Hoe werkt SEO nu écht?
SEO – oftewel zoekmachine optimalisatie – kunnen we, zeker als je er niet dagelijks mee bezig bent, gewoon wel ingewikkeld noemen. Zoek maar eens op ‘SEO Factoren’ en je komt er meer dan 200 tegen. Als je website op al deze 200 factoren beter scoort dan de concurrentie dan sta je bovenaan in de Google-resultaten. Simpel toch? Een checklist nalopen en we zijn er. Toch is het niet helemaal zo. In dit artikel vind je hoe je nu écht hoger komt in de gratis resultaten van Google.
Wat is SEO?
SEO is het optimaliseren van een website zodat zoekmachines deze hoger in de zoekresultaten gaan tonen met als doel: meer bezoekers (en evt. meer klanten & omzet)!
We kunnen SEO uitleggen aan de hand van 3 pijlers:
- On-site SEO: Hoe goed is je website?
- On-page SEO: Hoe goed is de content op je website (en past deze bij de zoekintentie die men heeft)?
- Off-page SEO: Wat is de website-autoriteit in de ogen van de zoekmachines t.o.v. de concurrentie?
Wellicht heb je al eens eerder gelezen of gehoord dat Google, websites op meer dan 200 factoren analyseert en beoordeelt. Al deze 200 SEO factoren zijn onder te verdelen in de 3 bovenstaande aspecten.
1. On-site SEO: Hoe goed is je website?
Google en Bing, de twee grootste zoekmachines van Nederland, geven websites die goed en snel functioneren sterk de voorkeur in de zoekresultaten. Eigenlijk logisch want ze willen de gebruikers een goede gebruikerservaring bieden.
On-site SEO zou je het best kunnen vergelijken met gebruiksvriendelijkheid!
Naast gebruiksvriendelijkheid is het uiteraard wel belangrijk dat de ‘crawl-bots’ van de zoekmachines kunnen lezen waar je website over gaat. Toegankelijkheid noemen we dat.
De volgende aspecten zijn dan ook extreem belangrijk bij het uitvoeren van SEO:
Toegankelijkheid
Ten eerste is toegankelijkheid belangrijk als we een SEO analyse maken en kijken naar de On-Site SEO. Zoekmachine-bots (de computers die alle websites afgaan en daarmee analyseren waar websites en pagina’s over gaan) moeten de website wel kunnen indexeren. Daarbij is het nodig om enkele aspecten op websites na te kijken die vaak nog fout gaan op sites die niet goed geïndexeerd worden:
- No-index tag;
- Robot.txt file;
- Crawl-budget;
- Content ook te vinden op de mobiele site (dit is belangrijk sinds de laatste ‘mobile-first’ update die Google heeft doorgevoerd).
Website-snelheid
De snelheid van een website is in de ogen van Google erg belangrijk. De zoekmachine streeft ernaar om de allerbeste resultaten te tonen aan zijn gebruikers. Traagheid van een website is één van de grootste ergernissen online. Google beloont snelle websites dan ook met een hogere positie in de zoekresultaten.
Zorg er dan ook voor dat je website snel is. Ben je benieuwd of de zoekmachine jouw website snel genoeg vindt? Doe de gratis check via de Google Speedtest!
Mobiel vriendelijkheid
Bijna 60% van alle zoekopdrachten zijn tegenwoordig afkomstig van mobiele apparaten. Een mobiel-vriendelijke website is dan ook echt een must. Mede hierdoor heeft Google de index van mobiele websites leidend gemaakt om de posities in Google te bepalen.
Dit houdt in dat de crawlers van Google in eerste instantie de website als mobiel apparaat benaderen en daarna pas als desktop.
Als de site dus niet goed te indexeren is door mobiele apparaten of niet goed wordt weergegeven op een mobiel apparaat gaat dit ten koste van de positie in Google.
Veiligheid van je website
Veiligheid van je website is sinds jaar een dag al belangrijk geweest. Je wil natuurlijk niet dat de gegevens die ingevuld worden op je website voor iedereen in te zien zijn of dat een ‘hacker’ je website offline kan krijgen.
Sinds dit jaar wordt de veiligheid van websites ook weergegeven voordat men vanuit zoekmachines als Google doorklikken naar je website. Dit ziet er als volgt uit:
Uiteraard wil je niet dat je website en daarmee je bedrijfsnaam wordt geaccocieerd met ‘onveilig’ en indirect met ‘niet betrouwbaar’. Om te zorgen dat je site als veilig wordt vertoond zal je deze van http:// naar https:// moeten omzetten. Maar wat is nu het verschil tussen HTTP en HTTPS?
HTTP is het standaard protocol van een website; een URL begint vaak met ‘http://’. HTTPS is een nieuwe, beveiligde manier om data te versturen. De extra ‘S’ staat voor Secured. Informatie wordt namelijk versleuteld zodat alleen de verstuurder en ontvanger de informatie kunnen lezen. Google heeft aangegeven prioriteit te geven aan websites die hier gebruik van maken.
Zorg er dan ook voor dat je site wordt voorzien van HTTPS. Kom je daar zelf niet uit? Vraag je hostingprovider of ze dit voor je kunnen regelen. Dit is tegenwoordig redelijk gemakkelijk te regelen en daardoor ook nog eens vrij voordelig bij de goede hostingpartijen.
Tevens is deze veiligheid een factor om je website hoger in Google te plaatsen.
Is er sprake van duplicate-content?
“Duplicate-Content” staat voor identieke pagina’s of identieke content op twee (of meer) verschillende pagina’s. Google kan niet goed inschatten welke pagina ze moeten tonen als twee pagina’s identiek aan elkaar zijn. Hierdoor krijgen de twee pagina’s “strafpunten” waardoor de website simpelweg minder goed vindbaar is.
Duplicate-Content zullen we dus ten alle tijden moeten voorkomen.
We kunnen dit voorkomen door enkele zaken goed in te stellen:
- Te werken met Canonical-tags;
- Te werken met een 301-redirect zodat we de waarde van de twee gelijke pagina’s kunnen bundelen;
- Te werken met een no-index tag, indien er niet gewerkt kan worden met een canonical-tag;
Wil je weten of je website wordt gestraft door dubbele pagina’s of content? Laat me je helpen door je informatie aan te vragen via de contactpagina.
Crawl budget
Zoekmachines struinen het gehele web af om nieuwe pagina’s en nieuwe websites te indexeren. Tevens kijken ze regelmatig op websites of er iets is aangepast zodat ze telkens de beste resultaten tonen. De hoeveelheid tijd die een ‘crawler’ (ook wel ‘Google-bot’ of ‘Crawl-budget’ genoemd) uittrekt om een website te bezoeken noemen ze ‘crawl-budget’.
Per bezoek heeft de ‘crawler’ dus een bepaald budget voor de website, het zogenaamde crawl- budget. Als dit budget op is, zal de crawler de website verlaten en wordt de website niet verder geïndexeerd.
Om het crawl-budget zo effectief mogelijk te gebruiken is het mogelijk om bepaalde richtlijnen door te geven aan de crawler. Op die manier kunnen we zorgen dat de pagina’s die niet belangrijk zijn niet worden geïndexeerd en de pagina’s die we juist in de resultaten willen zien wel. Denk hierbij aan:
- Het zorgen dat alle links op de website werken;
- Er geen links naar 301-redirects geplaatst staan;
- Er geen links naar 404-pagina’s geplaatst staan;
- Het zorgen dat de interne linkstructuur goed doorverwijst naar de juiste pagina’s;
- Het zorgen dat er geen dubbele content op de website staat;
- Overbodige pagina’s die worden voorzien van een no-index tag (of worden verwijderd);
- Interne links die niet belangrijk zijn voor een ‘crawl-bot’ worden voorzien van een no-follow.
Kortom: we moeten zorgen dat alles op de website goed staat! Hoe zorg je hiervoor? Er zijn verschillende tools die je website ‘crawlen’ net zoals een Google of Bing dit doet. Test op deze manier je website en zorg ervoor dat je bovenstaande zaken aanpast. Op die manier ga je goed om met het crawl-budget van je website.
De tool die ik hiervoor gebruik is Screaming Frog Spider (link). Dit is een gratis tool tot een bepaalde hoeveelheid pagina’s van je website.
Structured data
Op basis van de standaard omtrent Structured-Data is het aan te raden om de Structured- Data van Schema.org. te gebruiken.
Deze worden door iedere zoekmachine erkend en herkend.
Tevens is het mogelijk om contactgegevens duidelijk te maken aan de zoekmachines. Zie (als men in Google ‘telefoonnummer Bedrijf X’ intypt:
Er zijn veel verschillende soorten structured data. Denk hierbij aan schema’s voor o.a.:
- Organisaties;
- Lokale bedrijven;
- Producten;
- Contactgegevens;
- Recepten;
- Reviews;
- En nog veel meer!
Tegenwoordig is de gemakkelijkste manier om je structured data via Google Tag Manager in te laden op een website. Deze manier zorgt ervoor dat de stukjes code die je toevoegt zo min mogelijk tijd in beslag nemen om in te laden op de site. Dit is weer goed voor je website-snelheid. Tevens is het gebruik van Google Tag Manager gemakkelijk omdat je zelf snel wijzigingen kan doorvoeren zonder dat je een echte webdeveloper nodig hebt.
Is de On-site SEO van je website goed? Dan kan een zoekmachine dus goed zien en begrijpen waar je website over gaat. On-page SEO is dan de vervolgstap. Lees hieronder waarom ‘On-page SEO’ belangrijk is!
2. On-page SEO: Hoe goed is de content op je website?
On-page SEO gaat voornamelijk over de content op je website. De vervolgvraag die hierbij direct centraal zou moeten staan: “Waar wil je op gevonden worden?“.
Een goede On-page SEO Analyse zorgt er namelijk voor dat je weet waar je nu op gevonden wordt, waar de concurrentie op gevonden wordt en wat je nu nog verkeerd doet ten opzichte van deze concurrentie. Dat klinkt best negatief, maar er is altijd ruimte voor verbetering. Ik ben namelijk nog geen één website tegengekomen die op iedere zoekterm (waar ze op gevonden willen worden) bovenaan staan in Google.
Mede hierdoor zijn onderstaande aspecten onmisbaar als er gekeken wordt naar de On-page SEO van een website:
Zoekwoordenanalyse
Om te starten met SEO is het noodzakelijk om te onderzoeken waar mensen naar zoeken als ze op zoek zijn naar een bedrijf in jouw branche. Enkele vragen die je jezelf kunt stellen zijn o.a. Als je de antwoorden op onderstaande vragen weet dan ben je al een heel eind op weg. Denk hierbij wel altijd aan synoniemen of aan termen die in de volksmond worden gebruikt. Vaktermen zijn namelijk niet altijd de meest gebruikte woorden in de zoekmachines:
Productniveau:
- Welke producten / diensten bied je aan?
- Combineer deze met woorden als: beste, goedkope, vergelijken, plaatsnaam etc.
- Wat is belangrijk bij het vergelijken van jouw product?
- Denk aan de synoniemen of concurrerende producten.
Bedrijfsniveau:
- Hoe noemen ze een bedrijf zoals de jouwe?
- Combineer deze met woorden als: beste, goedkope, vergelijken, plaatsnaam etc.
Probleemniveau:
- Welke problemen los je op voor je klant: Waar help je ze mee?
- Waarom is jouw dienst of product de oplossing voor dit probleem?
- Welke informatie vraagt de klant aan je voordat ze een aankoop bij je doen?
Door bovenstaande vragen te beantwoorden kom je vast op een grote hoeveelheid termen waarbij je als bedrijf gevonden op wil worden.
Laat dit de basis zijn voor je zoekwoordenonderzoek.
Bekijk hierna hoe vaak bepaalde woorden worden ingetypt in de zoekmachines. Er zijn hier veel verschillende online tools voor, maar de Google Keywordplanner geeft hier een goede indicatie voor. Let op dat als je toegang wil krijgen tot ‘exacte’ data je een lopende Google Ads-campagne zal moeten hebben.
Content
Doordat je nu weet op welke zoekwoorden of zinnen je gevonden wil worden is het nu noodzakelijk om hier goede content voor te schrijven. Mensen die Google gebruiken zijn op zoek naar informatie. Of dit nu het oplossen van een bepaald probleem is, om prijzen te vergelijken of om zich in te lezen in de werkwijze van een bedrijf.
Hierom zal je als bedrijf deze informatie vrij moeten geven om gewaardeerd te worden door de zoekmachines. Maar hoe doe je dit nu goed?
Heel kort door de bocht: “Schrijf goede, diepgaande content en verwerk hierin de zoekwoorden waarop je gevonden wordt!”.
Nu is het tegenwoordig gelukkig niet meer zo dat je een bepaald percentage van een zoekwoord in je teksten moet verwerken (als is het wel zo dat je de zoekwoorden in je content zal moeten verwerken). Zoekmachines kijken tegenwoordig meer naar aspecten als:
- Hoe veel mensen klikken door naar je website vanuit de zoekresultaten (doorklikratio)?;
- Hoe lang blijft iemand gemiddeld op de pagina?;
- Klikken ze ook door naar andere pagina’s binnen de website?
Al met al: hoe is de gebruikerservaring van de website.
Om ervoor te zorgen dat iemand langer op je site blijft hebben we goede content nodig. Dit kan door bijvoorbeeld goed onderbouwde informatie te geven of interessante content (zoals een ‘how-to’ video of een informatieve blog) te delen.
Vind je het lastig om content te verzinnen? Geloof me, in echt iedere branche is het mogelijk om goede content te schrijven. Soms is er alleen enige inspiratie voor nodig!
Site-structuur
Normaal gesproken is de homepagina de belangrijkste pagina van een website. Dit is ook in de ogen van Google zo. Doordat de homepagina vaak de hoogste pagina-autoriteit heeft (in het volgende hoofdstuk “Off-page SEO” hier meer over), is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de waarde goed wordt doorgegeven naar de belangrijkste pagina’s op de website.
Hoe is de menu-structuur?
Een goede manier om waarde door te geven naar de belangrijkste pagina’s is door ze op te nemen in de menu-structuur. Dit is natuurlijk ook niet meer dan logisch omdat de pagina’s in de menu-structuur op iedere pagina van de website terugkomen. Tevens staat het menu vaak bovenin een website waardoor een link vanaf die plek meer waarde heeft dan lager op de pagina.
Footer
Ook de footer wordt op iedere pagina van de website ingeladen en is daardoor een goede manier om intern de waarde te verdelen. Staan de belangrijke pagina’s al in de footer van je website?
Tevens is de footer een manier om intern te variëren met de anker teksten. Zo kun je een andere anker-tekst gebruiken dan in het navigatiemenu om twee termen uit te lichten.
Intern linken vanuit de content (in-content linken)
Ondanks dat links vanuit het navigatiemenu of de footer erg waardevol zijn is ‘in-content linken’ vanuit de tekst op pagina’s met pagina-autoriteit nog wel de meest krachtigste manier om intern te linken. Dit omdat hier gemakkelijker gebruik gemaakt kan worden van exacte en langere anchor-teksten. Tevens hechten zoekmachines veel waarde aan in-content links.
Meta-teksten
In het verleden hechtte Google voornamelijk alleen maar waarde aan de meta-teksten. De meta-keywords was een krachtig stukje code waarin je zoekwoorden kon plaatsen waar je als bedrijf op gevonden wilde worden.
Zijn de meta-teksten van je belangrijke pagina’s geoptimaliseerd voor de meest optimale vermelding in de zoekresultaten?
Die tijd is voorbij, want meta-keywords worden door de zoekmachines in z’n geheel links gelaten. Toch zijn goede meta-teksten nog steeds essentieel voor het verkrijgen van (meer) websitebezoekers vanuit de organische resultaten van de zoekmachines. En dan heb ik het niet over meta-keywords maar enkel over de meta-titel en meta-beschrijving.
Het optimaliseren van de meta-teksten zorgt voor een hoog doorklikpercentage (CTR) vanuit Google dat zorgt voor meer website-bezoekers!
Indien de meta-titel en de meta-beschrijving goed aansluit bij het zoekwoord dan wordt deze vrijwel één-op-één meegenomen in de Google-resultaten. Aangezien er per pagina 10 organische resultaten laten zien is dit dé manier om eruit te springen.
Want zeg nu zelf: Welk Google-resultaat zou jij aanklikken?
OF
Precies, dat lijkt me duidelijk! Zorg er dus ook voor dat je Google-resultaten eruit springen.
Enkele tips die ik getest heb en over het algemeen zorgen voor een hoger doorklikratio:
- Gebruik brackets (dat zijn [deze] ‘dingen’);
- Gebruik cijfers;
- Zorg dat het zoekwoord terugkomt;
- Spring eruit door het gebruik van groene vinkjes;
- Probeer sterrenvermeldingen te verkrijgen op productpagina’s door het gebruik van structured data;
- Probeer anders te zijn dan je concurrenten door betere USP’s te noemen!
Door bovenstaande zaken door te voeren zal je website er nog meer uitspringen. Alles met het doel om meer kliks naar je website te genereren door een hoger doorklikratio. Daarbij is het doorklikratio tegenwoordig ook een factor waar de zoekmachines naar kijken.
- Off-page SEO: Wat is de website-autoriteit in de ogen van de zoekmachines?
Oké, de website is nu klaar voor bezoekers. Qua On-site en On-page SEO is de website perfect, goed geoptimaliseerd. Maar toch ontbreekt er nog iets: website-bezoekers die de content bekijken. Potentiële klanten die je bellen met vragen of onbekenden die je producten & diensten aanvragen via de website. Hoe komt dat?
Puur omdat je door de zoekmachines nog niet gezien wordt als autoriteit op het web!
Maar hoe zorg je hiervoor?
Website-autoriteit bepaalt voor 70% hoe goed de SEO is van een website!
Zoekmachines baseren aan de hand van backlinks, links die van andere websites naar jouw site linken, of jouw website van hoge autoriteit & kwaliteit is. Je kunt het dan ook zo zien dat een link naar je website wordt gezien als een stem op je website. Als er verschillende websites een link opnemen naar jouw site (op jouw website stemmen) dan gaan de zoekmachines dat herkennen en belonen. Belonen met betere posities in de zoekresultaten.
Maar waar kijkt een SEO’er naar bij het uitvoeren van een zoekmachine optimalisatie?
Domein autoriteit
Domein autoriteit is de autoriteit die een bepaald domein (een websitenaam, bijvoorbeeld OnlineMarketing.nl) heeft opgebouwd door het verkrijgen van links op andere websites.
De domein autoriteit is één van de belangrijkste aspecten van SEO en het is daarom in een SEO analyse goed om de huidige domein autoriteit te vergelijken met die van de concurrentie.
Door deze analyse kan er gekeken worden naar de vervolgstappen om de concurrentie te verslaan. Zo kan het voorkomen dat de domein autoriteit lager is dan die van de concurrentie. In dit geval zal er een plan gemaakt moeten worden om dit op te lossen. Hier komen we op het volgende puntje, linkbuilding strategie.
Linkbuilding strategie
Met welke linkbuilding strategie zorg je er nu voor dat je daadwerkelijk betere posities gaat krijgen dan de concurrentie.
De linkbuilding strategie die ik graag gebruik en goed werkt bestaat uit 3 onderdelen:
- Een zoekmachine moet je website echt gaan zien als echt merk (branding);
- Door enkele ‘top-pagina’s’ binnen je website te creëren zorg je voor goede pagina’s voor de belangrijkste zoekwoorden;
- Door top-pagina’s te maken zorg je voor SEO-waarde en doorgeef pagina’s voor het ranken met de rest van de website.
Bovenstaande strategie zorgt voor eigen websites en sites van klanten dagelijks voor veel website bezoekers.
Wil je deze strategie nog een extra boost geven? Neem dan eens een kijkje bij deze linkbuilding tools om je proces extra te stroomlijnen.
Written by
Ruben de Vries FollowAls SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'