Epiloog. Je SEO strategie volgen, optimaliseren en bijsturen. Meten is weten

Als je tot hier hebt volgehouden, is dat een teken dat je een lange adem en voldoende geduld hebt. Dat zijn alvast twee belangrijke wapens voor succes met zoekmachine optimalisatie. Maar, met alleen een gezonde dosis goede bedoelingen ben je er nog niet.  Je kent vast het gezegd “the road to hell is paved with good intentions.” (De weg naar de hel is geplaveid […]

Epiloog. Je SEO strategie volgen, optimaliseren en bijsturen. Meten is weten

Als je tot hier hebt volgehouden, is dat een teken dat je een lange adem en voldoende geduld hebt. Dat zijn alvast twee belangrijke wapens voor succes met zoekmachine optimalisatie. Maar, met alleen een gezonde dosis goede bedoelingen ben je er nog niet. 

Je kent vast het gezegd “the road to hell is paved with good intentions.” (De weg naar de hel is geplaveid met goede intenties.) Een mooiere versie vind ik zelf “Hell is full of good meanings, but heaven is full of good works”. (De hel is vol goede bedoelingen, maar de hemel is vol goede werken). 

Ik ben hier niet om je aan te sporen een vromer leven te leiden. Maar wel om je aan te moedigen om die goede voornemens om te zetten naar goede, concrete resultaten. Zo vermijd je de hel van een website die een stille dood sterft op de tweede pagina van Google en leg je de basis voor het hemelse genot van een website die elke dag opnieuw gratis bezoekers en klanten oplevert

In dit hoofdstuk:

Meten is weten in je SEO strategie

SEO is een strategie voor de lange termijn. Omdat je inspanningen – zeker in het begin – niet dagelijks tastbaar resultaat opleveren, kan het soms lastig zijn het grotere plaatje in beeld te houden.  

Des te belangrijker is het om te blijven meten. Alleen zo kun je zien wat het effect is van je aanpassingen en inspanningen. Dat helpt je namelijk niet alleen om te bepalen of je goed bezig bent, of je SEO-strategie beter kunt bijstellen. Het helpt je ook om optimistisch te blijven en vol te houden. 

Geloof me: er is niets zo motiverend als een grafiekje dat er zo uit ziet: 

Deze grafiek laat de eerste vruchten zien van het volgen van een gedegen SEO strategie
Zo kan ook jouw grafiek eruit zien wanneer je een goede SEO strategie hanteert

Dit is van een projectje waar ik in mijn vrije tijd aan werk. Zoals je kunt zien ben ik in januari begonnen. Het aantal vertoningen kabbelde omhoog, met zo nu en dan een klik. Vanaf half maart begonnen beiden langzaam te stijgen, met eind april een serieuze toename. 

Terwijl ik dit schrijf is het half mei. Bovenstaande grafiek maakt me nieuwsgierig naar waar dit project naartoe gaat. Maar het motiveert ook om daaraan te blijven werken. 

Met is weten. Maar meten is ook motiveren. 

Goed, genoeg opgeschept over mijn mooie grafiek. Hoe kom je daar zelf aan? 

Google Analytics en Search Console 

Twee zaken zijn onmisbaar in je missie om de zoekmachine te veroveren. Ze zijn in eerdere hoofdstukken ook al eens voorbijgekomen: Google Analytics en Google Search Console. 

Analytics gebruik je om het gedrag van bezoekers op je website te analyseren. Welke pagina’s zijn populair? Hoeveel tijd brengt iemand daar door? Hoeveel mensen verlaten je website zonder een volgende pagina te bezoeken (bounce)? Welke pagina’s presteren beter (of slechter) dan het site gemiddelde? In welke mate behaal je de doelstellingen (zoals conversies en verkopen) van je website? Dat (en nog heel veel meer) kun je uit analytics halen. 

Search Console geeft je inzicht in de prestaties van jouw website in de zoekmachine. Op welke zoekwoorden ben je getoond? Hoe vaak? Hoeveel mensen daarvan hebben doorgeklikt en jouw website bezocht? Zoals we hebben gezien, kun je search console ook gebruiken om inzicht te krijgen in je backlinks of een sitemap in te dienen. 

Heb je deze accounts nog niet aangemaakt? Dan raad ik je van harte aan om dat nu alsnog te doen: 

Gedaan? Goed zo! Dan gaan we kijken naar een paar belangrijke indicatoren voor het succes van je zoekmachine optimalisatie die je uit deze accounts kunt halen.  

3 Indicatoren van het succes van je SEO strategie

We hebben het eerder al gehad over het belang dat Google hecht aan de manier waarop bezoekers met jouw site interacteren. De begrippen sessieduur en bouncerate kwamen daarbij al kort voorbij. Nu wordt het tijd om die factoren wat uitgebreider onder de loep te nemen en daar een derde belangrijke aan toe te voegen: de click through rate, oftewel de CTR

1. Sessieduur / on page time 

On page time is letterlijk de tijd die een gebruiker op jouw pagina heeft doorgebracht. Dit is dus vergelijkbaar met de eerder besproken sessieduur (de tijd die één gebruikersessie op jouw website heeft geduurd), maar het gaat hier specifiek om de tijd op één pagina. 

Dat is een belangrijk onderscheid. 

Tijdens één sessie met een sessieduur van twee minuten kan een gebruiker bijvoorbeeld meerdere verschillende pagina’s hebben bezocht. Daarvan was de on page time van pagina A misschien 5 seconden en werd de andere 1:55 doorgebracht op pagina B. Dit kan iets zeggen over de kwaliteit van de betreffende pagina’s.  

Let op: ik schrijf “kan”, want dit hangt natuurlijk ook samen met de rol van de pagina’s in kwestie. Als pagina A een homepagina of blogoverzicht is en pagina B is een uitgebreid artikel, dan zijn dit soort cijfers te verwachten.  

Hoe dan ook: zoals we hebben gezien is de tijd die iemand op je website (of pagina) doorbrengt voor Google een belangrijk signaal over de kwaliteit van die site of pagina. Dat is het ook voor jou. Je wilt hier een stijgende lijn in zien.  

Je vindt de sessieduur in analytics, op de homepage: 

De sessieduur is een belangrijke factor in je seo strategie

Daarnaast kun je kijken naar de gemiddelde tijd op specifieke pagina’s, als indicatie voor de kwaliteit van die specifieke pagina. Ga hiervoor naar het tabje “gedrag” en kies onder “site content” voor “alle pagina’s”.  

Je ziet het gemiddelde van alle pagina’s en kunt rangschikken op langste en kortste tijd, om de slecht presterende pagina’s te lokaliseren. 

Ook met de gemiddelde tijd op pagina kun je je seo strategie bijsturen

Houd hierbij wel rekening met het type pagina. Het is bijvoorbeeld heel logisch als de homage of het blogoverzicht een lagere score heeft dan een diepgaand artikel. Zijn er uitgebreide, informatieve artikelen waar mensen opvallend snel vertrokken zijn? Dan is dat een aanwijzing dat mensen hier misschien niet vinden wat ze zoeken. 

 2. Bouncerate

Een nog duidelijkere aanwijzing daarvan is de bouncerate. Dit is het percentage bezoekers dat op je site binnenkomt en weer vertrekt zonder door te klikken of een andere interactie te doen. 

Ook dit hoeft niet per definitie slecht te zijn. Iemand die met een heel specifieke vraag naar jouw website doorklikt en daar precies het juiste antwoord vindt, hoeft immers niet meer door te klikken. De behoefte is bevredigd, de site wordt weggeklikt. Top. 

Maar als diegene in plaats daarvan op de “vorige” knop klikt en terugkeert naar de SERP, is dat voor Google een teken dat het misschien niet de juiste pagina was om te vertonen bij dit specifieke zoekresultaat.  

Net als de sessieduur, vind je de bouncerate in het hoofdvenster van Analytics. Ook kun je op dezelfde plek als bij de on page time de verschillende pagina’s op je website rangschikken om zwakke plekken te lokaliseren. 

3. Click Through Rate (CTR)

Ter afsluiting nemen we nog een kijkje in Google Search Console. Als je al hebt rondgekeken in je account, zul je hebben gezien dat daar vier statistieken worden getoond.  

  • Kliks geeft aan hoe vaak er na een bepaalde zoekopdracht op jouw resultaat is geklikt 
  • Vertoningen geeft aan hoe vaak dit had kunnen gebeuren: het laat zien hoe vaak je door Google vertoond bent op de SERP bij die specifieke zoekopdracht 
  • CTR (Click Through Rate) is het percentage kliks van dat totaal aantal vertoningen: het is de ratio waarin mensen hebben doorgeklikt naar jouw site bij die opdracht 
  • Positie geeft een idee van op welke positie jouw resultaat werd vertoond voor die zoekopdracht. Let op: dit is niet hetzelfde als je daadwerkelijke positie op die zoekopdracht 

In hoofdstuk 4 hebben we geleerd hoe je kunt spelen met de manier waarop jij wordt vertoond in de zoekresultaten, om op die manier je CTR omhoog te krikken.  

Om goede pagina’s te lokaliseren om dat mee te doen, klik je alle vier de statistieken op actief. Sorteer nu op het aantal vertoningen (door te klikken op “vertoningen” onder de grafiek, in het tabblad zoekopdrachten), aflopend. Zoek naar zoekwoorden met veel vertoningen, liefst een positie van 1 – 9 en een CTR van minder dan 3%. Daar liggen kansen! 

Let wel: de statistieken die ik hier heb behandeld zijn enkel de basis. Om een goede SEO-strategie te kunnen managen, heb je wat meer professionele tools nodig. Al was het maar om je posities van verschillende zoekwoorden te kunnen volgen, of om je te helpen betere zoekwoorden te vinden. 

Hoe ga je nu verder met jouw SEO strategie?

Als het goed is heb je inmiddels een behoorlijk goed idee van hoe zoekmachine optimalisatie in elkaar steekt. Grote kans dat je staat te popelen om nu aan de slag te gaan met jouw SEO strategie en ook meer gratis bezoekers naar jouw website te gaan trekken. En dat snappen we! Maar wat is je volgende stap? 

Je kunt een paar dingen doen. 

Gewoon beginnen en al doende leren

Zo heb ik het ook gedaan. Tips lezen (en je hebt er net voor een kleine 20.000 woorden aan tips op zitten, dus dat zit wel goed ? ), vertalen naar je eigen website en gewoon doen. 

Die tips sturen we je regelmatig op, gratis en voor niets, als je je inschrijft voor onze community

Als dit je eerste stappen zijn in SEO, dan kun je met Google Analytics en Search Console al heel wat waardevolle lessen leren. Ga op zoek naar zoekwoorden waar je al vertoningen op hebt, maar nog geen specifieke pagina, en schrijf daar een geweldig stuk content voor.  

Wil je een stapje verder gaan? Dan zijn er talloze tools beschikbaar waarmee je – om maar iets te noemen – gericht je rankings op verschillende zoekopdrachten kunt volgen.  

Op onze resources pagina vind je een voortdurend groeiend overzicht van tools die wij aanraden.  

Voor wie al wat verder is: verder groeien en ontwikkelen

Zoals ik in deze masterguide al een paar keer heb benoemd: SEO is te ingewikkeld en uitgebreid om alles hier te hebben kunnen bespreken. Het doel was om het mechanisme achter zoekmachine optimalisatie te begrijpen. Nu je dat hebt bereikt, is het tijd om praktische kennis op te doen. 

Er zijn tal van cursussen en trainingen om je praktische SEO-skills aan te scherpen.  

Ook daarvan vind je er een aantal op deze pagina.  

Of check even deze uitgebreide SEO-cursus: ook zeker de moeite waard om je verder in het onderwerp te verdiepen!

Ten slotte kan ik je nog deze gratis SEO Strategie les van HubSpot aanbevelen. Dat is sowieso een uitstekend platform om kennis mee te maken als je zoekt naar een manier om je marketing naar het volgende niveau te tillen. Ook met de gratis versie kun je al veel kanten uit!

Een professionele partij in de arm nemen

In het vorige hoofdstuk heb je de nodige handvatten gekregen om je SEO uit te besteden. Ook dat kan natuurlijk een keuze zijn. Ik zeg het nog maar eens: SEO is een tijdrovend proces. Heb je daar geen zin of tijd voor? Dan is uitbesteden waarschijnlijk de beste strategie.

Neem vooral even contact met ons op via info@onlinemarketing.nl om je te helpen een goed bureau of geschikte freelancer bij jou in de buurt te vinden. 

Weet je het even niet meer?

Duizelt het je na al die pagina’s, volgestouwd met informatie over zoekmachine optimalisatie? Geen probleem, we’ve got you! 

Ook als je even niet weet wat jouw vervolgstap op dit moment moet zijn, mag je ons altijd een vrijblijvend mailtje sturen (info@onlinemarketing.nl) Omschrijf daarin waar je nu staat en wat je overwegingen zijn. Dan kijken we wat we voor je kunnen betekenen!