Linkbuilding uitbesteden? Deze zaken zijn belangrijk om op te letten

Dit artikel is in samenwerking met één van onze partners.

Iedereen die zich bezighoudt met zoekmachine optimalisatie, weet dat linkbuilding daar een essentieel onderdeel van is. Zonder een sterk backlink profiel is het namelijk vrijwel onmogelijk om goede posities in zoekmachines te krijgen.

Maar, linkbuilding is ook behoorlijk arbeidsintensief. Het krijgen van kwalitatief goede backlinks vraagt om volharding, creativiteit en geduld. Daarom kan het al snel verleidelijk worden om je linkbuilding uit te besteden. Gewoon je budget uit handen geven en een externe partij je backlink profiel laten versterken.

Daar is natuurlijk niets mis mee. Sterker nog: wanneer je jouw linkbuilding in handen geeft van de juiste partij, zorg je waarschijnlijk voor een gezonder linkprofiel dan wanneer je het in eigen beheer houdt. Een goede, ervaren partij weet immers waar ze op moet letten en hoe er zo veel mogelijk waarde kan worden gehaald uit de linkbuilding. Uitbesteden kan echter ook een keerzijde hebben, wanneer je in zee gaat met een partij die alleen kwalitatief slechte links inkoopt.

linkbuilding uitbesteden

Een aantal tips om op te letten bij uitbesteding van je linkbuilding

Je kunt je budget maar één keer besteden en helaas zijn er veel slechte partijen die dat budget maar al te graag van je opslokken. Wij vinden het belangrijk om ondernemers en bedrijven te helpen om de juiste partij te vinden en hun budget efficiënt te besteden.

Daarom delen we – in samenwerking met een specialist die al jaren actief is op het gebied van linkbuilding uitbesteden – een aantal tips en praktische handvatten om je te helpen in je zoektocht.

1. Kwaliteit boven kwantiteit

Misschien wel de belangrijkste tip wanneer het gaat om linkbuilding, is dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. Vroeger was het voldoende om pakketjes met tientallen of zelfs honderden links in één keer te kopen. Die waren dan afkomstig van schimmige, buitenlandse websites. Dit soort backlinks hebben vandaag de dag geen waarde, omdat het duidelijk is dat ze geen waarde toevoegen maar alleen bedoeld zijn om Google te manipuleren.

Het is dus belangrijk om kritisch te zijn over het soort backlinks dat een partij voor je gaat plaatsen. Vraag dus waar (en hoe) ze de links naar jouw website gaan plaatsen.

Je wilt liever een paar kwalitatief goede links vanuit een artikel op een autoritaire website, dan duizenden backlinks van zwakke domeinen. Kijk verder uit voor bijvoorbeeld:

  • Plaatsing van links op link pagina’s (lange lijsten van “link partners”)
  • Links in directories en bedrijfsoverzichten. Hier kun je vaak gratis links plaatsen, dus waak ervoor dat een partij veel geld bij jou gaat rekenen om dit te verzorgen.
  • Links op websites die duidelijk alleen bedoeld zijn voor linkbuilding

2. Kijk uit voor langlopende wurgcontracten

Sommige partijen zullen proberen om je naar binnen te lokken met “goedkope” pakketten om je linkbuilding uit te besteden, voor bijvoorbeeld 100 euro in de maand. Uiteraard met de belofte om je voor dat bedrag naar de top van Google te brengen.

Goedkoop betekent echter ook bij het uitbesteden van je linkbuilding duurkoop. Klinkt de combinatie van de benodigde investering en de beloofde topposities te mooi om waar te zijn? Dan is dat vaak ook zo.

Waarom?

Omdat het voor dit soort budgetten eigenlijk onmogelijk is om écht goede linkbuilding toe te passen. Kwalitatieve links kosten geld en/of tijd om te bemachtigen. Als je dan bedenkt dat van dat “scherpe budget” ook nog het arbeidsloon en de winstmarge voor de uitvoerende partij af moet, dan begrijp je dat het eigenlijk niet uit kan.

Daarnaast is het verdienmodel bij dit soort partijen meestal dat ze je voor maanden of jaren laten tekenen. Valt het resultaat tegen? Dan kun je geen kant meer op.

Let wel: het effect van linkbuilding heeft tijd nodig, dus niemand schiet er iets mee op dat je na een maand de stekker er al uit trekt omdat het te langzaam gaat. Maar, als een partij je vraagt om voor twee jaar te tekenen, moet je je gaan afvragen waarom ze zo graag willen dat jij niet weg kunt lopen als het tegenvalt.

3. Vraag om cases en voorbeelden

Een goed online marketing bureau of specialistische linkbuilder zal altijd bereid zijn om transparant te zijn in wat ze voor haar klanten doet. Sterker nog: een partij met hart voor zijn vak zal maar wat graag trots vertellen over geboekte resultaten.

Vraag ook eens of je die case kunt verifiëren door zelf met de klant in kwestie in contact te komen.

4. Hoe doet de partij het zelf?

Zou jij je kozijnen laten schilderen door een bedrijf dat zelf van druipers en houtrot aan elkaar hangt? Of je huis laten schoonmaken door iemand die komt voorrijden met de goorste bus die je ooit hebt gezien?

Put your money where your mouth is.

Oftewel: wie beweert ergens goed in te zijn, moet dat vooral ook laten zien. Geen woorden maar daden. Niet lullen maar poetsen. Niet alleen zeggen dat je goed bent in wat je doet, maar dat laten zien. En net als het verbeteren van de wereld, begint dat bij jezelf.

Wat bedoelen we daarmee?

Check eens hoe de partij het zelf doet op het gebied van linkbuilding:

  • Hoe goed zijn ze zelf vindbaar op de voor hen belangrijke zoetermen?
  • Haal de website van het bedrijf eens door een tool als Ahrefs (of UberSuggest als gratis alternatief) om inzicht te krijgen in hun eigen backlinkprofiel. Zie je daar kwalitatieve links, of vooral veel van de hierboven genoemde links om te vermijden?
  • Bestudeer ook eens een paar van de URL’s met een link naar hun eigen website. Wat voor soort websites zijn het waar die links vandaan komen? Hoe is de kwaliteit van de content waar de links in geplaatst zijn? Krijgen de domeinen zelf ook traffic of zijn het vooral “dode” domeinen die uitsluitend voor linkbuilding worden gebruikt?

Written by

Tim Lommerse Follow

Neerlandicus die na zijn studie de online marketing in is gerold. Geniet van alles wat taal te bieden heeft, van de kracht van een goed verhaal en van de psychologische kant van (overtuigen met) teksten. (tim@onlinemarketing.nl)

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…