Wat ik dit jaar leerde over LinkedIn social selling (praktische tips voor 2021)
Ik durf inmiddels wel te zeggen dat social selling het nieuwe verkopen is. Dit jaar gold dat meer dan ooit. Social selling via LinkedIn was voor mij dé manier om in contact te komen met nieuwe klanten.
Natuurlijk blijft ook koud bellen een beproefde tactiek om nieuwe klanten aan te trekken, maar zeker in dit jaar was het moeilijk om in contact te komen met de juiste persoon. Contact leggen via het algemene nummer van een bedrijf had weinig zin. Bijna iedereen was dit jaar immers vanuit huis aan het werk.
Bovendien gaat social selling op LinkedIn verder dan het in contact komen met (potentieel) nieuwe klanten. Ik gebruikte het ook om in contact te blijven met bestaande klanten. Kort geleden kreeg ik de vraag wat ik dit jaar zelf eigenlijk geleerd heb over social selling. Ik kan je vertellen, heel veel! In dit artikel een aantal praktische tips waarmee ook jij in 2021 meer kunt halen uit social selling op LinkedIn.
Wat is social selling?
Voordat ik je een aantal praktische tips ga geven is het goed om te weten wat social selling is en hoe je dat kunt toepassen. Weet jij nog niet goed wat het is? Maak dan even een uitstapje naar dit door mij geschreven artikel over social selling. Het artikel stond in korte tijd bovenaan in Google en wordt dagelijks nog altijd heel goed gelezen. Inmiddels antwoord op de vraag? Dan is het nu tijd voor een aantal praktische tips!
#1: Maak het persoonlijk bij LinkedIn social selling
Als ik één ding heb geleerd dan is het wel dat het bij social selling belangrijk is om persoonlijk contact te leggen. Veel mensen schrijven een blog, verspreiden deze via social media en wachten vervolgens af wat er gebeurt.
Wordt een blog niet goed gelezen? Dan wordt deze gewoon nog een keer gedeeld.
Mijn learning in 2020? Stop met het delen van berichten zonder doel. Het is beter om een blog te verspreiden via bijvoorbeeld de chatfunctie van LinkedIn. Geen LinkedIn? Stuur een blog dan gewoon per e-mail naar die ene klant, inclusief een persoonlijk bericht.
Zorg er uiteraard wel voor dat de informatie in die blog ook écht waardevol is voor de persoon waar je hem aan stuurt.
#2: Connecten zonder reden (niet doen!)
Waar ik een gruwelijk hekel aan heb? Mensen die willen connecten zonder reden. Het sturen van een connectieverzoek is heel snel gedaan. Veel mensen op LinkedIn connecten met anderen om vervolgens te pronken met het aantal connecties. Maar wat zijn die connecties uiteindelijk waard, als al die mensen niet geïnteresseerd zijn in wat je op LinkedIn te vertellen hebt? Als je niet weet wie er precies in je netwerk zitten?
Zelf heb ik daarom mijn gewoonte bij het aangaan van een nieuwe LinkedIn-connectie aangepast…
#3 Persoonlijk contact
Want om heel eerlijk te zijn, deed ik het zelf eerst ook op deze manier. Halverwege dit jaar besloot ik het roer om te gooien. Tegenwoordig probeer ik iemand eerst telefonisch te bereiken voordat ik klik op die knop om te connecten. Tijdens het eerste gesprek leg ik uit waarom ik denk iemand te kunnen helpen met mijn content en dus wil connecten. Het resultaat? Meer clicks op berichten, regelmatig contact met mijn netwerk via de chatfunctie en meer sales!
#4 Klant is koning(in) bij social selling
Bij social selling is het belangrijk dat je altijd denkt in het belang van de klant. Bedenk zelf geen onderwerpen waarvan jij denkt: hier help ik de klant mee. Achterhaal waar de klant ‘s nachts van waker ligt. Aan welke informatie heeft de klant behoefte? Geef antwoord op vragen van de klant.
Het is verleidelijk om hiervoor gebruik te maken van online tools. Mijn ervaring is dat het ook goed werkt om vragen te stellen aan klanten zelf. Of ga eens in gesprek met de customer service van het bedrijf waar je werkt: je collega’s daar weten als geen ander welke vraagstukken jouw klanten bezighouden!
#5 Meer sales via LinkedIn social selling? Stop dan met verkopen!
Het klinkt heel tegenstrijdig, maar het klopt wel is mijn ervaring. Alweer drie jaar geleden ben ik begonnen met het schrijven van informatieve blogs. Het doel van deze blogs is antwoord geven op vragen vanuit de klant. Slechts 10% gaat over mijn producten of diensten zelf.
Het is belangrijk dat klanten jou zien als expert. Daardoor gaan zij jou namelijk als vanzelf benaderen om eens verder te praten. Natuurlijk kan een extra duwtje in de goede richting geen kwaad. Ook ik bel weleens naar klant en stel dan de vraag of deze mijn nieuwe blog al heeft gelezen.
LinkedIn marketing voor beginners
Wil jij in het nieuwe jaar aan de slag met social selling op LinkedIn? Vergeet dan niet om bovenstaande tips in gedachte te houden.
Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat het in 2021 een waardevolle toevoeging gaat zijn op je LinkedIn marketing, zelfs als je daar nog mee moet beginnen.
Natuurlijk ben ik benieuwd naar jullie resultaten. Stuur mij gerust een connectieverzoek op LinkedIn om daar verder te praten. Houd er wel rekening mee dat de kans groot is dat ik je vraag om even te bellen 😉
Prettige feestdagen en een fijn zichtbaar nieuwjaar!
Bij deze wil ik jullie allemaal een fijne kerst toewensen. Dat het nieuwe jaar jullie maar veel geluk en gezondheid mag brengen voor jou, familie, vrienden en de collega’s. Ook hoop ik natuurlijk dat het jullie in het nieuwe jaar gaat lukken om meer zichtbaar te worden online. Om dat te realiseren zal ik ook in 2021 blogs blijven delen op het platform van OnlineMarketing.nl om jullie te helpen.
Written by
Wesley Jacobs FollowWesley is een allround tekstschrijver en contentspecialist, naast zijn baan als accountmanager actief als gastblogger voor Onlinemarketing.nl en Nerox. Zijn doel is om bedrijven te helpen om online zichtbaar te worden en om onder de aandacht te blijven bij de doelgroep. Gedreven in 'Social Selling'! Meer weten over mij? Laten we dan connecten op LinkedIn