1.000.000 zoekresultaten onderzocht: Lees hier dé zoekmachine optimalisatie factoren die werken!

3K /
zoekmachine optimalisatie tips

Voor velen is zoekmachine optimalisatie ingewikkeld en zelfs onder SEO specialisten zijn de meningen verdeeld over welke factoren nu echt de doorslag geven voor een goede positie in Google. Hierom hebben we in dit artikel een onderzoek omschreven waarin 1 miljoen zoekresultaten zijn geanalyseerd om uit te zoeken welke zoekmachine optimalisatie factoren nu echt belangrijk zijn.

Kortom: Wat is er nodig om op de eerste pagina (of eerste positie) van Google te komen? Wat zijn de SEO factoren die echt werken? Hieronder de conclusie van dit onderzoek.

Lees verder voor dé 14 SEO Factoren die op dit moment werken!

SEO Uitbesteden? Bekijk deze pagina!

Dit blogartikel is geschreven aan de hand van een onderzoek van Brian Dean van Backlinko.com waarin hij samen met zijn team 1 miljoen zoekresultaten heeft geanalyseerd. Hieronder de uitkomsten van dit waardevolle onderzoek:

SEO factor 1: Inkomende links:
Inkomende links zijn extreem belangrijk voor Google. In de miljoen zoekresultaten die onderzocht zijn komt een duidelijk verband naar voren met de positie in Google en het aantal domeinen van de inkomende links. Sterker nog, dit verband was groter dan elke andere zoekmachine optimalisatie factor!

 

SEO factor 2: Domein autoriteit:

De onderzochte data liet zien dat de ‘website link autoriteit’ oftewel de domein autoriteit een sterk verband heeft met hogere posities in Google! Dit houdt in dat hoe hoger de domein autoriteit, des te groter de kans een website hoog in Google wordt weergegeven.

MOZ - Domein autoriteit - SEO Factoren

 

SEO factor 3: Goede relevante content:

In het onderzoek kwam naar voren dat ‘onderwerp relevante content’, significant beter scoort dan pagina’s / websites die niet diep ingaan op een bepaald onderwerp. Dieper ingaan op de onderwerpen wordt beloond door de zoekmachines, blijkt!

 

SEO 4: Lengte van de tekst op de website-pagina:

Gebaseerd op de resultaten van de eerste pagina resultaten blijkt dat lange artikelen / lange content, erg goed scoren in Google. Een belangrijke factor op zoekmachine optimalisatie gebied. De gemiddelde pagina die op de eerste pagina staat heeft een lengte van 1.890 woorden. Voor veel bedrijven is dit extreem lang, in ieder geval een stuk langer dan dat ze gewend zijn op hun website. Hier valt voor veel ondernemers dus nog veel winst te behalen.

 

SEO factor 5: Wat te doen: https:// of http://?

HTTPS websites scoren beter in Google.De meeste websites op de eerste pagina’s zijn https:// websites (oftewel websites die gebruik maken van een beveiligde omgeving). Google heeft een tijd geleden zelf ook al aangegeven dat HTTPS websites worden voorgetrokken in de zoekresultaten.https

 

 

SEO factor 6: Schema.org markup:

Ondanks dat veel SEO specialisten zweren bij het feit dat websites die gebruik maken van ‘Schema.org markup’ helpt bij de SEO / posities in Google. Echter blijkt uit dit onderzoek dat dit geen significante factor is om hoog in Google te komen.

 

SEO factor 7: Lengte URL:

Het gebruik van korte URL’s ten opzichte van lange URL’s maakt uit! Uit onderzoek blijkt dat korte URL’s beter begrepen worden door Google, dit heeft een positief effect op uw SEO.

 

SEO factor 8: Afbeeldingen op de website:

Content / websites die gebruik maken van minimaal 1 afbeelding staan significant hoger dan websites zonder afbeeldingen. Echter is het niet zo is dat als we aan een bestaande tekst een afbeelding toevoegen, dat dit de rankings (positief) beïnvloed. Jammer!

 

SEO factor 9: Titel van de pagina:

Er is een klein verband gevonden tussen de positie in Google en het gebruiken van een zoekwoord in de ‘title tag’. We hadden een groter verband verwacht, maar misschien komt dit doordat Google de switch aan het maken is naar Semantische zoekresultaten. Oftewel, relevante pagina’s weergeven in Google ongeacht het feit dat het zoekwoord hierin terugkomt. Dit is mogelijk doordat Google steeds beter begrijpt wat er in een artikel / in de content staat (hier volgt later nog een uitgebreid artikel over op deze website).

 

SEO factor 10: Snelheid van de website:

Snelheid van een website maakt uit! Gebaseerd op het feit dat snel ladende websites significant een hogere positie in Google hebben dan pagina’s die traag laden. Zorg dan ook dat de website snel is en snel werkt op zowel mobiel als desktop.

 

SEO factor 11: Aantal backlinks:

Een groot aantal Backlinks zorgt voor een hogere ranking. Websites met meer backlinks, hebben de neiging om hoger in Google te eindigen.

 

SEO factor 12: Link autoriteit:

Google rankings is nauw verbonden met de link autoriteit van de desbetreffende pagina. De backlink kwaliteit (autoriteit van de domein / pagina waar de link vandaan komt) is hierbij dus net zo belangrijk als de backlink kwantiteit (aantal inkomende links).

 

SEO factor 13: Anker teksten van de inkomende links:

Ondanks de vele Penguin updates van Google, lijken ‘exacte match’ ankerteksten nog steeds een sterke invloed te hebben op de positie in Google.

 

SEO factor 14: Bounce-percentage:

Door gebruikt te maken van de data van Similarweb kwamen we tot de conclusie dat een lage bounce percentage wordt geassocieerd met een hogere posities in Google.

Onderstaand een printscreen uit Google Analytics. Hierin kan het Bounce-precentage worden bekeken:

 

 

Conclusie uit het onderzoek:

Bovenstaande 14 conclusies zijn gekomen uit een onderzoek waarbij we de gedetailleerde gegevens natuurlijk graag met u willen delen. Lees hieronder meer over het uitgevoerde onderzoek.

Wil je ons eens naar jouw website laten kijken om erachter te komen wat er verbeterd kan worden om de organische vindbaarheid van de website te vergroten? Neem gerust contact met ons op. Dit kan via deze contactpagina.

Zoekmachine optimalisatie factor 1: Het aantal verwijzende domeinen heeft een zeer sterke invloed op de ranking

Waarschijnlijk heb je gehoord dat het verkrijgen van backlinks van hetzelfde domein zorgt voor een afnemende waarde van de link. Oftewel, het is beter om 10 links van verschillende websites te ontvangen dan 10 links van dezelfde domeinnaam.

Dit onderzoek laat zien dat de diversiteit in links van domeinnamen een aanzienlijke invloed heeft op de posities in Google. Zie onderstaande afbeelding.

Volgens deze analyse, blijkt dit het geval te zijn. We kwamen erachter dat domein diversiteit een aanzienlijke invloed heeft op de rankings.

Een inkomende link ziet Google als een aanbeveling van een andere website. Des te meer domeinnamen (websites) een linkje plaatsen naar jouw website des te meer aanbevelingen de website dus heeft. Google krijgt zo meer vertrouwen in de website en zal de site dan ook een betere positie in Google geven.

Zoekmachine optimalisatie factor 2: Het verband met een goede positie in Google en het aantal unieke refererende domeinen was het sterkste verband in dit hele onderzoek.

Wat kunnen we hiermee?

Het verkrijgen van links van verschillende domeinnamen is erg belangrijk voor de SEO van een website.

Autoritaire domeinen eindigen vaak hoger in Google ‘s zoekresultaten

Geen verrassing misschien, maar het blijkt dat sites met een hoge domein autoriteit (DA) beter presteren in de organische zoekresultaten van Google. We hebben dit gemeten aan de hand van de ‘Ahrefs Domain Rating’.

Hieronder vind je de resultaten weergegeven in een afbeelding:

Wat tevens uit deze gegevens bleek is dat de domeinautoriteit een belangrijkere factor is in Google dan de pagina autoriteit.

In andere woorden, het domein waar de pagina op wordt getoond is belangrijker dan de pagina zelf.

Kortom: Focus op het verhogen van de domein autoriteit. Links naar de domeinnaam kunnen er voor zorgen dat de gehele website in positie zal stijgen en niet alleen de pagina waarnaar het linkje wordt geplaatst.

In feite heeft een algehele autoritaire website een sterker verband met de ranking dan de autoriteit van één pagina.

Zoekmachine optimalisatie factor 3: Het publiceren van ‘onderwerp relevante content’, scoort significant beter dan pagina’s / websites die niet dieper op een bepaald onderwerp ingaan!

In de begindagen van SEO bepaalde Google een pagina onderwerp door strikt te kijken naar de zoekwoorden die verschenen op de pagina.

Wanneer het zoekwoord een aantal keer op de pagina verscheen, dacht Google dat het onderwerp  van de pagina ging over het desbetreffende zoekwoord. Dankzij de ‘Hummingbird Algorithm’ weet Google vandaag de dag, wat het onderwerp is van elke pagina op basis van de inhoud.

Als voorbeeld zoeken we op: Wat is het weer in Rotterdam?

 

Google kijkt dan niet naar pagina’s die de zoekwoorden: ‘Wat is het weer in Rotterdam?’ bevatten.

In tegendeel zelfs, Google begrijpt het onderwerp van de vraag en komt met een antwoord:

 

Zoals je zou verwachten, heeft dit een grote invloed op hoe we onze content optimaliseren voor SEO. In theorie zou Google een voorkeur geven aan content die maar één onderwerp bevat.

Maar is de data het eens met deze veronderstelling?

Om dit uit te vinden is MarketMuse gebruikt om tienduizend URL’s te analyseren om te kijken naar de ‘onderwerp relevantie’.

En we zagen dat ‘diepgaande’ content het aanzienlijk beter doet dan content met ‘ondiepe’ inhoud. Onderwerp relevante content doet het dus veel beter dan irrelevante content.

Dit is interessant. Maar hoe schrijf je content die Google beschouwt als relevante content?

Laten we kijken naar twee voorbeelden kijken om het uit te zoeken.

Ten eerste hebben we dit artikel van de Daily Press over de ‘Busch Gardens fun card’:

 

Deze pagina heeft veel eigenschappen om als eerste in Google zijn zoekresultaten te eindigen. De pagina maakt gebruik van het zoekwoord in de titel tag en de H1 tag. Ook het domein (Dailypress.com) heeft een zeer goede link autoriteit. (Ahrefs domein rating van 64)

Echter, deze pagina eindigt op de tiende plaats in Google zijn zoekresultaten voor het zoekwoord:’BuschGardensfun card’

 

Deze lage ranking is te wijten aan het feit dat de content op de pagina een zeer lage ‘TopicalAutorithy’ score heeft.

Aan de andere kant hebben we deze pagina over het maken van Indonesische satésaus:

 

 

Deze pagina biedt een schat aan informatie over de satésaus. Het getoonde stuk gaat onder andere over: de geschiedenis van de satésaus in Indonesië, hoe de saus wordt gebruikt, het recept en voedingsfeiten.

Hoewel deze pagina niet de zoekwoorden ‘Indonesische satésaus’ gebruikt op de pagina, is het toch de eerste pagina die naar voren komt op het zoekwoord:

 

Dit komt voornamelijk doordat deze pagina een zeer hoge ‘TopicalAuthority’ heeft.

Kortom: het schrijven van relevante en diepgaande content kan helpen om hoger te eindigen in Google.

 

Zoekmachine optimalisatie factor 4: Lang geschreven content eindigt hoger in Google ‘s zoekresultaten dan kort geschreven content.

Nu is de grote vraag: ‘Presteert een blog artikel van bijvoorbeeld 1800 woorden beter dan een blog artikel dan 200 worden?

Uiteraard is dit ook onderzocht in dit onderzoek.

Na het verwijderen van de uitschieters uit deze data (pagina’s die minder dan 51 of meer dan 9999 woorden hadden), is er ontdekt dat pagina’s met meer woorden significant hoger in Google staan dan pagina’s met minder inhoud.

 

 

In feite is het gemiddelde aantal woorden om op de eerste pagina van Google naar voren te komen op Google, 1890 woorden.

Uit vorige zoekmachine ranking onderzoeken bleek dat langere content beter presteert.

Dit verband kan te maken hebben met het feit dat langere content significant meer gedeeld wordt, of het kan een inherente voorkeur bij Google voor langere artikelen zijn. Let wel op, dit is een theorie.

Een andere theorie is dat uitgebreidere content de actuele relevantie van jouw pagina verhoogt, die Google een beter beeld van het onderwerp geeft van jouw inhoud.

Het zou ook kunnen dat de hoge ranking van uitgebreide content weerspiegeld kan worden aan website eigenaren die veel zorg besteden aan het publiceren van uitstekende content. Dit is een erg ingewikkelde studie, het is onmogelijk om definitief vast te stellen waarom uitgebreidere content zo goed presteert.

Echter, als we deze data combineren met wat we nu al weten, is het overduidelijk dat uitgebreide content het beste is voor zoekmachine optimalisatie (SEO).

Kortom: Uitgebreide content eindigt hoger in Google zoekresultaten dan content met weinig inhoud. Het gemiddelde aantal woorden om als eerste pagina door Google te worden weergegeven is 1890 woorden.

Zoekmachine optimalisatie factor 5: Https scoort beter in Google Rankings (zoekmachine optimalisatie)

Afgelopen jaar heeft Google een beroep gedaan op webmasters om hun website over te brengen op HTTPS. Zo werd HTTPS zelfs een ‘ranking signaal’ genoemd.
Opnieuw is de vraag: Wat zegt de data hierover?
Hoewel het niet een heel erg sterk verband met elkaar heeft, is er toch een verband gevonden met HTTPS en hoge zoekresultaten op Google ‘s eerste pagina.
Betekent dit dat je de keuze moet maken om over te stappen naar HTTPS? Misschien wel, de keuze is aan jou. Het is wel zo dat wanneer je jouw website overzet op HTTPS, dit veel werk kost en de overgang veel technische kennis vereist.
Ben je sterk aan het overwegen om over te stappen naar HTTPS? Voordat je jouw website overzet naar HTTPS, lees dan eerst eens deze richtlijnen van Google.
Kortom: Omdat de associatie tussen HTTPS en Google Ranking niet bijzonder sterk is- en het feit dat overstappen naar HTTPS een zeer uitgebreide klus is –  raden wij het niet aan om over te stappen naar HTTPS enkel voor SEO. Maar wanneer je een nieuwe website lanceert, is het handig om vanaf dag één jouw website op HTTPS in te stellen.

Zoekmachine optimalisatie factor 6: Er is geen verband tussen ‘Schema Markup’ en de Google Ranking

Er is een hoop onduidelijkheid over Schema Markup en SEO, de theorie die erover bestaat, gaat ongeveer zo:

Schema Markup geeft zoekmachines een beter inzicht van de inhoud van jouw content. Het beter begrijpen van jouw content zal zoekmachines aanmoedigen om de website te tonen aan meer mensen.

Bijvoorbeeld, je kunt door middel van een gestructureerde data tag  <zoekwoord> aan Google laten weten dat je voor bijvoorbeeld het woord ‘Star Wars’ doelt op de originele film titel en bijvoorbeeld niet op de franchise hiervan.

 

Of je kunt Schema gebruiken om ratings van jouw producten die op de webshop staan te bekijken:

 

Al deze dingen zouden moeten helpen met jouw ranking. John Mueller liet weten dat ze gestructureerde data kunnen gebruiken als ‘ranking signaal’ in de toekomst.

Volgens deze analyse heeft gestructureerde data geen enkel verband met Google rankings.

 

Kortom: Voel je vrij om gestructureerde gegevens te gebruiken op jouw site. Maar verwacht niet dat het een impact zal hebben op de rankings.

Zoekmachine optimalisatie factor 7: Kortere URL’s doen het beter dan langere URL’s

Meestal adviseren wij onze klanten om kortere  URL’s te gebruiken voor een betere SEO. Waarom wij dit doen? Daar zijn twee redenen voor:

Een korte URL zoals https://onlinemarketing.nl/seo/ is voor Google gemakkelijker te begrijpen dan https://onlinemarketing.nl/seo/blog/categorie/dit-is-een-blog-over-seo/

Dit onderzoek bevestigt dit:

 

 

Gelukkig is deze richtlijn makkelijk in de praktijk te brengen. Wanneer je nieuwe content publiceert, maak de URL dan kort en pakkend. Met WordPress is dit gemakkelijk in te stellen, voor andere CMS systemen kun je het best de webbouwer vragen hoe dit gerealiseerd is. Mocht het gaan om het aanpassen van een huidige pagina, let dan wel op dat er een 301-redirect wordt ingesteld!

 

Wanneer je een post publiceert, zorg dan altijd dat de URL bestaat uit een paar woorden.

 

Wel is er iets waar je rekening mee moet houden: zorg ervoor dat de nieuwe permalinks alleen toegepast worden op nieuwe berichten. Wanneer je permalinks van bestaande berichten verandert, kan dit grote gevolgen hebben voor SEO.

Bijvoorbeeld: de URL voor de post: 5 tips voor betere Google vindbaarheid nog, is het target zoekwoord simpelweg:

 

Kortom: Gebruik zoveel mogelijk korte URL’s, Google zal dan beter het onderwerp van jouw pagina begrijpen!

 

Zoekmachine optimalisatie factor 8: Content met tenminste één afbeelding eindigt hoger in Google dan content zonder afbeelding. ( Maar het gebruik van meerdere afbeeldingen, maakt geen verschil)

Studies hebben aangetoond dat afbeeldingrijke pagina’s meer bekeken worden en vaker gedeeld worden op sociale media.

Dit suggereert dat het toevoegen van veel afbeeldingen aan jouw content, veel aandacht op sociale media kan opleveren. Dit zou er voor moeten zorgen dat het een positief gevolg voor Google Rankings heeft.

Om het effect te meten van het gebruik van een afbeelding voor Google rankings, is er gekeken naar de aan- of afwezigheid van een afbeelding op een pagina.

Kijkend naar de data wordt duidelijk dat het gebruik van minstens één afbeelding een heel positief effect heeft, deze pagina’s doen het veel beter dan pagina’s zonder afbeelding.

 

Echter, toen er gekeken werd naar de link tussen het totaal aantal afbeeldingen en Google rankings, is er geen enkel verband gevonden.

Kortom: Het gebruik van minstens één afbeelding, is duidelijk beter dan geen afbeeldingen. Het gebruik van veel afbeeldingen heeft dan weer geen effect op de rankings.

Zoekmachine optimalisatie factor 9: Het gebruik van een (exact) zoekwoord in uw pagina’s titel tag, heeft weinig verband met Google rankings.

Sinds het begin van SEO, was de titel tag veruit het meest belangrijke SEO on page element.

Omdat titel tags mensen (en zoekmachines) een goed overzicht geeft over het onderwerp van de pagina, had het woord dat je gebruikte in de titel tag, een lange tijd een zeer grote impact op Google Rankings.

Echter, we wilde zien of het verplaatsen van Google naar Semantic Search, de titel tag minder belangrijk heeft gemaakt.

Uit de resultaten werd geconcludeerd dat het titel tag zoekwoord nog enig verband heeft met Google rankings. Dit is echter veel minder dan we hadden verwacht.

 

Deze bevinding suggereert dat Google het exacte zoekwoord  in de titel tag niet nodig heeft om het onderwerp van jouw pagina te begrijpen.

Als voorbeeld: de top drie resultaten voor het woord ‘zoekoptimalisatie’

 

Je ziet dat de nummer 2 van de top zes resultaten niet het exacte zoekwoord  ‘zoekoptimalisatie’ in de titel tag heeft staan.

Door dit bij meerdere zoekopdrachten te testen hebben we gezien dat Google is afgestapt van de exacte zoekwoorden en het gebruik is gaan maken van Semantic Search.

Kortom: Het gebruik van een target zoekwoord in de titel tag, kan voor een beter resultaat met Google rankings zorgen voor het desbetreffende zoekwoord. Echter, door het gebruik van Semantic Search, is de impact hiervan vele malen minder dan dat het ooit was.

Zoekmachine optimalisatie factor 10: Het feit dat snel ladende websites significant een hogere positie in Google hebben dan pagina’s die traag laden.

Sinds 2010 maakt Google gebruik van de website-snelheid als een officieel ranking signaal.

De grote vraag die overblijft is dus: Hoeveel impact heeft snelheid op de ranking?

Om dit te onderzoeken, werd Alexa’s domein snelheid gebruikt om de laadtijd van 1 miljoen domeinen te kunnen analyseren vanuit de database. Met andere woorden, er is niet direct gekeken naar de laadsnelheid van afzonderlijke pagina’s in de data. Er is simpelweg gekeken naar de gemiddelde laadsnelheid van het gehele domein.

En er is een sterk verband gevonden tussen laadsnelheid van websites en Google Rankings:

 

Nogmaals, dit is een simpel verband. Zou het kunnen dat website eigenaren die hun website hebben geoptimaliseerd voor snelheid, dit ook kunnen optimaliseren voor SEO? Natuurlijk!

Het hebben van een snel ladende website zal nooit een negatieve invloed hebben op uw SEO. Het is dus zinvol om uw website sneller te maken!

Kortom: Snel ladende websites scoren significant beter bij Google ranking!

Zoekmachine optimalisatie factor 11: Een groot aantal Backlinks zorgt voor een hogere ranking

Er is een hoop onduidelijkheid over nieuwe ranking signalen die zoekmachines vandaag de dag gebruiken. Er wordt zelfs gesuggereerd dat backlinks steeds minder belangrijk worden.

Om dit te meten, is er gebruik gemaakt van een Ahrefs API om het totaal aantal backlinks te bepalen van elke pagina uit de data set.

De resultaten concluderen dat de pagina’s met de meeste backlinks de neiging hebben om het best te scoren in de Google ranking.

 

Hoewel Google diversiteit blijft toevoegen aan het algoritme, blijkt dat backlinks een kritisch ranking signaal blijven.

Kortom: Pagina’s met meer backlinks hebben de neiging hoger te eindigen in Google dan pagina’s met minder backlinks.

Zoekmachine optimalisatie factor 12: Google rankings zijn nauw verbonden met de link autoriteit van de desbetreffende pagina.

In navolging van het totale aantal backlinks, is de volgende vraag die beantwoord werd:

Heeft een pagina autoriteit invloed op de rankings?

De meeste SEO specialisten zijn het er namelijk over eens dat de backlink kwaliteit net zo belangrijks is als de backlink kwantiteit.

Met andere worden, het is meestal beter om één link te krijgen van een pagina met een goede link autoriteit, dan 100 links van 100 lage kwaliteit pagina’s .

En de data bevestigt dit:

 

Volgens Ahref is de mate van link autoriteit( URL ranking) erg belangrijk, autoriteit pagina’s overtreffen pagina’s met weinig link autoriteit. Echter is dit verband niet zo sterk als het totaal aantal verwijzende domeinen.

Kortom:  de algehele link autoriteit van uw pagina doet er toe. 

Zoekmachine optimalisatie factor 13: Ondanks de vele Penguinupdates van Google, lijken ‘exacte match’ ankerteksten nog steeds een sterke invloed te hebben op de positie in Google.

Sinds Google hun Penguin update uitbracht in 2012, raadden veel SEO professionals het af om backlinks te bouwen met exacte anker teksten. Echter, een aantal studies hebben aangetoond dat ankerteksten nog steeds belangrijk zijn.

Daarom is er onderzocht of ankerteksten nog steeds belangrijke ranking signalen zijn.

Het onderzoek laat zien dat ‘exacte matches’ met ankerteksten een sterk verband heeft met de rankings.

In de begin dagen van SEO, was het bouwen van backlinks met exacte match ankerteksten een zeer effectieve aanpak.  Bijvoorbeeld, als u een hoge ranking wilde voor het zoekwoord:’ online bloemen bestellen’ moest u ervoor zorgen dat uw links een anker tekst hadden zoals deze (dik gedrukt is de link):

Unieke geschenken geeft u gemakkelijk doormiddel van online bloemen bestellen. Met één simpele muisklik besteld u eenvoudig een mooie bos bloemen. De bloemen worden snel en goedkoop bezorgd. De moeilijkste keuze die u heeft is misschien wel: welke bos bloemen wordt het?

Hoe dan ook, het lijkt erop dat Google deze methode neergesabeld heeft, te beginnen met de Penguin update. Om deze reden, raden we het niet aan om links te bouwen met een exacte match ankertekst, ondanks het feit dat het een sterke invloed lijkt te hebben op Google rankings.

Kortom: Backlinks met exacte match ankerteksten hebben sterk verband met Google rankings. Echter, het risico met deze ankerteksten is vrij hoog, daarom adviseren wij om niet gebruik te maken van deze exacte match ankerteksten als SEO tactiek.

Zoekmachine optimalisatie factor 14: Lage bounce percentages worden geassocieerd met hogere posities in Google (zoekmachine optimalisatie).

Veel mensen in de wereld van SEO hebben gespeculeerd dat Google gebruik maakt van ‘gebruikerservaring signalen’ (zoals een bounce percentage en clik-trough-rate) als rankingsfactoren.

Om deze theorie te testen, zijn er 100.000 websites uit de data set geanalyseerd door middel van SimilarWeb.

Concreet zijn er een paar gebruikerservaringen signalen geanalyseerd zoals: bounce percentages en de tijd dat een bezoeker zich op de website begeeft.

Daaruit kunnen we concluderen dat websites met een laag bounce percentage een sterk verband hebben met hogere rankings.

 

Houd wel in je achterhoofd dat we niet suggereren dat lage bounce percentages komen door hogere rankings.

Google kan de bounce percentages gebruiken als een ranking signaal (ook al ontkende ze dit eerder). Het kan ook te maken hebben met het feit dat content met een hoge kwaliteit bezoekers betrokken bij de pagina houdt. Een lager bounce percentage is dus bijproduct van hoogwaardige content, iets wat belangrijk is voor Google.

Kortom: Google kan gebruik maken van een laag bounce percentage als een ranking signaal.

Weten wat dit onderzoek kan betekenen voor uw website en de vindbaarheid hiervan? Neem contact met ons op en we kunnen geheel vrijblijvend kijken wat we voor de vindbaarheid van jouw website kunnen betekenen.

Deel

Laat een reactie achter