Influencer Marketing, wat is dat en wat kun je ermee?

Influencer marketing is al jaren aan een flinke opmars bezig binnen het online marketing landschap. De bijbehorende “influencers” zijn inmiddels ook niet meer uit het Nederlandse medialandschap weg te denken.

Anna Nooshin, Enzo Knol, Nienke Plas en Dylan Haegens. Het zijn stuk voor stuk voorbeelden van populaire influencers in ons land. Sterker nog: volgens meerdere onderzoeken behoren deze personen tot de meest invloedrijke influencers van ons land.

Meer en meer bedrijven kiezen voor het gebruik maken van influencers. Waarom? Omdat influencers via bijvoorbeeld Instagram een ongekend grote achterban kunnen bereiken; met één bericht kunnen moeiteloos honderdduizenden mensen bereikt worden. Voor alle bedrijven is dit dus een ideale mogelijkheid om een product of dienst te promoten.

Maar, hoe werkt influencer marketing nou precies? Wat zijn de voordelen van influencer marketing? En waar moet je zoal rekening mee houden bij het toepassen van influencer marketing? Op al deze vragen geven wij in dit artikel een passend antwoord.

Inhoud:

influencer marketing uitgelegd

Wat is influencer marketing?

Door de jaren heen zijn tal van marketingvormen ontstaan. Deze toenemende hoeveelheid marketingvormen is met name te danken aan de komst van het internet en bijbehorende social media kanalen.

Eén van de vormen die we aan de opkomst van internet – en in het bijzonder sociale media – te danken hebben, is influencer marketing.

Maar, wat is influencer marketing nou precies? Influencer marketing is het gebruik maken van (de achterban van) influencers voor het promoten van jouw producten of diensten. De influencer in kwestie maakt hierbij gebruik van social media kanalen, waardoor een grote groep personen met één bericht bereikt kan worden.

Hij of zij activeert dus de achterban – de volgers – om actie te ondernemen of bijvoorbeeld een product aan te prijzen.

Door de jaren heen hebben we in ons land met vrij veel influencers te maken gehad. De term influencer is eigenlijk een containerbegrip geworden voor mensen met veel volgers op bijvoorbeeld Instagram.

In essentie is echter niet iedereen met veel volgers een ware influencer. Je bent alleen een influencer als je daadwerkelijk commercieel actief bent op jouw social media kanalen.

Met andere woorden: een influencer is in staat om (de mening of het gedrag van) zijn of haar volgers te beïnvloeden en hen tot actie aan te zetten, zoals de aanschaf van het product dat wordt gepromoot.

Duizenden volgers hebben is leuk, maar een paar honderd trouwe volgers die ook echt open staan voor de mening van de influencer, zijn veel waardevoller.

een influencer marketing campagne draait om bereik en interactie

Waarom influencer marketing?

Zoals hierboven al gesteld, is influencer marketing in de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Maar, waar komt deze populariteit nou vandaan? Enerzijds komt dit doordat meer en meer mensen gebruik zijn gaan maken van social media. Anderzijds komt dit ook doordat influencers meer en meer macht hebben gekregen.

Daarmee hebben we dan ook direct het eerste voordeel van influencer marketing te pakken: een influencer is in staat om de mening of het (koop-)gedrag van zijn of haar volgers te beïnvloeden.

Dit komt onder meer doordat veel mensen de gevolgde influencer als een idool zien, wiens leven zij ook graag zouden leiden. Dat is vaak de reden dat ze die persoon überhaupt zijn gaan volgen. Als een influencer in een bericht bijvoorbeeld Product A aanprijst, gaan veel volgers ervan uit dat product A dan ook geweldig is en dat leven een stukje dichterbij brengt. Naar product B wordt niet eens meer gekeken.

Bovendien is het een ideale manier om voor nieuwe websites toch relatief snel een bereik op te bouwen.

Opvallen bij de juiste doelgroep

Voor bedrijven betekent dit een uitgelezen kans om producten aan de man te brengen. Niet alleen is het mogelijk om via een influencer een flinke groep mensen met één bericht te bereiken, maar je hebt ook nog eens relatief veel controle over het soort doelgroep dat je wilt bereiken met je influencer marketing campagne.

Doorgaans bereikt een influencer namelijk een doelgroep met een vast omlijnde interesse, zoals mode, ondernemen of een bepaalde sport of hobby.

Dit scheelt niet alleen veel tijd – doordat je niet meer naar de doelgroep op zoek hoeft of hoeft te testen met verschillende advertenties op verschillende kanalen – maar kan ook je brand awareness een flinke boost geven.

Daarnaast is het ook een voordeel dat je verschillende doelen na kunt streven. Zo kun je bijvoorbeeld als doel stellen dat je extra verkopen wilt realiseren, maar je kunt ook als doel stellen dat je de naamsbekendheid van jouw bedrijf wilt vergroten. Ook is het mogelijk om een doel te stellen met betrekking tot extra volgers op bijvoorbeeld Instagram. Je kunt in principe alle kanten op met influencer marketing!

Tot slot is het een voordeel dat influencer marketing vrij laagdrempelig is. Voor veel social media gebruikers is het de normaalste zaak van de wereld dat producten via bijvoorbeeld Instagram gepromoot worden. Niemand kijkt er dus raar van op als jij een influencer in gaat schakelen voor het promoten van een bepaald product.

Wat kost influencer marketing?

Heb jij interesse om van bovengenoemde voordelen te profiteren? Dan ben je ongetwijfeld benieuwd naar de kosten van influencer marketing. De exacte kosten zijn van meerdere factoren afhankelijk, onder meer van de samenwerkingsvorm waar je voor kiest.

Zo kun je een samenwerking met een influencer voor slechts één post aangaan. In dat geval betaal je een vast bedrag per post; dit bedrag varieert van een paar tientjes tot vele duizenden euro ‘s. De hoogte van dit bedrag is onder meer afhankelijk van het bereik van de influencer in kwestie.

Kijk echter ook verder dan het aantal volgers en let ook op het engagement op een kanaal. Hoeveel likes, shares en reacties lokt een post op het kanaal gemiddeld uit? Waarom is dat belangrijk? Nou, zoals net gezegd, normaal wordt er een bedrag bepaald op basis van de hoeveelheid volgers, maar wat als die volgers zijn gekocht? Dan vergooi je je geld. Het gaat om invloed, niet alleen om het aantal volgers.

In het algemeen is een engagement van 10% een goede engagement. Dus als een influencer 800.000 volgers heeft, en gemiddeld 80.000 likes per foto heeft kan je wel rekenen dat er niet gesjoemeld is met de volgers.

Je kunt echter ook een langdurige samenwerking met een influencer aangaan. Hiervoor kun je een totaalbedrag afspreken, maar je kunt ook afspraken maken op basis van de behaalde resultaten. Het een en ander is op dit vlak afhankelijk van jouw voorkeuren, de voorkeuren van de influencer en de bereidheid om met elkaar te gaan samenwerken.

Feit is dat influencer marketing tegenwoordig voor veel bedrijven toegankelijk is. Heb je een klein marketingbudget? Dan kun je kiezen voor de kleinere influencers. Heb je een groter marketingbudget? Dan kun je kiezen voor een grote influencer of eventueel zelfs voor meerdere grote influencers.

Onthoud hoe dan ook: meer is niet altijd beter. Er zijn zelfs veel marketeers die zweren bij micro influencers, omdat die vaak een veel concretere groep volgers hebben met wie ze bovendien meer interactie en een directere band onderhouden.

Hoe zet je een influencer marketing campagne op?

Voordat je met de influencer marketing campagne van start kunt gaan, is het zaak om de nodige voorbereidingen te treffen. Zo moet je gaan bepalen wát je precies wilt gaan promoten, welk budget je hiervoor vrij kunt maken en welk doel je wilt behalen. 

Om je hier een handje bij te helpen, hebben wij onderstaande checklist opgesteld. Bij het opzetten van een influencer marketing campagne kun je deze checklist volgen, zodat je direct een vliegende start kunt maken:

  • Bepaal duidelijk wat jouw doel is: bijvoorbeeld naamsbekendheid vergroten, volgers aantallen op jouw social media kanalen verhogen of meer website bezoekers trekken.
  • Zoek een influencer uit met voldoende engagement: het is wenselijk dat een influencer minimaal 10% engagement heeft (ten opzichte van het aantal volgers). Engagement is eigenlijk de betrokkenheid die op social media gecreëerd wordt door de post. Zoals eerder gezegd: aan volgers zonder engagement heb je eigenlijk niet zoveel.
  • Zoek een influencer uit die past bij jouw bedrijf: de doelgroep van de influencer moet passen bij de doelgroep van jouw bedrijf. Zo is het niet voor de hand liggend om kinderspeelgoed te promoten door een influencer die vooral posts deelt over zijn leven als windsurfer en geen kinderen heeft.
  • Bepaal het maximale budget: hoeveel geld wil/kun je uitgeven aan de influencer? Bepaal ook of je een eenmalige post wilt inkopen of juist meer behoefte hebt aan een langdurige samenwerking.
  • Bekijk hoe jouw concurrenten het aanpakken: werkt jouw concurrent samen met influencer A? Dan is het niet aan te raden om óók influencer A te benaderen.
  • Durf te onderhandelen: als bedrijf zijnde heb je influencers nodig, maar de influencers hebben ook bedrijven nodig. Dit betekent dat zij ook afhankelijk zijn van onder meer jouw bedrijf. Dit geeft jou mogelijk enige spelingsruimte om te onderhandelen over het prijskaartje. 

Hoe manage je een influencer marketing campagne?

Met bovengenoemde tips ben je in staat om een influencer marketing campagne op te starten. Maar, hoe kun je nou al deze influencers managen? En hoe kun je behaalde resultaten gaan managen? Hiervoor is het verstandig om te onderzoeken wat de beste CRM software is voor jouw organisatie.

Met CRM-software weet je moeiteloos contacten te managen, het overzichtelijk te behouden én de beste resultaten te behalen. Je kan in de CRM software voor elke influencer een ‘ticket’ maken. Je kan dat zien als een soort kaartje in de software. Door daar de naam van de influencer in te voeren heb je een soort aparte omgeving gemaakt voor elke influencer. Daarnaast, om je een beetje op weg te helpen kan je het beste deze kolommen aanhouden in de software:

Todo: In deze kolom zie je alle influencers die je nog moet contacteren.

In progress: In deze kolom zie je alle influencers die je hebt gecontacteerd maar nog reactie terug van moet hebben.

Negotiation: Zodra de influencer (of het management daarvan) moet jou contact heeft en geïnteresseerd is in een samenwerking, kan je in dit kolom zien met wie je in onderhandeling bent.

Done: Zoals de kolom al zegt, in dit kolom kan je alles zien wat klaar is, welke influencers jouw product of dienst hebben promoot of gaan promoten.

Door deze structuur aan te houden weet je precies wat alle statussen zijn van elke influencer.

Ook kun je op deze manier natuurlijk al die nieuwe leads managen die er gaan binnenkomen als gevolg van jouw ingezetten influencer marketing campagne 😉

Waar vind je influencers?

We sluiten dit artikel af met een inkoppertje: voor een influencer marketing campagne heb je influencers nodig. Die kun je natuurlijk zoeken door actief social media af te struinen op zoek naar geschikte accounts.

Daarnaast zijn er marktplaatsen waar je jouw campagne kunt uitzetten. In onze review van LinkPizza kun je meer lezen over hoe zo’n marktplaats werkt en hoe je er de juiste influencer mee kunt vinden.

Written by

Robert Ligthart Follow

Mijn naam is Robert Ligthart, Freelance Product Designer en Oprichter van verschillende Affiliate Marketing sites zoals desoftware-vergelijker.nl. Graag deel ik mijn kennis over Design, UI, UX, Conversie Optimalisatie, Marketing en Software. Voeg mij gerust toe op LinkedIn voor vragen of plan een gesprek in op mijn website.

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…