LinkedIn marketing voor beginners (met 11 praktische tips)

Voor veel bedrijven, zzp’ers, freelancers en talloze andere professionals is LinkedIn een onmisbaar kanaal geworden. Niet alleen bouwen zij er aan hun naamsbekendheid, maar ze halen er ook voortdurend nieuwe leads, klussen en omzet vandaan. Dat wil jij ook! Maar hoe begin je met LinkedIn marketing?

In dit artikel nemen we je mee langs alle facetten van LinkedIn. Zo kun je vandaag nog beginnen met LinkedIn marketing te laten werken voor jouw bedrijf. Voor wie al actief gebruiker is, is het een mooie controle of je wel het maximale haalt uit je eigen profiel en bedrijfspagina.

Dus, laat ook niet langer onnodig omzet liggen in dit kansrijke kanaal en til je LinkedIn marketing naar een hoger plan!

Inhoud:

welkom bij jouw inleiding op linkedin marketing

Wat is LinkedIn marketing?

LinkedIn marketing is in feite niets anders dan LinkedIn als kanaal inzetten voor het vergaren van (o.a.) meer connecties, leads, naamsbekendheid en websitebezoekers. Dat gebeurt door het delen van content en inzichten, om de kennis binnen een bepaalde branche te laten zien.

Door gebruik te maken van LinkedIn voor marketing van je business, krijg je toegang tot een rijk scala aan data, connecties en targeting mogelijkheden.

Verderop gaan we dieper in op hoe je daar het maximale uit kunt halen. Laten we eerst eens bekijken waarom LinkedIn marketing eigenlijk zo interessant is.

Waarom LinkedIn gebruiken belangrijk is voor je business

Om maar bij de belangrijkste reden te beginnen: marketing werkt het beste op de plek waar je doelgroep is. Om die reden valt LinkedIn simpelweg niet meer te missen als belangrijk kanaal.

Met 706 miljoen gebruikers wereldwijd (waarvan ruim 8 miljoen in Nederland) is het inmiddels een van de grootste sociale netwerken ter wereld.

Het mooie van LinkedIn is bovendien dat het echt een zakelijke, professionele community is. Mensen zijn er vaak actief op momenten dat ze in “zakelijke stemming” zijn. Dit in tegenstelling tot mensen die op Facebook of Instagram actief zijn, meestal op momenten dat ze ontspanning en afleiding zoeken.

LinkedIn marketing is daarmee een uitgelezen kans om een professionele doelgroep te bereiken, vaak ook nog eens op het moment dat ze open staan voor zaken. Zeker voor B2B bedrijven en freelancers met een zakelijke dienstverlening is er dus geen twijfel dat LinkedIn gebruiken belangrijk is om aan werk te komen, maar dat wil niet zeggen dat anderen dit waardevolle kanaal maar gewoon links moeten laten liggen.

Ook zij kunnen dit platform namelijk gebruiken om het netwerk en de naamsbekendheid uit te bouwen, meer leads binnen te halen en dus de omzet te vergroten. Zeker met voldoende oog voor de details die vaak niet de aandacht krijgen die ze verdienen.

Veelgestelde vragen over de bedrijfspagina

Je kunt LinkedIn als persoon gebruiken, maar ook als bedrijf. Hiervoor maak je gebruik van een bedrijfspagina (vergelijkbaar met de tweedeling op dit gebied bij Facebook).

Als persoon kun je connecties aangaan. Een bedrijfspagina zet vooral in op het verkrijgen van zoveel mogelijk volgers. Op die manier bind je een eigen, trouw publiek aan je, die interesse hebben in de kennis en content die je deelt.

⬆️ Hoe krijg je meer volgers op je bedrijfspagina?

Meer volgers op je bedrijfspagina is een belangrijk onderdeel van meer waarde halen uit LinkedIn. Zo zien immers (steeds) meer mensen je berichten en boodschap. Eerder publiceerden we al dit artikel vol tips voor meer volgers op LinkedIn.

?Hoe kan ik mijn volgers zien op de LinkedIn bedrijfspagina?

In de app zie je meteen onder het logo op je bedrijfspagina het aantal volgers staan. Op desktop is het iets beter verstopt. Klik op “statistieken” (onder de bedrijfsnaam en logo) en kies voor “volgers”.

?️Hoe maak ik een LinkedIn bedrijfspagina?

Een bedrijfspagina maken is eenvoudig. Klik rechtsboven in LinkedIn op “werk” en kies voor “bedrijfspagina maken”. Je wordt dan vanzelf door het proces gevoerd. Hieronder lees je hoe je het maximale haalt uit die bedrijfspagina!

LinkedIn bedrijfspagina volgers uitnodigen

De belangrijkste manier om nieuwe volgers voor je bedrijfspagina op LinkedIn te krijgen, is ze actief uit te nodigen. Als beheerder van een bedrijfspagina krijg je de mogelijkheid om je connecties uit te nodigen de pagina te volgen.

Ga hiervoor naar de bedrijfspagina. Rechts in je scherm zie je de mogelijkheid om je netwerk uit te nodigen. Hiervoor heb je een beperkt aantal credits beschikbaar (dat wordt elke maand aangevuld). Accepteert iemand je uitnodiging? Dan krijg je de gebruikte credit terug. Zo voorkomt Linkedin dat je te veel niet geïnteresseerde mensen lastigvalt met een uitnodiging (dat wordt gezien als spam).

LinkedIn marketing best practices

Goed, genoeg gepraat over redenen om de LinkedIn bedrijfspagina te omarmen. Tijd om naar de praktijk te kijken. Hoe laat je LinkedIn marketing voor je werken en gebruik je het voor de groei van je business, je bereik, naamsbekendheid en bovenal: je omzet?

Wanneer je het op de juiste manier inzet, is LinkedIn een kanaal waarmee je niet alleen meer verkeer naar je website kunt trekken en leads kunt binnenhalen. Het is een plek om jezelf te laten zien als gedachteleider en expert in jouw branche.

De tips en handvatten hieronder zijn overigens niet uitsluitend geschikt voor een bedrijfspagina. Ook als je LinkedIn vooral op persoonlijke titel gebruikt, vind je er ongetwijfeld waardevolle input om (nog) meer uit dit kanaal te halen!

1. Gebruiksvriendelijke url

Je hebt vast wel eens gezien dat de standaard url van een LinkedIn profiel nogal wat cijfers bevat. Door dat aan te passen maak je de url gebruiksvriendelijker en makkelijker deelbaar.

Voor je persoonlijke pagina klik je hiervoor rechtsboven op “Openbare profiel en URL bewerken”. Op je bedrijfspagina ga je naar “Tools voor beheerders” (rechtsboven) en kies je “Openbare URL bewerken”.

2. Voeg links toe naar je site en blog

Klinkt als een no brainer, maar je zult versteld staan van hoeveel mensen deze kans laten liggen.

Bij het bewerken van je pagina kun je niet alleen een bijbehorende website opgeven, maar ook een knop toevoegen die het nog gemakkelijker maakt voor bezoekers van je bedrijfspagina om door te klikken naar je website.

3. SEO voor Social

De zoekmachine optimalisatie die je toepast op je website en blog kun je ook gebruik voor je social media accounts.

Zo kun je termen die voor jouw business belangrijk zijn ook laten terugkomen in de omschrijving op je bedrijfspagina.

De Instagram SEO tips die we eerder deelden kun je ook ter inspiratie gebruiken.

4. Volg je feed

De LinkedIn feed – het overzicht van wat jouw netwerk heeft gepost en gedeeld – is waar de magie gebeurt. Een belangrijke manier om het optimale uit LinkedIn marketing te halen is dan ook in de gaten houden wat er speelt in jouw branche. Wat houdt je connecties bezig? Kun je misschien zelf een actief onderdeel zijn van de gevoerde discussies?

Door te reageren op zaken waar jij iets hebt toe te voegen, laat je niet alleen je kennis zien maar kom je ook direct in beeld bij nieuwe mensen.

5. Account based LinkedIn marketing

De grote kracht van LinkedIn marketing zit hem – net als bij andere social media kanalen – in de grote hoeveelheid informatie die LinkedIn over haar gebruikers heeft.

Dat hebben die gebruikers immers zelf ingevuld in hun accounts. Daar kun jij mooi gebruik van maken.

Account based marketing heeft de toekomst in LinkedIn. We nodigden niet voor niets iemand van LinkedIn uit om er in onze podcast over te komen vertellen. Die aflevering – boordevol praktische en concrete tips – kun je hier beluisteren.

6. Maak jezelf herkenbaar

Zorg ervoor dat mensen je profiel direct herkennen wanneer ze het bezoeken. De aangepaste url waar we het over hadden helpt hier al bij. Vergeet ook niet de achtergrondfoto van je bedrijfspagina aan te passen.

LinkedIn marketing draait immers ook om zichtbaarheid en branding. Daarvoor moeten mensen je merk wel kunnen gaan herkennen.

7. Houd in de gaten wie je profiel bekijkt

Het zal je niet ontgaan zijn dat LinkedIn je een seintje geeft wanneer iemand je profiel heeft bekeken. Dit is een waardevolle manier om te ontdekken wanneer potentiële klanten en connecties interesse in je tonen door je pagina te bezoeken.

Misschien is het een reden om weer eens een mail te sturen, te bellen of een connectie verzoek te sturen?

8. Word lid van of start een groep

Net zoals op Facebook zijn ook op LinkedIn groepen over de meest uiteenlopende onderwerpen. Mensen praten daar over de meest recente ontwikkelingen in hun werkveld of de problemen waar ze tegenaan lopen bij het uitvoeren van dat werk.

Dat is niet alleen een belangrijke manier om op de hoogte te blijven van wat er speelt, het is ook een bron van potentiële klanten als jij iets te bieden hebt wat de problemen in die groep oplost.

Kijk alleen wel uit dat je niet té actief je product gaat lopen promoten want dat wordt meestal niet op prijs gesteld. Het beste is om te zorgen dat je een waardevolle bijdrage levert aan de gesprekken en discussies worden gevoerd en waar relevant laat weten dat jij iemand met een specifiek probleem verder kunt helpen.

9. Gebruik mentions en hashtags

Door een persoon (met behulp van @) te taggen in je LinkedIn post, wordt de kans groot dat diegene op je bericht reageert. Daardoor kom je niet alleen in beeld bij je eigen volgers, maar ook bij het netwerk van die persoon.

Dit kun je bijvoorbeeld inzetten wanneer je een bijzonder goede samenwerking deelt, schrijft over een inspirerend gesprek dat je hebt gehad of een door iemand anders geschreven artikel deelt dat je bijzonder interessant vond.

Een andere manier om in beeld te komen bij mensen buiten je eigen netwerk, is het gebruik van hashtags. Hoewel ze niet zo groot zijn als op Instagram, worden ze wel degelijk door veel mensen gevolgd. Je kunt drie hashtags instellen die je zelf volgt met jouw bedrijfspagina, voor een relevante feed. Maar het belangrijkste is dat je voortaan enkele goede hashtags toevoegt aan jouw posts, zodat je zelf in de feeds van anderen gaat verschijnen.

10. Experimenteer met organische en paid LinkedIn marketing

Het overgrote deel van de tips hierboven was gericht op je op een organische manier meer uit je LinkedIn marketing kunt halen. Ook betaalde marketing op LinkedIn heeft echter veel te bieden, met name door die grote hoeveelheid kennis waar we het al over hebben gehad.

LinkedIn Ads geven je veel mogelijkheden om jouw ideale doelgroep te targeten. Een van de manieren om dat te doen is door account based marketing, waar we het bij punt 5 al over gehad hebben.

Maar de beste manier om te ontdekken wat werkt, is experimenteren, analyseren en verbeteren. Net zoals in alle vormen van online marketing is er namelijk voor ieder branche en product een andere aanpak de beste.

11. Analyseer en double down

Over analyseren gesproken… De beste LinkedIn marketing tip is waarschijnlijk dat je scherp moet blijven letten op wat voor jouw business werkt.

Is dat het actief deelnemen aan verschillende groepen die raken aan jouw branche? Besteed daar dan de meeste tijd aan.

Werkt het voor jou om regelmatig interessante artikelen of whitepapers te delen en je zo te laten zien als gedachteleider? Go for it!

Merk je dat mensen vooral reageren op inspirerende interviews met andere mensen uit je branche? Je snapt het idee…

Het belangrijkste is: net zoals in alle online marketing, besteed je tijd aan wat voor jou blijkt te werken. Er is maar één manier om daar achter te komen en dat is doen.

Conclusie: hoe haal jij meer uit LinkedIn marketing?

Hopelijk ben je geïnspireerd geraakt om meer uit je LinkedIn marketing te gaan halen. Vergeet niet dat het – zeker als je voor de organische en gratis aanpak gaat – een kwestie is van de lange termijn. Laat jezelf dus niet te snel ontmoedigen als het niet direct oplevert wat je hoopte. Daarbij helpt het om niet te hard van stapel te lopen: veel mensen beginnen enthousiast, steken er vele uren en energie in en raken dan de motivatie voor hun LinkedIn marketing kwijt.

Dat is natuurlijk zonde. Dan kun je beter met een iets kleinere investering beginnen en langzaamaan opbouwen wanneer je ziet dat iets werkt.

Het helpt natuurlijk ook om te kunnen brainstormen met gelijkgestemden. In onze community kun je ideeën uitwisselen, vragen stellen en je door anderen laten inspireren en motiveren om vol te houden.

Je kunt je gratis aanmelden of eerst meer lezen over de waarde van zo’n community.

Written by

Ruben de Vries Follow

Als SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…