Hoofdstuk 1. De belangrijkste SEO factoren op een rij

Om je te introduceren in de wondere wereld van zoekmachine optimalisatie, deelt Ruben (SEO expert en mede-eigenaar bij Maatwerk Online) hieronder zijn meest waardevolle SEO factoren. Deze selectie is gebaseerd op een uitgebreid onderzoek van Brian Dean, waarin hij miljoenen zoekresultaten onder de loep nam. Je zult zien dat de meeste van deze factoren (veel) […]

Hoofdstuk 1. De belangrijkste SEO factoren op een rij

Om je te introduceren in de wondere wereld van zoekmachine optimalisatie, deelt Ruben (SEO expert en mede-eigenaar bij Maatwerk Online) hieronder zijn meest waardevolle SEO factoren.

Deze selectie is gebaseerd op een uitgebreid onderzoek van Brian Dean, waarin hij miljoenen zoekresultaten onder de loep nam.

Je zult zien dat de meeste van deze factoren (veel) uitgebreider aan bod komen in het vervolg van deze gids. Daarom is het onderstaande een goede eerste kennismaking en introductie in de wereld van zoekmachine optimalisatie.

Daar gaan we!

SEO factor 1: Inkomende links

Inkomende links zijn nog steeds één van de allerbelangrijkste SEO factoren voor Google. Wist je dat dit zelfs aan de basis lag van de oprichting van Google?

In de miljoen zoekresultaten die onderzocht zijn, komt een duidelijk verband naar voren met de positie in Google en het aantal domeinen van de inkomende links. Sterker nog, dit verband was groter dan elke andere zoekmachine optimalisatie factor!

Iedere backlink is namelijk voor Google een indicator van de populariteit en daarmee de kwaliteit van je website. Ga maar na: welke site heeft meer backlinks: die van de NOS of van het regionale weekblad? Precies, en dus zal een nieuwsbericht van de NOS sneller hoog ranken dan een van dat weekblad.

In de afgelopen jaren heeft Google veel maatregelen genomen om zogenaamde black hat linkbuilders af te straffen. Daardoor is het een stuk lastiger geworden om een backlinkprofiel te bouwen dat Google hoog gaat willen ranken. Meer dan ooit gaat het om de kwaliteit van links boven de kwantiteit.

Het voeren van een goede linkbuilding strategie is daarom onmisbaar voor zoekmachine optimalisatie.

SEO factor 2: Domeinautoriteit

Deze factor sluit mooi aan op de opmerking hierboven dat de kwaliteit van inkomende links steeds belangrijker wordt.

De onderzochte data liet zien dat de ‘website link autoriteit’, oftewel de domeinautoriteit, een sterk verband heeft met hogere posities in Google. Dit houdt in dat hoe hoger de domeinautoriteit is, des te groter de kans is dat een website hoog in Google wordt weergegeven.

Een tool waar je dit eenvoudig mee kunt checken, is de MozBar.

De MOZ-bar is een handige tool om de SEO factoren DA en PA te checken

Ook het recent volledig gerenoveerde Ubersuggest kan je een basisidee geven van de waarde van een website, net als de backlink checker van Ahrefs. Dit geeft je een eerste idee van welke links naar jouw website de moeite van het najagen waard zijn en welke je misschien beter kunt overslaan.

Ook je gezonde verstand is hierin overigens waardevol. Ziet een site er erg spammerig uit? Dan is hij dat waarschijnlijk ook. Een link van die website naar jou kan voor Google dan juist een teken zijn dat jouw site misschien ook de moeite niet waard is.

SEO factor 3: Goede relevante content

Content is king.

Nog steeds, ook al hoor je steeds meer mensen beweren dat bloggen geen zin meer heeft. Iedereen doet het immers, dus hoe val je dan nog op tussen al die talloze artikelen?

Dat is misschien wel zo, maar eerlijk is eerlijk: heel veel van die blogs en artikelen zijn van een belabberde kwaliteit. Door een ijzersterk, relevant artikel te schrijven dat precies aansluit bij de zoekvraag waar iemand Google voor raadpleegt, maak je nog altijd een goede kans om hoog te ranken.

Relevantie en diepte zijn daarbij sleutelwoorden.

In het onderzoek kwam namelijk naar voren dat ‘relevante en uitgebreide content’ significant beter scoort dan pagina’s of websites die niet diep ingaan op een bepaald onderwerp.  Het is duidelijk dat zoekmachines het dieper ingaan op de onderwerpen beloont!

Die zoekmachine wil de zoeker immers een zo goed mogelijk antwoord presenteren op de ingetikte zoekvraag. Het loont dus zeker de moeite om ervoor te zorgen dat jij het artikel hebt geschreven waarin dat beste antwoord wordt geboden.

SEO factor 4: Lengte van de tekst

Langer is niet altijd beter, toch?

Klopt. Ook in het land van online copy. Sterker nog: hoe vaak lezen en horen we niet dat de aandachtsspanne tegenwoordig zo laag is dat je in zo weinig mogelijk tijd moet zien je boodschap over te brengen?

Toch scoren lange artikelen en lange content nog altijd erg goed in Google, blijkt uit de uitkomsten van de eerste pagina resultaten uit Dean’s onderzoek. Dit is een belangrijke factor op het gebied van zoekmachine optimalisatie. De gemiddelde pagina die op de eerste pagina staat heeft een lengte van 1.890 woorden. Voor veel bedrijven is dit extreem lang, in ieder geval een stuk langer dan dat ze gewend zijn op hun website. Hier valt voor veel ondernemers dus nog veel winst te behalen.

De diepte ingaan loont, we zagen het bij de tip hierboven al. Maar, houd daarbij wel die andere sleutelfactor in je achterhoofd: relevantie. Is je artikel na 800 woorden gewoon zo compleet en awesome als hij maar gaat worden? Houd het daar dan bij en ga niet nodeloos extra woorden op je pagina kwakken. Soms is less more.

SEO factor 5: Hoe belangrijk is https:// nu eigenlijk?

HTTPS websites scoren beter in Google. De meeste websites op de eerste pagina’s zijn https:// websites (oftewel, websites die gebruik maken van een beveiligde omgeving). Google heeft een tijd geleden zelf ook al aangegeven dat HTTPS websites worden voorgetrokken in de zoekresultaten.

Niet alleen is de veiligheid van bezoekers van die website namelijk veiliger, en dus beter. Daarnaast is het een extra teken van de kwaliteit van je website.

https versleuteling is een van de belangrijkste SEO factoren

SEO factor 6: Schema.org markup, of toch niet?

Veel SEO specialisten zullen zweren dat websites die gebruik maken van ‘Schema.org markup’ betere posities behalen in Google. Uit dit onderzoek blijkt echter dat dit geen significante factor is om hoog in Google te komen.

Ook schema markup wordt gezien als sterke SEO factor

SEO factor 7: Lengte URL

Het gebruik van korte URL’s ten opzichte van lange URL’s doet er toe! Uit onderzoek blijkt dat korte URL’s beter begrepen worden door Google, dit heeft een positief effect op je SEO.

Ook de lengte van je url heeft invloed op de SEO

SEO factor 8: Afbeeldingen op de website

Content websites die gebruik maken van minimaal 1 afbeelding staan significant hoger dan websites zonder afbeeldingen.Echter is het ook weer niet direct zo dat als we aan een bestaande tekst een afbeelding toevoegen, dat dit de rankings (positief) beïnvloedt. Jammer!

SEO factor 9: Titel van de pagina

Er is een klein verband gevonden tussen de positie in Google en het gebruiken van een zoekwoord in de ‘title tag’. We hadden een groter verband verwacht, maar misschien komt dit doordat Google de switch aan het maken is naar semantische zoekresultaten. Oftewel, Google geeft relevante pagina’s weer, ongeacht het feit dat het zoekwoord hierin terugkomt. Dit is mogelijk doordat Google steeds beter begrijpt wat er in een artikel/ in de content staat (hier volgt later nog een uitgebreid artikel over op deze website).

SEO factor 10: Snelheid van de website

De snelheid van een website maakt uit! Dit is gebaseerd op het feit dat snel ladende websites significant een hogere positie in Google hebben dan pagina’s die traag laden.Zorg dan ook dat de website snel is en snel werkt op zowel mobiel als desktop.

Snelheid is tegenwoordig essentieel als een van de factoren in je SEO

SEO factor 11: Anker teksten van de inkomende links

TOch nog even terugkomen op die backlinks van factor 1 en 2. Ondanks de vele Penguin updates van Google lijken ‘exacte match’ ankerteksten nog steeds een sterke invloed te hebben op de positie in Google.

Dat wil zeggen dat het klikbare gedeelte waar de link naar jouw website onder staat, bij voorkeur het keyword laat zien waar je op wilt scoren.

Dat is ook wel logisch, want het is een teken dat de website die naar jou verwijst dat doet vanwege dat specifieke keyword. Over het algemeen gaat een groot deel van je backlinks naar je homepage. Bijvoorbeeld een link naar Skyscanner met “vliegtickets” als klikbare tekst is voor Google een teken dat het bedrijf Skyscanner kennelijk een grote relevantie heeft op het product vliegtickets.

Zo is in deze online marketing verwijzing naar onze eigen homepage, “online marketing” de ankertekst en bovendien een zoekwoord waar we graag op willen worden gevonden. Een link op deze manier vanaf een andere website is voor ons dus extra waardevol.

SEO factor 12: Bounce-percentage

Door gebruikt te maken van de data van Similarweb kwamen we tot de conclusie dat een lage bounce percentage wordt geassocieerd met een hogere positie in Google.

Onderstaand een printscreen uit Google Analytics. Hierin kan het Bounce-precentage worden bekeken: