Je SEO Uitbesteden? Een kostenbesparende checklist

SEO uitbesteden is een belangrijke stap voor de vindbaarheid van je online business. Het is een investering die de zichtbaarheid van je bedrijf een flinke boost kan geven.

Ik zeg kan, want zoekmachine optimalisatie is geen gouden schakelaar die je simpelweg om kunt zetten waarna de gratis bezoekers als vanzelf naar je website stromen.

Daar kan het zeker voor zorgen, maar dan is het wel van belang dat het goed gebeurt. Laten we het in dit artikel nu net gaan hebben over hoe jij daarvoor kunt zorgen.

Inhoud:

SEO uitbesteden op een manier die voor jou goed voelt

Waarom SEO uitbesteden?

Heb je zelf niet de tijd of de kennis om met zoekmachine optimalisatie aan de slag te gaan? Dan is het uitbesteden van de SEO van je website de enige manier om de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google te verbeteren.

Twijfel je nog of je zelf aan de slag wilt of toch liever uitbesteedt? Lees dan eerst deze vergelijking tussen SEO zelf doen of uitbesteden.

Voor het vervolg van dit artikel ga ik ervan uit dat uitbesteden voor jou the way to go is. Goed?

Wat mag het uitbesteden van SEO kosten?

Om maar met de deur in huis te vallen: daar is geen eenduidig antwoord op te geven.

Voor het ene bedrijf kan een budget van een paar honderd euro al gigantische resultaten opleveren, terwijl in een andere markt duizenden euro’s per maand nodig zijn om die felbegeerde eerste posities te bemachtigen.

Dat hoeft geen probleem te zijn zolang de investering zich terugbetaalt. Maar, het onderstreept ook dat SEO je veel geld kan kosten.

Een zekere manier om met het uitbesteden van SEO je geld weg te gooien is bijvoorbeeld:

  • Het aannemen van het verkeerde bedrijf
  • De verkeerde doelen stellen
  • Geen duidelijk beeld hebben van wat je met SEO wilt bereiken

SEO is niet zoals andere werkzaamheden die je uitbesteedt, waarbij je een freelancer inhuurt die de taken uitvoert en weer vertrekt.

Dat komt doordat SEO een strategie is voor de lange termijn die tijd nodig heeft om jou de vruchten te laten plukken. Daarom is het van essentieel belang om een goed omlijnde visie te hebben, duidelijke doelen te stellen, maar vooral: een SEO-partner te vinden waar je voor langere tijd het vertrouwen in kunt behouden.

Het is dus vooral belangrijk om te zorgen dat je een budget voor ogen hebt, maar ook dat er goed wordt gemeten of dat geld zich wel terugverdient. Anders begint het een beetje hierop te lijken 👇

De kosten van SEO uitbesteden moeten opwegen tegen de opbrengsten

Geen zorgen: we gaan nu uitgebreid kijken naar manieren om dit scenario te voorkomen.

SEO Uitbesteden in 7 stappen

Maar hoe vind je nu de juiste partij om jouw SEO aan uit te besteden? Door om te beginnen deze 7 praktische stappen langs te lopen. Door met deze punten rekening te houden in je zoektocht, voorkom je dat er onnodig veel geld in je campagne verloren gaat.

Bij verschillende stappen vind je ook enkele kritische vragen terug, zowel voor jezelf als voor de (potentiële) partner die je overweegt jouw SEO in handen te geven. Dit om je te helpen om de juiste informatie boven tafel te krijgen en het kaf van het koren te scheiden.

1. Een betrouwbare partner vinden

De eerste – en misschien wel de belangrijkste – stap is het vinden van de juiste partner om jouw SEO aan uit te besteden.

Een goede partij helpt je met het stellen van realistische doelen en die ook behalen. Met een slechte partij geef je bakken geld uit zonder dat je er iets voor terugkrijgt en is de kans groot dat je jouw vertrouwen in SEO helemaal verliest. Zonde natuurlijk.

Grofweg heb je twee keuzes wat betreft het soort partij om mee in zee te gaan.

Een zelfstandige freelancer

Het voordeel van freelancers is dat de lijntjes meestal kort zijn en dat degene die je aan de telefoon hebt ook degene is die aan je campagnes gaat werken. Bij bureaus heb je nogal eens te maken met account managers.

Ook ben je meestal wat goedkoper uit, omdat een freelancer geen dure overhead kosten heeft waar een bureau wel mee te maken heeft.

Een marketing of SEO-bureau

De voordelen van het inhuren van een bureau zijn vooral dat je meer expertise op jouw case krijgt. Zo heeft een bureau doorgaans experts op het gebied van SEO, maar ook web design, conversie optimalisatie en content marketing (allemaal pijlers die elk op hun eigen manier ook weer bijdragen aan de SEO-prestaties).

Zeker wanneer je ambities op marketing gebied (op de langere termijn) breder zijn dan SEO alleen, dan is een marketing bureau waarschijnlijk de betere keus.

Zoek naar een bureau waar je kunt beginnen met een budget waar jij je prettig bij voelt en waar je aan de hand van de resultaten kunt opschalen. Maar, staar je niet blind op de goedkoopste optie.

Check ook zeker even onze tips voor het vinden van het juiste zoekmachine optimalisatie bureau.

Kritische vragen

Een aantal kritische vragen die je tijdens je selectieproces kunt stellen:

  • Hoe bepalen jullie op welke zoektermen de focus komt te liggen? Je wilt een partner die verder kijkt dan zoekvolumes en nummer 1 scoren. Dat levert namelijk niet perse geld op. Daarom heb je meer aan een partij die de focus bepaalt aan de hand van wat jou belletjes, leads en andere conversies oplevert.
  • Wat voor content gaan jullie produceren om meer verkeer te trekken? Zonder content ga je niet gevonden worden en SEO content schrijven is een vak apart. De juiste partij kan jou – ook als je er zelf geen kaas van hebt gegeten – overtuigen dat ze dat op de juiste manier gaan aanpakken. (Het kan je natuurlijk heel erg helpen om dat hoofdstuk door te lezen waar ik zojuist naar heb gelinkt.)

2. Kijk naar het grote plaatje

Deze sluit aan bij één van de voordelen van het uitbesteden van SEO aan een marketing bureau, namelijk dat je daar een brede expertise mee in huis haalt.

Idealiter maakt SEO namelijk deel uit van een bredere, overkoepelende online marketing strategie.

Dat wil niet zeggen dat je nu elk kanaal tegelijkertijd moet gaan aanslingeren. Maar, het is wel verstandig om er alvast rekening mee te houden dat je dat op den duur wellicht ook wilt.

Idealiter wil je een partij die jou op kansen wijst die je momenteel laat liggen in je online aanwezigheid. Zonder dat je zelf voortdurend nieuwe wensen aan moet dragen dus.

Kritische vraag

Hoe integreren jullie SEO (op den duur) met andere aspecten van online marketing? Het is goed om vooraf een beeld te hebben van de andere mogelijkheden die je hebt, voordat je met een bureau of agency in zee gaat.

3. Zorg voor meetbare doelstellingen

Zorg dat je duidelijke afspraken over de doelstellingen maakt met degene die jouw SEO gaat uitvoeren.

Wanneer is het gestarte project een succes? Wanneer kun je concluderen dat de partij die je hebt ingehuurd niet naar behoren presteert?

Zoals gezegd: SEO heeft tijd nodig. Maak dus niet alleen duidelijke afspraken over wanneer de samenwerking een succes mag heten, maar ook over hoe lang de partij de tijd nodig heeft om zichzelf te bewijzen. Na een maand de stekker uit een SEO-samenwerking trekken heeft erg weinig zin. Maar is er na een jaar nog steeds niets bereikt, dan begint het verdacht veel op geldverspilling te lijken.

Alles op het internet is meetbaar. Dat kun je dus vertalen naar mega concrete doelstellingen waarbij heel duidelijk is of ze gehaald zijn of niet. “Meer gratis bezoekers” is niet concreet, “een verdubbeling van het organisch verkeer in het eerste halfjaar van samenwerking” bijvoorbeeld wel.

Kritische vraag

Hoe meten jullie het succes van de gekozen strategie? Wanneer het antwoord hier is “doordat we nummer 1 posities halen”, zonder een verdere onderbouwing daarvan. Het gaat immers om het effect áchter die hogere posities.

4. Plan van aanpak

Om de gestelde doelen te halen, heb je een gedegen plan van aanpak nodig. Wat gaat er concreet gebeuren om die doelstellingen te halen? Zorg ervoor dat je duidelijk hebt wat een partij precies van plan is voor je te gaan doen, voordat je jouw SEO aan hen uitbesteedt.

Want ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: SEO is een strategie van de lange adem. Dat wil dus zeggen dat er een goed plan ligt dat richting het gestelde doel werkt, met tussenliggende mijlpalen en markers om indien nodig bij te sturen.

Hiervoor is het onder andere belangrijk om te weten:

  • Hoe zien die tussentijdse doelen eruit? Denk aan KPI’s (key performance indicators)
  • Welke methoden gebruikt de partij in kwestie om die KPI’s in de gaten te houden? Wanneer en hoe wordt er bijgestuurd?
  • Hoe ziet de linkbuilding strategie eruit? Kiest de partij hier voor het inkopen van grote hoeveelheden links, of wordt er op een kwalitatieve manier aan het linkprofiel gebouwd?

Kritische vraag

Wat is jullie strategie voor het verzamelen van backlinks? Zonder links is het bijna onmogelijk om hoger te ranken in Google. Het is een teken naar Google dat jouw website kwalitatief goede content te bieden heeft. Daarom wil je een partner die er een duidelijk idee over heeft hoe die links binnengehaald gaan worden, waarbij uiteraard geen gebruik wordt gemaakt van black hat SEO ( 👈 goed idee om je daar dus even over in te lezen!).

5. Regelmatige monitoring

Je wilt er natuurlijk niet na een jaar (of langer) facturen achter komen dat al dat geld in een bodemloze put is verdwenen en niets heeft opgeleverd.

Een essentieel onderdeel van succesvol SEO uitbesteden, bestaat dan ook uit een gedegen, regelmatige rapportage. De meeste bureaus en freelancers zullen je daarom een maandelijkse rapportage van de geboekte resultaten bieden.

Vaker dan maandelijks heeft ook weer geen zin. Op té korte termijn toont SEO namelijk geen tastbare resultaten.

In zo’n rapportage of gesprek wil je zien welke acties er zijn ondernomen en welke concrete resultaten er sinds het begin van de campagne geboekt zijn.

Kritische vraag

Hoe ziet de dienstverlening er na de opstart uit? Welke service leveren jullie maandelijks? Je wilt duidelijk hebben waar je gedurende de hele campagne voor betaalt bij het uitbesteden van je SEO. Niet alleen voor de opstart, waarbij vaak veel werk wordt verzet, maar ook voor de maanden erna.

6. Begin bescheiden en bouw uit

Ik noemde het al eerder, maar het is absoluut niet nodig om met een budget van duizenden euro’s per maand te starten bij het uitbesteden van je SEO. Zoek een bureau dat de kwaliteit kan leveren die jij verdient, maar dat ook begrijpt dat je graag eerst wat meer vertrouwen wilt kweken voor je het budget eventueel opschroeft.

Het is hoe dan ook beter om een beschikbaar budget te verspreiden over kleinere investeringen over een langere periode. SEO heeft namelijk (daar is ie weer) tijd nodig om resultaat te boeken.

Zijn die resultaten er eenmaal en zijn jij en je partner ervan overtuigd dat er meer in zit? Dan kun je de extra omzet uit je toegenomen organisch verkeer altijd (deels) herinvesteren in een hoger SEO-budget.

7. Werk aan de SEO-kennis in eigen huis

De beste manier om te beoordelen over SEO uitbesteden succesvol verloopt, is door zelf een basiskennis te hebben van de logica achter SEO.

Hoe kun je anders bepalen of de genomen stappen logisch zijn in het licht van wat een website naar de top in Google brengt, of dat je wordt opgelicht?

Juist voor dat doel schreven we onze uitgebreide zoekmachine optimalisatie masterguide. Van het leren begrijpen van de logica van zoekmachines, tot het succesvol uitbesteden van je SEO-campagne.

Deze gids is overigens ook beschikbaar als gratis training in onze online marketing community.

Written by

Ruben de Vries Follow

Als SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'

Comments

Je bent momenteel offline