5 interessante innovaties van Google, LinkedIn en Whatsapp

Dit is een gastartikel van één van onze partners.

Wanneer online marketing een deel uitmaakt van jouw businessmodel, is het belangrijk om innovaties van grote partijen goed in de gaten te houden. Zo ook die van grote tech-bedrijven als Whatsapp, LinkedIn en Google. Deze platforms worden namelijk continu geïnnoveerd en bieden nieuwe kansen voor jouw bedrijf. Op dit moment staan er 5 innovaties op de planning staan die opvallend zijn en de moeite waard zijn om goed uit te zoeken.

Ads tussen LinkedIn Stories door

Op Instagram en Facebook waren de eerste successen van advertenties tussen ‘stories’ al te zien. Ook LinkedIn experimenteert nu met het laten zien van advertenties tussen ‘stories’ door. Op dit moment vindt de test nu enkel in Amerika en Canada plaats, maar de kans is groot dat dit ook naar Europa komt. Dat betekent dus nog meer advertentiemogelijkheden, nu ook op het mooie platform voor de zakelijke markt.

Nu ook in-app shopping via WhatsApp

Eind 2020 introduceerde WhatsApp een nieuwe functie die het mogelijk maakt om producten direct te bestellen via een WhatsApp bericht. Dit is een nieuwe functie van WhatsApp business en werkt samen met de bestaande catalogusfunctie om zo de zakelijke functies uit te breiden.

Na de successen van in-app shopping bij grote spelers als Instagram en Facebook te hebben gezien, kan dit ook een waardevolle toevoeging zijn aan je sociale media strategie voor WhatsApp. Ben je daar nog niet helemaal in thuis? Dan is het uitbesteden van je sociale media wellicht een mogelijkheid voor professionele begeleiding en optimale resultaten.

Google Web Vitals

In 2020 maakte Google al het een en ander bekend over de plannen met betrekking tot Google Web Vitals. Vanaf mei 2021 heeft de user experience namelijk een nog groter effect op jouw positie in de zoekresultaten van Google. Met user experience worden de laadsnelheid, interactiviteit en de stabiliteit van visuele elementen bedoeld. Dit wordt ook wel de Core Web Vitals genoemd.

Wat ook nog steeds heel veel invloed heeft op de zoekresultaten van jouw bedrijf, zijn externe links naar jouw website. Zo zorg je voor een autoritaire website die hoger in de zoekresultaten van Google terecht komt. Deze Google Web Vitals zijn dan een mooie aanvulling op jouw zoekmachine strategie. Hiervoor kun je terecht bij Digital Inside, hét zoekmachine marketing bureau van midden Nederland.

Vernieuwing van Google Analytics (GA4)

Eind 2020 werd de nieuwe versie van Google Analytics (GA4) gelanceerd. Grote kans dat je begin dit jaar de nieuwste versie al aan je website gekoppeld hebt. Heb jij dat nog niet gedaan? Probeer het dan alsnog snel te doen om van de nieuwe mogelijkheden met bijkomende voordelen te profiteren zoals:

  • Een duidelijk overzicht van je website en app data die nu bij elkaar worden weergegeven
  • Betere focus op privacy door bijvoorbeeld IP-adressen te anonimiseren
  • Nieuwe machine learning mogelijkheden
  • Extra event-metingen zoals downloads, video engagement en onsite-zoekopdrachten die nu niet meer met Tag Manager ingeregeld hoeven te worden
  • Een eenvoudigere versie van cross domain tracking

Hoewel de voordelen zeer gunstig zijn, zijn er ook een aantal bijkomende nadelen aan de nieuwe versie van Google Analytics:

  • De overstap van Universal Analytics naar GA4 neemt niet automatisch de historische data mee. Het is dus aan te raden om GA4 eerst als weergave naast je oude weergave in te stellen.
  • Verandering in gedragsstatistieken: bouncepercentage, pagina’s per sessie en uitstappercentage ontbreken

Volgens digital marketing bureau Digital Inside zouden de nadelen je echter niet moeten laten tegen houden om gebruik te maken van de nieuwste versie: “De voordelen wegen veel zwaarder mee dan de nadelen als je kijkt naar wat het je uiteindelijk allemaal kan opleveren ”.

Een grotere rol van machine learning bij Google Ads en Facebook Ads

Hoewel deze innovatie niet geheel nieuw is, gaat deze in 2021 wel een nog grotere rol spelen. We hebben het dan natuurlijk over machine learning. Door dynamische advertentieteksten te gebruiken bij je campagnes in combinatie met juist ingestelde conversies, werken de algoritmes namelijk nóg beter. Door smart bidding instellingen te gebruiken in plaats van handmatige biedingen en aanpassingen kun je namelijk verbeterde performances zien via Google Ads en Facebook Ads. Zo haal je het maximale resultaat uit je campagnes.

Written by

Digital Inside Follow

Comments

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…

Je bent momenteel offline