Serp 101 | Zoekresultaten uitgelegd voor marketeers en ondernemers

De SERP – Search Engine Results Page – is wat een zoeker te zien krijgt nadat die een zoekopdracht heeft uitgevoerd via een zoekmachine zoals Google. De SERP bestaat dus uit de zoekresultaten bij die opdracht.

Voor online marketeers en ondernemers is de SERP dan ook één van de allerbelangrijkste soorten webpagina’s. En na het lezen van dit artikel weet je hoe die in elkaar zit en welke kennis je eruit kunt halen.

Inhoud:

zoekresultaten en serp uitgelegd voor online marketeers en ondernemers

Iets over de betekenis SEPR en zoekresultaten

Laten we eerst het verschil tussen de SERP en zoekresultaten even helder krijgen.

Dat verschil is namelijk heel eenvoudig.

De betekenis van SERP verwijst naar de volledige pagina waar de zoekresultaten getoond worden. Het is, met andere woorden, een ordening van die resultaten.

Kijk om dat beter te begrijpen eens naar onderstaand screenshot. Dit is een overzicht van de zoekresultaten die je te zien krijgt wanneer je Googelt op “linkbuilding strategie”.

Dit is een screenshot dat de verhouding tussen serp en zoekresultaten laat zien

Het verschil in betekenis tussen SERP en zoekresultaten is dus subtiel, maar komt hierop neer:

  • SERP: de pagina met de (geordende) zoekresultaten bij een bepaalde zoekopdracht
  • Zoekresultaten: de daadwerkelijke – op de SERP getoonde – resultaten bij die zoekopdracht

Twee belangrijke “soorten” zoekresultaten op de SERP

Wanneer je een SERP bekijkt, zul je direct zien dat er verschillende soorten zoekresultaten op getoond worden.

Kijk nog maar eens naar het screenshot hierboven. Je hebt:

  • Het bovenste zoekresultaat, waar dikgedrukt het woord “advertentie” bij vernoemd staat
  • Ons eigen resultaat daar direct onder. Met daarin een afbeelding, een samenvatting van het begrip waarop werd gezocht en een link naar het artikel waarin die tekst terugkomt. Dit heet een featured snippet
  • Het volgende resultaat van 2Bfound, met onder de link en een korte omschrijving ook enkele aan de zoekopdracht gelinkte vragen

Hieronder worden de twee belangrijkste verschillende soorten zoekresultaten nader toegelicht.

Betaalde zoekresultaten (advertenties: SEA)

Het voorbeeld uit het screenshot is slechts één voorbeeld van betaalde zoekresultaten die je op de SERP kunt tegenkomen.

Zoals gezegd zijn ze eenvoudig te herkennen aan het woord “advertentie”. Overigens is het wel goed om je te beseffen dat in de praktijk lang nog niet iedere internetgebruiker zich er bewust van is op een advertentie te klikken wanneer zo’n resultaat wordt aangeklikt.

Dit is een screenshot dat betaalde serp resultaten laat zien

Door middel van SEA – Search Engine Advertising – betaalt een bedrijf ervoor om met deze advertentie getoond te worden op een bepaalde zoekterm. Door een systeem van biedingen bepaal je als adverteerder hoeveel een bezoek door iemand die hierop zoekt jou waard is. Dat bedrag betaal je vervolgens wanneer iemand ook daadwerkelijk op je advertentie klikt.

Een ander veelvoorkomend voorbeeld van betaalde zoekresultaten, zijn Google shopping vermeldingen. Die ben je vast weleens tegengekomen wanneer je online op zoek was naar specifieke producten.

Ook hier betaalt de adverteerder weer voor vertoning. In plaats van een advertentie te tonen met een link naar de website van de adverteerder, gaat het hier om het tonen van een product met link naar de webshop waar het gekocht kan worden.

Gratis zoekresultaten (organisch: SEO)

Naast zoekresultaten die worden getoond omdat een adverteerder daarvoor betaalt, vind je op de SERP ook gratis zoekresultaten terug.

Dit zijn resultaten die hier staan omdat Google denkt dat ze het beste antwoord geven op de zoekintentie van de zoeker.

We noemen dit ook wel de organische zoekresultaten. Het zijn de resultaten die op een natuurlijke (organische) manier hun plek op de SERP hebben veroverd. Dit in tegenstelling tot de advertentieplekken, die naar de hoogste bieder gaan.

De betaalde zoekresultaten zijn het resultaat van Search Engine Advertizing (SEA). Bij de organische resultaten draait het om SEO. Deze afkorting staat voor Search Engine Optimization, oftewel: het optimaliseren van je website en artikelen om zo goed mogelijk te scoren in de zoekmachine.

Ter samenvatting nog eens het verschil tussen SEO en SEA in één screenshot:

Dit is seo ten opzichte van sea

Voor mensen die jouw website bezoeken via een klik op je advertentie, betaal je elke keer weer een bepaald bedrag. Verkeer via de organische zoekresultaten is gratis. Het moge dus duidelijk zijn dat het lucratief is om op zoekwoorden die voor jouw business relevant zijn een goede positie te veroveren.

Sta je eenmaal op een goede gratis positie in de SERP, dan blijft je dit doorlopend gratis nieuwe bezoekers opleveren.

SEO is een vak apart. Wil je de basics leren en ontdekken wat het voor jou kan doen? Check dan onze zoekmachine optimalisatie masterguide.

Andere belangrijke elementen van zoekresultaten en de SERP

De oplettende lezer heeft vast al opgemerkt dat we nog niet alle elementen uit het eerste screenshot besproken hebben. Daarom sluit dit artikel af met een inventarisatie van andere elementen en zoekresultaten die je op de SERP tegen kunt komen.

Lokale zoekresultaten (local pack)

Bij sommige zoekopdrachten “herkent” de zoekmachine dat je waarschijnlijk op zoek bent naar een bedrijf in de buurt.

Een goed voorbeeld is iemand die Googelt naar “kapper”. Als je dat – zoals ik in het voorbeeld hieronder – doet vanuit Amsterdam Noord, dan zit je niet te wachten op resultaten in Lelystad.

Je zoekintentie is waarschijnlijk dat je geknipt wilt worden. En wel een beetje in de buurt.

Voor dit soort termen zul je dus vaak lokale vermeldingen zien binnen Google maps. Eronder zie je een lijstje van wat eerste bedrijven die aan je opdracht voldoen. Dit is onderdeel van wat we het local pack noemen: de extra mogelijkheden in zoekresultaten voor lokale bedrijven bij lokaal georiënteerde zoekopdrachten.

Dit zijn doorgaans erg concrete en relevante zoekers. Voor kappers is het in dit geval dus erg lucratief om zo getoond te worden.

Meer hierover kun je lezen in onze local seo handleiding.

een voorbeeld van lokale zoekresultaten op de SERP

Overigens houden ook de betaalde en onbetaalde zoekresultaten die we eerder bespraken hier rekening mee. Zo kan een adverteerder ervoor kiezen om alleen bepaalde regio’s te targeten. Daardoor zal de advertentie van een kapper in Amsterdam alleen getoond worden aan mensen die vanuit Amsterdam Googelen op “kapper”.

Tegelijkertijd zal Google herkennen dat die Amsterdamse kapper wel relevant is voor een Amsterdamse zoeker, en minder voor een Rotterdamse. Met als gevolg dat hij in het eerste geval waarschijnlijk wel en in het laatste geval niet in de reguliere organische resultaten onder de kaart terug zal komen.

De opbouw van de zoekresultaten zelf

Laten we nog even kijken naar hoe die betaalde en gratis zoekresultaten ook weer waren opgebouwd.

Dit is seo ten opzichte van sea

Daarvan zijn een paar onderdelen interessant genoeg om (kort) uit te lichten.

Allereest de SEA vertoningen. Zoals gezegd is dit een advertentie die je zelf vormgeeft via het advertentie systeem van de zoekmachine. Je kiest welke koppen worden getoond, maakt een korte beschrijving en kiest waar de advertentie naar verwijst.

Daarnaast kun je nog aanvullende informatie toevoegen, die extensies worden genoemd.

Bij SEO heb je wat minder controle over hoe jouw zoekresultaat uiteindelijk in de SERP wordt getoond. De zoekmachine moet immers eerst nog bepalen of je überhaupt vertoond wordt. Het stukje tekst onder de getoonde kop komt doorgaans rechtstreeks uit de tekst op je pagina. Meestal is dat niet bepaald de meest verleidende tekst om mensen zover te krijgen erop te klikken.

Gelukkig kun je wel enige invloed uitoefenen op wat er wordt getoond, wanneer jouw zoekresultaten de SERP bereiken. Dat doe je door het gebruik van meta titels en beschrijvingen.

  • Meta titel: de titel die Google toont op de SERP
  • Meta omschrijving: het stukje tekst dat Google toont onder de titel

Veel websitebouwers bieden manieren om deze “meta’s” eenvoudig aan te passen. Google neemt niet altijd je suggestie over. Zeker voor de meta omschrijving meent Google het vaak beter te weten. Toch geeft het je een mate van controle over de zoekresultaten weergave op de SERP.

Schema markup

Datzelfde doet het gebruik van zogenaamde schema markup. Dit is een opmaak die als het ware aan Google laat “zien” wat voor soort content het betreft.

Voorbeelden zijn o.a.

De “veel gestelde vragen” onder een zoekresultaat, die je in verschillende screenshots op deze pagina zag terugkomen.

De weergave van recepten met bijvoorbeeld een waardering van het recept.

schema markup recepten voorbeeld

Of een zoekresultaat dat direct in de SERP beschrijft hoe je een bepaalde handeling uitvoert, zonder dat je zelfs nog naar het artikel hoeft te klikken.

een voorbeeld van schema markup zoekresultaten die direct laten zien hoe iets moet

Written by

Ruben de Vries Follow

Als SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…