De Linkbuilding Strategie voor snellere topposities met minder links

Een goede linkbuilding strategie zorgt ervoor dat je het maximale haalt uit het aantal inkomende links die je met je website hebt (of gaat verkrijgen als je er nog niet mee bezig bent geweest). Linkbuilding is een veelbesproken onderwerp in de SEO-branche, echter is er nog weinig informatie te vinden over wat nu echt een goede strategie is!

De linkbuilding strategie die we gebruiken voor eigen websites en klanten is gebaseerd op de grote brands die het al jaren goed doen in Google. Sommige websites krijgen al jaren veel gratis website-bezoekers en overleven iedere Google-Update.

Uiteraard is een goede on-page SEO belangrijk. Zonder dat aspect wordt het voor vrijwel iedere website lastig om goed te scoren op concurrerende zoekwoorden. Hoe goed jouw zoekmachine optimalisatie verder ook in elkaar steekt.

Maar hoe pakken die bedrijven de linkbuilding op? Werken ze met een vaste linkbuilding strategie of gaat het automatisch?

In dit artikel dé Linkbuilding Strategie die werkt. Uitgelegd aan de hand van 3 onderdelen!

Eerst even dit: linkbuilding strategie in 3 veelgestelde vragen

Voordat we deze linkbuilding strategie voor je uiteen gaan zetten, eerst kort iets meer over wat een linkbuilding strategie eigenlijk is. Dat doen we aan de hand van drie veelgestelde vragen.

Wat is een linkbuilding strategie?

Een linkbuilding strategie is een gerichte werkwijze om door middel van links de zichtbaarheid van je website in Google te verbeteren. Links zijn voor Google namelijk een teken van de betrouwbaarheid van jouw website en dus een reden om die hoger te vertonen.

? Waarom is een linkbuilding strategie belangrijk?

Vroeger kon je misschien een flinke hoeveelheid backlinks uit Azië kopen, maar Google is nu te slim om daarmee gefopt te worden. Een goede strategie om kwalitatief goede backlinks te verzamelen is dus belangrijk. Met de strategie hieronder zet je die bovendien zo efficiënt mogelijk in!

? Hoe pas je een linkbuilding strategie effectief toe?

Een efficiënte manier van linkbuilding zorgt ervoor dat iedere backlink die je binnenhaalt op een zo efficiënt mogelijke manier ten goede komt aan je website. Daarom is de strategie die we op deze pagina beschrijven zo effectief!

Wat is linkbuilding in 2020?

Linkbuilding is in 2020 een stuk ingewikkelder dan een paar jaar geleden. Het is de kunst van kwalitatieve links naar jouw website verkrijgen, om aan Google te laten zien dat jouw website de moeite van het ranken waard is. Iedere verkregen backlink zou je kunnen zien als een stem voor de geloofwaardigheid van jouw site.

Je zou verwachten dat het makkelijker is dan ooit om links te krijgen, met de miljoenen websites die inmiddels online staan.

En het krijgen van links is ook niet het moeilijke van linkbuilding. Het is de truc om de juiste links te krijgen waar de schoen wringt.

Ooit werkte het namelijk nog bijvoorbeeld een flinke hoeveelheid links naar jouw pagina’s te kopen. Ook het ruilen van links tussen websites werkte prima. Je kent vast wel de “interessante links” pagina’s, die sommige websites nog steeds hebben. Dat was puur voor het ruilen van links met de sites waar ze naar verwijzen. “Jij linkt naar mij, dan link ik naar jou.” Kwantiteit boven kwaliteit dus.

Inmiddels is het zonder twijfel kwaliteit boven kwantiteit. Het inkopen van grote hoeveelheden links heeft geen effect meer op je rankings. Er zijn zelfs experts van mening dat het je rankings juist negatief kan beïnvloeden omdat hier sprake is van black hat SEO.

Eén link van een website met autoriteit – zeker wanneer dat autoriteit is in jouw markt – is nu meer waard dan duizenden links van obscure websites uit het buitenland.

Linkbuilding in 2020 betekent dus vooral het zoeken naar écht waardevolle links en die vervolgens zo efficiënt mogelijk ten goede laten komen van de autoriteit van je eigen site.

De linkbuilding strategie die we hieronder voor je uiteen zetten gaat daar zeker aan bijdragen.

Dé Linkbuilding Strategie met voorbeelden uitgelegd

De linkbuilding strategie die ik graag gebruik en goed werkt bestaat uit 3 onderdelen:

  1. Google moet je website zien als echt merk (branding);
  2. Gebruik ‘top-pagina’s’ voor de belangrijkste zoekwoorden;
  3. Gebruik de SEO-waarde van de ‘top-pagina’s’ voor het ranken met de rest van de website.

Deze bewezen strategie heeft ons geleid naar topposities en gratis website-bezoekers in de meest concurrerende markten die er zijn.

Om je meer informatie te geven heb ik ieder onderdeel hieronder voor je uitgewerkt.

Deel 1: Google moet je website zien als echt merk (branding)

Het belangrijkste aspect van deze linkbuilding strategie is dat Google je website gaat zien als een site van een echt bedrijf. Een brand.

Google houdt van merken en websites met autoriteit. Dit komt omdat ze hun links ‘natuurlijk’ verkrijgen.

Of dit nu komt door goede marketing, PR, online adverteren of fans die een artikel over het merk schrijven. Een ‘brand’ heeft geen moeite om goede backlinks te krijgen.

Dit is de reden dat Google merken vertrouwd.

Bekende merken en websites die hun links op een natuurlijke wijze verkrijgen zullen zelden last hebben van Google Updates en hebben topposities in de zoekresultaten!

Hieronder enkele voorbeelden van Nederlandse bedrijven (brands) die dit goed doen:

Bol.com:

Coolblue.nl:

MediaMarkt.nl:

Amazon.com:

Hierbij valt op dat iedere homepage vrijwel alleen maar links verkrijgen met ‘branding anker-teksten’. Geen koop-gerelateerde anker teksten dus. Ze richten zich met de homepagina dan ook niet op specifieke zoekwoorden.

De hoge SEO-waarde van de homepagina geven ze doormiddel van een goede interne-linkstructuur door aan de rest van de website. Dit zorgt voor goede posities in Google.

Precies om deze reden gebruiken we deze tactiek voor eigen websites en zou jij hem (in mijn ogen) ook moeten gebruiken!

Deel 2: Gebruik ‘top-pagina’s’ voor de belangrijkste zoekwoorden

Deel 2 van deze linkbuilding strategie is het gebruiken van top-pagina’s. Met een top-pagina bedoel ik een pagina met super content én veel backlinks.

Een pagina die veel waarde heeft in de ogen van Google én waardevol is voor de lezer.

Hoe kies je uit waar een top-pagina over moet gaan?

Ten eerste schrijf je een top-pagina voor een belangrijk zoekwoord. Zorg dan ook dat dit zoekwoord goed terugkomt op de pagina. Verwerk deze in de titel van de pagina en zorg dat de content op die pagina goed aansluit bij het zoekwoord.

Het doel is namelijk dat bezoekers de tekst lezen en op je website blijven!

Als de pagina online staat ga je zorgen dat deze inkomende linkjes krijgt waardoor de pagina meer autoriteit krijgt. Je zal dan ook gaan zien dat de pagina goed stijgt in Google. Op die manier werk je toe naar topposities.

Welk percentage aan backlinks met het zoekwoord in de anker-tekst kun je aanhouden voor deze toppagina’s?

Doordat deze pagina’s puur geschreven zijn voor een zoekwoord – en dit ook logisch is in de ogen van Google – kunnen we hier zoekwoord anker-teksten gebruiken. Het is niet gek om een percentage tussen de 55% en 75% aan te houden. Uiteraard moet je binnen die percentages wel variëren met de anker teksten. Het is niet natuurlijk om enkel backlinks naar een pagina te hebben met maar een paar verschillende anker-teksten.

Een goed voorbeeld hiervan is de Amerikaanse site: Moz.com. Ik heb hier de backlinks van de volgende pagina bekeken: https://moz.com/tools/rank-tracker.

Moz.com linkbuilding strategie

Hier zie je de zoekwoorden goed terug waar Moz.com zich op richt. ‘Tracker’, ‘Checker’ en ‘Ranktracker’. Dit is niet gek want het is helemaal logisch om in de anker-tekst te laten zien waar je naartoe linkt.

Wel is het goed om als streefregel aan te houden dat je minimaal 4 keer zoveel links krijgt naar de homepagina dan naar een toppagina. Op die manier houden we alles ‘natuurlijk’ in de ogen van Google.

Deel 3: Gebruik de SEO-waarde van de ‘top-pagina’s’ voor de rest van de website.

In deze linkbuilding strategie zorgen we er dus voor dat we goede inkomende links krijgen naar de homepagina en naar de top-pagina’s. De top-pagina’s hebben echter nog een bijkomende functie: het doorgeven van SEO-waarde naar de onderliggende pagina’s van de website.

Doordat we met de homepagina en toppagina’s veel inkomende linkjes hebben. Zijn die pagina’s van hoge waarde in de ogen van Google. Waarde die we goed kunnen doorspelen naar onderliggende pagina’s.

Denk bijvoorbeeld aan productpagina’s, categorieën en andere belangrijke pagina’s binnen je website.

Doordat we die SEO-waarde goed gebruiken, verbeteren we direct ook de vindbaarheid van de onderliggende pagina’s.

Het mooie is dat we dus geen links hoeven te bouwen naar die onderliggende pagina’s zelf. Zo kunnen we de focus houden op de toppagina’s. Iets wat goed is want met de toppagina’s richten we ons op de belangrijkste zoekwoorden. Zoekwoorden die ons (in de toekomst) veel gratis verkeer gaan opleveren.

Hoe toekomstbestendig is deze linkbuilding strategie?

Google zal in de toekomst updates blijven uitvoeren. Het voordeel van een goede linkbuilding strategie is dat je website in de toekomst geen klap krijgt als er een update plaatsvindt. Tevens heb je een houvast en werk je gefocust aan het verbeteren van je website.

Daarnaast is deze manier van werken in mijn ogen een natuurlijke manier van het opbouwen van je linkprofiel. Google zal dit waarderen, nu en in de toekomst.

Linkbuilding tip voor een top linkprofiel!

Wij zijn fan van de tool SeoJet voor het elimineren van het denkproces in linkbuilding. Deze tool geeft je de mogelijkheid om je linkbuilding te administreren en laat je bovendien zien naar welke pagina als volgende een link nodig is.

Linkbuilding uitbesteden?

Tot slot nog iets over het uitbesteden van je linkbuilding. Want ik kan me goed voorstellen dat je na het lezen van dit artikel tot de conclusie bent gekomen dat je jouw linkbuilding liever uitbesteedt aan een professional.

We schreven eerder al een uitgebreid artikel over zoekmachine optimalisatie uitbesteden. Daar vind je een grote hoeveelheid tips voor het vinden van de juiste partij om aan uit te besteden.

Kies bij voorkeur voor een gerenommeerd online marketing bureau, want die hebben doorgaans het beste netwerk en de beste experts. Bovendien behandelen zij linkbuilding als onderdeel van je algemene SEO-strategie. Wees voorzichtig met bedrijven en freelancers die zich uitsluitend bezighouden met het bouwen van links naar je website. Grote kans dat die linkbuilding strategie niet toekomstbestendig gaat blijken te zijn 😉

Wat vind je van deze strategie? Is dit een linkbuilding strategie die je ook zou gebruiken voor je eigen website? Ik ben benieuwd! Laat een reactie achter of stuur gerust een mailtje naar ruben@onlinemarketing.nl.

Written by

Ruben de Vries Follow

Als SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…