Review ContentKing – Waarom wel of geen gebruik maken van deze SEO Tool?

Iedere SEO Specialist – of het nu een freelancer is of iemand die werkt aan bureauzijde – weet dat wijzigingen op een website funest kunnen zijn voor de organische vindbaarheid. Helaas houdt dat je klanten niet altijd tegen om wijzigingen door te voeren zonder dat met jou te overleggen. Het gevolg? Jij komt er pas achter wanneer het kwaad al is geschied.

Daar is ContentKing voor, aldus hun eigen website. Maar hoe goed is deze SEO-tool en wat zijn de voordelen en nadelen? In deze ContentKing review bespreek ik mijn persoonlijke ervaringen met de features van ContentKing en waarom jij er wel (of geen) gebruik van zou moeten maken! 

Review van ContentKing via de beschikbare features

ContentKing is een ‘real-time SEO Auditing tool’. Dat wil praktisch zeggen dat deze tool continue in de gaten houdt wat er verandert op een website.  

Wijzigingen die doorgevoerd worden door een collega, je klant of een developer worden gemonitord. Zo ben je de eerste die ervan op de hoogte is en kan je bij slechte aanpassingen de schade beperken. Dit is het grootste doel van de tool, maar wat kun je er nog meer mee? 

Hieronder een korte review van de verschillende functies die in te tool zitten. 

24/7 monitoring: de Real-Time SEO Auditing Tool 

Dit is waar je ContentKing voor moet willen gebruiken. Het is, zeker wanneer je als SEO professional meerdere sites beheert, niet te doen om ieder uur of iedere dag wijzigingen bij te werken en te documenteren. Sterker nog: dat is nogal zonde van je tijd.  
 
In de tool kun je aangeven hoe vaak en hoe snel de crawl-bot zijn gang mag gaan. Bij sommige sites (dit ligt vooral aan de hosting) worden bots geblokt als ze te snel en te vaak langskomen. Ik heb zelfs weleens meegemaakt dat een server eruit ging omdat de ContentKing-bot te vaak langskwam. Dat is wel een extreem geval, en ook zeker niet de schuld van de tool. Maar het geeft wel aan dat je hier voorzichtig mee om moet gaan.  

Die mogelijkheid is er ook. Sterker nog, ContentKing heeft een functie ingebouwd dat, mochten ze problemen ervaren met het crawlen, ze zelf al voorstellen om minder vaak en minder snel te werk te gaan. 

Ook is er een mogelijkheid om in ‘daluren’ te crawlen. Als je weet dat jouw website s ’nachts weinig bezoekers krijgt, dan is dat hét moment om je site door te laten lichten door de tool. Zo zet je de snelheid op “laag” op piekuren en wat sneller in de daluren. Op die manier krijg je wel alle data die je nodig hebt, maar loop je niet het gevaar dat het crawlen je bezoekers in de weg zit. Dit zet er als volgt uit en kun je per website aanpassen: 

Afbeelding met schermafbeelding

Automatisch gegenereerde beschrijving

Praktische verbeterpunten 

Ook voor praktische tips kun je de tool prima gebruiken. Per pagina krijg je namelijk een bepaalde ‘Pagina conditie’. Handig, want zo weet je per pagina wat er nog moet gebeuren. Uiteraard kan jij als SEO Specialist het best bepalen wat de prioriteit heeft. En of het wel zo belangrijk is om sommige wijzigingen door te voeren. Maar dit zorgt er in ieder geval voor dat je niks vergeet en dat je een afweging gaat maken.  

Dit ziet er als volgt uit: 

Naast een pagina-conditie score krijg je ook tips om de algehele website-conditie te verbeteren. Dit kan er in een overzicht als volgt uitzien: 

Afbeelding met schermafbeelding

Automatisch gegenereerde beschrijving

Online tool, geen programma nodig op je desktop 

Een groot voordeel van ContentKing vind ik dat het een online tool is. Dit zorgt voornamelijk voor gemak. Je hoeft geen programma op je desktop te installeren dat je website crawlt. Het programma is namelijk ‘cloud-based’ en wordt dus voor jou op de achtergrond uitgevoerd. Handig als je je laptop ook weleens dichtklapt ;-). 

Dit heeft nog een extra voordeel. Er is een Google Chrome-extensie die je kunt installeren waardoor je direct ziet wat de issues en verbeteringen zijn als je op een website zit van een klant. Toch wel handig. 

Stel waarschuwingen in met Alerts 

Aangezien het in sommige gevallen goed is om beter lui dan moet te zijn, heeft ContentKing een ‘Alerts’ functie ingebouwd. Het dagelijks handmatig checken van je website is dankzij ContentKing niet nodig, maar je hoeft zelfs niet dagelijks handmatig te checken of er wijzigingen of foutmeldingen zijn. . Je kan namelijk gemakkelijk Alerts instellen, waardoor je een mailtje krijgt als er iets wijzigt op de website die je in de gaten houdt. 

Veranderen de meta-titels? Je kan een mail ontvangen. Is de Hreflang-implementatie veranderd? Je ziet het in je mail. Is de Analytics-code op de site verdwenen? Jij weet het als eerste! 

Erg handig. Let wel op! Stel je klant wijzigt een h1 titel waar jij direct van op de hoogte bent. Bel hem dan niet direct op met joh, wat doe je nu? Het kan wat ‘freaky’ overkomen omdat het lijkt alsof je de website continue aan het refreshen bent om wijzigingen te monitoren.  

Koppelingen met Google Analytics, Search Console en Datastudio 

Gemak. Dat is natuurlijk waar iedereen naar op zoek is. Doordat ContentKing te koppelen is met Google Analytics, Search Console en Datastudio ben je voorzien van alle gemakken. 

Door de mogelijkheid om de data en gegevens naar Datastudio te sturen kan je ook nog eens gemakkelijk een mooie rapportage uitwerken. 

Meer informatie over de verschillende features? Bezoek de ContentKing website.

Mooie voordelen, maar wat zijn de nadelen? 

De tool is erg fijn in gebruik en zeker de Alerts zorgen ervoor dat je altijd op de hoogte bent zonder dat je de tool vaak hoeft te bekijken. Toch zijn er uiteraard ook nadelen. 

Pricing 

Ten eerste. Het is een betaalde tool. Logisch zou je zeggen, maar ach. Het is en blijft een nadeel. Maar hoe maak je van dat nadeel een zo groot mogelijk voordeel? 

Toch is het niet gigantisch duur om ContentKing over je schouder mee te laten kijken. De prijzen zijn gebaseerd op het aantal pagina’s dat ze voor je in de gaten moeten houden. Dit begint bij 1.000 pagina’s voor €29,95 in het basispakket.  

Echter, in het basispakket kan je geen gebruik maken van alle bovenstaande functies. De belangrijkste functie die je mist ten opzichte van het ‘standaardpakket’ is de configuratie met issues. Dit werkt wel erg prettig en daarom zou ik aanraden om minimaal voor het standaardpakket te kiezen mocht je gaan testen met de tool. Dit pakket begint vanaf €79,-. Een lage maandelijkse prijs waarmee je direct voorzien ben van gemak en dat zichzelf terugverdient via de tijdsbesparing. 

Ook is er nog een uitbreiding naar ‘Pro’. Dat is verkrijgbaar voor €139,- per maand en heeft ook de mogelijkheid om de data te exporteren naar Google Datastudio. Dat is natuurlijk interessant als je rapporteert aan bijvoorbeeld je klanten via Datastudio. Je kan ook met printscreens etc. werken vanuit de tool. Een stuk goedkoper, maar het kost je veel meer tijd en geeft toch niet echt het gewenste resultaat. 

Mijn advies zou zijn, kies in beginsel voor het standaardpakket en mocht je het zo prettig vinden werken kun je altijd upgraden tot ‘pro’. 

Serverload 

We hebben het er al even kort over gehad, maar de druk die ContentKing op de server legt, kan een ander nadeel zijn Als je de tool op volle toeren laat draaien op een website waarvan de hosting niet goed is geregeld, dan kan dit voor problemen zorgen. Er is weleens een site offline gegaan hierdoor. 

Let hier zeker op en kijk naar de instellingen voor ‘piek-’ en ‘dal-uren’, dan komt het zeker goed. ContentKing is zich hier zelf ook van bewust en geeft waarschuwingen als ze merken dat een site trager laadt wanneer ze aan het crawlen zijn. Laat de site langzamer crawlen en je zal zien dat het goed gaat.Je mist weinig data (de tool komt nog steeds vaak genoeg langs) en de serverload is een stuk lager. Prima om te doen dus! 

Bekijk de verschillende pakketten van ContentKing hier.

Wil je meer weten over deze tool? Reageer gerust hieronder of mail even naar ruben@onlinemarketing.nl. We helpen je graag bij het kiezen van de juiste tools! 

Written by

Ruben de Vries Follow

Als SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'

Comments

Je bent momenteel offline