Home Kennisbank SEO SEO / Zoekmachine optimalisatie kosten voor de website?

SEO / Zoekmachine optimalisatie kosten voor de website?

1K
Ruben de Vries SEO specialist

Hoeveel betaal je nu eigenlijk voor SEO? – Zoekmachine optimalisatie kosten

Als je de zoekmachine optimalisatie uitbesteedt aan een goed SEO-bedrijf of een goed online marketingbureau zal je hiervoor diep in de buidel moeten tasten. Bij de één zal deze buidel alleen wat dieper moeten zijn voor een SEO-traject dan bij de ander, maar over het algemeen zijn de prijzen met elkaar te vergelijken. Het gaat hem er dan meer inzitten over hoe goed het bedrijf is en of zijn advies echt gericht is op het optimaliseren van jouw online vindbaarheid.

Wat voor invloed heeft het type website op de kosten voor de zoekmachine optimalisatie?

Natuurlijk zijn er verschillende soorten websites. Een klein regionaal autoschade bedrijf zal bijvoorbeeld al erg tevreden zijn als hij op 2 tot 5 zoekwoorden in de regio gevonden wordt terwijl een landelijke webshop pas tevreden is als zijn topproducten worden gevonden door heel het land. Dit heeft natuurlijk ook allemaal invloed op de bepaling van de prijzen voor zoekmachine optimalisatie.

Het uitbesteden van zoekmachine optimalisatie hoeft zeker niet veel te kosten. Laat een offerte op maat maken of kies één van de SEO pakketten van OnlineMarketing.nl

Wegen de SEO kosten op tegen de inkomsten?

Als je iedere maand gaat betalen om jouw posities in de zoekmachines te verhogen of te stabiliseren dan is het natuurlijk wel de bedoeling dat je deze kosten gaat terugverdienen. En, het doel is natuurlijk met ruime winst. Of je de kosten voor zoekmachine marketing terugverdient hangt af van verschillende aspecten. Denk aan:

  • Conversie op de website: Als de website door goede posities in de zoekmachines meer bezoekers oplevert zou dit ook moeten resulteren in meer offerteaanvragen of meer productverkoop. Mocht de conversie 0% zijn dan zult u dus vrijwel niets hebben aan de nieuwe bezoekers (naast naamsbekendheid) en zal een bedrijf het bedrag dat er gestopt in de zoekmachine optimalisatie niet terugverdienen. Is dit het geval? Een lage conversie kan meerdere oorzaken hebben. Ga dus na hoe het komt dat er bezoekers geen klanten worden en verhoog deze conversie!
  • De marge op producten: Stel, de offerteaanvragen en productverkopen stromen binnen op jouw net geoptimaliseerde website, maar toch wordt het erg lastig om de gemaakte kosten terug te verdienen. Dan kan het liggen aan het marge welke je hanteert. Blijkbaar ligt een product goed in de markt, want mensen kopen het bij je. Maar eigenlijk verdien je er te weinig aan. Kijk hier eens naar en misschien is het verhogen van de prijzen wel de oplossing.
  • Kan het bedrijf het extra werk aan? Een belangrijk punt is dat jouw bedrijf en het team klaar moeten zijn om de extra aanvragen met succes te verwerken. Bedrijven die wel willen groeien, maar hier eigenlijk niet de capaciteit voor hebben zullen niet kunnen voldoen aan de vraag. Hierdoor blijven ze steken op een bepaald niveau en dit geeft de (nieuwe) klanten het idee dat je geen tijd voor ze hebt. Voorkom dit!

Conclusie: Haal winst uit het uitvoeren van zoekmachine optimalisatie?

De vraag of zoekmachine optimalisatie te veel kost, is eigenlijk geen goede vraag. Een betere vraag is: Gaat zoekmachine optimalisatie mij meer winst opleveren? Als alle aspecten intern goed werken dan is jouw bedrijf misschien wel klaar voor meer bezoekers en meer aanvragen. In deze gevallen is er een grote kans dat SEO inzetten voor jou winst gaat opleveren! Meer weten over zoekmachine marketing of wilt u weten hoe deze op de website kunt verbeteren? Lees verder op onze SEO pagina. Pak hiernaast direct de 5 online vindbaarheid tips mee op de blog.

Was dit artikel nuttig?
lezers vonden dit nuttig, 0 niet

Deel