Hoofdstuk 7. SEO uitbesteden? Zo vind je de juiste partij

Gefeliciteerd: je bent bijna aan het einde gekomen van deze monsterlijk grote MASTERGUIDE ZOEKMACHINE OPTIMALISATIE. Als het goed is heb je inmiddels een behoorlijk goed beeld van hoe de rangschikking van zoekresultaten tot stand komt en van wat er allemaal komt kijken bij zoekmachine optimalisatie.  En dat kan twee mogelijke reacties oproepen:  Je bent helemaal […]

Hoofdstuk 7. SEO uitbesteden? Zo vind je de juiste partij

Gefeliciteerd: je bent bijna aan het einde gekomen van deze monsterlijk grote MASTERGUIDE ZOEKMACHINE OPTIMALISATIE. Als het goed is heb je inmiddels een behoorlijk goed beeld van hoe de rangschikking van zoekresultaten tot stand komt en van wat er allemaal komt kijken bij zoekmachine optimalisatie. 

En dat kan twee mogelijke reacties oproepen: 

  • Je bent helemaal gemotiveerd om zelf aan de slag te gaan met de vindbaarheid van jouw website, om zo snel mogelijk meer gratis bezoekers en nieuwe klanten aan te trekken. 
  • Het is je duidelijker dan ooit dat je er ab-so-luut geen tijd voor hebt om dat allemaal zelf te regelen en monitoren

Voor beide keuzes zijn argumenten aan te voeren (dat ga ik in de alinea hieronder ook doen, geen zorgen).

Valt de munt voor jou naar de doe-het-zelf kant? Dan is de epiloog die op dit hoofdstuk volgt de place to be. Daarin vind je namelijk handige tools en cursussen om jouw SEO-skills naar een hoger niveau te tillen. 

Wordt het toch SEO uitbesteden? Dan is het natuurlijk belangrijk dat je dit doet bij het juiste SEO-bureau (of de beste freelancer). Hoe je dat beoordeelt, lees je in dit hoofdstuk.

En denk niet dat je het laatste hoofdstuk in dit geval over kunt slaan. Ook voor jou is de epiloog belangrijk, want je leert er welke tools je hebt om het succes van zoekmachine optimalisatie te beoordelen. Zo weet je zeker dat je waar voor je geld krijgt bij het bureau dat je hebt ingehuurd!  

SEO uitbesteden of toch maar zelf doen? Dit zijn je overwegingen

Elk nadeel heb zijn voordeel

Johan Cruijff

Dat ieder nadeel ook een voordeel kent, geldt ook bij de keuze tussen het zelf aanpakken of uitbesteden van je SEO.

De belangrijkste voordelen van het zelf doen (of als je een grotere onderneming hebt, er een collega verantwoordelijk voor maken of aannemen) is de mate van controle. Je staat zelf het dichtst bij je product of dienst en je doelgroep. Jij bent de expert in jouw vakgebied, dus je hebt zelf de meest waardevolle kennis om te delen. Daar komt bij dat niemand zo gepassioneerd over je bedrijf, dienst of product is als jijzelf. 

Argumenten om je SEO uit te besteden, zijn in de eerste plaats dat je er gewoon de tijd of motivatie niet voor hebt om het zelf in te richten. SEO-bureaus hebben de ervaring om in korte tijd een strategie uit te rollen en weten wat er nodig is om die succesvol te maken, waardoor de resultaten zich eerder laten zien. Op de korte termijn vraagt het om een grotere investering, maar op de langere termijn kan het daardoor voordeliger zijn dan de tijd van jou of een collega eraan te besteden. 

De kosten van SEO uitbesteden

Of SEO uitbesteden voor jouw bedrijf de juiste keuze is, hangt waarschijnlijk voor een belangrijk deel af van het kostenplaatje. Helaas is het onmogelijk om een vast prijskaartje te hangen aan het uitbesteden van zoekmachine optimalisatie. Dat hangt namelijk van verschillende factoren af: 

  • De markt waarin je actief bent en de concurrentie (hier hangt bijvoorbeeld van af hoeveel linkbuilding er nodig is) 
  • Wat je doelstellingen zijn  
  • Op welke soort termen je gevonden wilt worden (wil je vooral gevonden worden op vragen die leven bij je doelgroep, of ook product termen?) 
  • Hoe is de huidige staat van je website? Is de techniek in orde, of moet hier nog van alles aan gebeuren? Is er al autoriteit of is het een compleet nieuwe website? Moet er nog een plan worden gemaakt voor de structuur of is deze al tiptop? 
  • Ga je de content zelf maken of moet het bureau dit ook voor haar rekening nemen? 

En dan heb ik het nog niet eens over het SEO-bureau dat je op het oog hebt. Want ook tussen bureaus onderling kunnen behoorlijke verschillen bestaan. 

De eerste tip als je op zoek gaat naar een bureauom je SEO aan uit te besteden, is dan ook niet meteen voor de eerste de beste offerte te gaan. Vraag er een paar aan, zodat je wat te vergelijken hebt en vraag hierbij ook om of het bureau in kwestie een kort plan schrijft over wat ze met dat geld gaan doen. 

Dat is niet raar of onbeleefd. De meeste bureaus vinden het niet meer dan logisch dat je aan het vergelijken bent voor je de knoop doorhakt. Een SEO-bureau dat hier niet aan mee wenst te werken, kun je beter direct al links laten liggen. 

Maar er is natuurlijk meer dat je kan helpen bij het vinden van het bureau dat jou naar die nummer één positie gaat helpen. 

SEO uitbesteden aan het juiste bureau (of die ene geweldige freelancer)

Even voor de duidelijkheid: er zijn ook zat geweldig goede freelancers te vinden voor zoekmachine optimalisatie. Wat hieronder staat beschreven voor het beoordelen van een SEO-bureau kun je dus ook toepassen als je voorkeur uitgaat naar een freelancer voor de uitbesteding van jouw SEO. 

De voordelen van zo’n freelancer zijn bijvoorbeeld dat je zeker weet wie er in de praktijk aan jouw project komt te werken. Bij een bureau heb je de oriënterende gesprekken vaak met iemand anders (een sales persoon) dan degene die daadwerkelijk aan de knoppen komt te zitten (de SEO-expert). 

Maar nu vraag jij tijdens het kennismakingsgesprek met een bureau natuurlijk ook altijd door welke persoon er uiteindelijk op jouw case zou worden gezet, toch? 😉  

Goed, de juiste freelancer of het juiste bureau vinden om je SEO uit te besteden. Daar gaan we. 

1. De Millennium Falcon is voor jouw bedrijf dus niet goed genoeg 

Weet je nog wat ik in hoofdstuk 2 schreef over Luke Skywalker, die niet bepaald onder de indruk was bij zijn eerste kennismaking met de Millennium Falcon? In dat voorbeeld ging het erom dat Luke aanvankelijk sceptisch was, maar later toch werd overtuigd van de kwaliteiten van de Falcon. We bespraken dat je die kans online waarschijnlijk nooit zult krijgen, dat bezoekers bij een slechte gebruikerservaring op je website zullen afhaken en dat je ze dan kwijt bent. 

Omgekeerd kun jij dit principe nu prima gebruiken voor een eerste selectieronden. 

Bekijk het zo: als een marketingbureau zijn eigen vindbaarheid of (online) prestentatie al niet op orde heeft, waarom zouden ze dat dan voor jouw bedrijf wel voor elkaar krijgen? 

Als een schoonmaakbedrijf met een ontzettend vies busje komt voorrijden ga je toch ook twijfelen aan hoe goed die schoonmakers dan zijn in hun werk?  

Je eerste selectiecriterium is dus: presenteert deze freelancer of dit bureau zich zelf wel op een aantrekkelijke manier? 

Practice what you preach, noemen we dat. 

2. Vraag naar beoordelingen 

De beste manier om te ontdekken of dit bureau jou gaat brengen wat je zoekt? De beoordelingen van andere ondernemers of bedrijven die al succesvol hebben samengewerkt.  

Nu krijg je door er bij het bureau naar te vragen natuurlijk een selectie van beoordelingen die een positief beeld geven. Kijk dus verder dan je neus lang is en ga ook zelf op zoek. Vooral op Google en Facebook mogen mensen die minder tevreden waren graag hun gal spuwen. 

Laat je overigens niet direct afschrikken door een (paar) beoordeling(en) van 1 ster. Dat kunnen ook verbitterde concurrenten zijn of oud klanten die een onrealistisch hoog verwachtingspatroon hadden. Je kunt er wel eens naar informeren. “Waarom was meneer X op Google zo negatief over jullie?” is een heel normale vraag. Het meest waardevol zijn echter de goed onderbouwde beoordelingen, zowel positief als negatief, waaruit een heel behoorlijk beeld ontstaan van het bedrijf dat je voor je hebt. 

Pro tip! Wil je nog een stapje verder gaan? Vraag het bureau dan of je een paar van hun klanten eens mag bellen om naar de samenwerking te informeren. Zo krijg je een goed beeld van de sterke en minder sterke punten van een bureau. Dit is de beste manier om te ontdekken of het SEO-bureau qua manier van werken en communiceren bij je past. 

3. Hoe ziet het portfolio van het bureau eruit? 

Heeft het bureau klanten uit verschillende branches, of leunen ze juist ontzettend zwaar op één bepaalde bedrijfstak? Hebben ze überhaupt ervaring met een product zoals dat van jou, of ligt er voor hen ook nog een leercurve als jij besluit klant te worden? 

Aan de ene kant wil je natuurlijk niet door hetzelfde bureau vertegenwoordig worden als je concurrenten. Een goed SEO-bureau zal hier zelf overigens ook niet aan beginnen. Dan ontstaan namelijk gegarandeerd een onwenselijke situatie: want wie mag er dan voor de eerste positie gaan en wie wordt “veroordeeld” tot de tweede positie? 

Als dakdekker in Roelofarendsveen kun je je SEO beter niet uitbesteden bij een bureau waar een andere dakdekker uit Roelofarendsveen al klant is. 

Daar staat tegenover dat enige ervaring met het soort product dat je verkoopt, wel gewenst is. Ook als ondernemer in de hyper competitieve markt voor hypotheek vergelijkers is het misschien niet slim je SEO uit te besteden bij een bureau dat verder alleen dakdekkers als klant heeft. 

Het beste is wanneer er ten minste een aantal bedrijven zijn die lijken op dat van jou, maar die geen directe concurrent zijn. Dan kun je namelijk alleen maar profiteren van de opgedane ervaring en is er misschien zelfs ruimte voor kruisbestuiving. 

Als dakdekker in Leiden ben je waarschijnlijk als een vis in het water bij een bureau met een Leidense slotenmaker, glaszetter en schilder.  

4. Welke mate van samenwerking zoek je?

Ik stipte het hierboven al aan, maar het is belangrijk om erover na te denken hoe je graag wilt dat de samenwerking eruit komt te zien. Wil je er zo min mogelijk omkijken naar hebben, één keer per maand in een kort telefoongesprek worden bijgepraat en verder alleen een factuur ontvangen? Of wil je juist wekelijks uitgebreide analyses en rapporten om over te vergaderen? 

Je moet je er bewust van zijn dat het uitbesteden van je SEO bij een bureau betekent dat je de zoekmachine optimalisatie voor een groot deel uit handen geeft. Voor veel mensen is dat heerlijk, maar het is niet voor iedereen weggelegd. 

Daarom zijn er ook veel bureaus waar die hoge mate van contact prima mogelijk is. Je moet je alleen afvragen of de uren die je afneemt het beste zijn besteed aan het met jou overleggen wat jij vindt dat er moet gebeuren, of die expert zijn ding te laten doen. 

Heb je het gevoel dat je er te onrustig van wordt om niet dagelijks zelf inzicht te hebben? Dan is het de overweging waard of je niet toch beter iemand intern verantwoordelijk kunt maken voor de zoekmachine optimalisatie.  

SEO vol vertrouwen uitbesteden met de kennis om een strategie te beoordelen 

Hieronder vind je een korte samenvatting van de onderwerpen die in de eerdere hoofdstukken van deze gids uitgebreid aan bod zijn gekomen. Als je dat niet allemaal hebt gelezen, dan is het van belang dat je je op zijn minst hiervan bewust bent. Heb je wel alles hiervoor gelezen (bravo!)? Zie het dan als een handige checklist of geheugensteun. 

Hoofdstuk 1: Wat is SEO en welke factoren beïnvloeden je posities? 

De oude trucjes om Google te misleiden en een hoge positie in Google te krijgen (black hat SEO) werken niet meer. Dit soort afsnijwegen naar succes kunnen op de langere termijn zelfs schadelijk zijn voor je kansen op gratis organisch verkeer. Wees dus waakzaam voor bedrijven die je gouden bergen beloven, maar het niet hebben over tactieken die rekening houden met hoe Google werkt. 

Hoofdstuk 2: Hoe werkt Google eigenlijk? Een kennismaking met zoekmachines

In dit hoofdstuk hebben we gezien dat het Google’s doelstelling is om haar zoekers te voorzien van de best mogelijke antwoorden op hun zoekintenties. De kwaliteit van content en je betrouwbaarheid als de aanbieder daarvan zijn hierbij essentieel. Ook bespraken we een interessant experiment dat het belang van de gebruikservaring op je site laat zien, en dat Google hier altijd naar zal luisteren. 

Hoofdstuk 3: SEO Content schrijven en zoekwoordonderzoek

Geen gratis bezoekers zonder goede content. In dit hoofdstuk kon je lezen welke rol zoekwoordonderzoek hierin speelt en hoe deze zoekwoorden vervolgens ingezet kunnen worden tot een artikel dat goede kans maakt daarop een hoge notering te winnen. Een goed SEO-bureau zal altijd een belangrijk deel van haar propositie besteden aan de plannen op het gebied van zoekwoordanalyse en content creatie. Al is het maar een aanpassing van de content die je al hebt.  

Lees dit deel van de propositie dus extra kritisch en durf door te vragen als je ergens je twijfels bij hebt. Met hoofdstuk 3 in je achterhoofd heb je voldoende bagage om een gedegen gesprekspartner te zijn. 

Hoofdstuk 4: Andere on-page SEO factoren en je CTR verbeteren

Omdat we in dit hoofdstuk al meer op detail niveau ingingen, maken de hier besproken zaken misschien geen onderdeel uit van een eerste voorstel. (Misschien ook wel, dan heeft het bureau in kwestie het huiswerk goed gedaan!) 

Wel kun je een kijkje in de keuken nemen door eens op zoek te gaan naar noteringen van klanten uit het portfolio, en daar de verschillende punten uit hoofdstuk 4 eens na te lopen. Wordt er gebruik gemaakt van opvallende en aansprekende meta’s? Is het verleidelijk op deze notering te klikken? Kun je ergens een voorbeeld vinden van gebruikte structured data? 

Hoofdstuk 5: Technische SEO factoren en de structuur van je website

Een ander belangrijk onderdeel van het voorstel zou moeten zijn dat het zenuwstelsel van je website onder de loep wordt genomen. Wat zijn op dit gebied de plannen van het bureau? Hebben ze hier een vaste werkwijze en tools voor? Hebben ze misschien al iets gezegd over de huidige staat van je site en hoeveel er nodig is om het naar een hoger plan te tillen? En wie gaat die werkzaamheden in de praktijk uitvoeren? 

Hoofdstuk 6: Hoe belangrijk is linkbuilding voor SEO?

In dit hoofdstuk las je over het belang van het opbouwen van een goede autoriteit door middel van een gedegen backlink profiel. Wat zijn de plannen van het bureau om dit te gaan verbeteren? Hoe zijn ze van plan om aan de benodigde hoogwaardige backlinks te gaan komen? Vraag specifiek naar de tactiek die hierop wordt ingezet en waak voor dingen waarmee je Google tegen je in het harnas kunt jagen. Wees altijd op je hoede als bedrijven geen goede en transparante uitleg over hun aanpak hebben. 

En hoe goed is het bureau eigenlijk zelf vindbaar? Want als de eigen website al niet op orde is, waarom zouden ze dat dan voor die van jou beter kunnen?  

Hoofdstuk 7: Zoekmachine optimalisatie uitbesteden? Zo vind je de juiste partij 

En in dit laatste hoofdstuk hebben we net gezien hoe je een heel behoorlijke inschatting kunt maken van het bureau waar je mee te maken hebt. Natuurlijk weet je pas écht zeker dat je de goede keuze hebt gemaakt, wanneer je de stroom van organische bezoekers over een periode van een aantal maanden steeds verder ziet oplopen. 

De laatste raad die ik je wil meegeven: laat je niet te snel ontmoedigen wanneer je eenmaal een SEO-bureau hebt gevonden waar je een goed gevoel over hebt. Zoekmachine optimalisatie is een strategie van de lange adem en vraagt tijd, maar de potentiële opbrengsten zijn gigantisch.  

Ga dus niet te snel twijfelen aan je keuze als er niet direct bergen organische bezoekers naar je site komen. Als je het tot hier hebt uitgehouden met deze gids, heb je een weloverwogen beslissing gemaakt en het heeft geen zin dat hele proces te snel opnieuw te beginnen. Daarmee loopt het proces alleen maar extra vertraging op. 

Wat natuurlijk niet wegneemt dat je niet bang moet zijn om de lijn weer los te gooien als je het vertrouwen in de samenwerking kwijt bent. 

Linkbuilding uitbesteden

Tot slot staan we nog even kort stil bij één specifiek geval: het al dan niet uitbesteden van je linkbuilding. De reden om dit specifiek uit te lichten is simpel: het is één van de belangrijkste onderdelen van je lange termijnstrategie. En er kan ontzettend veel mis mee gaan. 

Bij het inkopen van backlinks moeten alarmbellen gaan rinkelen.  

Datzelfde geldt bij het één op één uitruilen van links met sites waar een “linkpagina”. Je weet wel, zo’n www.[domeinnaam].nl/links met een overzicht van “handige links” waar vervolgens een waslijst aan klikbare URL’s is opgenomen. Dat soort links hebben vaak nauwelijks waarde dus laat je niet wijsmaken dat dit de aanpak is die jou hoog in Google gaat krijgen. 

Wil je linkbuilding uitbesteden? Kies ook dan voor een betrouwbaar bureau met een gevestigde naam, of schakel een freelancer in die goed staat aangeschreven. De eerste beschikt meestal over een gedegen netwerk, de laatste kent misschien creatieve handigheidjes om je aan kwalitatieve backlinks te helpen. 

Je bent momenteel offline