Hoofdstuk 3. SEO Content Schrijven en zoekwoordonderzoek

In het vorige hoofdstuk heb je kunnen lezen dat Google alles op alles zet om haar gebruikers een zo goed mogelijk antwoord te bieden op hun zoekopdrachten. Om zelfs maar een kans te maken om op een bepaalde term gevonden te worden, zul je dus allereerst content rondom dat onderwerp moeten hebben. SEO content schrijven is […]

Hoofdstuk 3. SEO Content Schrijven en zoekwoordonderzoek

In het vorige hoofdstuk heb je kunnen lezen dat Google alles op alles zet om haar gebruikers een zo goed mogelijk antwoord te bieden op hun zoekopdrachten. Om zelfs maar een kans te maken om op een bepaalde term gevonden te worden, zul je dus allereerst content rondom dat onderwerp moeten hebben. SEO content schrijven is dan ook een essentieel onderdeel van gevonden worden in Google.

Zoekmachine optimalisatie en tekst zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Content moet de kern worden waar je de rest van je SEO-strategie omheen bouwt.  

CONTENT. IS. KING. 

Zeker in zoekmachine optimalisatie.  

In dit hoofdstuk gaan we bespreken wat content eigenlijk precies is en waarom het zo belangrijk is om gevonden te worden. Daarna gaan we in op het belang van het uitvoeren van zoekwoordonderzoek, om ervoor te zorgen dat je ook die content gaat maken waar je mee gevonden kunt en wilt worden. 

Want SEO content schrijven is hard werken. Dus gaan we ervoor zorgen dat je die bloed, zweet en tranen zo efficiënt mogelijk gaat benutten.

via GIPHY

In dit hoofdstuk:

Wat betekent SEO content schrijven en waarom is het nodig om gevonden te worden?  

Je website kan nog zo snel zijn en er schitterend uitzien, zonder content gaat niemand je site vinden en ervaren hoe geweldig hij is.

De enkeling die je site wel vindt, zal snel weer verdwenen zijn omdat er geen antwoord op zijn of haar vraag te vinden is. Zoals je in hoofdstuk 2 kon lezen is dat niet alleen een negatieve gebruikerservaring, maar ook een negatief signaal aan Google. 

Zonder content ga je bovendien nooit de backlinks verzamelen of de expertstatus opbouwen die Google overtuigt om jouw pagina boven die van je concurrenten te tonen. 

Dus. Content maken. 

We hebben het specifiek over SEO content schrijven, wanneer het doel van deze content is om goed te scoren in Google. Dat maakt het anders dan bijvoorbeeld een sales pagina, die juist meer gericht is op de conversie van de lezer.

Let op! Content schrijven voor SEO, betekent niet dat je voor de zoekmachine schrijft. Denk aan wat we in de vorige hoofdstukken geleerd hebben: zoekmachine optimalisatie draait in essentie om de zoeker.

Ook SEO content schrijf je voor je bezoeker, maar wel met als het ultieme doel om die bezoeker via de zoekmachine te bereiken. Zie Google als het medium om je content bij die bezoeker te krijgen, niet het doel op zich. En net als ieder ander medium, zijn er ook bepaalde richtlijnen waar je SEO content aan moet voldoen.

Wat verstaan we onder content?

Allereerst: content is breed. Alles wat – via een tussenliggend medium – een boodschap overbrengt, is content. Van e-mailnieuwsbrieven tot podcasts, en van artikelen op een blog tot video’s op YouTube. Content gebruik je om de aandacht van je doelgroep te trekken en ze ertoe aan te zetten om actie te ondernemen. 

Daarnaast gebruik je content om die doelgroep van informatie te voorzien en te helpen, te verrassen of inspireren, ontroeren of op een andere manier te boeien.  

Zoals we in het vorige hoofdstuk hebben gezien, is het doel van zoekmachines om hun zoekers content te tonen die aansluit bij hun zoekintentie. Het creëren van content is dan ook essentieel voor zichtbaarheid in de zoekmachines.  

Maar, gewoon content maken is niet voldoende. In het vervolg van dit hoofdstuk bespreken we aan de hand van drie peilers waar je content aan moet voldoen om de kans op een hoge notering zo groot mogelijk te maken. Om zo via de zoekmachine als tussenliggend medium de boodschap van jouw content over te kunnen brengen naar de zoeker.

Die peilers zijn: 

  • Kwaliteit 
  • Zoekwoorden 
  • Relevantie (zoekintentie)

SEO content schrijven draait om kwaliteit

Inmiddels hoef ik je er misschien niet meer aan herinneren (maar ik ga het natuurlijk toch doen) dat zoekmachines de best mogelijke content bij een bepaalde zoekopdracht willen vertonen. 

In de Google content quality guidelines (kwaliteitsrichtlijnen) is bijvoorbeeld het volgende te vinden: 

  • Informerende content moet accuraat, begrijpelijk, origineel en professioneel gepresenteerd worden. 
  • Artistieke content moet origineel, uniek en kwalitatief van hoog niveau zijn. 
  • Nieuws moet de diepte in gaan, accuraat zijn en zijn gebaseerd op oorspronkelijke verslaggeving. Daarnaast moet bronnen juist zijn geciteerd. 

In de praktijk zul je je bij het schrijven van SEO content met name richten op informerende content. Dit is content die vragen beantwoordt waar jouw doelgroep mee worstelt, of die hen helpt om tot een keuze te komen om problemen op te lossen. 

Met een vrij recente Google update is het belang van kwaliteit daarbij voor sommige branches nog groter geworden. Het gaat hier om branches die content maken over “YMYL-onderwerpen”. YMYL staat voor Your Money or Your Life (je geld of je leven). Dat zijn onderwerpen waarbij verkeerde informatie iemand fysieke of financiële schade kan berokkenen. 

Stel dat iemand zoekt op “pijn in borst en arm en misselijk”. Dan is het niet de bedoeling dat iemand die toevallig heel erg goed is in SEO maar niets weet van medische noodgevallen, toch bovenaan komt met een pagina die deze persoon ertoe aan zet om met een kop thee in bed te kruipen.  

Nee, het is misschien een hartaanval, dus deze persoon heeft kloppende informatie nodig die aanzet om contact met een arts te zoeken!  

Dit is niet het soort content dat Google bovenaan wil hebben bij een medisch ongeval.

Daarom geeft Google bij zoekopdrachten in dit soort velden altijd voorrang aan bronnen waarvan de kwaliteit en de autoriteit op dit gebied extra zijn gewaarborgd. Meer daarover in hoofdstuk 5, dat specifiek ingaat op de hierboven genoemde update en wat het betekent voor SEO. 

Voor nu is het voldoende om mee te nemen dat kwalitatief goede content onmisbaar is om te scoren in zoekmachines. 

En het maken van goede content kost tijd. Veel tijd. (Heel veel tijd.)  

Daarom is het belangrijk om niet als een kip zonder kop op je toetsenbord te gaan zitten rammen in de hoop dat er iets uitrolt dat Google graag bovenaan zet in de zoekresultaten.

Neen. SEO conten schrijven vraagt om een planmatige aanpak. En dat brengt ons bij de volgende peiler.

Zoekwoorden 

Het kiezen van de juiste zoekwoorden om je met zoekmachine optimalisatie op te richten, is waarschijnlijk de belangrijkste SEO factor van allemaal. Want hoe belangrijk goede content ook is, zonder goed te begrijpen waar jouw doelgroep naar zoekt, is het verspilde moeite om die content te creëren. 

Bij het begrijpen van je doelgroep, kan het een grote hulp zijn om een zogenaamde persona op te stellen.

Zo kan een persona bespreking met je team eruit zien: uittekenen wat het verhaal is van je doelgroep en welke doelen die heeft.
Zo kan een persona bespreking met je team eruit zien: uittekenen wat het verhaal is van je doelgroep en welke doelen die heeft. Je doelgroep leren kennen kan op veel manieren.

Daarnaast is het van belang dat de zoekmachine ook kan herkennen dat jouw artikel over dat specifieke onderwerp gaat. 

Een mooi voorbeeld komt van mijn oude yoga docent (hij is nog vrij jong, maar hij is gewoon niet langer mijn yoga docent omdat ik inmiddels ben verhuisd). We raakten na een les een keer aan de praat over mijn werk. Daarop vertelde hij dat hij het wel eens had geprobeerd, dat bloggen, maar dat het hem nauwelijks extra bezoekers opleverde. En al helemaal geen klanten. 

Op zijn website verkocht hij yoga vakanties. Een supermooi product, maar ook behoorlijk competitief en iets waar een behoorlijke beslissingsboog aan vooraf gaat. Een SEO-strategie met voldoende longtail content die mogelijk geïnteresseerden al in een vroeg stadium aantrekt, kan dan zeker werken. Maar dan moet je wel op de juiste zoeker richten. 

Want wat bleek? De blog was gevuld met artikelen als “De waarde van mededogen”, “Moet je Omega 3 slikken wanneer je geen vis eet?” en “Intern probleem oplossen met mindfulness”.  

Ten eerste is dat nogal een wijd spectrum van onderwerpen, waarbij de meeste de verbinding met het eigenlijke product – de yoga vakantie – missen. Het gaat verdomd lastig worden om iemand die binnenkomt op een artikel over het slikken van Omega 3 zover te krijgen om een yoga vakantie van honderden euro’s te boeken. 

Daar komt nog bij dat de meeste artikelen een duidelijke focus op een onderwerp misten. Of beter gezegd: op een zoekopdracht die ook daadwerkelijk door mensen wordt ingetypt in Google. 

Dat bloggen om het bloggen zien we nog erg vaak. Als jij ook op deze manier te werk gaat, laten we dan afspreken dat je het nu direct loslaat en vanaf nu werkt vanuit een gedegen zoekwoordenonderzoek.  

Wat is zoekwoordonderzoek en waarom is het belangrijk voor het schrijven van SEO content?

Zoekwoordonderzoek is de basis van je SEO-strategie. Je gebruikt het om te bepalen welke zoekwoorden (dat kunnen ook meerdere woorden achter elkaar zijn) voor jou interessant zijn. Met andere woorden: de zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt om te zoeken naar oplossingen die jij te bieden hebt.  

Hoe ga je anders bepalen op welke woorden je je website gaat optimaliseren en over welke onderwerpen je geweldig goede artikelen gaat schrijven? Het gaat erom dat je de taal van je doelgroep spreekt, zodat je via de SERP als het ware rechtstreeks antwoord kan geven op de vraag die iemand intypt.  

Google maar eens op “Hoe maak je een cv?” Wat je als zoekresultaten krijgt, zijn allemaal super behulpzame artikelen die – in ieder geval in het getoonde resultaat – beloven je haarfijn uit te gaan leggen hoe je dat doet.  

Door zo specifiek bij de vraag aan te sluiten, vergroot je niet alleen de kans dat Google jouw resultaat als meest relevante beoordeelt, maar ook dat de zoeker op jouw artikel klikt. Die herkent de vraag waar hij mee zit immers rechtstreeks in de titel van jouw artikel. Dat is een sterke psychologische trigger dat hij in jouw artikel het antwoord kan vinden dat hij zoekt. 

Lees ook: een zoekwoordonderzoek in 6 stappen.

De kern en het doel van goed zoekwoordonderzoek  

Het voert voor deze beginnersgids te ver om zoekwoordanalyse in diepte te bespreken. Een goed zoekwoordonderzoek uitvoeren is namelijk een kunst op zich. Daarom houden we het hier bij het bespreken van de basis.  

(Wil je wel graag de diepte in? Heel toevallig schreven we ook een 6-staps plan voor een ijzersterk zoekwoordonderzoek.)

Zoekwoordonderzoek draait om het begrijpen en leren kennen van je (potentiële) klanten

  • Wie zijn ze? 
  • Wat zijn hun doelen of wensen? 
  • Wat vinden ze belangrijk? 

Jouw belangrijkste doel is het vinden van de zoekwoorden die voor jou waardevol zijn om op te ranken. Dat gaat veel verder dan het specifieke product dat je aanbiedt (al is dat natuurlijk ook een uitermate interessant zoekwoord). 

Neem het voorbeeld van de cv’s hierboven. Tijdens het schrijven van dit artikel, krijg ik bij die opdracht resultaten te zien van onder anderen Young Capital, Monsterboard en Nationale Vacaturebank.  

Dit voorbeeld laat heel duidelijk zien dat SEO content schrijven verder gaat dan je product alleen

Als jij die opdracht uitvoert zie je misschien andere bedrijven, maar ik weet eigenlijk wel zeker dat je op zijn minst een aantal vacaturesites tussen de resultaten zult tegenkomen. Logisch, want die vacaturewebsites weten waar ze het over hebben op het gebied van solliciteren. Geen wonder dus dat Google het antwoord van deze sites vertrouwt en beloont met een hoge notering. 

Voor de vacaturesites is het ook een interessant zoekwoord. Het is niet direct het product dat ze aanbieden (vacatures), maar het is wel een belangrijke vraag die speelt bij hun belangrijkste doelgroep (werkzoekenden). Iemand met een vaste baan waarin hij gelukkig is, vraagt zich niet af hoe hij een cv moet maken. Iemand die op zoek is naar een nieuwe baan en zijn kans op succes zo groot mogelijk wil maken, doet dat wel. 

De vacaturesites gaan er daarom van uit dat de kans groot is dat iemand die via dit artikel op hun website terechtkomt, meteen ook even een kijkje neemt in het vacatureaanbod. Kan hij dat opgevijzelde cv daar straks mooi meteen naartoe sturen. 

Met andere woorden: de vacaturesite heeft als doel om zoveel mogelijk werkzoekenden naar hun website te trekken. Daarvoor kruipen ze in de huid van die werkzoekende en vragen ze zich af welke informatie hij of zij tijdens die banenjacht zoekt via Google, om daar vervolgens met content en zoekmachine optimalisatie op in te spelen. 

Om nog even terug te grijpen op mijn yoga docent: hij had dus beter kunnen beginnen met te onderzoeken wat voor zijn bestaande klanten de reden was om een yoga vakantie te boeken en hoe ze bij hem terecht waren gekomen. Werden ze op een dag wakker met het idee op yoga vakantie gaan en typten ze dat rechtstreeks in op Google? Of ging er een langer traject aan vooraf van onderzoek naar de beste manieren om even helemaal – lichamelijk en geestelijk – te resetten en op te laden? 

Mijn geld staat op het laatste.

Relevantie (begrijp de intentie achter het zoekwoord voor je SEO content gaat schrijven)

De derde peiler die ik aan het begin van dit hoofdstuk noemde, was de zoekintentie.

We zeggen het nog maar eens: zoekmachines willen gebruikers een zo relevant mogelijk antwoord op hun zoekvraag presenteren. Hoe beter je het voor elkaar krijgt om bij die intentie aan te sluiten, hoe hoger de kans dat je scoort in Google. 

Een belangrijk onderscheid om daarbij te maken, is of een zoekterm een koopintentie heeft, of een informatiebehoefte laat zien. 

Iemand die “sportschoenen” in tikt, is waarschijnlijk op zoek naar een webshop die sportschoenen verkoopt, om daar te vergelijken en het juiste paar schoenen te vinden. Met een artikel over de volledige geschiedenis van de sportschoen – hoe geweldig goed dat artikel ook geschreven mag zijn – ga je het daarom nooit winnen van webshops met een breed aanbod sportschoenen.  

Zoekt iemand op “hardloopschoenen extra demping”, dan kan het al wat meer twee kanten op. Google toont hier dan ook – in ieder geval op het moment dat ik dit check – een combinatie van productpagina’s met hardloopschoenen met extra demping, en artikelen die de voor- en nadelen van die demping bespreken. De intentie kan ook twee kanten op: iemand weet al dat hij schoenen met extra demping wil en is bereid om te kopen, of heeft goede dingen gehoord over dit type schoen en is op zoek naar extra informatie. 

Hier zie je het belang van zoekintentie bij SEO content
De intentie bij het zoekwoord “hardloopschoenen extra demping” is niet helemaal duidelijk, dus vind je zowel informatie als koopgerichte resultaten

Iemand die zoekt op “hardloopschoenen voor marathon” is duidelijk op zoek naar informatie en ondersteuning bij het vinden van de juiste hardloopschoenen voor een marathon. Deze persoon is zich aan het oriënteren en is op zoek naar extra informatie om de juiste keuze te maken. 

Zie je het verschil? Door je af te vragen wat de intentie achter een bepaalde zoekopdracht is, kun je hier met jouw content veel beter op inspelen. Dat is zowel goed voor je kansen in Google, als voor de gebruikerservaring van iemand die met deze vraag bij jou terechtkomt. Die voelt zich gehoord en geholpen. De kans dat het een klant wordt, is daarmee weer een stukje groter geworden. 

Overigens staan in de top-10 van Google maar een paar blogs die rechtstreeks op de zoekvraag “hardloopschoenen voor marathon” inspelen. Voor een specialistische verkoper van hardloopschoenen zou dit een reden kunnen zijn om te besluiten daar een artikel aan te wijden! 

En nu de praktijk: wat doe je met die zoekwoorden? 

Goed, dus je hebt een zoekwoord waar je graag op gevonden wilt worden. Je hebt helemaal helder wat iemand die deze opdracht intypt voor ogen heeft. Wat nu? Nou, schrijven! Maar, hoe ga je dat doen op zo’n manier dat de kans dat je ook echt je zoekwoord gaat winnen zo groot mogelijk maakt? 

Laten we over één ding helder zijn: SEO content schrijven is een vak apart, dus we gaan hier niet eens proberen je daar een complete stoomcursus in te geven. Zoals de opzet van deze hele gids, gaan we ons focussen op het begrijpen hoe Google (of een andere zoekmachine) jouw content bekijkt en wat het mechaniek is achter een goed gestructureerde SEO-tekst. 

Enkele belangrijke plekken om je zoekterm terug te laten komen in je SEO content

De plekken waar het zoekwoord terugkomt en het aantal keer dat dit gebeurt (de zoekwoorddichtheid) zijn namelijk nog steeds van belang. Bij het aantal keren om je term terug te laten komen, moet je vooral in je achterhoofd houden dat het natuurlijk en leesbaar moet blijven. De tijden dat je de term zo vaak mogelijk en het liefst in de precieze bewoordingen in je tekst moest proppen, liggen gelukkig achter ons. 

Wil je gevonden worden op “witte tennisschoenen dames”, dan hoef je je bijvoorbeeld niet in allerlei bochten te wringen om die precieze combinatie terug te laten komen. Witte tennisschoenen voor dames mag ook: Google herkent tegenwoordig de toevoeging van koppelwoorden zoals “voor”.  

Ook in de andere plekken om je term terug te laten komen, gaat het eigenlijk vooral om het opbouwen van een logische tekst rondom dit onderwerp: 

  • De titel van je pagina 
  • De inleiding (liefst al in de allereerste alinea) 
  • Enkele tussenkoppen (H2 of H3) 
  • Het alt-attribuut van afbeeldingen (dit is een beschrijvend stukje tekst dat aan Google vertelt wat er op een afbeelding te zien is) 

Ook bij het schrijven van de tekst is het dus vooral belangrijk om je te realiseren dat je bezig bent om Google te helpen in haar missie om waardevolle content bij de zoeker te brengen. Alles wat jou dus te doen staat, is het meest waardevolle artikel schrijven bij die opdracht, terwijl je er in je achterhoofd rekening mee houdt dat door de tekst heen het onderwerp voldoende naar voren blijft komen voor Google om het te begrijpen. 

Makkelijker gezegd dan gedaan. Zoals ik al zei: het schrijven van SEO-teksten is een vak apart. 

Voel je na het lezen van deze hoofdstukken helemaal overdonderd en heb je behoefte aan even brainstormen of specifieke antwoorden? Stuur me vooral een mailtje (tim@onlinemarketing.nl), dan kunnen we altijd even vrijblijvend naar jouw situatie kijken en geef ik je graag wat schrijftips.  

Pro tip: laat je inspireren door Google zelf 

Om er daarvan alvast één te delen: dit is een techniek die ik zelf heel graag inzet bij het opzetten van een nieuw artikel. 

Het is je vast wel eens opgevallen dat Google onderaan de SERP een lijstje toont met “zoekopdrachten gerelateerd aan [jouw zoekopdracht]” 

Dit is een gouden bron van input voor jouw artikel. Google zegt hier als het ware “dit vinden wij relevant bij deze zoekterm”, dus je kunt je artikel mooi verrijken door enkele van deze termen er ook in te behandelen. 

Stel dat ik dat artikel gericht op “hardloopschoenen op marathon” ga uitwerken. Onderaan de SEPR op deze term zie ik verschillende termen die interessant zijn om in mijn artikel te verwerken. Bijvoorbeeld: 

  • Beste hardloopschoenen onderpronatie 
  • Hardloopschoenen overpronatie 
  • Hardloopschoenen voor beginners 
  • Welke hardloopschoenen 

In dit geval zou ik “welke hardloopschoenen” bijvoorbeeld terug laten komen in relatie tot mijn focus term (“Het verschilt per persoon welke hardloopschoenen voor een marathon het beste zijn”) en als tussenkop (“Met welke hardloopschoenen houd ik die marathon straks vol?”) 

Van de andere drie termen zou ik elk een eigen tussenkop maken, met een uitleggende paragraaf en enkele tips voor goede schoenen. 

Conclusie: SEO content draait om relevantie en het begrijpen van de intentie

Over het schrijven van de juiste content om te scoren in Google valt een boek vol te schrijven, maar de belangrijkste les om uit dit hoofdstuk mee te nemen is het belang van relevantie. Zorg dat je begrijpt wat er speelt bij jouw doelgroep, zodat je content kunt maken waar zij iets aan hebben en waar ze naar op zoek zijn. Dat betekent weten welke zoekopdrachten je doelgroep intypt, maar ook de intentie achter die opdracht begrijpen. 

Bij het daadwerkelijk schrijven van het artikel kan ik je alleen maar aanmoedigen dat zo natuurlijk mogelijk te doen. Denk in eerste instantie niet te veel aan het scoren in Google, maar richt je op het schrijven van een zo waardevol en informatief mogelijk stuk waar de zoeker echt iets aan heeft. 

Loop er na afloop nog eens kritisch doorheen met in je achterhoofd wat je in dit hoofdstuk hebt geleerd. Komt de zoekopdracht waar je op gevonden wilt worden wel voldoende naar voren uit je tekst? Komt het op belangrijke posities terug, zodat duidelijk is dat de tekst ook echt daarover gaat? 

En nogmaals: als je hier graag een keertje over wilt sparren, dan kun je me altijd een keertje mailen zodat we gewoon eens kunnen kijken hoe je volgende stap eruit kan zien.