Zoekwoorden analyse van a tot z

Iedereen die zich bezighoudt met zoekmachine optimalisatie, weet dat een gedegen zoekwoorden analyse daarin onmisbaar is. Maar ook voor je zoekmachine advertenties levert het input die goud waard is. Deze analyse bepaalt immers waar voor jou het laaghangende fruit hangt en op welke termen jij je inspanningen gaat richten. En, misschien wel nog belangrijker, hoe je jouw budgetten optimaal besteed. 

Met andere woorden: SEO en SEA zonder zoekwoordanalyse is (een deel van) je geld weggooien.  

Maar hoe pak je zo’n zoekwoordenanalyse aan? Waarom is het zo essentieel voor de kwaliteit van je zoekmachine marketing? En welke valkuilen zijn er? In deze handleiding laat ik het je stap voor stap zien met concrete voorbeelden vanuit de praktijk. 

Een zoekwoorden analyse uitvoeren doe je zo

Wat is een zoekwoorden analyse? 

Een zoekwoorden analyse draait om het in kaart brengen van zoekopdrachten die interessant zijn voor jouw bedrijf. Met andere woorden: wat typt iemand die op zoek is naar jouw product of dienst, in het zoekvenster van Google (of een andere zoekmachine)? 

De analyse draait dus om het vinden van interessante zoekwoorden om op te kunnen adverteren of te optimaliseren. Met als belangrijkste opbrengst: meer bezoekers op je website die actief op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt. 

Lees ook: zoekwoordonderzoek in 6 stappen

En wat zijn zoekwoorden dan precies? 

De term “zoekwoorden” verwijst naar alles wat iemand in een zoekmachine intypt. Dat kan dus heel concreet zijn (“hondenvoer toren”) of algemener (“hond leren minder snel te eten”). 

Vaak liggen de concrete termen wat meer voor de hand. In het voorbeeld hierboven spreekt het voor zich om te adverteren en optimaliseren op “hondenvoer toren” wanneer je die producten verkoopt. Een zoekwoorden analyse helpt je als het ware om een breder net te werpen, doordat je ook zoekopdrachten als “hond leren minder snel te eten” op het spoor komt. 

Waar je zou denken dat “zoekwoord” een benaming is voor enkele woorden, kan een zoekwoord ook bestaan uit meerdere woorden. Daarom is de benaming “zoekterm” eigenlijk een betere keus. De markt kiest echter voor de andere variant ;-).

Waarom is een zoekwoorden analyse belangrijk? 

Dat laatste voorbeeld noemen we een longtail zoekopdracht: een opdracht die bestaat uit meer dan twee woorden. Onder andere door de opkomst van voice search, wordt het aandeel van dit soort langere termen steeds groter.  

Long-tail vs Short tail
Credits beeld: DoubleSmart

Het grote voordeel van dit soort zoektermen, is dat de concurrentie er vaak een stuk minder groot op is. Daardoor is het makkelijker om er met zoekmachine optimalisatie op te scoren en betaal je met adverteren minder per klik. 

Een gedegen zoekwoorden analyse helpt je dus als het ware om buitenkansjes te signarelen om op te adverteren of optimaliseren. Maar het gaat nog een stuk verder dan dat. 

Met een zoekwoordanalyse kun je zelfs de hele marktvraag blootleggen. Je kunt het namelijk ook gebruiken om inzicht te krijgen jouw klanten en wat er in hun hoofden omgaat. Wat zijn hun overwegingen? Welke problemen proberen ze op te lossen? En hoe kan jij ze daarbij helpen?  

Je doelgroep leren kennen helpt je om: 

  • Termen te gebruiken die je doelgroep ook gebruikt 
  • Vragen te beantwoorden die spelen bij jouw klant 
  • Producten aan te bieden waar vraag naar is bij jouw doelgroep 

Een zoekwoorden analyse is absoluut een onmisbaar onderdeel van ieder marktonderzoek.  

Aan de slag! Zoekwoorden analyse in de praktijk 

Goed, we hebben het nu lang genoeg gehad over het waarom, tijd voor de hoe. Hieronder deel ik 6 stappen die ik zelf gebruik om interessante zoekwoorden op het spoor te komen. Al deze strategieën zijn gratis;  
 

1. Brainstormen 

Allereerst: een brainstormsessie is goud waard. De eerste vraag om jezelf te stellen is hier “Naar wat voor onderwerpen zoeken mensen als ze (ook) in de markt zijn voor mijn producten?” 

Stel dat je een webshop met kantoorartikelen hebt. Dan kan dit er bijvoorbeeld zo uitzien: 

  • Nieuw kantoor 
  • Kantoormeubels 
  • Kantoor inrichten 
  • Bureaus 
  • Vergadertafels 
  • Etc. 

Dit zijn nog geen specifieke zoekwoorden, maar aan het einde van deze stap heb je een waardevolle lijst met onderwerpen waar je in het vervolg mee aan de slag kunt.  

2. Kijken bij de concurrent 

Wees nooit te trots om te leren van je concurrenten. Ook bij hen kun je waardevolle input vinden voor jouw eigen lijst van zoektermen. Betrek ze daarom in je zoekwoorden analyse. 

Ga op jacht met de onderwerpen die je bij het punt hierboven hebt verzameld en kijk waar de websites die bovenaan scoren in de zoekresultaten nog meer op inzetten. 

In het menu of de footer vind je bijvoorbeeld de belangrijkste categorie- en landingspagina’s. Aangezien je dit bedrijf bovenaan Google hebt gevonden, zijn de SEO-zaakjes waarschijnlijk op orde en linken ze dus naar deze pagina’s met de zoektermen waar ze op willen scoren.  

Footer website

Weer een schat aan inspiratie voor je lijst met zoekwoorden.  

3. Luister naar de koning van de zoekopdracht 

Naar wie kun je beter luisteren als het gaat om geschikte zoekopdrachten, dan naar Google zelf? En dat is precies waar deze tip om draait. We gaan namelijk ontdekken welke zoekwoorden Google zelf aanraadt bij een bepaald onderwerp. 

Het is je vast wel eens opgevallen wanneer je een opdracht intypt in Google. Je bent net een paar letters onderweg of er verschijnen al woorden die je misschien aan het typen bent. 

Wat Google hier probeert te doen, is jouw leven gemakkelijker maken. “Oh, je typte aa, wil je soms zoeken op aangifte doen?” 

En dat zuigt Google natuurlijk niet zomaar uit de digitale duim. Die suggesties worden gedaan op basis van de miljoenen opdrachten die daadwerkelijk door mensen worden ingetypt. Een perfecte bron voor jouw zoekwoorden analyse dus! 

Op deze manier kun je eenvoudig verschillende longtail zoekwoorden vinden bij één van de voor jou interessantste producten. En zoals we al hebben gezien, bieden die longtail woorden vaak betere kansen binnen zowel SEO als SEA. 

Voor onze webshop in kantoorartikelen is “kantoorartikelen bestellen” bijvoorbeeld erg interessant. De automatische suggesties van Google kun je gebruiken om interessante termen op het spoor te komen. Kijk maar. 

Je kunt zelfs nog wat verder de diepte in door achter jouw term de verschillende letters van het alfabet te typen. 

Hier kun je zo ver in gaan als je zelf wilt. Zo kun je bijvoorbeeld op dezelfde manier verder met “kantoorartikelen bestellen online [alle letters van het alfabet]” 

Als je ook videocontent maakt, kun je hetzelfde doen met YouTube. Wist je dat dit tegenwoordig – na Google – de meest gebruikte zoekmachine is als mensen op zoek zijn naar het antwoord op hun probleem? 

4. Nog meer tips van Google 

Maar daar houdt het niet nog niet op met de hulp die Google biedt voor jouw zoekwoorden analyse. Je kunt namelijk ook gebruikmaken van de gerelateerde zoekopdrachten die onderaan de SERP (search engine result page) worden getoond. 

Typ simpelweg het kernwoord in waarvoor je extra suggesties zoekt en scroll helemaal naar beneden op de pagina met zoekresultaten. Je vindt daar de sectie “zoekopdrachten gerelateerd aan [jouw zoekopdracht]”. 

Op deze manier kun je jouw lijst met interessante zoekwoorden snel uitbreiden met nieuwe ideeën. Net als bij tip 3, kun je ook hier je net voortdurend breder uitwerpen. Kom je een term tegen die interessant is? Klik hem aan en kijk welke termen Google daar adviseerst. 

Pro tip! Deze input kun je ook gebruiken in de content die je voor een bepaald zoekwoord schrijft. Kennelijk ziet Google deze gerelateerde zoekopdrachten namelijk als potentieel relevante informatie door jou ingevoerde zoekopdracht. Op het moment dat jij deze onderwerpen in jouw artikel behandelt, word je daarmee dus relevanter voor het oorspronkelijke zoekwoord en is de kans op een hogere notering in Google groter.  

Zo brengt een goede zoekwoorden analyse je dus niet alleen op het spoor van nieuwe zoekopdracht om na te jagen. Het levert je ook waardevolle input voor de pagina’s gericht op zoekwoorden die al op je lijstje stonden. 

5. Forums 

Misschien ben je zelf wel eens een forum tegengekomen in de zoekresultaten, wanneer je het antwoord op een bepaalde vraag Googelde. Dat komt doordat forums al vanaf de begindagen van het internet een populair middel zijn om antwoord op bepaalde vragen te krijgen van een gemeenschap van gelijkgestemden. 

Voor jou is dit een uitgelezen kans om te ontdekken welke vragen er spelen bij jouw doelgroep. Dikke kans dat anderen in Google zoeken naar het antwoord op een vraag die iemand eerder op een forum stelde. Een gouden bron van inspiratie dus voor vragen om in een blogartikel te behandelen. 

En het mooie is: een forum is over het algemeen vrij eenvoudig om te verslaan met een stuk goede SEO-content.  

En hoe vind je zo’n forum? Uiteraard wenden we ons ook daarvoor weer tot Google. Zoek op “forum” [zoekwoord] en je krijgt een overzicht van forums over dat specifieke onderwerp. Voor een groter bereik kun je ook zoeken naar Engelstalige forums en de daar gestelde vragen vertalen in het Nederlands. 

6. Google Search Console 

Last but not least: nog een hulpmiddel van Google om jou te ondersteunen in je zoekwoorden analyse. Dat is nu eenmaal hoe Google werkt. Google wil haar zoekers het beste resultaat bieden bij de ingevoerde zoekopdracht.  

Bij je zoekwoordanalyse is het natuurlijk ook belangrijk dat je oog houdt voor de zoekopdrachten waar je het al (redelijk) goed op doet.  

Het is namelijk doodzonde van je tijd om voortdurend nieuwe zoekwoorden na te jagen, zonder te optimaliseren waar je al (bijna) goed op scoort. Het aantal mensen dat jouw pagina aanklikt, neemt namelijk significant toe met elke plaats die je stijgt. De impact van een stijging van plek 5 naar 4 kan dus vele malen groter zijn dan het veroveren van plek 9 met een nieuw zoekwoord. 

Kortom: houd in je zoekwoorden analyse ook rekening met dit laaghangende fruit. Op welke zoekopdrachten vindt Google je pagina al relevant en waar kun jij met een paar kleine aanpassingen die relevantie misschien nog een boost geven? 

Hiervoor gebruik je search console.  

Klik in de linker balk op “Prestaties” en zorg dat je in het veld onder de grafiek “Zoekopdrachten” hebt geselecteerd. Je ziet dan een overzicht van de zoekdopdrachten waar je site al vindbaar op is.  

Je kunt dit rapport ordenen op basis van meeste klikken om te zien welke zoekopdrachten jou momenteel het meeste bezoekers opleveren.  

Voor onze zoekwoordanalyse is het vooral interessant om te zien op welke termen je wel veel vertoningen, maar nog weinig klikken behaalt. Hiervoor klik je op de kolom “Vertoningen” zodat de zoekopdrachten worden gerangschikt van veel naar weinig vertoningen. 

Zelf vind ik het waardevol om hiervoor ook (boven de grafiek) de statistieken “Gemiddelde CTR” en “Gemiddelde positie” te selecteren. 

Het is nu namelijk eenvoudig om te zien op welke termen je veel wordt vertoond, maar waar nog iets valt te winnen op het gebied van positie of CTR. 

Op basis van het rapport hierboven zou ik bijvoorbeeld kunnen onderzoeken waarom de CTR van het tweede zoekwoord wat achterblijft bij de verwachting op basis van de positie. Daar zou ik kunnen experimenteren of een andere metaomschrijving om de CTR te verbeteren. Bij nummer 3, 4 en 5 zou ik kunnen onderzoeken of de content geoptimaliseerd kan worden op dit zoekwoord. 

Door te klikken op de zoekopdracht kun je zien welke pagina Google voor die term rankt. Was die pagina al gericht op het betreffende zoekwoord? Beoordeel dan of er manieren zijn om de content nét dat beetje beter te maken dat nog een (paar) plaatsje(s) winst kan opleveren. 

Is het een artikel dat in eerste instantie helemaal niet op dit zoekwoord was gericht? Kassa! Dan heb je namelijk twee opties die je een goede kans geven om meer bezoekers uit deze opdracht te halen: 

  • Verwerk de zoekopdracht (organisch en logisch) in het artikel dat Google kennelijk al relevant acht voor dit onderwerp. Zo laat je het artikel nog beter aansluiten en is de kans groot dat Google je beloont met een nog hogere notering 
  • Maak een nieuwe pagina die je volledig richt op het betreffende zoekwoord. Vergeet niet vanaf de pagina die Google al vertoonde een link naar deze nieuwe pagina te plaatsen, met als ankertekst het zoekwoord waar de nieuwe pagina op is gericht. Op die manier laat je aan Google weten dat deze pagina nóg beter aansluit 

Een vergelijkbare tactiek kun je toepassen door deze vorm van zoekwoordanalyse om te draaien. Selecteer het tabje “Pagina’s” en sorteer op het meeste klikken. Klik op de bovenste pagina en ga terug naar het tabje “Zoekopdrachten”. Soorteer nu op het hoogste aantal vertoningen. 

Je hebt nu een overzicht van alle zoekopdrachten waar je best presterende pagina al op vertoond wordt. Dit is een geweldige manier om zoekwoorden op het spoor te komen om ook in dit artikel te verwerken. 

Dit werkt zo goed omdat deze pagina hoogstwaarschijnlijk al de nodige autoriteit heeft opgebouwd. Door zoekopdrachten in de tekst te verwerken waar de pagina al op vertoond wordt door Google, zonder dat ze momenteel al genoemd worden – geeft dus een grote kans om extra bezoekers te trekken. 

Aan de slag met jouw zoekwoorden analyse 

Hopelijk heb ik je weten te inspireren om aan de slag te gaan met jouw zoekwoorden analyse. Heb je er iets aan gehad? Dan zou ik het tof vinden om dat van je te horen in een reactie hieronder.  

Kom je er toch niet helemaal uit? Dan kun je natuurlijk altijd een keertje vrijblijvend sparren met een SEO-specialist van DoubleSmart. We denken graag met je mee om te ontdekken wat voor jou werkt op het gebied van zoekwoorden analyse. 

Veel succes met de jacht op interessante zoekwoorden en betere posities in Google! 

Written by

Rick Zuidbroek Follow

Rick is zoekmachine marketing specialist bij DoubleSmart, een marketingbureau dat zich heeft gespecialiseerd in het creëren van optimale vindbaarheid in zoekmachines. Elke dag helpt hij klanten om hun posities te verbeteren en een grotere stroom klanten en leads naar hun website te krijgen.

Comments

Je bent momenteel offline