We zijn de helft van deze Zoekmachine Optimalisatie Masterguide inmiddels gepasseerd, dus wordt het hoog tijd om ons te verdiepen in technische SEO factoren. In de voorgaande hoofdstukken hebben we het vooral gehad over het zichtbare gedeelte van je website. Hoe bepaal je de zoekopdrachten waar je überhaupt op gevonden wilt worden en wat is […]
We zijn de helft van deze Zoekmachine Optimalisatie Masterguide inmiddels gepasseerd, dus wordt het hoog tijd om ons te verdiepen in technische SEO factoren.
In de voorgaande hoofdstukken hebben we het vooral gehad over het zichtbare gedeelte van je website. Hoe bepaal je de zoekopdrachten waar je überhaupt op gevonden wilt worden en wat is de basis van een goed SEO-artikel? Hoe bied je zoveel mogelijk waarde aan de zoeker om hem of haar te verleiden jouw pagina te bezoeken? En hoe vergroot je de kans op die klik nog verder door de manier waarop je in de zoekresultaten verschijnt?
Dit hoofdstuk draait meer om de zogenaamde backbone: de “achterkant” van je website. Bezoekers zien die achterkant niet direct, maar ze ervaren hem wel degelijk. En je weet nog wat we hebben geleerd over gebruikservaring, toch?
Zie dit als een bespreking van het zenuwstelsel van je website. Of beter nog: de spieren, want het kost werk om dit onderdeel in vorm te krijgen (en te houden).
In dit hoofdstuk:
Een van de belangrijkste technische factoren voor succes in de zoekmachine, is de snelheid van je website. Traagheid is namelijk één van de grootste irritatiefactoren online en een belangrijke reden voor iemand om op de return button te klikken en terug te keren naar de pagina met zoekresultaten.
Google zal een pagina die er te lang over doet om te laden dus liever niet tonen. Heb je een traag ladende website? Dan zul je het dus altijd afleggen tegen je snellere concurrenten.
Tijd is geld, ook in de ogen van Google.
Het percentage zoekopdrachten in Google dat op een mobiele telefoon wordt uitgevoerd, is de laatste 5 jaar verdubbeld. Dat percentage steeg van 34% naar ruim 60%.
Niet voor niets is Google inmiddels (sinds de zomer van 2019) overgestapt naar “mobile first indexing”. Dat houdt in dat er tegenwoordig eerst wordt gekeken naar de prestaties op mobiel, waar vroeger de desktopversie leidend was. Met andere woorden: vroeger was het nog een mooie plus als je website ook op mobiel goed functioneerde. Nu is het absoluut noodzakelijk voor je technische SEO.
Sterker nog: op sommige mobiele versies van websites wordt content (gedeeltelijk) weggelaten. Nu deze versie als eerste wordt geïndexeerd, wordt die content dan ook niet meer meegenomen in het algoritme dat je positie bepaalt. Met andere woorden: de content die je hebt geschreven is alle waarde voor de zoekmachine kwijt. Doodzonde natuurlijk. En een reden te meer om ook mobiel te optimaliseren en het niet als een soort nagedachte bij de website te behandelen.
Mobiele vriendelijkheid draait om de snelheid op mobiele apparaten, maar ook een mobiel vriendelijk design van de website zelf. Zo kan een website er op een desktop prima uit zien, maar wanneer die op het kleinere scherm van een smartphone wordt geopend wordt het opeens onmogelijk om het menu te gebruiken doordat de knoppen te klein zijn. Of de elementen op de pagina schalen juist niet mee en blijven levensgroot, waardoor de de pagina niet te lezen is.
Een andere belangrijke factor in technische SEO, is dat de pagina’s op je website op een logische manier zijn ingedeeld en navigeerbaar zijn. Dat geldt zowel voor een bezoekend algoritme dat beoordeelt op welke positie deze pagina in de resultatenlijst moet terugkomen, als voor iemand van vlees en bloed die op je site aan het rondklikken is.
Bekijk het op deze manier. Wanneer jij een pagina volledig “verstopt” op je website, waarom zou Google dan aannemen dat die pagina belangrijk is? Als jij het al niet nodig vindt om die pagina goed vindbaar te maken, waarom zou Google dat dan wel doen?
De gouden regel om aan te houden is dat iedere pagina op je website, met maximaal drie klikken te bereiken zou moeten zijn vanaf de homepage.
Een plek in het (hoofd-)menu of de footer van je website is ook een teken dat die pagina belangrijk is. Zo belangrijk, dat hij blijkbaar vanaf iedere andere pagina direct te raadplegen moet zijn. Ook met het wel of niet opnemen van een pagina in je menu, geef je dus een structuur aan je website en signalen aan de zoekmachine.
De structuur op je website verbeter je door alle artikelen over een bepaald onderwerp te groeperen. Zo’n groepering noem je een “content silo”: een opslagplaats voor alle content over dat bepaalde onderwerp.
Dat wil niet zeggen dat je alle content op dezelfde pagina kiepert. Juist niet: de silo is een verzameling van pagina’s.
Dit is een benadering die je op (vrijwel) alle webshops terugziet. Een website zoals die van Ikea is geen gigantische vergaarbak van alle producten die het bedrijf te bieden heeft. Nee, al die producten zijn netjes geordend onder productcategorieën. Tafels bij tafels, stoelen bij stoelen en keukengerei bij keukengerei.
Maar ook zonder webshop is het van harte aan te bevelen om met silo’s te werken. De gids die je nu aan het lezen bent is hier een goed (al zeg ik het zelf) voorbeeld van:
Die hoofdpagina noemen we ook wel een “pillar page”: het is één van de dragers en belangrijkste pagina’s van je website, waar alle andere content over dat onderwerp wordt ondergebracht.
Dit heeft twee belangrijke voordelen.
De pillar page is meestal gericht op een overkoepelende term met veel volume, maar ook veel concurrentie. Het is een soort heilige graal in je branche, zoals in het geval van deze gids “zoekmachine optimalisatie”. Op de subpagina’s behandel je zo uitgebreid mogelijk de verschillende aspecten van dat hoofd zoekwoord. Daarmee richt je je uiteraard weer op die specifiekere zoekopdrachten, maar geef je bovendien de hoofdpagina steeds meer lading. Met elke subpagina wordt de informatie die je biedt als het goed is completer en maak je de kans om op jouw heilige graal te gaan scoren weer een stukje groter.
Meer over het belang van backlinks lees je in het volgende hoofdstuk. Voor nu is het voldoende om te begrijpen dat wanneer de hoofdpagina een backlink ontvangt, dit de waarde van die pagina verhoogt. We spreken in dit geval ook wel van “link juice” dat je pagina via die backlink binnenkomt. Met een silo structuur zorg je ervoor dat die juice niet stopt bij deze ene pagina, maar ook uitvloeit over de pagina’s die eronder hangen. Omgekeerd versterkt een link naar een subpagina ook weer de waarde van de pagina erboven, doordat ze (als het goed is) naar elkaar verwijzen.
Zoals gezegd: meer hierover lees je in het volgende hoofdstuk, dus als het nu niet helemaal duidelijk is komt dat daar als het goed is helemaal in orde.
Een sitemap is een soort plattegrond om de zoekmachine te helpen zijn weg te vinden op jouw website. Het is een pagina of document met daarin een linkoverzicht van alle pagina’s op je website. Sitemaps voor zoekmachines worden ook wel XML-sitemaps genoemd. Ze woredn namelijk opgemaakt in het speciale XML-formaat, zodat zoekmachines ze goed kunnen lezen.
In Google Search Console kun je controleren of jouw website zo’n sitemap heeft en of deze gelezen kan worden door Google. Klik hiervoor in het hoofdmenu op “Sitemaps” en kijk onder verzonden sitemaps of er een versie genoemd wordt en wanneer deze voor het laatst is gelezen. Via het veld bovenin kun je handmatig een sitemap aan Google doorgeven.
Werk je met een Wordpress website, dan kun je zo’n sitemap automatisch laten generen met de populaire Yoast SEO plug-in. Voor andere websites heeft Google zelf een overzicht van tools die kunt gebruiken.
Overigens is er ook zoiets als een sitemap voor bezoekers. Dat kun je zien als een soort inhoudsopgave voor de complete website. Het kan bezoekers – zeker bij grote sites met meerdere onderwerpen – helpen hun weg te vinden. Ook helpt het jou om je overzicht te bewaren en eventuele tekortkomingen in de structuur van je website te signaleren.
Pro tip! Ook als je hem uiteindelijk niet publiceert, kan het heel waardevol zijn om zo’n sitemap voor gebruikers eens uit te tekenen. Het dwingt je namelijk om voor iedere pagina een logische plek in dat overzicht te vinden. Het op die manier uitgetekend zien, maakt de structuur van je website veel concreter en inzichtelijker dan wanneer je alleen naar een verzameling pagina’s in de backend zit te staren.
Zo ziet dat er uit voor een website waar ik zelf aan werk. Het is een mooie manier om grip te krijgen op de pagina’s op je website!
Het is je vast wel eens opgevallen dat je op de meeste websites tegenwoordig een slotje ziet voor de URL. Een website die dat niet heeft zul je – zeker via de organische zoekresultaten – steeds minder vaak tegenkomen.
Dat is niet voor niets. Zoekmachines hechten er groot belang aan om hun zoekers door te sturen naar een veilige website.
Dat slotje is een teken dat de website gebruikt maakt van HTTPS in plaats van HTTP (dat heb je vast ook wel eens voor de URL van een website zien staan). HTTP staat voor Hypertext Transfer Protocol. Het is een protocol dat zorgt voor de communicatie tussen browser (de zoeker) en de server (website). Met andere woorden: het zorgt ervoor dat iemand een website kan bekijken en er acties op kan ondernemen.
De toegevoegde S in HTTPS staat voor “secure” en wil zeggen dat er een zogenaamd SSL-certificaat is geïnstalleerd, wat deze uitwisseling extra veilig maakt. Dat is van groot belang voor websites die gegevens verwerken (zeker met de nieuwe privacywetgeving) of betalingen ontvangen. Maar eigenlijk kan geen enkele website nog zonder een SSL-certificaat.
Tip! Wil je checken of jouw content voldoende versleuteld is? Gebruik dan de gratis HubSpot security check.
Het zou zonde zijn als alle content waar je zo hard aan gewerkt hebt, niet scoort omdat de achterkant van je website niet in orde is. Technische SEO draait om deze aspecten die een bezoeker niet direct te zien krijgt, maar wel ervaart tijdens het gebruiken van de website.
Ook hier staat dus de ervaring van de gebruiker weer voorop. Tegelijkertijd draait het opnieuw om begrijpen hoe Google werkt en hier rekening mee houden. Als jij een pagina al niet belangrijk lijkt te vinden, waarom zou Google hem dan hoog moeten indelen? Waarom zou je het Google niet eenvoudig maken met een sitemap en logische structuur?
Duizelt het je inmiddels en weet je niet waar je met die technische kant van je website moet beginnen? Op onze redactie weet Ruben alles van technische zoekmachine optimalisatie. Mail (ruben@onlinemarketing.nl) hem je probleem, dan denk hij vrijblijvend met je mee hoe hij je verder kan helpen.