Wat is local SEO en hoe gids je klanten naar jouw locatie?

Met local SEO verbeter je de (lokale) vindbaarheid van je onderneming, of je nu op één plek je diensten en producten levert of aan het roer staat van een bedrijf met vele vestigingen. In dit artikel ontdek je wat local SEO is en hoe je er meer klanten mee scoort. Je krijgt praktische tips en leest welke technieken je kunt toepassen om de lokale SEO van jouw vestiging(en) te verbeteren.  

Wat is local SEO?  

Local SEO  – of lokale zoekmachine optimalisatie – is een bijzonder effectieve manier om online jouw lokale bedrijf te promoten. Het helpt je namelijk om met jouw producten en diensten in beeld te komen bij klanten in je directe omgeving, juist op het tijdstip dat die klanten online op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt. 

In local SEO worden hiervoor verschillende methoden gebruikt, waarvan sommige nogal verschillen van wat wordt toegepast in standaard SEO.

Voor we dieper ingaan op de praktische kant van local SEO, is het eerst belangrijk om te begrijpen wat een lokale zoekopdracht precies inhoudt.

wat is local seo en hoe helpt het kanten naar jou te navigeren?

Wat is een lokale zoekopdracht?

Allereerst gaan we kijken naar de verschillen tussen een standaard informatieve zoekopdracht en wat bekend staat als een lokale zoekopdracht, oftewel een local search.  

Wist je dat, volgens Google, 46% van de zoekopdrachten een ‘lokale bedoeling’ heeft?  

Het verschil laat zich het beste uitleggen met een voorbeeld.

Iedereen met kennis van SEO – en een website met voldoende autoriteit – kan van over de hele wereld ranken op “Hoe repareer ik een geblokkeerde afvoer?” Maar, een zoekopdracht met (veel) meer koopintentie zal er eerder uitzien als “Beste loodgieter in [plaatsnaam]” Dat is een lokale zoekopdracht: de zoeker heeft een probleem dat hij nu opgelost wil hebben en heeft dus een loodgieter in de buurt nodig.

Een in Amersfoort gevestigde loodgieter zal er een behoorlijk kluif aan hebben op deze term te ranken (en dan heb ik het er nog niet eens over dat die Amersfoortse loodgieter daar helemaal niets mee zou opschieten).

Voor dit soort zoekopdrachten, die vaak een locatie of ‘bij mij in de buurt’ bevatten (ook bij zoekopdrachten in Google Maps of wanneer Google zelf interpreteert dat de zoekopdracht lokale intentie heeft), begrijpen zoekmachines wat de zoeker wil. Namelijk bedrijfssuggesties op basis van locatie. Dat is dus precies wat je te zien krijgt in de zoekmachine resultatenpagina’s (SERP’s). Dit verschil in gedrag en resultaat is precies waarom lokale SEO belangrijk is en de moeite waard kan zijn om naast standaard SEO in te investeren. 

De kenmerken van lokale zoekresultaten op de SERP

De beste manier voor lokale bedrijven om het verkeer naar hun websites (of door de voordeur van hun winkeldeur) te verhogen, is zichtbaarheid op wat bekend staat als het ‘local pack’ of ‘3-pack’. Dit is het blok van drie bedrijfsvermeldingen diat onder de kaart op de SERP wordt weergegeven na een Google-zoekopdracht met lokale intentie. 

Hier zie je bijvoorbeeld het local pack uit de resulaten voor de zoekopdracht “loodgieters Rotterdam”.  

Zoals je ziet zijn er een aantal verschillen ten opzichte van de standaard organische resultaten. Zo zie je openingstijden, reviews en soms zelfs foto’s. Hoewel Google slim genoeg wordt om deze informatie rechtstreeks van je website te halen, komen deze elementen daar niet vandaan. 

Alles wat in het local pack wordt weergegeven, is afkomstig van het Google Mijn Bedrijf-profiel: een cruciaal onderdeel van lokale SEO-marketing dat steeds belangrijker wordt naarmate Google meer en meer probeert om rechtstreeks in de SERP’s te voldoen aan zoekopdrachten. 

Wat is Google Mijn Bedrijf?  

Google Mijn Bedrijf (Google My Business of GMB) is, zoals de naam al doet vermoeden, jouw bedrijfsprofiel op Google.  Zonder dat bedrijfsprofiel is het vrijwel onmogelijk om goed te scoren in local SEO. Je Google bedrijfsprofiel is namelijk de informatiebron voor onder meer het local pack en de zoekresultaten van Google Maps.

Maar de meest bekende verschijningsvorm is waarschijnlijk die in in de rechterbovenhoek (of bovenaan op mobiel) van een merkzoekopdracht voor jouw bedrijf , zoals hieronder. 

Dit staat bekend als het kennisvenster. Jouw Google bedrijfs-profiel kan veel door jouzelf verstrekte informatie bevatten, zoals services die je aanbiedt, contactgegevens, bedrijfsomschrijving, productcategorie en openingstijden. Daarnaast zijn er functies – zoals vragen & antwoorden of reviews – die gegenereerd zijn door consumenten, idealiter met ervaring van jouw bedrijf. 

Een belangrijk deel van lokale SEO is om jouw bedrijfsprofiel zo up-to-date en nauwkeurig mogelijk te houden, zodat het een grotere kans heeft om in het lokale pakket of op Maps te verschijnen. Ook wordt je bedrijfsvermeldingen daardoor betrouwbaar en aantrekkelijk genoeg om een ​​doorklik te rechtvaardigen. Hoewel Google Mijn Bedrijf ongelooflijk krachtig is, is het slechts een voorbeeld van wat bekend staat als een ‘citation’. 

Wat is een citation? 

In lokale SEO is een citation, of een bedrijfscitaat, een plaats waar de NAPW-gegevens (naam, adres, telefoonnummer, website-URL) van jouw bedrijf samen online verschijnen, meestal in een online directory of op een bedrijfsvermeldingenwebsite

Deze bedrijfscitaten zijn erg belangrijk om op orde te brengen voor lokale SEO. Want als je niet – of met de verkeerde informatie – verschijnt op de plaatsen waar mensen op zoek zijn naar bedrijven zoals dat van jou, word je waarschijnlijk ingehaald door de concurrenten die dat wel doen. 

Er zijn twee soorten bedrijfscitaten: ongestructureerd en gestructureerd. Gestructureerde bedrijfscitaten verschijnen meestal in bedrijfsvermeldingen en zijn afkomstig van formuliervelden die worden ingevuld wanneer de vermelding wordt geclaimd. Hieronder hebben we het gestructureerde citaat in het geel gemarkeerd. 

Ongestructureerde citations zijn vaak het resultaat van pers en sociale media, waarbij jouw NAPW-informatie zichtbaar is en verbonden is op een webpagina (misschien in een lokaal nieuwsbericht over het bedrijf), maar niet in een gestructureerd format. 

Op deze manier vermeldingen ontvangen voor jouw lokale bedrijf is trouwens niet gewoon belangrijk. In lokale zoekoptimalisatie wordt het gezien als “tafelinzet”: zonder bedrijfscitaten kun je “het spel niet eens spelen”.

Dit is dus een fundamenteel aspect van jouw lokale SEO-strategie. Sterker nog: het kan behoorlijk negatieve gevolgen hebben wanneer vermeldingen op veelbezochte websites niet regelmatig worden bijgewerkt en opgeschoond. 

Wist je bijvoorbeeld dat 68% van de consumenten zegt dat ze stoppen met het gebruik van een lokaal bedrijf als ze onjuiste informatie vinden in lokale vermeldingen? 

Hoe kan je goed ranken in local search? 

Nu je weet waar SEO voor lokale bedrijven om draait, zul je je waarschijnlijk afvragen hoe je er daadwerkelijk succes mee kunt behalen! Ten eerste raden we je aan om vertrouwd te raken met de drie kernelementen van de lokale zoekresultaten: 

  • Nabijheid: hoe dicht is jouw bedrijf bij de zoeker? 
  • Relevantie: hoe relevant zijn jouw producten en diensten voor de intentie achter de zoekopdracht? 
  • Prominentie: wat zeggen andere consumenten over jouw producten en diensten? 

Wat zijn de belangrijkste lokale SEO actiepunten? 

Dankzij de veranderende aard van zoekmachines zoals Google, kan local SEO een behoorlijke portie werk met zich meebrengen. (Local) SEO verandert voortdurend en het kan veel tijd en moeite kosten om het goed te doen.

Dit is de reden waarom zoveel SEO-bureaus en consultants ervoor kiezen zich te specialiseren in lokale SEO in plaats van bredere SEO. De regels zijn heel anders, aangezien je verschillende doelen nastreeft. Geloof me: je zult klanten niet snel horen klagen wanneer de hoge zichtbaarheid van hun bedrijven in lokale zoek- en bedrijfsvermeldingsgidsen niet zozeer leidt tot meer websitebezoekers, maar wel tot direct contact en voetverkeer naar hun offline vestiging. 

Dit terwijl het drijven van meer bezoekers naar de website vaak de hoofddoelstelling is bij “reguliere” SEO.

We hebben nu enkele van de belangrijkste factoren besproken die helpen bij het behalen van succes in lokale SEO. Tijd voor een overzicht van lokale SEO-actiepunten die een verschil kunnen maken: 

Website ‘lokalisatie’ 

Het ‘lokaliseren’ van jouw website betekent dat je de naam van jouw stad, provincie of regio op natuurlijke wijze verspreid over jouw website laat terugkomen. Voor bedrijven met meerdere locaties kan dit het maken van afzonderlijke pagina’s voor individuele locaties inhouden. Andere tactieken zijn onder meer betrokken raken bij lokale gemeenschapsevenementen en artikelen en informatie over hen op de site plaatsen. 

Citation building 

Als je bekend bent met SEO, dan heb je vast al eens gehoord van linkbuilding. Dit is net zoiets, maar dan voor bedrijfscitaten. Zorg ervoor dat jouw site op citatiesites en online bedrijvengidsen staat. Dit helpt klanten niet alleen om jouw bedrijf daarin te vinden, maar door jouw bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer en website-URL (NAPW) op citatiesites te vermelden en extra informatie toe te voegen aan bedrijvengidsen, kun je jouw zoekrangschikking verbeteren. 

Jouw Google Mijn Bedrijf-vermelding claimen 

Het claimen van jouw Google Mijn Bedrijf-pagina is een belangrijke stap om jouw bedrijf te helpen weergeven op belangrijke Google-services, zoals lokale zoekresultaten en Google Maps. GMB (en zijn Microsoft-equivalent, Bing Places for Business) moet altijd de eerste online directory zijn waar je je bedrijf aanmeldt.  

Reviews en ratings beheren 

Echte, eerlijke beoordelingen zijn van cruciaal belang. Zowel voor het aantonen van de kwaliteit van jouw service als voor het verzenden van signalen naar zoekmachines dat jouw site en service vertrouwd en nuttig zijn. Het aantal beoordelingen dat je ontvangt, de algehele kwaliteit van de beoordelingen en de autoriteit van de beoordelingssites zelf zijn allemaal belangrijke factoren voor het wel of niet scoren in lokale zoekresultaten. 

Kwalitatieve, relevante backlinks krijgen 

Natuurlijk verkregen backlinks van websites met een hoge autoriteit helpen zoekmachines jouw site te herkennen als een betrouwbare informatiebron. Links van lokale kranten, bloggers en bedrijfsverenigingen kunnen allemaal helpen om de zichtbaarheid van jouw zoekopdracht te verbeteren. 

9 redenen hoe lokale SEO jou kan helpen met het aantrekken van nieuwe klanten 

Wanneer je nog niet voldoende overtuigd was van de noodzaak van local SEO, zijn hier tot slot nog een aantal stelling om me je me te nemen en te overdenken.

Het is hoe je klanten naar je op zoek zijn

De leeftijd van het gedrukte telefoonboek is voorbij (letterlijk: de laatste oplage van de papieren telefoongids verscheen in 2018). Mensen wenden zich massaal tot het internet om informatie te vinden over lokale bedrijven. Hier zijn enkele statistieken: 
 
96% van de pc-eigenaren voert lokale zoekopdrachten uit 

46% van alle Google-zoekopdrachten zijn lokaal 
 
64% van de lokale klanten gebruikt zoekmachines en directories als hun belangrijkste manier om lokale bedrijven te vinden 
 
50% van de mobiele zoekers zoekt online naar bedrijfsinformatie (zoals het adres of telefoonnummer van een bedrijf) 
 
Maar liefst 78% van de lokale mobiele zoekopdrachten resulteert in een offline aankoop 
(Bronnen: Searchengineland.com en Business2community.com

Local search marketing is zeer gericht en actueel 

De belangrijkste reden waarom mensen lokale zoekopdrachten uitvoeren, is om een ​​lokaal bedrijf te vinden. De op één na meest voorkomende reden is het vinden van een product of dienst. Veel lokale zoekers zijn op zoek naar de naam van een specifiek bedrijf, maar velen die zoeken, hebben geen specifiek bedrijf in gedachten wanneer ze op jacht gaan. 

Door te leren hoe je lokale SEO-marketing doet, kun je jouw bedrijf beter positioneren en kun je promoten wat je lokale klanten te bieden hebt wanneer ze op zoek zijn naar jouw type bedrijf. Er is geen beter moment om contact te leggen met een potentiële klant dan wanneer ze je echt nodig hebben. 

Denk eens terug aan die loodgieters hierboven. Wanneer je met een flinke lekkage zit, dan wil je snel en overzichtelijk een loodgieter bij jou in de buurt hebben. Dan heb je geen tijd om uitgebreid een website te bestuderen: je wilt het liefst direct vanaf de SERP contact opnemen met een bedrijf met een goede uitstraling en liefst wat goede reviews.

De toekomst is mobiel (en grotendeels voice gestuurd)

Steeds meer klanten gebruiken mobiele telefoons of tablets om de beste lokale bedrijven te vinden terwijl ze onderweg zijn. In feite is de mobiele digitale mediatijd in de VS nu hoger met 51% vergeleken met desktopgebruik met 42%. Lokale SEO omvat zowel desktop als mobiele internettoegang, wat betekent dat je een potentiële klant nooit mist. 

Daar komt nog de opkomst van voice search bij. Bij lokale zoektermen gaan ook daar de bedrijven in de local pack of op maps voor.

Lokale SEO is bijzonder gerichte marketing

In tegenstelling tot traditionele advertenties (lokale kranten, folders, direct mail, enz.), is er bij lokale SEO weinig verspilde blootstelling. Je bereikt potentiële klanten wanneer ze je nodig hebben, niet wanneer ze dat niet nodig hebben. Dit maakt lokale SEO voor bedrijven zowel efficiënt als kosteneffectief. 

Veel bedrijven hebben hun Google Mijn Bedrijf-vermelding nog niet geclaimd 

Google Mijn Bedrijf is een gratis vermelding die Google voor bijna elk bedrijf beschikbaar maakt.

Toch hebben veel lokale bedrijven het belang van online marketing nog niet (voldoende) begrepen. Zij hebben hun Google bedrijfsprofiel nog niet geclaimd, of onvoldoende geoptimaliseerd. Dat geeft jou de ruimte om een voorsprong te nemen voordat je concurrenten ook wakker worden

Veel van de beste lokale SEO-mogelijkheden zijn GRATIS (voorlopig!) 

Het is gratis om jouw vermelding te claimen op Google Mijn Bedrijf, Bing Places for Business en in honderden andere online bedrijvengidsen. Dat betekent gratis promotie voor jouw bedrijf! 

Slechts 20% van de volwassenen krijgt nieuws via gedrukte kranten 

Traditionele reclamemedia nemen af. Sterker nog, steeds minder mensen lezen lokale kranten. Uit recente cijfers blijkt dat sommige lokale kranten de afgelopen 20 jaar 80% van hun lezerspubliek hebben verloren. Waarom? Omdat steeds meer mensen het internet gebruiken voor hun lokale nieuws en informatie over lokale bedrijven. 

Positieve beoordelingen zorgen ervoor dat consumenten eerder voor een bedrijf kiezen 

Een sterk beoordelingsprofiel is een belangrijke factor in het succes van veel lokale bedrijven. Vergroot dus de online reputatie van jouw bedrijf, vraag vertrouwde klanten om online een positieve beoordeling over jouw bedrijf achter te laten – en trek honderden nieuwe klanten aan. 

Lokale klanten vertrouwen het internet om informatie over jouw bedrijf te vinden 

Tegenwoordig zijn mensen afhankelijk van internet om informatie te vinden over alle soorten producten en diensten, of ze nu traditionele zoekopdrachten gebruiken of, zoals steeds vaker het geval is, gesproken zoekopdrachten om lokale bedrijven te vinden. Als jouw bedrijf niet wordt gevonden in lokale zoekresultaten, loop je nieuwe klanten mis. Het implementeren van een verscheidenheid aan lokale SEO-strategieën voor jouw bedrijf kan je helpen om op de internetkaart te verschijnen voor toekomstige klanten! 

Laat jouw bedrijf groeien met lokale SEO 

Deze trends in local search marketing zijn nu sterk en zullen in de toekomst alleen maar sterker en belangrijker worden, vooral als je bedenkt hoe enthousiast Google is om de lokale zoekervaring van je website af te houden. 

Dit is het moment om te profiteren van lokale SEO en jouw bedrijf een boost te geven voordat jouw concurrenten aanslaan. Alle lokale bedrijven, van loodgieters en bouwers tot bloemisten en accountants, kunnen hun bedrijf verbeteren en meer geld verdienen met lokale SEO-marketing, dus begin vandaag nog.

Vind je het lastig om te bepalen waar? Stuur me dan gerust een mailtje op ruben@onlinemarketing.nl of laat een reactie achter onder dit bericht. We denken graag met je mee wat wij of iemand in ons netwerk voor je kunnen betekenen.

Written by

Ruben de Vries Follow

Als SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…