Op de persoon gerichte marketing: een betere internetervaring of een dure grap?
We zijn dol op gepersonaliseerde advertenties. Het bespaart ons veel tijd om te zoeken naar interessante aanbiedingen of koopjes. Elke reclame die we te zien krijgen, trekt ook daadwerkelijk onze aandacht. Dat is ook belangrijk, want onze tijd is kostbaar en het aanbod is vrijwel oneindig. Met informatie die niet meteen interessant is maken we korte metten. Informatie die wel relevant is, nemen we gretig tot ons.
Tracking
Om je gerichte advertenties te kunnen tonen, moeten bedrijven eerst de nodige informatie over je verzamelen. Dat doen ze voornamelijk via cookies. Cookies zijn kleine bestandjes die stukjes informatie bevatten. Functionele cookies bevatten bijvoorbeeld informatie over je winkelwagentje en zorgen ervoor dat je bestelling daarin bewaard blijft. Deze cookies heb je nodig om de website goed te laten functioneren.
Van een andere orde zijn de zogenaamde tracking cookies. Deze cookies houden onder meer bij welke websites je bezoekt. Ze kunnen je van de ene website naar de andere website volgen. Na verloop van tijd ontstaat er zo een duidelijk profiel van je online activiteiten, persoonlijke kenmerken en interesses. Het zijn deze cookies die ingezet worden om je zo effectief mogelijk te verleiden nog meer geld uit te geven.
Privacy
Er is natuurlijk ook een steeds groter wordende groep die helemaal niet gediend is van gepersonaliseerde advertenties. Er is ook zoiets als het recht op privacy en dat wordt wettelijk ook erkend. Volgens Europese wet- en regelgeving is iedere website die je bezoekt verplicht je een venster te tonen voor toestemming voor het verzamelen van cookies. Dat staat onder meer in de General Data Protection Regulation (GDPR). Ook in Nederland is je wettelijke recht op online privacy neergelegd in de Telecommunicatiewet en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Het is dan raadzaam om handmatig het vinkje achter tracking cookies weg te halen. Dit kost wel een etra handeling en als je een webpagina snel wilt bekijken, is dat soms net iets teveel gevraagd.
Een snellere, en veiligere, manier om te voorkomen dat derden je online activiteiten volgen, is het inschakelen van een VPN. Je voegt daarmee een extra beschermingslaag toe aan je internetverkeer, waardoor je anoniemer en veiliger kunt internetten. Je eigen IP-adres wordt afgeschermd door dat van de VPN-server waarmee je verbinding maakt. Daardoor kunnen derden de afzender van verzonden informatie niet verder herleiden dan naar de VPN-server. Een VPN kun je installeren op alle apparaten die verbonden zijn met het internet. Je kunt een VPN ook downloaden als browserextensie, zoals VPN Chrome.
Win-winsituatie
Er is ook een aanzienlijke groep die het juist als een win-winsituatie beschouwt. Zowel de consumenten als de adverteers varen bij gepersonaliseerde advertenties. Consumenten krijgen te zien wat ze willen zien. Maar de keerzijde is ook dat je als consument sneller over de streep wordt getrokken om geld uit te geven. Adverteerders willen boven alles aan je verdienen en online marketing blijkt een ware goudmijn.
Pakweg 20 jaar geleden probeerde men als bedrijf onder de aandacht te komen via tv-reclames, tijdschriftadvertenties en billboards. Dat kost veel geld. En van de 1000 mensen die je reclame te zien krijgen, zijn er misschien twee of drie ook echt geïnteresseerd. Door het verzamelen en analyseren van grote hoeveelheden gegevens kunnen ze nu in korte tijd de juiste doelgroep aanspreken. En dat de doelgroep zich graag aangesproken voelt, blijkt uit een aantal statistische gegevens, verzameld door het Amerikaanse tijdschrift Forbes. Een kleine greep:
- Volgens het toonaangevende IT-bedrijf Accenture is 91% van de consumenten eerder geneigd om iets van een bepaald merk te kopen als de aanbiedingen relevant voor hen zijn.
- Volgens Adobe haakt 66% van de consumenten af als ze content te zien krijgen die niet op hen is toegespitst.
- 84 % van de respondenten wil liever als mens behandeld worden, dan als nummer. Dat blijkt uit een onderzoek onder 15.600 consumenten, uitgevoerd door Salesforce Research.
- Dataplatform Segment voerde in 2017 een online enquête uit. 71% van de ruim 1000 Amerikaanse respondenten gaf aan een onpersoonlijke winkelervaring als irritant te ervaren.
Written by
Ruben de Vries FollowAls SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'