Starten met linkbuilding in 8 stappen
Je hebt waarschijnlijk wel eens gehoord dat backlinks onmisbaar zijn om je website via SEO beter gevonden te laten worden in Google. Maar starten met linkbuilding, hoe pak je dat aan? Wat zijn de valkuilen om te vermijden, en hoe kom je überhaupt aan je eerste links?
In dit artikel laat ik je zien hoe ook jij stap voor stap kunt beginnen met linkbuilding.
Inhoud:
- Wat is linkbuilding?
- Waarom is starten met linkbuilding belangrijk?
- En waarom is het zo moeilijk?
- 8 tips om te beginnen met linkbuilding
Wat is linkbuilding eigenlijk?
Met linkbuilding probeer je actief het aantal links naar jouw website te verhogen. Dat gebeurt uiteraard met een bepaald doel. In de meeste gevallen is dat doel het verkrijgen van een betere positie in de resultaten in zoekmachines als Google.
Linkbuilding is een term die vrijwel altijd voorbijkomt wanneer het gaat om zoekmachine optimalisatie. Maar waarom is het daar zo’n belangrijk onderdeel van?
Waarom starten met linkbuilding essentieel is om gevonden te worden
Om te scoren in Google, is het tegenwoordig essentieel om aan de autoriteit van je website te werken. Starten met linkbuilding is de enige manier om dat voor elkaar te krijgen. Conclusie: wil je met jouw website beter gevonden worden in Google? Dan zul je op zeker moment moeten beginnen met linkbuilding.
Waarom is die autoriteit dan zo essentieel? Dat heeft er alles mee te maken dat Google er alles aan doet om hoogwaardige, betrouwbare en kwalitatief goede content aan haar zoeker voor te schotelen.
In sommige branches is dat belangrijker dan in andere. Het voert te ver om daar op deze plek uitgebreid op in te gaan, maar in onze SEO-gids besteden we een compleet hoofdstuk aan het belang van linkbuilding voor SEO.
Kort gezegd komt het hierop neer. Backlinks zijn een belangrijk signaal voor Google of jouw website wel of geen betrouwbare informatie biedt. Naar kwalitatief goede informatie wordt immers vaker door andere sites verwezen. Een backlink zou je kunnen zien als een “stem” voor de kwaliteit van jouw content. En hoe meer stemmen, hoe meer kans dat je de verkiezingen om de hoge posities in Google wint.
Klinkt logisch toch?
Mooi. Dan wordt het nu hoog tijd om te gaan kijken naar de uitdagingen waar je voor komt te staan wanneer je hebt besloten dat linkbuilding voor jou “the way to go” is.
Wat maakt linkbuilding beginnen (en het volhouden) zo moeilijk?
Er zijn verschillende redenen te noemen die van starten met linkbuilding voor veel (online) ondernemers een hoge drempel maken:
- De competitie is moordend. Net zoals jij willen ook je concurrenten natuurlijk maar wat graag hun autoriteit verhogen.
- Het resultaat is traag. SEO is een strategie van de lange adem. Het duurt dus even voordat je de resultaten ziet van je inspanningen. Dat geldt zeker ook voor linkbuilding: het heeft tijd nodig om het effect van verzamelde links terug te zien. Daar komt nog bij dat je natuurlijk steeds meer links nodig hebt om de websites te kunnen verslaan die momenteel de bovenste posities bezetten.
- Linkbuilding is arbeidsintensief. Let wel: hierbij gaat het om goede linkbuilding. Je kunt natuurlijk voor de makkelijke weg kiezen en links inkopen, maar dit wordt niet voor niets aangemerkt als black hat SEO: op de lange termijn schaadt het je meer dan het oplevert. Als je start met linkbuilding, doe dat dan dus vooral “legaal”. Maar, zoals we zullen zien heb je daar content, tijd en doorzettingsvermogen voor nodig.
Hoe start je met linkbuilding?
Goed, tijd voor de praktijk. Hoe start je met linkbuilding in 8 stappen.
1. De eerste lading backlinks
Een goede manier om de eerste backlinks naar je website te verzamelen, is om je site aan te melden bij de verschillende bedrijvengidsen die online te vinden zijn. Bij de meeste hiervan kun je een gratis vermelding voor jouw bedrijf of website aanmaken.
Let wel: dit zijn natuurlijk geen super waardevolle links waarmee je direct naar de bovenste plekken in Google wordt gelanceerd. Maar het is een eerste (gratis) signaal naar Google dat je bedrijf online aanwezig is en dat is zonde om te laten liggen.
2. Begrijp het proces
Voordat we op zoek gaan naar de wat “echtere” backlinks dan die in de directories van stap 1, is het belangrijk dat je de logica en het proces achter linkbuilding goed begrijpt.
Hiervoor verwijzen we nogmaals naar het belang van linkbuilding. Ook dit artikel dat laat zien hoe een goede linkbuilding strategie in elkaar zit kan je helpen om te begrijpen waar je eigenlijk precies aan gaat bouwen.
Het belangrijkste om je te beseffen, is dat linkbuilding een kunstmatige vorm is van hoe een website in normale omstandigheden “als vanzelf” aan links komt. Goede content trekt immers links van andere websites, die jouw content citeren of ernaar verwijzen voor meer diepgang.
Ook in linkbuilding draait het daarom om:
- Vertrouwen. Een website die naar jou verwijst, geeft daarmee een blijk van vertrouwen af in jouw content. Logischerwijs is een link (oftewel een “stem” voor jouw betrouwbaarheid) weer meer waard wanneer die komt van een website die zelf erg betrouwbaar is.
- De linkomgeving. Dit zegt iets over het algemene beeld van de links van en naar jouw site. Een spamwebsite zal bijvoorbeeld relatief vaker naar andere spamwebsites linken, waardoor de linkomgeving een beetje “shady” wordt en dus minder betrouwbaar.
- De ankertekst. Dit is de tekst waar de link onder geplakt is. Deze dient relevant te zijn voor de content waarnaar wordt verwezen.
- Frisheid. Frisse, nieuwe links zijn een teken dat de content waarnaar wordt gelinkt nog steeds relevant is. Je kunt je voorstellen dat een artikel waarnaar in het verleden veel, maar tegenwoordig nooit meer wordt verwezen, wordt gezien als blijkbaar niet langer relevant.
3. Inventariseer de omgeving van je website en meng je in het gesprek
Begin met inventariseren waar je überhaupt links naar jouw site zou kunnen en willen verzamelen. Welke (nieuws-)websites, blogs, forums etc. zijn actief in jouw branche? Waar kun je je mengen in discussies rondom onderwerpen waar jouw website iets heeft toe te voegen?
Links vanuit forumberichten, profielen of reacties onder blogs hebben weliswaar niet of nauwelijks effect op de autoriteit van je website. Maar, het is een mooie manier om jezelf als expert te mengen in gesprekken die voor jouw branche interessant zijn.
Daarmee is het een uitgelezen kans om je te laten zien aan mensen die geïnteresseerd zijn in wat jij te vertellen hebt, maar ook om in beeld te komen bij die blogs en artikelen waarin een link wél van grote waarde zou zijn.
Hier moet je dus niet direct effect van verwachten. Zie het als een manier om langzaam je naam als expert te vestigen en je band met interessante websites en andere media op te bouwen.
4. Dien (gast-)artikelen in of biedt aanvullingen
De volgende stap in de samenwerking met die websites is om een voorstel in te dienen voor een gastartikel, of voor een uitbreiding op een bestaand artikel op die site.
Misschien heb jij een interessant inzicht te bieden dat nog ontbrak in een artikel. Ook statistieken doen het vaak goed, omdat ze meer diepgang kunnen geven aan bestaande artikelen.
Ook kun je aanbieden om – vanuit jouw unieke expertise en invalshoek – een artikel te schrijven voor de website. Veel online media zitten namelijk altijd te springen om goede, interessante content om te delen met hun eigen achterban.
Zorg wel dat je vooraf goed afspreekt wat de spelregels bij dat andere medium zijn op het gebied van backlinks. Vaak zul je een schrijversbio krijgen, die onder het artikel terugkomt en waarin ruimte is voor een backlink naar je eigen site. Veel waardevoller is wanneer je een link in het artikel zelf mag plaatsen. Veel websites zijn daarmee terughoudender. De beste kans daarop heb je wanneer je kunt laten zien dat de link naar een pagina op jouw site echt iets toevoegt aan de kracht van het complete artikel.
5. Schrijf content die vragen van je doelgroep beantwoordt
Content die een goede kans heeft om links te verzamelen, is content die antwoord geeft op vragen waar mensen mee rondlopen. Dit heeft twee redenen:
- Het is content die relatief snel kan scoren in Google, doordat je een heel specifiek artikel schrijft dat zich richt op een lange zoekterm in plaats van een generiek zoekwoord met veel concurrentie.
- In grote artikelen op competitieve zoektermen hebben websites vaak niet de ruimte om elke vraag die daarmee samenhangt uitgebreid te beantwoorden. Dat geeft kansen voor jou om – zoals in de stap hierboven – aan te bieden daar dieper op in te gaan.
Ook geeft het je binnen stap 2 munitie om naar te verwijzen wanneer je vragen van mensen onder blogs of op fora beantwoordt. Ook deze links op zichzelf zijn weer niet persé heel waardevol omdat ze meestal no-follow zijn, maar het zorgt wel voor extra verkeer naar je website.
Kanttekening: ik heb nu een aantal keer benoemd dat sommige backlinks (zoals van fora en bedrijfsgidsen) minder waardevol zijn dan andere. Dat komt omdat het hier vaak gaat om zogenaamde no-follow backlinks, waarbij de website in kwestie als het ware een signaal afgeeft aan Google dat er geen waarde moet worden doorgegeven aan de site waarnaar wordt gelinkt.
Dat betekent niet dat die links waardeloos zijn in linkbuilding. Een gezond linkprofiel bevat namelijk ook no-follow backlinks. Ze helpen alleen minder bij het opbouwen van de autoriteit van je eigen website.
6. Iets over bloggen en starten met interne linkbuilding
Bloggen is tijdrovend, maar het is een goede manier om interessante informatie online te plaatsen, meer bezoekers naar je website te trekken en dus de kans dat iemand naar die content linkt te vergroten.
Bloggen komt daarmee het meest in de buurt van de natuurlijke manier om als website backlinks aan te trekken. Door goede content en waardevolle informatie te plaatsen, komen de backlinks vanzelf omdat men graag naar jouw website verwijst.
Daarnaast kun je hiermee starten met interne linkbuilding. Dat zijn de links vanaf je eigen domein verwijzen naar de pagina’s die voor jou belangrijk zijn.
Een voorbeeld: in dit artikel heb ik verwezen naar onze pagina over zoekmachine optimalisatie. Dat is een pagina die we graag hoger in Google willen hebben, dus is het een goed idee om vanuit een blog over een gerelateerd onderwerp – zoals starten met linkbuilding – naar die pagina te linken.
7. Link zelf ook naar websites waar jij een link van zou willen krijgen
Tot slot nog iets dat mij ooit in contact heeft gebracht met de crème de la crème qua websites uit de branche voor een opdrachtgever. Het ging hier om een grote, erg bekende webshop in hetzelfde segment als de opdrachtgever.
Omdat de site waar ik de linkbuilding voor zorgde veel minder producten in het assortiment had, verwezen we vanuit blogs veel naar producten van die grotere webshop. Doordat de blogs steeds beter gevonden en gelezen werden, betekende dit ook steeds meer verkeer via onze site naar die van de grote webshop.
Dat begon op te vallen, waardoor wij na verloop van tijd benaderd werden voor een nauwere samenwerking. Zo kun je dus óók proberen bij de grote jongens in beeld te komen ?
Overweeg ook het inzetten van linkbuilding tools om je te helpen bepalen waar de beste links te vinden zijn.
8. Jouw tips om te starten met linkbuilding?
Om zelf dan meteen maar het goede voorbeeld te geven: heb je zelf nog tips voor het starten met linkbuilding? Deel ze dan in de comments hieronder. De beste tips verwerk ik dan namelijk graag hier in het artikel, uiteraard mét een link naar jouw eigen site!
Written by
Ruben de Vries FollowAls SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'