Wil jij je sessieduur verbeteren? 5 tips om direct toe te passen!

Je vraagt je af hoe je jouw sessieduur kunt verbeteren, en je weet niet waarom jouw sessieduur toch steeds zo laag blijft uitvallen. Dit is een herkenbaar probleem waar ik je in dit artikel een aantal mogelijke oplossingen voor zal presenteren.

Weet in ieder geval dat je niet de enige bent. Veel website eigenaren kampen met een sessieduur die tegenvalt en willen dit zo snel mogelijk verbeteren.

De tips in dit artikel kunnen stuk voor stuk helpen bij het verbeteren van jouw sessieduur, maar wees je ervan bewust dat een garantie voor succes nooit te geven is. Uiteindelijk is de sessieduur op jouw website van zoveel factoren afhankelijk dat het op afstand bijna onmogelijk is om concrete aanbevelingen te doen.

Inhoud:

praktische tips voor sessieduur verbeteren

Een relativering rondom sessieduur verbeteren

Voordat we overgaan tot de tips om je sessieduur te verbeteren, een belangrijke disclaimer vooraf. Een lage sessieduur hoeft namelijk niet altijd negatief te zijn voor je website. Verschillende branches hebben een verschillende gemiddelde sessieduur.

Denk bijvoorbeeld aan een nieuwswebsite. Zo’n site heeft vaak een lagere sessieduur dan gemiddeld, omdat mensen even snel het nieuws checken en vaak al snel weer weg zijn. De nieuwsberichten die ze plaatsen zijn vaak ook zo geschreven dat het lezen niet langer duurt dan twee minuten. Algemeen is hun doelgroep ook niet geïnteresseerd in langere nieuwsberichten, omdat ze vaak drukke mensen zijn. De lage sessieduur is hier dus logisch bij de doelgroep en de manier waarop die content consumeert.

5 tips om je sessieduur te verbeteren

Zit jij in een branche waarbij je een dienst levert en heb je een blog? Dan is een wat langere gemiddelde sessieduur vaak belangrijker. Je wilt mensen immers langer op je website houden om ze bekend te maken met de producten of diensten die jij levert.

Laten we gaan kijken naar de tips hoe jij je gemiddelde sessieduur kunt verbeteren.

1. Maak gebruik van video’s om de sessieduur te verbeteren

Dit is een hele krachtige tip die jouw sessieduur flink kan verbeteren. Met video’s zorg je namelijk voor meer interactie met je gebruikers. Bovendien moedig je hen aan om langer op je pagina te blijven.

Mensen zijn over het algemeen zeer visueel, dus veel van je bezoekers zullen graag een video bekijken in plaats van teksten te lezen. Door jouw website te verrijken met video’s zorg je dus voor een betere ervaring op je site. Daardoor zullen mensen direct al geneigd zijn om langer te blijven, maar video’s als aanvulling op je tekst heeft nog een belangrijk voordeel.

Door video’s te embedden in je pagina, houd je bezoekers namelijk langer “vast” op je website, wanneer diegene na het starten van de video besluit die ook af te kijken. Dat is goed voor het verbeteren van de sessieduur en geeft naar Google een duidelijk signaal dat de bezoeker op jouw site heeft gevonden wat hij of zij zocht: een reden voor Google om je de volgende keer weer een stukje hoger in de resultaten te tonen.

In het kader van “practice what you preach”, hier een video waarin Wes McDowell – een internationaal erkend SEO-expert – ingaat op de voordelen van het embedden van video voor je sessieduur en de algehele prestaties in Google ?

2. De kwaliteit van je website

Deze ligt eigenlijk heel erg voor de hand, maar we zien hem nog vaak misgaan.

Zorg voor een kwalitatieve website. Daarbij gaat het om de techniek, maar zeker ook om de content die je aanbiedt. Stel jezelf daarvoor de volgende vragen:

  • Functioneert je website naar behoren? (Denk aan laadtijd, gebruiksvriendelijkheid van de menu’s etc.)
  • Is het design netjes en aantrekkelijk?
  • Bieden je artikelen waarde aan je bezoekers? Kunnen zij hierin antwoorden vinden op de vragen of problemen waarmee ze op je site landen?

Dit zijn factoren die de kwaliteit van je website bepalen. Je kunt dit onderzoeken door verschillende mensen te vragen om een bepaald doel uit te voeren op jouw website.

Vraag bijvoorbeeld aan je testers om een bepaalde zoekopdracht uit te voeren in Google, te kiezen voor jouw resultaat en daarna een offerte aan te vragen. Door te bestuderen hoe zij deze opdracht uitvoeren, kun je ontzettend veel leren over de knelpunten op je site. Door die knelpunten op te lossen verbeter je de toegankelijkheid – en daarmee ook de sessieduur – van jouw website aanzienlijk.

Handig: ontdek hier of het tijd is voor een nieuwe website.

3. Maak je teksten leesbaar

Ik kan dit niet genoeg benadrukken… Met goede teksten die ook goed te lezen zijn, zul je jouw bezoekers niet meer wegjagen.

Online gaat het vooral om teksten die snel te scannen en verwerken zijn. Grote blokken tekst is dus een no go. Maak je teksten zo overzichtelijk mogelijk door gebruik te maken van bullet points en tussenkopjes.

Ook het dik drukken van sommige stukken tekst helpt je lezer om jouw tekst snel te scannen en verwerken.

Met goed leesbare teksten blijven bezoekers langer op je website, en dat zal je sessieduur gaan verbeteren. Bezoekers gaan bovendien sneller uit tot actie (zoals het aanvragen van een offerte of doorklikken voor meer informatie) wanneer ze duidelijke en goed leesbare teksten te lezen krijgen. Gebruiksvriendelijkheid is daarom ontzettend belangrijk om je sessieduur te verbeteren.

Over doorklikken gesproken…

Naast dat interne lintbuilding zeer positief is voor je SEO, zul je bezoekers langer vasthouden op je website door ze op de juiste plaats een link naar andere interessante content op je site aan te bieden.

Je biedt ze dan extra informatie die het andere complimenteert, of je stuurt ze door naar een ander stuk informatie die los staat van wat er is gelezen. Zo leid je de bezoeker door je website, en kunnen ze wellicht tot nieuwe inzichten komen waarbij ze jou dankbaar zullen zijn.

Daarnaast is het dus een belangrijk onderdeel van je zoekmachine optimalisatie (see what we did there? 😉 )

SEO Tips & SEA : SEO Benelux

5. Vergeet je doelgroep niet

De belangrijkste sleutel tot het verbeteren van je sessieduur, is zonder twijfel je doelgroep. Dat zijn immers de mensen die bepalen of ze op je website blijven, of na een paar keer scrollen weer verdwenen zijn.

Het is dus een goed idee om tijd te investeren in het leren kennen van je doelgroep.

50-plussers spreek je op een andere manier aan dan jong volwassenen. Iemand die op zoek is naar informatie over een belangrijk onderwerp (zoals hypotheken of verzekeringen) wordt door andere dingen getriggerd dan wanneer diezelfde persoon de laatste voetbalnieuwtjes leest.

Oftewel: dezelfde persoon kan een heel andere doelgroep zijn op jouw website, die je dan ook op een andere manier aanspreekt dan diezelfde persoon op een ander platform.

Door zo goed mogelijk bij de verwachting en wensen van jouw doelgroep aan te sluiten, voorkom je dat mensen van je website “bouncen”. Dat heeft dus logischerwijs een positief effect op je bouncerate. En uiteraard op het verbeteren van de sessieduur op jouw website.

Written by

Anouar Gharib Follow

Web Exact richt zich op het versnellen en verfraaien van websites. Daarnaast schrijven wij graag artikelen voor websites die gastbloggers aannemen.

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…