Hoofdstuk 7. Zoekmachine optimalisatie uitbesteden? Zo vind je de juiste partij

Gefeliciteerd: je bent bijna aan het einde gekomen van deze monsterlijk grote MASTERGUIDE ZOEKMACHINE OPTIMALISATIE. Als het goed is heb je inmiddels een behoorlijk goed beeld van hoe de rangschikking van zoekresultaten tot stand komt en van wat er allemaal komt kijken bij zoekmachine optimalisatie.  En dat kan twee mogelijke reacties oproepen:  Je bent helemaal […]

Hoofdstuk 7. Zoekmachine optimalisatie uitbesteden? Zo vind je de juiste partij

Gefeliciteerd: je bent bijna aan het einde gekomen van deze monsterlijk grote MASTERGUIDE ZOEKMACHINE OPTIMALISATIE. Als het goed is heb je inmiddels een behoorlijk goed beeld van hoe de rangschikking van zoekresultaten tot stand komt en van wat er allemaal komt kijken bij zoekmachine optimalisatie. 

En dat kan twee mogelijke reacties oproepen: 

  • Je bent helemaal gemotiveerd om zelf aan de slag te gaan met de vindbaarheid van jouw website, om zo snel mogelijk meer gratis bezoekers en nieuwe klanten aan te trekken. 
  • Het is je duidelijker dan ooit dat je er ab-so-luut geen tijd voor hebt om dat allemaal zelf te regelen en monitoren en dus jouw zoekmachine optimalisatie wilt uitbesteden

Voor beide keuzes zijn argumenten aan te voeren (dat ga ik in de alinea hieronder ook doen, geen zorgen).

Valt de munt voor jou naar de doe-het-zelf kant? Dan is de epiloog die op dit hoofdstuk volgt de place to be. Daarin vind je namelijk handige tools en cursussen om jouw SEO-skills naar een hoger niveau te tillen. 

Wordt het toch zoekmachine optimalisatie uitbesteden? Dan is het natuurlijk belangrijk dat je dit doet bij het juiste SEO-bureau (of de beste freelancer). Hoe je dat beoordeelt, lees je in dit hoofdstuk.

En denk niet dat je het laatste hoofdstuk in dit geval over kunt slaan. Ook voor jou is de epiloog belangrijk, want je leert er welke tools je hebt om het succes van zoekmachine optimalisatie te beoordelen. Zo weet je zeker dat je waar voor je geld krijgt bij het bureau dat je hebt ingehuurd!  

Zoekmachine optimalisatie uitbesteden of toch maar zelf doen? Dit zijn je overwegingen

Elk nadeel heb zijn voordeel

Johan Cruijff

Dat ieder nadeel ook een voordeel kent, geldt ook bij de keuze tussen het zelf aanpakken of uitbesteden van je SEO.

De belangrijkste voordelen van het zelf doen (of als je een grotere onderneming hebt, er een collega verantwoordelijk voor maken of aannemen) is de mate van controle. Je staat zelf het dichtst bij je product of dienst en je doelgroep. Jij bent de expert in jouw vakgebied, dus je hebt zelf de meest waardevolle kennis om te delen. Daar komt bij dat niemand zo gepassioneerd over je bedrijf, dienst of product is als jijzelf. 

Argumenten om je zoekmachine optimalisatie uit te besteden, zijn in de eerste plaats dat je er gewoon de tijd of motivatie niet voor hebt om het zelf in te richten. SEO-bureaus hebben de ervaring om in korte tijd een strategie uit te rollen en weten wat er nodig is om die succesvol te maken, waardoor de resultaten zich eerder laten zien. Op de korte termijn vraagt het om een grotere investering, maar op de langere termijn kan het daardoor voordeliger zijn dan de tijd van jou of een collega eraan te besteden. 

Zoekmachine optimalisatie uitbesteden overwegingen

Wat mag het uitbesteden van SEO kosten?

Om maar met de deur in huis te vallen: daar is geen eenduidig antwoord op te geven.

Voor het ene bedrijf kan een budget van een paar honderd euro al gigantische resultaten opleveren, terwijl in een andere markt duizenden euro’s per maand nodig zijn om die felbegeerde eerste posities te bemachtigen.

Dat hoeft geen probleem te zijn zolang de investering zich terugbetaalt. Maar, het onderstreept ook dat SEO je veel geld kan kosten.

Een zekere manier om met het uitbesteden van SEO je geld weg te gooien is bijvoorbeeld:

  • Het aannemen van het verkeerde bedrijf
  • De verkeerde doelen stellen
  • Geen duidelijk beeld hebben van wat je met SEO wilt bereiken

SEO is niet zoals andere werkzaamheden die je uitbesteedt, waarbij je een freelancer inhuurt die de taken uitvoert en weer vertrekt.

Dat komt doordat SEO een strategie is voor de lange termijn die tijd nodig heeft om jou de vruchten te laten plukken. ZEKER wanneer het erom gaat een nieuwe website naar boven te brengen in de Google rankings.

Daarom is het van essentieel belang om een goed omlijnde visie te hebben, duidelijke doelen te stellen, maar vooral: een SEO-partner te vinden waar je voor langere tijd het vertrouwen in kunt behouden.

Het is dus vooral belangrijk om te zorgen dat je een budget voor ogen hebt, maar ook dat er goed wordt gemeten of dat geld zich wel terugverdient. Anders begint het een beetje hierop te lijken 👇

De kosten van SEO uitbesteden moeten opwegen tegen de opbrengsten

Geen zorgen: we gaan nu uitgebreid kijken naar manieren om dit scenario te voorkomen.

Opbouw van de kosten bij zoekmachine optimalisatie uitbesteden

Of SEO uitbesteden voor jouw bedrijf de juiste keuze is, hangt waarschijnlijk voor een belangrijk deel af van het kostenplaatje. Helaas is het onmogelijk om een vast prijskaartje te hangen aan het uitbesteden van zoekmachine optimalisatie. Dat hangt namelijk van verschillende factoren af: 

  • De markt waarin je actief bent en de concurrentie (hier hangt bijvoorbeeld van af hoeveel linkbuilding er nodig is) 
  • Wat je doelstellingen zijn  
  • Op welke soort termen je gevonden wilt worden (wil je vooral gevonden worden op vragen die leven bij je doelgroep, of ook product termen?) 
  • Hoe is de huidige staat van je website? Is de techniek in orde, of moet hier nog van alles aan gebeuren? Is er al autoriteit of is het een compleet nieuwe website? Moet er nog een plan worden gemaakt voor de structuur of is deze al tiptop? 
  • Ga je de content zelf maken of moet het bureau dit ook voor haar rekening nemen? 

En dan heb ik het nog niet eens over het SEO-bureau dat je op het oog hebt. Want ook tussen bureaus onderling kunnen behoorlijke verschillen bestaan. 

De eerste tip als je op zoek gaat naar een bureau om je zoekmachine optimalisatie aan uit te besteden, is dan ook niet meteen voor de eerste de beste offerte te gaan. Vraag er een paar aan, zodat je wat te vergelijken hebt en vraag hierbij ook om of het bureau in kwestie een kort plan schrijft over wat ze met dat geld gaan doen. 

Dat is niet raar of onbeleefd. De meeste bureaus vinden het niet meer dan logisch dat je aan het vergelijken bent voor je de knoop doorhakt. Een SEO-bureau dat hier niet aan mee wenst te werken, kun je beter direct al links laten liggen. 

SEO Uitbesteden in 7 stappen met kritische vragen om te stellen

Maar hoe vind je nu de juiste partij om jouw SEO aan uit te besteden? Door om te beginnen deze 7 praktische stappen langs te lopen. Door met deze punten rekening te houden in je zoektocht, voorkom je dat er onnodig veel geld in je campagne verloren gaat.

Bij verschillende stappen vind je ook enkele kritische vragen terug, zowel voor jezelf als voor de (potentiële) partner die je overweegt jouw SEO in handen te geven. Dit om je te helpen om de juiste informatie boven tafel te krijgen en het kaf van het koren te scheiden.

1. Een betrouwbare partner vinden

De eerste – en misschien wel de belangrijkste – stap is het vinden van de juiste partner om jouw SEO aan uit te besteden.

Een goede partij helpt je met het stellen van realistische doelen en die ook behalen. Met een slechte partij geef je bakken geld uit zonder dat je er iets voor terugkrijgt en is de kans groot dat je jouw vertrouwen in SEO helemaal verliest. Zonde natuurlijk.

Grofweg heb je twee keuzes wat betreft het soort partij om mee in zee te gaan.

Een zelfstandige freelancer

Het voordeel van freelancers is dat de lijntjes meestal kort zijn en dat degene die je aan de telefoon hebt ook degene is die aan je campagnes gaat werken. Bij bureaus heb je nogal eens te maken met account managers.

Ook ben je meestal wat goedkoper uit, omdat een freelancer geen dure overhead kosten heeft waar een bureau wel mee te maken heeft.

Een marketing of SEO-bureau

De voordelen van het inhuren van een bureau zijn vooral dat je meer expertise op jouw case krijgt. Zo heeft een bureau doorgaans experts op het gebied van SEO, maar ook web design, conversie optimalisatie en content marketing (allemaal pijlers die elk op hun eigen manier ook weer bijdragen aan de SEO-prestaties).

Zeker wanneer je ambities op marketing gebied (op de langere termijn) breder zijn dan SEO alleen, dan is een marketing bureau waarschijnlijk de betere keus.

Zoek naar een bureau waar je kunt beginnen met een budget waar jij je prettig bij voelt en waar je aan de hand van de resultaten kunt opschalen. Maar, staar je niet blind op de goedkoopste optie.

Check ook zeker even onze tips voor het vinden van het juiste zoekmachine optimalisatie bureau.

Kritische vragen

Een aantal kritische vragen die je tijdens je selectieproces kunt stellen:

  • Hoe bepalen jullie op welke zoektermen de focus komt te liggen? Je wilt een partner die verder kijkt dan zoekvolumes en nummer 1 scoren. Dat levert namelijk niet perse geld op. Daarom heb je meer aan een partij die de focus bepaalt aan de hand van wat jou belletjes, leads en andere conversies oplevert.
  • Wat voor content gaan jullie produceren om meer verkeer te trekken? Zonder content ga je niet gevonden worden en SEO content schrijven is een vak apart. De juiste partij kan jou – ook als je er zelf geen kaas van hebt gegeten – overtuigen dat ze dat op de juiste manier gaan aanpakken. (Het kan je natuurlijk heel erg helpen om dat hoofdstuk door te lezen waar ik zojuist naar heb gelinkt.)

2. Kijk naar het grote plaatje

Deze sluit aan bij één van de voordelen van het uitbesteden van SEO aan een marketing bureau, namelijk dat je daar een brede expertise mee in huis haalt.

Idealiter maakt SEO namelijk deel uit van een bredere, overkoepelende online marketing strategie.

Dat wil niet zeggen dat je nu elk kanaal tegelijkertijd moet gaan aanslingeren. Maar, het is wel verstandig om er alvast rekening mee te houden dat je dat op den duur wellicht ook wilt.

Idealiter wil je een partij die jou op kansen wijst die je momenteel laat liggen in je online aanwezigheid. Zonder dat je zelf voortdurend nieuwe wensen aan moet dragen dus.

Kritische vraag

Hoe integreren jullie SEO (op den duur) met andere aspecten van online marketing? Het is goed om vooraf een beeld te hebben van de andere mogelijkheden die je hebt, voordat je met een bureau of agency in zee gaat.

3. Zorg voor meetbare doelstellingen

Zorg dat je duidelijke afspraken over de doelstellingen maakt met degene die jouw SEO gaat uitvoeren.

Wanneer is het gestarte project een succes? Wanneer kun je concluderen dat de partij die je hebt ingehuurd niet naar behoren presteert?

Zoals gezegd: SEO heeft tijd nodig. Maak dus niet alleen duidelijke afspraken over wanneer de samenwerking een succes mag heten, maar ook over hoe lang de partij de tijd nodig heeft om zichzelf te bewijzen. Na een maand de stekker uit een SEO-samenwerking trekken heeft erg weinig zin. Maar is er na een jaar nog steeds niets bereikt, dan begint het verdacht veel op geldverspilling te lijken.

Alles op het internet is meetbaar. Dat kun je dus vertalen naar mega concrete doelstellingen waarbij heel duidelijk is of ze gehaald zijn of niet. “Meer gratis bezoekers” is niet concreet, “een verdubbeling van het organisch verkeer in het eerste halfjaar van samenwerking” bijvoorbeeld wel.

Kritische vraag

Hoe meten jullie het succes van de gekozen strategie? Wanneer het antwoord hier is “doordat we nummer 1 posities halen”, zonder een verdere onderbouwing daarvan. Het gaat immers om het effect áchter die hogere posities.

4. Plan van aanpak

Om de gestelde doelen te halen, heb je een gedegen plan van aanpak nodig. Wat gaat er concreet gebeuren om die doelstellingen te halen? Zorg ervoor dat je duidelijk hebt wat een partij precies van plan is voor je te gaan doen, voordat je jouw SEO aan hen uitbesteedt.

Want ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: SEO is een strategie van de lange adem. Dat wil dus zeggen dat er een goed plan ligt dat richting het gestelde doel werkt, met tussenliggende mijlpalen en markers om indien nodig bij te sturen.

Hiervoor is het onder andere belangrijk om te weten:

  • Hoe zien die tussentijdse doelen eruit? Denk aan KPI’s (key performance indicators)
  • Welke methoden gebruikt de partij in kwestie om die KPI’s in de gaten te houden? Wanneer en hoe wordt er bijgestuurd?
  • Hoe ziet de linkbuilding strategie eruit? Kiest de partij hier voor het inkopen van grote hoeveelheden links, of wordt er op een kwalitatieve manier aan het linkprofiel gebouwd?

Kritische vraag

Wat is jullie strategie voor het verzamelen van backlinks? Zonder links is het bijna onmogelijk om hoger te ranken in Google. Het is een teken naar Google dat jouw website kwalitatief goede content te bieden heeft. Daarom wil je een partner die er een duidelijk idee over heeft hoe die links binnengehaald gaan worden, waarbij uiteraard geen gebruik wordt gemaakt van black hat SEO ( 👈 goed idee om je daar dus even over in te lezen!).

5. Regelmatige monitoring

Je wilt er natuurlijk niet na een jaar (of langer) facturen achter komen dat al dat geld in een bodemloze put is verdwenen en niets heeft opgeleverd.

Een essentieel onderdeel van succesvol SEO uitbesteden, bestaat dan ook uit een gedegen, regelmatige rapportage. De meeste bureaus en freelancers zullen je daarom een maandelijkse rapportage van de geboekte resultaten bieden.

Vaker dan maandelijks heeft ook weer geen zin. Op té korte termijn toont SEO namelijk geen tastbare resultaten.

In zo’n rapportage of gesprek wil je zien welke acties er zijn ondernomen en welke concrete resultaten er sinds het begin van de campagne geboekt zijn.

Kritische vraag

Hoe ziet de dienstverlening er na de opstart uit? Welke service leveren jullie maandelijks? Je wilt duidelijk hebben waar je gedurende de hele campagne voor betaalt bij het uitbesteden van je SEO. Niet alleen voor de opstart, waarbij vaak veel werk wordt verzet, maar ook voor de maanden erna.

6. Begin bescheiden en bouw uit

Ik noemde het al eerder, maar het is absoluut niet nodig om met een budget van duizenden euro’s per maand te starten bij het uitbesteden van je SEO. Zoek een bureau dat de kwaliteit kan leveren die jij verdient, maar dat ook begrijpt dat je graag eerst wat meer vertrouwen wilt kweken voor je het budget eventueel opschroeft.

Het is hoe dan ook beter om een beschikbaar budget te verspreiden over kleinere investeringen over een langere periode. SEO heeft namelijk (daar is ie weer) tijd nodig om resultaat te boeken.

Zijn die resultaten er eenmaal en zijn jij en je partner ervan overtuigd dat er meer in zit? Dan kun je de extra omzet uit je toegenomen organisch verkeer altijd (deels) herinvesteren in een hoger SEO-budget.

7. Werk aan de SEO-kennis in eigen huis

De beste manier om te beoordelen over SEO uitbesteden succesvol verloopt, is door zelf een basiskennis te hebben van de logica achter SEO.

Hoe kun je anders bepalen of de genomen stappen logisch zijn in het licht van wat een website naar de top in Google brengt, of dat je wordt opgelicht?

Juist voor dat doel schreven we onze uitgebreide zoekmachine optimalisatie masterguide. Van het leren begrijpen van de logica van zoekmachines, tot het succesvol uitbesteden van je SEO-campagne.

Deze gids is overigens ook beschikbaar als gratis training in onze online marketing community.

Zoekmachine optimalisatie vol vertrouwen uitbesteden met de kennis om een strategie te beoordelen 

Hieronder vind je een korte samenvatting van de onderwerpen die in de eerdere hoofdstukken van deze gids uitgebreid aan bod zijn gekomen. Dit geeft je een goed overzicht van kennis om de expertise van een bureau of freelancer te kunnen beoordelen.

Hoofdstuk 1: Wat is SEO en welke factoren beïnvloeden je posities? 

De oude trucjes om Google te misleiden en een hoge positie in Google te krijgen (black hat SEO) werken niet meer. Dit soort afsnijwegen naar succes kunnen op de langere termijn zelfs schadelijk zijn voor je kansen op gratis organisch verkeer. Wees dus waakzaam voor bedrijven die je gouden bergen beloven, maar het niet hebben over tactieken die rekening houden met hoe Google werkt. 

Hoofdstuk 2: Hoe werkt Google eigenlijk? Een kennismaking met zoekmachines

In dit hoofdstuk hebben we gezien dat het Google’s doelstelling is om haar zoekers te voorzien van de best mogelijke antwoorden op hun zoekintenties. De kwaliteit van content en je betrouwbaarheid als de aanbieder daarvan zijn hierbij essentieel. Ook bespraken we een interessant experiment dat het belang van de gebruikservaring op je site laat zien, en dat Google hier altijd naar zal luisteren. 

Hoofdstuk 3: SEO Content schrijven en zoekwoordonderzoek

Geen gratis bezoekers zonder goede content. In dit hoofdstuk kon je lezen welke rol zoekwoordonderzoek hierin speelt en hoe deze zoekwoorden vervolgens ingezet kunnen worden tot een artikel dat goede kans maakt daarop een hoge notering te winnen. Een goed SEO-bureau zal altijd een belangrijk deel van haar propositie besteden aan de plannen op het gebied van zoekwoordanalyse en content creatie. Al is het maar een aanpassing van de content die je al hebt.  

Lees dit deel van de propositie dus extra kritisch en durf door te vragen als je ergens je twijfels bij hebt. Met hoofdstuk 3 in je achterhoofd heb je voldoende bagage om een gedegen gesprekspartner te zijn. 

Hoofdstuk 4: Andere on-page SEO factoren en je CTR verbeteren

Omdat we in dit hoofdstuk al meer op detail niveau ingingen, maken de hier besproken zaken misschien geen onderdeel uit van een eerste voorstel. (Misschien ook wel, dan heeft het bureau in kwestie het huiswerk goed gedaan!) 

Wel kun je een kijkje in de keuken nemen door eens op zoek te gaan naar noteringen van klanten uit het portfolio, en daar de verschillende punten uit hoofdstuk 4 eens na te lopen. Wordt er gebruik gemaakt van opvallende en aansprekende meta’s? Is het verleidelijk op deze notering te klikken? Kun je ergens een voorbeeld vinden van gebruikte structured data? 

Hoofdstuk 5: Technische zoekmachine optimalisatie en de structuur van je website

Een ander belangrijk onderdeel van het voorstel zou moeten zijn dat het zenuwstelsel van je website onder de loep wordt genomen. Wat zijn op dit gebied de plannen van het bureau? Hebben ze hier een vaste werkwijze en tools voor? Hebben ze misschien al iets gezegd over de huidige staat van je site en hoeveel er nodig is om het naar een hoger plan te tillen? En wie gaat die werkzaamheden in de praktijk uitvoeren? 

Hoofdstuk 6: Hoe belangrijk is linkbuilding voor zoekmachine optimalisatie?

In dit hoofdstuk las je over het belang van het opbouwen van een goede autoriteit door middel van een gedegen backlink profiel. Wat zijn de plannen van het bureau om dit te gaan verbeteren? Hoe zijn ze van plan om aan de benodigde hoogwaardige backlinks te gaan komen? Vraag specifiek naar de tactiek die hierop wordt ingezet en waak voor dingen waarmee je Google tegen je in het harnas kunt jagen. Wees altijd op je hoede als bedrijven geen goede en transparante uitleg over hun aanpak hebben. 

En hoe goed is het bureau eigenlijk zelf vindbaar? Want als de eigen website al niet op orde is, waarom zouden ze dat dan voor die van jou beter kunnen?  

Hoofdstuk 7: Zoekmachine optimalisatie uitbesteden? Zo vind je de juiste partij 

En in dit laatste hoofdstuk hebben we net gezien hoe je een heel behoorlijke inschatting kunt maken van het bureau waar je mee te maken hebt. Natuurlijk weet je pas écht zeker dat je de goede keuze hebt gemaakt, wanneer je de stroom van organische bezoekers over een periode van een aantal maanden steeds verder ziet oplopen. 

De laatste raad die ik je wil meegeven: laat je niet te snel ontmoedigen wanneer je eenmaal een SEO-bureau hebt gevonden waar je een goed gevoel over hebt. Zoekmachine optimalisatie is een strategie van de lange adem en vraagt tijd, maar de potentiële opbrengsten zijn gigantisch.  

Ga dus niet te snel twijfelen aan je keuze als er niet direct bergen organische bezoekers naar je site komen. Als je het tot hier hebt uitgehouden met deze gids, heb je een weloverwogen beslissing gemaakt en het heeft geen zin dat hele proces te snel opnieuw te beginnen. Daarmee loopt het proces alleen maar extra vertraging op. 

Wat natuurlijk niet wegneemt dat je niet bang moet zijn om de lijn weer los te gooien als je het vertrouwen in de samenwerking kwijt bent. 

Je bent momenteel offline