Hoofdstuk 6. Hoe belangrijk is linkbuilding voor SEO?

Misschien vraag je je af hoe belangrijk linkbuilding is voor SEO, als het algoritme van Google steeds intelligenter wordt. Heeft linkbuilding nog wel zin? Nou, ja. Sterker nog: goede linkbuilding is belangrijker dan ooit om succes te halen met zoekmachine optimalisatie. Let wel: goede linkbuilding. Want Google is inderdaad te intelligent geworden om nog voor […]

Hoofdstuk 6. Hoe belangrijk is linkbuilding voor SEO?

Misschien vraag je je af hoe belangrijk linkbuilding is voor SEO, als het algoritme van Google steeds intelligenter wordt. Heeft linkbuilding nog wel zin?

Nou, ja. Sterker nog: goede linkbuilding is belangrijker dan ooit om succes te halen met zoekmachine optimalisatie.

Let wel: goede linkbuilding. Want Google is inderdaad te intelligent geworden om nog voor de gek gehouden te worden door het inkopen van grote hoeveelheden laagwaardige links. Dat zit zo.

Eind 2018 lanceerde Google een update die veel sectoren op haar grondvesten deed schudden: de E.A.T. update. Deze update maakt de intenties en voorkeuren van Google glashelder en heeft het belangrijker dan ooit gemaakt om een sterk backlinkprofiel op te bouwen. 

Kwalitatieve content en het krijgen van sterke backlinks naar je website waren – samen met de techniek van je website – altijd al de belangrijkste factoren van SEO. Maar sinds E.A.T. geldt dat nog meer dan ooit. 

In dit hoofdstuk:

Wat is de E.A.T. update?

De E.A.T. update was een Google algoritme update van eind 2018, die ook wel bekend staat als de “medic update” (medische update). Die naam dankt de update aan het feit dat hij zich vooral richtte op sites in de medische sector en andere YMYL-branches. 

E.A.T. staat voor:  

  • Expertise 
  • Authoritativeness (gezaghebbendheid) 
  • Trustworthiness (betrouwbaarheid 

Met andere woorden: deze update geeft aan dat Google – nog meer dan het al deed – belang hecht aan websites die kunnen worden gezien als een expert en autoriteit op het gebied waarover wordt geschreven en waarvan de artikelen betrouwbare informatie bieden. 

Dat geldt in het bijzonder voor zogenaamde YMYL-websites. En dat hebben we gevoeld. 

Weet jij nog waar je was toen E.A.T. de wereld veranderde? 

Ik zeg “we”, omdat ik uit eerste hand kan zeggen dat E.A.T. voor veel websites een behoorlijke impact heeft gehad. 

Ik weet het nog goed. De nazomer van 2018. Op dat moment werkte ik nog als content manager voor een vastgoed startup. Om mezelf te ontwikkelen op SEO-gebied knutselde ik in mijn vrije tijd aan eigen websites om te ontdekken wat zorgde voor goede noteringen en gratis verkeer. 

Een daarvan was de website voor de praktijk van mijn moeder. In een jaar tijd waren we van 0 naar zo’n 1000 bezoekers per dag gegroeid. Niet slecht, voor een website waar we allebei hooguit een paar uurtjes per week aan konden besteden. 

En toen kwam E.A.T. 

Op die bewuste middag opende ik Google Analytics. Ik weet niet eens meer precies waarom ik dat toen deed, waarschijnlijk om nog eens te genieten van de goede cijfers.  

Alleen, die goede cijfers waren van de ene op de andere dag bijna gehalveerd.  

Ik ging op onderzoek uit en kwam al vrij snel deze update op het spoor. In de dagen erna zag ik het aantal bezoekers zelfs nog wat verder afnemen, totdat we uiteindelijk nog zo ongeveer de helft overhadden van voor de update. 

Dat kwam puur doordat we met een aantal belangrijke zoekwoorden van de ene op de andere dag een paar posities waren gedaald. 

Hoe pijnlijk deze anekdote ook is, ik deel hem toch omdat het heel goed laat zien hoe belangrijk het tegenwoordig is de autoriteit achter je website op te bouwen. Op de website waar ik het over heb stonden kwalitatief echt goede artikelen (we hadden niet voor niets in eerste instantie zo hoog weten te komen).

Mijn moeder heeft alle benodigde diploma’s om te schrijven over wat ze schrijft. Toch was het in deze branche niet genoeg om het te winnen van gevestigde namen zoals Holland & Barrett, die dezelfde producten verkopen als zij. 

Overigens hebben we het voor elkaar gekregen om een deel van die verloren zoekers weer terug te winnen door gericht met de aspecten van E.A.T. aan de slag te gaan. Wil je daar meer over horen, stuur me dan een mailtje (tim@onlinemarketing.nl) dan kan ik er een artikel aan wijden. 

De logica achter E.A.T.

In hoofdstuk 3 hadden we het al kort over YMYL. Zoals je je misschien herinnert, staat het voor “your money or your life”, oftewel je geld of je leven. Het gaat daarbij om zoekopdrachten waarbij een onjuist of ondeskundig antwoord slecht kan zijn voor bijvoorbeeld iemands gezondheid of financiële situatie. 

Eerder gebruikte ik het voorbeeld van iemand die de symptomen van een hartaanval opzoekt, waarbij je wilt voorkomen dat diegene een artikel vindt dat adviseert om twee aspirine te slikken en te wachten tot het overgaat. Maar E.A.T. geldt ook voor bijvoorbeeld iemand die financieel advies zoekt voor een belegging of een het afsluiten van een lening. Verkeerd advies kan hier behoorlijke financiële schade met zich meebrengen. 

Iedereen kan daar een artikel over schrijven en proberen het te ranken in Google, maar niet iedereen weet waar hij het over heeft. Dat is soms niet direct aan de website of het artikel te zien, ook niet voor Google. 

Daarom geeft Google bij zoekopdrachten in dit soort velden altijd voorrang aan bronnen waarvan de kwaliteit en de autoriteit op dit gebied extra zijn gewaarborgd. 

Wat we kunnen leren van E.A.T.

De belangrijkste les uit het bovenstaande (en mijn persoonlijke ervaring) is dat het belangrijker dan ooit is om aan Google te laten zien dat je weet waarover je schrijft. Je website vullen met kwalitatief goede content is één, maar Google (en de zoeker) moet er ook op kunnen vertrouwen dat het hout snijdt wat je in dat artikel verkondigt. 

Logisch. Zelfs bij een onderwerp dat niet YMYL-gerelateerd is, neem je iets eerder van iemand aan wanneer die persoon een betrouwbare uitstraling heeft. Hetzelfde geldt voor een website. 

Hoe kom je aan dat vertrouwen? Dat is waar backlinks in beeld komen. 

Hoe belangrijk is linkbuilding nou echt?

De populariteit en het belang van een website zijn een teken van de betrouwbaarheid van die site. En het aantal backlinks richting een site geeft Google een indicatie van die populariteit. 

Neem Wikipedia, waar duizenden andere websites naartoe linken. Geen wonder dat Wikipedia op zoveel zoektermen zo hoog scoort. 

En hoe belangrijker een website is, hoe meer waarde het voor jou heeft om een backlink van die website te ontvangen. Die link is als het ware een “stem” van die website dat jij weet waar je het over hebt. En een stem van Wikipedia (overigens vrijwel onmogelijk om te krijgen) legt meer waarde in de weegschaal dan van de bakker op de hoek. 

Om de expertise, autoriteit en betrouwbaarheid van je website te vergroten, moet je dus zorgen voor zoveel mogelijk van die kwalitatieve stemmen, of backlinks. 

Backlinks – ook wel inbound links of externe links genoemd – zijn links die van de ene website naar een andere verwijzen. In zoekmachine optimalisatie worden met backlinks vooral de links bedoeld die vanaf een andere website naar jouw pagina verwijzen. 

Zoals we hierboven hebben gezien, geeft die andere website daarmee als het ware een stem aan jouw content.

Overigens kan die andere site ook aangeven dat die link naar jou niet als stem moet worden gezien: we noemen dat een nofollow backlink. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij links naar producten, waarbij de verwijzer een bedrag krijgt voor iedere klant die dat voor de ander oplevert. Ook links van social media zijn vrijwel altijd nofollow.  

Ook interne links – een link die verwijst van de ene pagina op een website naar een andere pagina op hetzelfde domein – spelen een grote rol in zoekmachine optimalisatie. Veel interne links naar een bepaalde pagina zijn voor Google namelijk een duidelijk signaal dat die pagina belangrijk is. Meer daarover heb je kunnen lezen in het hoofdstuk over de structuur van je website. 

Dus: 

De teksten “dit is een externe link” en “dit is een interne link” in dit voorbeeld staan bekend als ankertekst: het stukje tekst waar de hyperlink naar een bepaalde url onder is geplaatst. Voor je vindbaarheid op een bepaald zoekwoord is het van grote waarde wanneer die ankertekst dat woord bevat.

Ga maar na, in het voorbeeld hierboven is de url waar ik naar verwijs in mijn ogen kennelijk hét perfecte voorbeeld van “een externe link”. 

Al die backlinks van anderen naar jouw website – de stemmen – samen noemen we het backlinkprofiel. En dat profiel speelt een grote rol in je kansen om te scoren in Google. 

Dit maakt linkbuilding belangrijk: het werken aan een sterk en betrouwbaar backlink profiel 

Je backlink profiel is dus een inventarisatie van alle backlinks die jouw website heeft verdiend. Het aantal, de kwaliteit van de verwijzende websites, de diversiteit (komt een groot deel van de links van dezelfde bron, of verwijzen er juist veel verschillende sites naar jou?) enzovoorts. 

Dit profiel geeft zoekmachines een idee van jouw verhouding tot andere websites op het internet. En van je populariteit bij die andere websites. 

Er zijn verschillende tools die je kunnen helpen om een beter beeld te krijgen van je backlink profiel. Zelf ben ik bijvoorbeeld groot fan van de gratis backlinkchecker van Ahrefs.  

Ook in Google search console (waar je je inmiddels als het goed is voor hebt aangemeld) vind je een eerste overzicht onder het tabje “links”. Je ziet hier welke van jouw pagina’s het meeste links hebben gekregen (een indicatie voor welke content populair is en waar je meer van zou kunnen maken), welke websites naar jou linken en naar welke van je pagina’s je zelf het meeste interne links hebt geplaatst. 

Let wel: je krijgt hiermee alleen een overzicht van links naar jouw website. Voor nu is dat voldoende, omdat we aan het leren hoe zoekmachine optimalisatie in elkaar zit.

Een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie, is het actief verbeteren (opbouwen) van dit link profiel doormiddel van een linkbuilding strategie. Linkbuilding is het actief zorgen voor extra links naar jouw websites. Met strategische keuzes worden de “stemmen” die op deze manier naar jouw site komen – ook wel link juice genoemd – zo efficiënt mogelijk ingezet voor het verbeteren van je posities in Google. 

Waar moeten die backlinks aan voldoen? 

Linkbuilding is dus zeker nog belangrijk, maar ook hierbij is de kwaliteit inmiddels veel belangrijker dan de kwantiteit.

Vroeger kon het prima werken om ergens een grote hoeveelheid links naar jouw website te kopen. Bijvoorbeeld vanuit Azië, waar je voor een klein bedrag tientallen of zelfs honderden links naar jouw site kon kopen. Eerder in deze gids hebben we al gezien dat dit bekend staat als “black hat SEO”, omdat het probeert Google voor de gek te houden. 

Die stemmen zijn namelijk geen teken van echt vertrouwen, maar van een corrupte regering die de overwinning van een volksverkiezing heeft gekocht. Dat is dus geen teken van de kwaliteit van jouw website, maar dat je de boel probeert te manipuleren. Kortom: het gaat je niet aan een hogere positie helpen. 

We streven daarom naar een “natuurlijk” backlink profiel: een dat eruitziet alsof het niet door dit soort trucjes (op onnatuurlijke wijze dus) tot stand is gekomen.  

Een goed, natuurlijk backlink profiel: 

  • Bestaat uit eerlijk verdiende backlinks (verwijzingen naar jouw website omdat die andere website jouw artikelen oprecht goed vond of om een andere reden zelf naar je wilde verwijzen). Dit is waarom kwalitatief uitstekende content zo belangrijk is. Als je het beste en meest interessante artikel over een onderwerp op het internet hebt, zullen mensen er vanzelf naar verwijzen. Net zoals mensen vanzelf hun favoriete koffietent in een stad zullen aanbevelen. 
  • Bevat backlinks die op hun beurt ook weer van vooraanstaande en relevante websites komen. Die site zal namelijk niet zomaar verwijzen naar iedereen die ervoor betaalt, omdat de eigen goede naam dan te grabbel wordt gegooid. Vandaar dat een backlink van een willekeurige website uit India niet kwalificeert als “goede backlink”. (Tenzij die website toevallig India’s autoriteit in jouw branche is). 
  • Groeit in de loop van de tijd. Als er meer websites naar jou blijven verwijzen, is dat voor Google een teken dat je relevantie blijft leveren. Als het aantal verwijzingen stagneert of zelfs afneemt, wijst dat erop dat je minder interessant bent dan je was. 
  • Geeft een gezonde mix van follow en no-follow links. Hoewel nofollow links dus geen directe stem aan je website geven, zijn ze wel van belang voor een goed backlinkprofiel. Google “verwacht” namelijk dat je profiel nofollow links bevat. Denk hier bijvoorbeeld aan links van social media-kanalen of bepaalde bedrijfsgidsen
  • Brengt bezoekers naar je website. Het is niet alleen fijn dat je extra bezoekers overhoudt aan de links naar je site. Voor Google is het ook een teken dat dit oprechte, waardevolle links zijn die mensen echt verder helpen. Een groot teken van vertrouwen dus. 
  • Bevat relevante ankerteksten. Zoals ik al schreef, is het optimaal als de link staat onder een ankertekst met het zoekwoord waar jouw pagina op probeert te scoren. Dat geldt ook voor interne links die je zelf plaatst. Zo is een verwijzing naar onze pagina met SEO-nieuws met de juiste ankertekst dus waardevoller dan wanneer ik simpelweg zo schrijven dat je er hier meer over kunt lezen.