Top-of-mind-awareness opbouwen met een SEO-specialist
Er zijn een groot aantal merken die zo bekend zijn dat als je ernaar vraagt iedereen direct een antwoord zal geven. Vraag aan mensen naar een merk voor benzine en de kans is groot dat ze uitkomen bij de Shell. Dit heeft dus tot gevolg dat de keuze eerder op dit bedrijf zal vallen als iemand benzine nodig heeft dan bij een ander bedrijf.
Die bekendheid binnen een branche of bij een product wordt binnen de marketing top-of-mind-awareness genoemd. Als je dit wilt bereiken dat is het voor een SEO-specialist werkzaam voor bedrijven in Nederland een uitdaging om dit voor elkaar te krijgen. Naast de acties die nodig zijn op het gebied van SEO kom je ook direct te spreken over marketing en naamsbekendheid. In dit artikel gaan we hier iets verder op in.
Marketing
Marketing zijn de activiteiten binnen een bedrijf die erop gericht zijn om meer verkoop te genereren. Althans zo is er in het verleden vaak naar marketing gekeken. Je gaat met een strategie aan het werk om ervoor te zorgen dat je product verkocht wordt. Vroeger gebeurde dit door de folders, de artikelen in de krant, een persbericht bij een nieuw product, enzovoort.
Je hebt er allemaal een beeld bij. Maar tegenwoordig is marketing verschoven naar internet. Niet de vervelende reclames die je steeds in beeld krijgt, nee de manier van marketing is ook aan het veranderen. Althans misschien gaat het wel weer meer terug naar vroeger.
Luisteren, luisteren en luisteren
Een bekende uitspraak van Henry Ford is precies waar veel ondernemers de fout mee ingaan. ‘We maken onze auto’s in elke kleur die de klant maar wil. Zolang het maar zwart is.’ Natuurlijk is het niet altijd zo dat je weet wat de klant wil, misschien weet de klant het zelf wel niet maar het gaat erom dat je gaat luisteren naar de klant.
Luisteren naar zijn vraag, luisteren naar zijn wensen. Waarom? Omdat je als marketeer / SEO-specialist antwoorden wil geven. Het verschil is dat het antwoord juist de verkoop stimuleert. Je verkoopt meer producten en diensten door informatie beschikbaar te stellen dan door alleen maar te wijzen op je producten.
Met zoekmachine optimalisatie kun je hier mooi op inspelen. Schrijf artikelen gericht op longtail vraagstukken die relevant zijn in de overwegende fase van de customer journey van je ICP (ideal customer profile). De bezoekers die je krijgt zijn relevant en zoeken naar iets specifieks.
Een SEO-specialist weet alles van marketing
Dat de marketing ook op internet belangrijk is geworden is ondertussen wel duidelijk. Maar dat het ook binnen SEO een steeds belangrijkere rol speelt is voor veel mensen en bedrijven minder vanzelfsprekend. Een goede SEO-specialist zal altijd kunnen uitleggen hoe de verhouding is ten opzichte van de marketing en de inzet van een goede website. Zo is er een duidelijke overlap met onderstaande marketinginstrumenten:
- SEA (zoekmachinemarketing)
- CRO (conversieratio optimalisatie) – het gedrag van gebruikers kan steeds beter door Google worden gemeten (denk bijvoorbeeld aan de impact van pogosticking op SEO).
- Webdesign – denk hierbij bijvoorbeeld aan de website snelheid, toegankelijkheid en presenteerbaarheid van de geschreven content.
- Social media marketing – artikelen die het goed doen op social media, krijgen vaak een boost in de SERP.
Hoe je de technische kant van SEO kan inzetten om je marketing te verbeteren. Bekijk deze begrippenlijst met marketing gerelateerde begrippen. Hierdoor zie je vanzelf welke impact marketing heeft en hoe je door het toepassen van een goed SEO-plan je de marketing meeneemt om een bekend merk te worden.
Written by
Ralf van Veen FollowRalf is eigenaar en SEO-specialist bij Up, een full service SEO bureau uit Rotterdam.