Home Blog SEO SEO: Hoe verslaan we giganten zoals Zalando online?

SEO: Hoe verslaan we giganten zoals Zalando online?

453 /
Ruben de Vries SEO specialist

Hoe is het mogelijk om als ‘kleine’ partij de online giganten van dit moment te verslaan? Een vraag waarvan het antwoord misschien wel interessant is voor iedere MKB’er! SEO voor het MKB!

In dit korte blogartikel een case-studie hoe we met een simpele WordPress website de voetbalschoenen markt zijn toegetreden en de concurrentie aangaan met giganten als Zalando, Voetbalshop en Beslist.nl. Lees hieronder meer!

Waarom deze branche?

Simpel, zelf ben ik een recreatieve voetballer en struin ik meerdere keren per jaar het web af om de juiste voetbalschoenen te zoeken. In deze zoektocht ben ik geen enkele website tegengekomen die de verschillende webshops met elkaar vergelijkt.

Hierbij komt dat voetbal de populairste sport is in Nederland en deze markt is dus aanzienlijk.

Na wat meer onderzoek bleek dat veel Nederlanders op het internet zoeken naar nieuwe voetbalschoenen. Zie hieronder het resultaat van een kort zoekwoorden onderzoek voor de ‘voetbalschoenen’ branche.

Hier zie je dat er erg veel zoekvolume (aantal zoekopdrachten) zit op een aantal interessante ‘voetbalschoenen gerelateerde’ zoekwoorden.

Naast het zoekvolume zijn er veel verschillende webshops waarvan we de voetbalschoenen kunnen gaan promoten.

De hoge zoekvolumes en het grote aantal webshops in deze branche heeft ons overtuigt dat er genoeg markt is voor een website die zich richt op het vergelijken van voetbalschoenen.

Kortom: Een interessante branche!

Wat is de strategie geweest om de markt te betreden?

Om niet veel kosten te maken zijn we begonnen met een simpele WordPress website. We hebben ervoor gekozen om door middel van de organische zoekresultaten in Google bezoekers te gaan trekken (we hebben ons dus op de gratis bezoekers via Google gericht).

Dit wordt ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd.

Het doel: “Gevonden worden op het zoekwoord ‘goedkope voetbalschoenen’ om een gerichte doelgroep te bereiken.” 

Het nadeel van deze strategie:

Het nadeel van het trekken van bezoekers door middel van SEO is dat het best wat tijd nodig heeft om boven de concurrentie te komen in Google. Het duurt dan ook best wel enige tijd voordat er daadwerkelijk veel bezoekers naar de website gaan. Zeker omdat de website die we hebben opgestart vanaf het 0-punt is opgebouwd.

Ook is SEO een vak waarin veel kennis van zaken nodig is. Zo moeten er goede teksten geschreven worden en zal de website SEO technisch goed moeten worden ingericht om de concurrentie aan te kunnen gaan.

Het voordeel van deze strategie:

Het grote voordeel van SEO voor het MKB is dat als er eenmaal (op een goede manier) een goede positie in Google is bereikt dat de website hier langere tijd profijt van heeft. Eenmaal een goede positie in Google betekent niet dat deze positie voor eeuwig stand houdt, maar met het opbouwen van veel waarde zorgt dit er wel degelijk voor dat de positie voor een bepaalde langere tijd behouden kan worden zonder veel extra inspanning.

Tevens is er voor SEO geen advertentiebudget nodig. Geen vaste maandelijkse kosten dus! Google verdient op deze manier dus niets aan de campagne, we hebben namelijk geen gebruik gemaakt van Google Adwords.

Wat zijn de resultaten?

Google maar eens op “Goedkope Voetbalschoenen“. Na de 4 Google Adwords advertenties komt als eerste onze website, GoedkopeVoetbalschoenen.net.

Zie hieronder een printscreen:

Zoals in bovenstaande printscreen zichtbaar is staat de relatief ‘kleine website’ boven de giganten als, Zalando, Voetbalshop, Scapino, Actiesport en Beslist.nl. Stuk voor stuk autoriteiten online.

Door deze positie te behalen is er een dagelijkse stroom van mensen die op zoek zijn naar goedkope voetbalschoenen. Dit zonder hier iedere dag werk aan te hebben en zonder een advertentiebudget.

Hoe zien we de toekomst?

De toekomst van GoedkopeVoetbalschoenen.net is nog niet duidelijk. Zoekwoorden als ‘voetbalschoenen kopen’ en ‘voetbalschoenen sale’ zijn natuurlijk ook interessant voor de website. Misschien gaan we hier in de toekomst wel energie in steken :-).

Dit zal zeker het bereik van de website vergroten en ook het aantal bezoekers per dag zal hierdoor stijgen.

Wat kunnen we hiervan leren?

Ten eerste kunnen we ervan leren dat het voor ondernemers in het MKB zeker niet onmogelijk is om de concurrentie aan te gaan met grote bedrijven als Zalando, Voetbalshop of Beslist.nl. SEO voor het MKB is in veel gevallen zeker rendabel!

Dat laat dit voorbeeld wel zien.

Het is belangrijk dat er een goede focus is op een specifieke niche en op die manier is het mogelijk om met de juiste technieken de concurrentie te verslaan.

Grote bedrijven hebben een veel bredere focus, waardoor ze op SEO gebied (tot nu toe) vaak te verslaan zijn. Tevens halen de grote bedrijven met hun advertentiebudgetten al veel sales binnen, waardoor ze zich misschien wat minder bezig houden met SEO.

Benieuwd naar wat OnlineMarketing.nl voor jou en je website kan betekenen?

Neem gerust contact op via het contactformulier of stuur een e-mail naar ruben@onlinemarketing.nl.

Deel

Laat een reactie achter