Home Blog SEO De Linkbuilding Strategie waarmee je sneller topposities bereikt met minder links!

De Linkbuilding Strategie waarmee je sneller topposities bereikt met minder links!

137 /
Ruben de Vries SEO specialist
linkbuilding strategie

Een goede linkbuilding strategie zorgt ervoor dat je het maximale haalt uit het aantal inkomende links die je met je website hebt (of gaat verkrijgen als je er nog niet mee bezig bent geweest). Linkbuilding is een veelbesproken onderwerp in de SEO-branche, echter is er nog weinig informatie te vinden over wat nu echt een goede strategie is!

De linkbuilding strategie die we gebruiken voor eigen websites en klanten is gebaseerd op de grote brands die het al jaren goed doen in Google. Sommige websites krijgen al jaren veel gratis website-bezoekers en overleven iedere Google-Update.

Uiteraard is een goede on-page SEO belangrijk. Zonder dat aspect wordt het voor vrijwel iedere website lastig om goed te scoren op concurrerende zoekwoorden.

Maar hoe pakken die bedrijven de linkbuilding op? Werken ze met een vaste linkbuilding strategie of gaat het automatisch?

In dit artikel dé Linkbuilding Strategie die werkt. Uitgelegd aan de hand van 3 onderdelen!

>> Benieuwd hoe wij te werk gaan? Ontvang het SEO Stappenplan dat wij gebruiken voor onze klanten in je mailbox!

Dé Linkbuilding Strategie bestaat uit 3 onderdelen

De linkbuilding strategie die ik graag gebruik en goed werkt bestaat uit 3 onderdelen:

  1. Google moet je website zien als echt merk (branding);
  2. Gebruik ‘top-pagina’s’ voor de belangrijkste zoekwoorden;
  3. Gebruik de SEO-waarde van de ‘top-pagina’s’ voor het ranken met de rest van de website.

Deze bewezen strategie heeft ons geleid naar topposities en gratis website-bezoekers in de meest concurrerende markten die er zijn.

Om je meer informatie te geven heb ik ieder onderdeel hieronder voor je uitgewerkt.

Deel 1: Google moet je website zien als echt merk (branding)

Het belangrijkste aspect van deze linkbuilding strategie is dat Google je website gaat zien als een site van een echt bedrijf. Een brand.

Google houdt van merken en websites met autoriteit. Dit komt omdat ze hun links ‘natuurlijk’ verkrijgen.

Of dit nu komt door goede marketing, PR, online adverteren of fans die een artikel over het merk schrijven. Een ‘brand’ heeft geen moeite om goede backlinks te krijgen.

Dit is de reden dat Google merken vertrouwd.

Bekende merken en websites die hun links op een natuurlijke wijze verkrijgen zullen zelden last hebben van Google Updates en hebben topposities in de zoekresultaten!

Hieronder enkele voorbeelden van Nederlandse bedrijven (brands) die dit goed doen:

Bol.com:

Coolblue.nl:

MediaMarkt.nl:

Amazon.com:

Hierbij valt op dat iedere homepage vrijwel alleen maar links verkrijgen met ‘branding anker-teksten’. Geen koop-gerelateerde anker teksten dus. Ze richten zich met de homepagina dan ook niet op specifieke zoekwoorden.

De hoge SEO-waarde van de homepagina geven ze doormiddel van een goede interne-linkstructuur door aan de rest van de website. Dit zorgt voor goede posities in Google.

Precies om deze reden gebruiken we deze tactiek voor eigen websites en zou jij hem (in mijn ogen) ook moeten gebruiken!

>> Benieuwd hoe wij te werk gaan? Ontvang het SEO Stappenplan dat wij gebruiken voor onze klanten in je mailbox!

Deel 2: Gebruik ‘top-pagina’s’ voor de belangrijkste zoekwoorden

Deel 2 van deze linkbuilding strategie is het gebruiken van top-pagina’s. Met een top-pagina bedoel ik een pagina met super content én veel backlinks.

Een pagina die veel waarde heeft in de ogen van Google én waardevol is voor de lezer.

 

Hoe kies je uit waar een top-pagina over moet gaan?

Ten eerste schrijf je een top-pagina voor een belangrijk zoekwoord. Zorg dan ook dat dit zoekwoord goed terugkomt op de pagina. Verwerk deze in de titel van de pagina en zorg dat de content op die pagina goed aansluit bij het zoekwoord.

Het doel is namelijk dat bezoekers de tekst lezen en op je website blijven!

Als de pagina online staat ga je zorgen dat deze inkomende linkjes krijgt waardoor de pagina meer autoriteit krijgt. Je zal dan ook gaan zien dat de pagina goed stijgt in Google. Op die manier werk je toe naar topposities.

 

Welk percentage aan backlinks met het zoekwoord in de anker-tekst kun je aanhouden voor deze toppagina’s?

Doordat deze pagina’s puur geschreven zijn voor een zoekwoord – en dit ook logisch is in de ogen van Google – kunnen we hier zoekwoord anker-teksten gebruiken. Het is niet gek om een percentage tussen de 55% en 75% aan te houden. Uiteraard moet je binnen die percentages wel variëren met de anker teksten. Het is niet natuurlijk om enkel backlinks naar een pagina te hebben met maar een paar verschillende anker-teksten.

Een goed voorbeeld hiervan is de Amerikaanse site: Moz.com. Ik heb hier de backlinks van de volgende pagina bekeken: https://moz.com/tools/rank-tracker.

Moz.com linkbuilding strategie

Hier zie je de zoekwoorden goed terug waar Moz.com zich op richt. ‘Tracker’, ‘Checker’ en ‘Ranktracker’. Dit is niet gek want het is helemaal logisch om in de anker-tekst te laten zien waar je naartoe linkt.

Wel is het goed om als streefregel aan te houden dat je minimaal 4 keer zoveel links krijgt naar de homepagina dan naar een toppagina. Op die manier houden we alles ‘natuurlijk’ in de ogen van Google.

>> Benieuwd hoe wij te werk gaan? Ontvang het SEO Stappenplan dat wij gebruiken voor onze klanten in je mailbox!

Deel 3: Gebruik de SEO-waarde van de ‘top-pagina’s’ voor de rest van de website.

In deze linkbuilding strategie zorgen we er dus voor dat we goede inkomende links krijgen naar de homepagina en naar de top-pagina’s. De top-pagina’s hebben echter nog een bijkomende functie: het doorgeven van SEO-waarde naar de onderliggende pagina’s van de website.

Doordat we met de homepagina en toppagina’s veel inkomende linkjes hebben. Zijn die pagina’s van hoge waarde in de ogen van Google. Waarde die we goed kunnen doorspelen naar onderliggende pagina’s.

Denk bijvoorbeeld aan productpagina’s, categorieën en andere belangrijke pagina’s binnen je website.

Doordat we die SEO-waarde goed gebruiken, verbeteren we direct ook de vindbaarheid van de onderliggende pagina’s.

Het mooie is dat we dus geen links hoeven te bouwen naar die onderliggende pagina’s zelf. Zo kunnen we de focus houden op de toppagina’s. Iets wat goed is want met de toppagina’s richten we ons op de belangrijkste zoekwoorden. Zoekwoorden die ons (in de toekomst) veel gratis verkeer gaan opleveren.

Hoe toekomstbestendig is deze linkbuilding strategie?

Google zal in de toekomst updates blijven uitvoeren. Het voordeel van een goede linkbuilding strategie is dat je website in de toekomst geen klap krijgt als er een update plaatsvindt. Tevens heb je een houvast en werk je gefocust aan het verbeteren van je website.

Daarnaast is deze manier van werken in mijn ogen een natuurlijke manier van het opbouwen van je linkprofiel. Google zal dit waarderen, nu en in de toekomst.

Wat vind je van deze strategie? Is dit een linkbuilding strategie die je ook zou gebruiken voor je eigen website? Ik ben benieuwd! Laat een reactie achter of stuur gerust een mailtje naar Ruben@onlinemarketing.nl

Deel

Laat een reactie achter