuurlijk weten we wel het een en ander. Bijvoorbeeld dat backlinks belangrijk zijn bij het tot stand komen van rankings en dat SEO content schrijven een vak apart is. Daarnaast zijn er nog talloze on page factoren en technische SEO factoren. Te veel om allemaal bij te houden. En te veel om allemaal op te optimaliseren.

Pick your battles.

En als er naast content en backlinks nog een aspect van Google ranking de moeite waard is om je in te verdiepen, dan is het waarschijnlijke Google RankBrain.

Wat is Google RankBrain?

RankBrain is een Artificial Intelligence (AI) die Google gebruikt bij het verwerken van rankings. Het werd in 2015 geïntroduceerd om beter te kunnen inspelen op nog nooit eerder geziene zoekopdrachten.

Wanneer RankBrain een onbekende zin of woord tegenkomt, kan de machine een inschatting maken welke woorden een vergelijkbare betekenis hebben om daar de ranking op te baseren.

Dat is een hoop technische praat om te zeggen dat Rankbrain een belangrijke rol speelt in het bieden van een zo goed mogelijk antwoord op de zoekvraag van een zoeker.

Waarom is RankBrain belangrijk voor zoekmachine optimalisatie?

Allemaal leuk en aardig, maar wat kun jij met zo’n AI als het gaat om de rankings van je website?

Laten we daarvoor eerst eens wat nader kijken naar de rol van RankBrain bij rankings.

Bij de introductie noemde Google RankBrain zelf nog een van de drie belangrijkste ranking factoren.

(Ja, de andere twee waren inderdaad links en content.)

Toch is het geen ranking factor in de klassiek betekenis van het woord. Google RankBrain is immers een methode om een goed zoekresultaat te bieden bij zoekopdrachten die Google (nog) niet optimaal herkent.

Dat is belangrijk, want zo’n 15% van de zoekopdrachten die Google dagelijks te verwerken krijgt, zijn nog nooit eerder op die manier ingetypt en dus nieuw.

Dat is een logisch gevolg van de vele verschillende manieren waarop we zinnen formuleren terwijl we met mensen praten. Zie Google als een gesprekspartner, en je kunt je prima voorstellen dat twee mensen met dezelfde zoekintentie, die intentie op een heel andere manier kunnen formuleren.

Met de opkomst van voice search zal dat alleen maar verder toenemen.

RankBrain zorgt er dus voor dat Google je toch een antwoord op je zoekvraag kan geven, wanneer het niet zeker weet wat die zoekopdracht precies betekent. Als Google die betekenis wél kent, heeft RankBrain weinig invloed op hoe Google ranking werkt.

In die zin is het dus geen ranking factor zoals content en backlinks.

Zo werkt RankBrain in Google ranking

Inmiddels is het dus duidelijk dat RankBrain de grootste invloed uitoefent op de zoekresultaten, wanneer een ingevoerde opdracht uniek (en dus voor Google onbekend) is.

Daarmee is het een stap dichter naar de heilige graal voor zoekmachines (NLP – Natural Language Processor), maar nog niet die graal zelf. (Een NLP is in staat om zinnen te ontleden, samenhang tussen woorden te begrijpen en zo de intentie achter een zoekopdracht te begrijpen op een manier zoals mensen taal begrijpen).

De precieze werking van RankBrain in hoe Google ranking werkt, is een behoorlijk technisch verhaal. (Ik begrijp het zelf in ieder geval niet helemaal.) Maar het komt hierop neer.

Google krijgt te maken met een onbekende, unieke zoekopdracht. Met behulp van algoritmes koppelt RankBrain die opdracht aan woorden die hiermee in relatie staan. Zo wordt er een optimale fit verondersteld en worden er verschillende, gerelateerde zoekresultaten getoond.

Door interacties van zoekers met de getoonde resultaten, heeft RankBrain dit in de loop der jaren steeds verder verfijnt (machine learning).

Met andere woorden: RankBrain wordt steeds slimmer. Tsja, ze zeggen niet voor niets dat ook de hersenen een spier zijn die sterker wordt door oefening.

Kun je optimaliseren voor RankBrain?

En dan de vraag waar je waarschijnlijk al vanaf het begin van dit artikel op zat te wachten: kun je optimaliseren op RankBrain, om beter gevonden te kunnen worden?

Na het bovenstaande heb je misschien het gevoel van niet. En dat klopt. Grotendeels.

Volgens Google’s eigen Gary Illyes is natuurlijk schrijven het beste dat je kunt doen om te optimaliseren voor RankBrain.

Optimizing for RankBrain is actually super easy, and it is something we’ve probably been saying for 15 years now, is – and the recommendation is – to write in natural language. Try to write content that sounds human. If you try to write like a machine then RankBrain will just get confused and probably just pushes you back.

Gary Illyes

Logisch, want natuurlijk taalgebruik is de hele reden dat RankBrain überhaupt bestaat.

Komt dat even goed uit, want natuurlijke teksten waren de afgelopen jaren toch al steeds belangrijker geworden om te scoren in Google.

Voorbij dit advies gaat het optimaliseren “voor RankBrain” bovendien voorbij aan het hele principe van RankBrain. Dat zou namelijk betekenen dat je per definitie optimaliseert voor opdrachten die weinig mensen gebruiken en die voortdurend veranderen. Ze zijn immers niet voor niets uniek.

Waarom zou je daar je kostbare tijd en moeite aan verspillen?

Dus ja, Google heeft RankBrain zelf aangestipt als belangrijkste ranking factor met content en links.

En ja, je kunt ervoor optimaliseren.

Het geval wil gewoon dat de beste manier om dat te doen, is door steengoede content te schrijven. Zoals dat toch al dé manier was om bovenaan in Google te komen.

Written by

Ruben de Vries Follow

Als SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'

Comments

Je bent momenteel offline