Wat is Black Hat SEO? (En hoe voorkom je dat het jou schaadt?)
Als je je bezighoudt met zoekmachine optimalisatie van één of meerdere websites, dan heb je de termen black hat en white hat vast wel eens voorbij horen komen. Maar wat is black hat SEO precies? Wat zijn de gevaren voor je website?
En, nog belangrijker: hoe voorkom je dat jouw website schade oploopt door black hat seo technieken?
In dit artikel laat ik je stap-voor-stap zien wat black hat SEO is, waarom het schadelijk kan zijn voor je website en welke SEO-tactieken je beter kunt vermijden als je niet in het black hat gat wilt vallen.
Wat is black hat SEO?
Black hat SEO is een verzamelterm voor technieken die worden ingezet om de rankings van een website of -pagina in een zoekmachine te verbeteren, maar die daarbij de richtlijnen van de zoekmachine schenden.
Ze manipuleren als het ware resultaten en worden ingezet om de zoekmachine voor de gek te houden.
Je kunt je voorstellen dat de zoekmachine in kwestie dat niet op prijs stelt. Vandaar de term black hat: deze technieken worden gezien als de bad guys onder de SEO-technieken. Net zoals je de bad guys in oude westerns kon herkennen aan, jawel, hun zwarte hoed.
Black hat SEO kun je dan ook beter links laten liggen wanneer je doel is om een goede relatie op te bouwen tussen zoekmachines en jouw website.
Waarom wordt black hat SEO dan überhaupt ingezet?
Voordat we overgaan naar de specifieke redenen om black hat SEO te vermijden in jouw SEO strategie, wil ik eerst kort stilstaan bij de redenen dat mensen het wél (nog steeds) inzetten.
Want waarom zou je iets doen dat door zoekmachines wordt afgekeurd?
Allereerst kan dat natuurlijk voortkomen uit onwetendheid. Daarom ga ik je hieronder de meest voorkomende black hat SEO technieken laten zien, zodat je die kunt herkennen en ze kunt vermijden.
Maar het wordt ook moedwillig toegepast, meestal omdat het wordt gezien als een kortere weg naar resultaat en succes.
Daarin schuilt dan ook een groot gevaar van black hat SEO. Door je daarvan bewust te zijn en je te beseffen dat het op de lange termijn vaak averechts werkt, kun je die verleiding gemakkelijker weerstaan.
Want ook al worden ze dus gezien als vals spelen, black hat SEO tactieken worden nog steeds toegepast om op korte termijn snelle resultaten te boeken met zoekmachine optimalisatie. Dit zijn de SEO-rommelaars die je beloven om je in no-time bovenaan de zoekresultaten te hebben op een competitief zoekwoord, of de tactieken die je gouden bergen beloven.
Wees waakzaam, want dit doet vaak meer slecht dan goed. Daarom ga ik je straks laten zien hoe je black hat SEO kunt herkennen. Eerst leg ik nog kort uit waarom het – ondanks die kans op snel resultaat – een goed idee is om ver bij black hat uit de buurt te blijven.
Wat zijn de gevaren van black hat SEO?
Zoals ik al schreef: black hat SEO draait om het “voor de gek houden” van zoekmachines, met als doel om de posities van een website in de resultaten te manipuleren.
En zoekmachines houden er niet van als je ze voor de gek houdt. Zo werkt Google bijvoorbeeld vanuit de bedrijfsmissie om alle informatie ter wereld te organiseren en bruikbaar te maken.
Daarbij willen ze dus bij iedere zoekopdracht het artikel tonen dat hier het beste op aansluit.
De inzet van black hat SEO kan dan ook leiden tot een vermindering van rankings (bijvoorbeeld door een penalty) of zelfs complete verbanning uit de zoekresultaten.
De beste manier om dat te voorkomen is je afvragen: hoe draag ik met mijn website en mijn content bij aan de doelstelling van zoekmachines om een zo goed mogelijk antwoord te bieden aan de zoeker? Voegt het werk dat ik doe waarde toe voor de gebruiker, of doe ik het alleen in de hoop dat het de zoekmachine verleidt?
Hoe herken je black hat SEO?
Zoals ik hierboven al aangaf, begint je missie tegen black hat strategieën door je af te vragen of wat je doet bijdraagt aan de gebruikservaring. Een andere manier om die vraag te stellen is: “Draagt wat ik doe bij aan de missie van Google?” (En in het verlengde daarvan, van andere zoekmachines)
Veiligere (white hat) manieren om je website vriendelijker te maken voor de zoekmachine, draaien dus om het verbeteren van de informatie in je artikelen, de gebruiksvriendelijk en gebruikerservaring op de site en de interne structuur van je onderlinge pagina’s.
Om het nog wat helderder te maken, sluit ik dit artikel af met een overzicht van de meest gebruikte technieken (die je dus beter zoveel mogelijk kunt vermijden).
Ga je SEO uitbesteden? Wees dan op je hoede voor partijen en freelancers die je gouden bergen beloven en vraag door naar de specifieke tactieken die ze gaan toepassen. Hierna weet je bij welke praktijken er dan alarmbellen moeten gaan rinkelen.
Keyword stuffing
Vroeger was dit dé manier om je content op een bepaald zoekwoord bovenaan de resultaten te krijgen. Gewoon ervoor zorgen dat dit woord zoveel mogelijk op de pagina terugkomt.
Lekker leesbaar werd een tekst er natuurlijk niet van, maar voor de zoekmachines was het tenminste duidelijk dat je stuk tekst écht over dat specifieke zoekwoord ging.
Er zijn zelfs gevallen bekend waar een complete alinea onderaan de tekst werd toegevoegd, uitsluitend bestaande uit het zoekwoord, en dat die alinea wit werd gemaakt om het te verbergen voor de gebruiker. Maar de zoekmachine zag het wel, en dacht “zo, hier komt het woord wel érg vaak in voor, die moet ik ranken”.
Gelukkig zijn zoekmachines tegenwoordig slimmer dan dat. Natuurlijk schrijven en zorgen voor een lekker leesbare tekst loont dus.
Duplicate content
Dit is het klassieke copy paste model van content creatie. Er is sprake van duplicate content wanneer blokken tekst van verschillende bronnen hetzelfde zijn, of op zijn minst erg veel op elkaar lijken.
Zoekmachines houden van originele content. Met het kopiëren en op je eigen site plakken van content die ergens anders al online staat, voeg je dan ook niets van waarde toe. Met andere woorden: black hat SEO.
Ook binnen je eigen website is het belangrijk om hiervoor te waken. Moet je, om wat voor reden dan ook, eenzelfde artikel (deels) opnieuw publiceren? Zorg dan met een redirect of een canonical tag dat je duidelijk maakt welke versie zoekmachines wel en niet moeten lezen.
Spam comments
Als je een website beheert, dan heb je vast wel eens met deze compleet irrelevante reacties onder je berichten te maken gehad.
“Nice article, very informative, been looking for this, thank you!” onder je Nederlandstalige artikel. Uiteraard vergezeld van een link naar de site van de reageerder (opvallend vaak naar een website die bijvoorbeeld bepaalde blauwe pilletjes verkoopt…)
Ook voor reacties geldt: het heeft alleen waarde wanneer het natuurlijk en oprecht is.
Doorway pagina’s
Dit zijn pagina’s die zijn geoptimaliseerd om op bepaalde zoekopdrachten te ranken, maar vervolgens de bezoeker door te sturen naar een andere pagina die helemaal niet relevant is aan de opdracht.
Doordat relevantie voortdurend belangrijker wordt om hoog te scoren in Google, is dit tegenwoordig (gelukkig) een extreem moeilijke tactiek om toe te passen.
Linkuitwisseling of links kopen
You scratch my back I scratch yours. Toch? Niet als het op linken naar elkaars website aankomt.
Bij het opbouwen van een linkprofiel is het namelijk van belang dat die links op een natuurlijke manier verkrijgt.
En dat is dus niet “als jij een link naar deze pagina van mij plaatst, dan plaats ik er een naar jou vanaf een andere pagina”.
Denk hierbij aan de klassiek /links/ pagina’s op sommige websites, waar je een gigantische lijst met outbound links naar andere sites tegenkomt. Vaak met de misleidende titel “interessante links”, terwijl er helemaal niets interessants is aan de links in dat overzicht.
Ook het betalen voor plaatsing van een link valt hier onder, al is dat nog steeds een van de meest toegepaste vormen van link building.
Overige tactieken
- Verborgen tekst of links (wel zichtbaar voor zoekmachines, niet voor de gebruiker)
- Een concurrent (onterecht) rapporteren (een letterlijk voorbeeld van de pot verwijt de ketel dat zijn SEO zwart ziet)
- Gastblog netwerken
- Artikelen “spinnen” (met behulp van software herschrijven en publiceren als van jezelf)
- Pagina’s met zaken als phishing, virussen en andere malware
- Aanvallen (bijvoorbeeld door hackers) op de site van je concurrent, of veel slechte links naar die site sturen in de hoop op een straf
Heb jij ervaringen met black hat SEO?
Laat dan even van je horen in de comments! Of heb je misschien te kampen met de naweeën van slechte SEO werkzaamheden van een niet-legitiem bureau, een fout die je zelf hebt gemaakt of een sneaky aanval van een concurrent? In onze community vind je mensen die je kunnen helpen dit probleem op te lossen!
Written by
Ruben de Vries FollowAls SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'