Hoofdstuk 4. Andere on-page SEO factoren en je CTR verbeteren

Behalve de content en de gebruikte zoekwoorden, zijn er nog een aantal factoren van belang bij het inrichten van de pagina’s op je website. Omdat het hierbij gaat om aanpassingen op je eigen pagina, noemen we die ook wel on-lage SEO. Die factoren komen in dit hoofdstuk aan bod.   Het gaat daarbij vooral om manieren […]

Hoofdstuk 4. Andere on-page SEO factoren en je CTR verbeteren

Behalve de content en de gebruikte zoekwoorden, zijn er nog een aantal factoren van belang bij het inrichten van de pagina’s op je website. Omdat het hierbij gaat om aanpassingen op je eigen pagina, noemen we die ook wel on-lage SEO.

Die factoren komen in dit hoofdstuk aan bod.  

Het gaat daarbij vooral om manieren om – zowel aan Google als de zoekers – sneller duidelijk te maken waar jouw pagina precies over gaat. Om daarmee de kans dat iemand doorklikt naar jouw website te vergroten. 

In dit hoofdstuk ontdek je hoe je het Google eenvoudiger kunt maken om het onderwerp van je pagina te begrijpen. Daarnaast leer je hoe je de kans om op te vallen op de pagina met zoekresultaten – zodat jij die felbegeerde klik krijgt en niet je concurrent – zo groot mogelijk te maken.  

We gaan het – met andere woorden – hebben over het verbeteren van de CTR van je website.

Wat is CTR?

CTR – oftewel de click through rate – is het percentage van het totaal aantal mensen dat jouw pagina heeft gezien in de zoekresultaten, dat uiteindelijk ook heeft besloten door te klikken naar jouw website. 

Herinner je het experiment van Rand Fishkin uit hoofdstuk 2 nog? Wanneer je er met een effectieve titel voor zorgt dat meer mensen klikken op jouw resultaat dan degene boven je, is de kans groot dat Google dat oppikt als signaal om jouw site voortaan boven die andere te tonen. Met als gevolg dat nóg meer mensen op je resultaat zullen klikken. 

Zo kun je in een opwaartse spiraal terecht komen. En dat is waar we het als SEO’s voor doen.

Want normaal gesproken betekent een hogere positie ook een hogere CTR. Een grootscheeps onderzoek van Brian Dean liet deze cijfers zien: 

Eén positie stijging verbeter je CTR significant

Stel dat je op positie 6 ruim 10% van het aantal kliks krijgt, terwijl de nummers 3 tot en met 5 daar onder vallen. Logischerwijs gaat Google dan proberen dat recht te trekken door jou hoger in te delen. Waardoor automatisch al meer mensen op je resultaat zouden klikken, maar misschien zelfs nog wel meer omdat jij zoekers op de juiste manier weet te verleiden, zodat je nu misschien zelfs meer kliks krijgt dan nummer 2. 

Enzovoorts en zo verder omhoog. Dat is het zichzelf versterkende effect van het verbeteren van je CTR. 

Hieronder vind je een aantal manieren om daar gebruik van te maken zonder dat je een gedachteleider of marktexpert bent met duizenden volgers. Valt toch weer mee, niet? 

Dit zijn overigens allemaal ook voorbeelden van on-page SEO, omdat je ze dus op de pagina zelf optimaliseert.

Meta teksten 

Vroeger waren de meta titel, omschrijving en keywords een manier om aan Google te laten weten waar je pagina over ging. Helaas hecht Google daar inmiddels veel minder waarde aan. Het algoritme is immers slim genoeg geworden om daar zelf een mening over te hebben. “Jij kunt wel leuk vinden dat je pagina daar over gaat, maar dat zullen we eerst nog wel eens zelf beoordelen.” 

Toch spelen de meta titel en meta omschrijving nog steeds een belangrijke rol in zoekmachine optimalisatie.  

Werk je met Wordpress? Dan zijn zowel de meta titel als de meta tekst eenvoudig aan te passen met de immens populaire Yoast plugin. (Hier is een waarschuwing meteen op zijn plaats: laat je niet te veel leiden door de groene, oranje of rode bolletjes waarmee Yoast de SEO-score van jouw tekst beoordeelt. Dat is lang niet meer zo’n goede leidraad als het ooit was, maar voor het eenvoudig aanpassen van de meta’s werkt Yoast nog altijd prima). 

De meta titel

Als het goed is heeft je pagina een schitterende en beschrijvende titel gekregen, waar het focus onderwerp van je pagina direct in naar voren komt. Dat vindt Google leuk (het wordt immers makkelijker om te bepalen waar je pagina over gaat). 

De title tag van een pagina is een beschrijvend HTML-element dat de titel van de pagina specificeert. Deze tag zit verwerkt in het “head” gedeelte van de pagina en ziet er meestal zo uit: 

<head><title>Dit is een titel van een pagina</title></head> 

Maar, die titel is ook van belang om op te vallen bij potentiële bezoekers. 

Doordat dit het eerste is wat mensen in de zoekresultaten te zien krijgen, speelt deze titel een belangrijke rol in de eerste indruk die mensen van je site krijgen. Sterker nog: het is een belangrijke factor in de vraag of iemand op jouw resultaat klikt, of dat van iemand boven of onder je.  

Daarom wil je de titel die in de SERP verschijnt misschien een beetje “pimpen”. Dat doe je door het aanpassen van de meta titel: het stukje tekst tussen die title tags.  

Dat is dus niet hetzelfde als het aanpassen van de titel die bovenaan je pagina verschijnt. Kijk maar. 

Wanneer je Googelt op “linkbuilding strategie” is dit het resultaat dat je te zien krijgt. (Hoe we die vragen en icoontjes gekregen hebben, daar komen we straks nog op). De meta titel die je hier ziet, is “#1 – Dé Linkbuilding Strategie voor topposities in Google!” Wanneer je doorklikt naar het artikel zie je een net iets andere titel. 

Dat hebben we gedaan omdat de ene variant meer opvalt in de zoekresultaten, maar de andere passender is boven een professioneel en informatief artikel. Zorg er wel voor dat beide varianten duidelijk het onderwerp van je tekst overbrengen, en ook dat men niet het gevoel krijgt bij een compleet ander artikel terecht te zijn gekomen. Dan is de kans namelijk groot dat ze gaan bouncen! 

De meta omschrijving 

De titel is niet het enige onderdeel van de manier waarop je pagina wordt vertoond in de zoekresultaten. Het kleine tekstje onder die titel heet de meta omschrijving en het is je tweede kans om op te vallen. 

Iemand wiens aandacht is getrokken door de titel, zal dit tekstje nog even scannen om te beoordelen of dit resultaat echt bij zijn of haar zoekintentie past. Zorg dus dat je de aandacht hier vasthoudt of verder naar je toe trekt. 

Extra opvallen doe je door je meta titel en meta omschrijving te verrijken met: 

  • Dit soort [haken] 
  • Het gebruik van cijfers (liefst een “onlogisch” getal, dus liever “De 9 beste tips voor…” dan “10 manieren om …”) 
  • Laat het zoekwoord terugkomen om de zoeker het gevoel te geven dat hij begrepen wordt 
  • Gebruik emoji’s of groene vinkjes (wij 🧡Emojipedia
  • Richt je rechtstreeks tot een probleem of wens waarvan je weet dat deze bij je doelgroep speelt 
  • Onderscheid je ten opzichte van je concurrenten! Roepen alle anderen in hun meta’s dat ze de beste prijs bieden? Leg jij dan de focus op je uitmuntende service 

Structured data 

Met structured data maak je het Google een stukje gemakkelijker om je content te “begrijpen”. Het is een stukje code dat verschillende delen van een pagina of website “labelt”, zodat de langskomende zoekmachine dit eenvoudig en snel kan interpreteren. 

Er zijn veel verschillende soorten structured data, zoals: 

  • Reviews; 
  • Recepten; 
  • Contactgegevens;  
  • Producten; 
  • Openingstijden; 
  • Lokale bedrijven; 
  • Veel gestelde vragen;  

Google bijvoorbeeld maar eens op “appeltaart bakken”. Je krijgt verschillende resultaten te zien, waar bepaalde kenmerken van het recept (zoals de bereidingstijd en de beoordeling) al direct in te zien zijn. 

Hier zie je structured data als on-page SEO in actie. Google begrijpt dat iemand die deze opdracht invoert waarschijnlijk een recept zoekt. Door structured data kun je jouw content als recept aanmerken.
Hier zie je structured data als on-page SEO in actie. Google begrijpt dat iemand die deze opdracht invoert waarschijnlijk een recept zoekt. Door structured data kun je jouw content als recept aanmerken.

Dit is ook hoe je aan die mooie sterren komt die je bij sommige zoekresultaten terugziet. Daarvoor wordt er bijvoorbeeld een koppeling gemaakt tussen jouw website en een officieel reviewplatform, waarna er door middel van structured data aan Google duidelijk wordt gemaakt dat het hier om een beoordeling gaat. Helaas is Google hier steeds strenger in geworden en is het dus behoorlijk lastig geworden om die sterren te scoren, maar opvallen doet het zeker! 

Om tot slot nog een belofte van hierboven in te lossen: ook die vragen met emoji’s die je in onze vertoning voor “linkbuilding strategie” terugzag, is structured data. Google neemt deze vragen graag over in jouw vertoning, omdat ze hopen dat meer mensen hiermee het antwoord op hun vraag al op de SERP vinden en dus helemaal niet meer door hoeven te klikken naar een website. Met andere woorden: minder verlatingen van Google zelf en een hogere “sessietijd” op het domein van Google zelf. 

Dit is een voortdurende evenwichtsdans tussen de SEO-expert en Google. Aan de ene kant wil Google de meest relevante pagina’s tonen bij een bepaalde zoekvraag, maar aan de andere kant zijn ze voortdurend bezig die vraag al zoveel mogelijk in de SERP te beantwoorden. Meer voorbeelden daarvan vind je bij nummer 9 van dit artikel. De SEO-expert is voortdurend bezig om meer op te vallen tussen de andere resultaten op die SERP, maar tegelijkertijd neem je dit soort veel gestelde vragen of featured snippets (zie vorige hoofdstuk) soms de noodzaak voor een zoeker weg om je pagina nog te bezoeken. 

Toch is het verstandigst om dat laatste verlies dan maar voor lief te nemen. Iemand die met wat er op de SERP valt te lezen al geholpen is, was waarschijnlijk ook geen heel erg waardevolle bezoeker voor jou geweest.  

Wel maakt het het des te belangrijker om in de rest van je vertoning – met name de meta titel en omschrijving – een belofte op te nemen om die mensen te verleiden tóch nog je pagina te bezoeken. 

Conclusie

Hoewel je over de CTR natuurlijk minder controle hebt dan over de content op je pagina – je kunt mensen immers niet dwingen om op jouw resultaat te klikken – hebben we in dit hoofdstuk een aantal manieren gezien waarmee je CTR verbeteren tóch iets wordt waar je op kunt sturen.  

Dit is een uitermate belangrijke on-page SEO factor, omdat het niet alleen direct meer kliks naar je pagina oplevert. Ook indirect zorgt het voor meer bezoekers, wanneer Google besluit jouw pagina hoger te ranken omdat de CTR beter is dan die van de resultaten boven je.  

Over twee andere cijfers die voor Google een belangrijk signaal zijn van de kwaliteit van jouw pagina – de bounce rate en de sessieduur – gaan we het uitgebreider hebben in het laatste hoofdstuk van deze zoekmachine optimalisatie gids. Daar gaan we namelijk dieper in op het voortdurend meten, optimaliseren en bijsturen van je SEO. CTR, sessieduur (of on page time) en bounce rate zijn daarbij essentiële factoren. 

Maar het volgende hoofdstuk gaat over de minder zichtbare kant van SEO: technische zoekmachine optimalisatie. 

Je bent momenteel offline