SEO specialist neemt je stap-voor-stap mee met SEO optimalisatie

Dit is een gastartikel van één van onze partners.

Je hebt ongetwijfeld wel eens van SEO gehoord. Miljoenen mensen in Nederland maken dagelijks gebruik van zoekmachines als Google om de informatie te vinden die ze nodig hebben. Wereldwijd gaat het zelfs om miljarden mensen die zoekmachines gebruiken.

SEO optimalisatie betekent dat jij ervoor gaat zorgen dat je website – op een organische manier – hoog vertoond gaat worden in de resultaten van die zoekmachines. “Organisch” betekent in dit geval: zonder betaald te adverteren, maar in de gratis resultaten die zijn voorbehouden aan de (kwalitatief) beste websites.

Dit is seo ten opzichte van sea
Dit laat het verschil tussen SEO en SEA (oftewel: betaald adverteren) zien. DE SEA resultaten betalen een bedrag per keer dat erop geklikt wordt, de SEO resultaten zorgen gratis voor bezoekers naar de website.

SEO is daarmee een passieve manier om veel klanten naar je toe te trekken. Als je eenmaal hoog in de zoekmachines staat, is de kans ook groot dat dit voor een lange periode zo blijft. Hieronder geven we enkele tips, zodat ook jij met je website hoog in de zoekmachines terecht kunt komen. Praktische tips voor SEO optimalisatie, rechtstreeks van een SEO expert dus.

1. Bepaal de juiste zoekwoorden

Zoals bij elk bouwwerk is het allereerst belangrijk om je bezig te houden met het fundament. Het fundament van SEO kun je misschien wel raden. Dat zijn de zoekwoorden, oftewel de opdrachten die mensen intypen in de zoekmachine en waar jij op gevonden wilt worden.

Het is dus belangrijk om allereerst na te gaan met welke zoekwoorden jij gevonden wilt worden.

In principe moet je rekening houden met twee belangrijke aspecten:

  • Allereerst gaat het om wát je verkoopt. Verkoop jij bijvoorbeeld producten of diensten? Dat maakt al een groot verschil; in het eerste geval zul je bijvoorbeeld meer koopgedreven zoekwoorden kunnen inzetten, terwijl het in het laatste geval vooral gaat om informerende zoekopdrachten.
  • Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om te weten waar de meeste mensen op zoeken bij een specifiek product of dienst. Want je kunt wel leuk bovenaan staan op een bepaald zoekwoord, als niemand dat intypt ga je er ook geen bezoekers aan over houden.

Er zijn gelukkig verschillende tools om je te helpen bij dit zoekwoordonderzoek. Ze geven je bijvoorbeeld een idee van hoe vaak er op een bepaald zoekwoord wordt gezocht, of ze helpen je om inspiratie op te doen voor zoekwoorden waar jij op in kunt zetten.

2. Blogs schrijven

De tweede stap die ik je wil aanraden te nemen, is het aanmaken van een blogpagina. Dit is namelijk een goede manier om je te profileren en je expertise te laten zien op het internet. Tegelijkertijd kun je in de artikelen die je schrijft ook de verschillende zoekwoorden verwerken.

Er geldt één belangrijk principe als het gaat om blogs om in je achterhoofd te houden. Hoe beter ze zijn, hoe hoger je in de zoekmachines terecht komt met specifieke zoekwoorden. Dat wil zeggen: hoe beter jouw artikel de zoekvraag van iemand beantwoordt, hoe groter de kans dat je met dat artikel gevonden gaat worden wanneer iemand die opdracht intypt in Google.

Het is namelijk de missie van Google – en andere zoekmachines – om het best mogelijke antwoord te tonen bij de zoekopdracht die iemand intoetst.

Hierbij moet je niet alleen denken aan het verwerken van de zoekwoorden voor de zoekmachines, maar de leesbaarheid en dergelijke spelen ook een belangrijke rol. Vroeger was dit bijvoorbeeld niet het geval; toen keek men alleen naar het aantal zoekwoorden, maar de zoekmachines zijn uiteraard een stuk slimmer geworden in de loop der jaren.

3. Andere zaken

Natuurlijk zijn er nog vele andere aspecten die een belangrijke rol spelen bij het al dan niet hoog scoren in zoekmachines. Zo is het bijvoorbeeld ook belangrijk dat je website snel laadt. Hoe sneller die laadtijd, hoe beter dit is voor de prestatie in zoekmachines. Ook dat hangt weer samen met die missie om het best mogelijke resultaat voor te schotelen: zoekmachines serveren hun gebruikers graag een snelle en prettig te gebruiken website.

Daarnaast is bijvoorbeeld ook linkbuilding een belangrijk onderdeel van SEO, net als nog heel veel andere (technische) factoren voor je website. Je kunt daarom altijd een SEO specialist inhuren, die jou helpt met het vinden van de kansen voor jouw website en deze te implementeren.

Written by

Heers Follow

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…