Waar moet je op letten bij het vinden van een online agency?

Wie op zoek gaat naar een online marketing bureau zal al snel zien: je struikelt online over de aanbieders. Online agencies in alle soorten en maten schieten als paddenstoelen uit de grond. Van gespecialiseerde SEO-bureaus tot uitgebreide full service agencies.

De kans bestaat dat je dan al snel door de bomen het bos niet meer ziet. Want hoe weet je nu welk bureau het beste past bij wat jij nodig hebt? Waar moet je op letten voordat je met een bureau in zee gaat? Hoe zorg je ervoor dat jouw kostbare marketingbudgetten het gewenste resultaat opleveren?

Of je nu zoekt naar een centraal online marketing bureau Utrecht, of juist in het hoge Noorden of diepe Zuiden: deze valkuilen kun je beter vermijden voor je met een bureau in zee gaat.

Tips voor het vinden van een online marketing bureau

Niet iedereen kan wat ‘ie beweert

Laten we beginnen bij misschien wel de grootste valkuil. Iedereen met een internetverbinding kan zichzelf online verkopen als online marketing expert. We zien helaas steeds meer mensen die zichzelf na een simpele online SEO cursus al voor flinke bedragen verkopen om jouw marketing voor je te fixen.

Sterker nog: zelf uitgeroepen goeroes hebben er hun verdienmodel van gemaakt om anderen te leren hoe zij “in een paar dagen tijd een online marketing bureau kunnen oprichten”. Het moge duidelijk zijn: daar wil jij je budget natuurlijk niet aan besteden. Jij verdient iemand met meer ervaring.

Check daarom altijd online reviews van een bureau. Zijn dat er een handjevol? Dan bestaat het risico dat dit iemand is die een paar vrienden en familieleden heeft gevraagd een review te schrijven op Google.

Staar je niet blind op geografie

Mensen zijn vaak op zoek naar een online marketing bureau bij hen in de stad. Dat is zonde, want je beperkt er je zoekgebied flink mee, terwijl nu juist online marketing vanuit het hele land kan worden uitgevoerd.

Beperk jezelf dus niet te veel en durf ook wat verder weg te kijken. Beter een bureaus dat écht goed past bij jou en je bedrijf maar iets verder weg zit, dan een bureau om de hoek waar de “klik” niet klopt. Juist voor het creatieve proces dat bij marketing komt kijken, is die klik namelijk oh zo belangrijk.

Natuurlijk is het wel prettig om live met elkaar te kunnen brainstormen. Niet voor niets is een online marketing bureau Utrecht – lekker centraal in het land – voor veel bedrijven een aantrekkelijke keuze. Hier heb je volop keuze om een geschikte match te vinden, maar is het eigenlijk ook altijd prima bereisbaar voor een brainstorm.

Check het team. Check de eigen marketing

Een bureau met drie medewerkers dat beweert in elke vorm van online marketing gespecialiseerd te zijn, daar kun je beter terughoudend zijn. Juist in een branche die zich zo snel ontwikkelt en waarin zo veel verschillende specialismen zijn, is het namelijk bijna onmogelijk om met zo’n klein team op de hoogte te blijven.

Ook een goede graadmeter: controleer eens hoe het bureau het zelf doet. Beweren ze jou optimaal te kunnen helpen met je social media strategie maar zijn ze zelf op geen enkel kanaal te vinden? Dan biedt dat ruimte voor een kritische vraag.

Zelf werd ik eens benaderd door een bedrijf dat beweerde “professionele en hoogwaardige teksten” te kunnen leveren. De salesmail bevatte meerdere spellingsfouten. Voor mij genoeg reden om te weten hoe laat het was; dit was een partij die niet gaat leveren wat ze beweert.

Tot slot kun je ook de vindbaarheid van het bureau checken in de eigen vestigingsplaats. Google eens op “online marketing bureau [stadsnaam]” en kijk hoe hoog ze terugkomen. Krijg ze zichzelf al niet gevonden, hoe kunnen ze dat dan wel voor jou gaan realiseren?

Written by

Ruben de Vries Follow

Als SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…