Met marketplace marketing krijg jij de kans om je producten aan te bieden aan de bezoekers van grote, drukbezochte marketplaces. Dat betekent dat je in één klap toegang krijgt tot een enorm publiek. Jouw product promoten bij bezoekers van websites als Bol.com en Amazon, dat klinkt niet verkeerd toch? Maar zoals natuurlijk voor alle marketingkanalen […]
Met marketplace marketing krijg jij de kans om je producten aan te bieden aan de bezoekers van grote, drukbezochte marketplaces. Dat betekent dat je in één klap toegang krijgt tot een enorm publiek.
Jouw product promoten bij bezoekers van websites als Bol.com en Amazon, dat klinkt niet verkeerd toch?
Maar zoals natuurlijk voor alle marketingkanalen geldt: om er het maximale uit te halen, moet je weten wat je doet.
Daarom geven we je in deze gids een introductie in de wondere wereld van marketplace marketing.
Eerst ontdek je op deze pagina de basis. Hoe werkt marketplace marketing? Waar moet je aan denken?
Daarna nemen we je in de hoofdstukken 1, 2 en 3 mee in het grote aanbod van online marketplaces in Nederland, België en China. Om vervolgens in hoofdstuk 4 nog in te gaan op wat specifieke verkooptips voor online marktplaatsen.
Maar zoals beloofd in dit hoofdstuk eerst een andere kennismaking met het fenomeen online marketplaces.
Je kunt marketplaces zien als een online versie van De Bijenkorf. Eén hele grote “overkoepelende winkel” die plaats biedt aan vele losse, kleinere winkels, merken en verkopers.
Als je in de Bijenkorf een verlovingsring koopt, dan koop je die van Diamond Point en niet van De Bijenkorf. (Been there, done that ?)
Dat is vergelijkbaar met (veel) aankopen op Bol.com. Bol heeft weliswaar een groot eigen aanbod. Maar een nog veel groter deel van alles wat je op hun website (in hun digitale vestiging zeg maar) kunt kopen, wordt aangeboden door andere verkopers.
De logica hierachter is eenvoudig te begrijpen aan de hand van het voorbeeld van De Bijenkorf. Alleen al door de naamsbekendheid, maar ook door de breedte van het assortiment trekt een Bijenkorf locatie een gigantisch aantal bezoekers.
Meer dan de verschillende winkels los voor elkaar zouden krijgen in ieder geval.
Hetzelfde geldt voor Bol.com, want hoeveel mensen surfen er inmiddels niet rechtstreeks naar de blauwe bolle e-commerce reus wanneer ze een bepaald product nodig hebben?
Je producten verkopen via Bol.com is dus een perfecte manier om bij een grote doelgroep in beeld te komen.
Omgekeerd is deze vorm van ondernemen voor de andere partij – Bol of Bijenkorf – interessant omdat er een gigantisch aanbod mee kan worden gerealiseerd, zonder dat men deze producten zelf allemaal op voorraad hoeft te hebben.
En dat gigantische aanbod trekt dan weer meer mensen aan. Wat het voor jou weer interessanter maakt om er óók te worden aangeboden.
Zie je waar we heen willen? ?
Met marketing op marketplaces bereik je dus in potentie een grote doelgroep met jouw producten. Maar wat levert dat nou concreet op?
Een groot nadeel van marketplaces is dat je snel bedolven raakt in het aanbod. Je hebt immers minder ruimte om je eigen branding naar voren te brengen.
Hoe kun je de kans op succes met marketplace marketing zo groot mogelijk maken?
Zoals je kunt lezen in onze uitleg over hoe verkopen via Bol werkt, hecht een marketplace zoals Bol.com veel waarde aan de uiteindelijke klantervaring.
Logisch natuurlijk, want hoe jij uiteindelijk de bestelling afwerkt weerspiegelt ook weer op hoe de klant de interactie met Bol ervaart.
Een uitmuntende klantenservice helpt niet alleen om jouw naam te vestigen bij klanten, maar geeft je dus ook een grotere kans om door Bol hoog vertoond te worden. Sterker nog: slechte service wordt vaak keihard afgestraft en daarna is het een lange weg om weer naar boven te komen.
Probeer over de omschrijving van je producten te denken zoals je over de zoekmachine optimalisatie van pagina’s op je eigen site zou denken.
Dit heeft twee voordelen:
Het is natuurlijk niet te doen om handmatig de prijzen van je producten op verschillende platformen bij te houden.
Maak daarom gebruik van een tool om dit voor je te automatiseren. Voor Woocommerce webshopeigenaren zijn bijvoorbeeld de Bol.com en Amazon plugins van Woosa hier ideaal voor.
Je kunt er in de e-commerce wereld bijna niet omheen om gratis verzending van je producten aan te bieden.
De concurrentie doet het. De consument is het gewend. Dus je ontkomt er eigenlijk niet aan dit ook te bieden.
In een later hoofdstuk van deze gids gaan we uitgebreider in op marketplace marketing tips. Daarvoor komen eerst verschillende overzichten om je te helpen de juiste marketplace voor jou te vinden.
Voordat we de markt van marketplaces induiken, eerst nog een korte inventarisatie van waar je op moet letten bij het selecteren van de juiste marketplace voor jou.
Er zijn een aantal factoren om rekening mee te houden bij het uitstippelen van jouw marketplace marketing tactiek.
Allereerst is er de geografische targetting van de marketplaces die je overweegt.
Het klinkt als een inkoppertje, maar zorgt dat het platform van jouw keuze actief is in het servicegebied dat jij bedient.
In de volgende hoofdstukken vind je voor verschillende regio’s een overzicht van de meest populaire marketplaces. Te beginnen met Nederland, gevolgd door overzichten voor de meer internationaal georiënteerde ondernemingen.
Bekijk hoe streng de marketplace marketing concurrentie is op de verschillende platformen.
Stel dat je handgemaakte kruidenkussens verkoopt. Etsy – met de focus op handgemaakte producten – is dan een voor de hand liggende keuze. Echter, wanneer je daar kijkt naar het aanbod, zie je dat de concurrentie flink is.
Kijk je op Bol.com, dan krijg je een heel ander beeld te zien.
Het is wel duidelijk waar in dit geval de grootste kansen liggen!
Natuurlijk is het ook van belang dat het gekozen platform goed kan integreren met jouw webshop.
De meeste webshop platformen hebben een goede integratie met vrijwel alle bekende marketplaces. De kans is dus groot dat het met die integratie wel goed zit, wanneer je een bekende webshop builder gebruikt.
Toch is het een goed idee om de integratie vooraf te checken, zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan.
Last but not least: verdiep je in de kosten die marketing op de verschillende marketplaces met zich meebrengt. Bijvoorbeeld:
Het mooiste is natuurlijk wanneer je pas betaalt wanneer er daadwerkelijk een product verkocht is. Dergelijke no cure no pay marketplace marketing is bijzonder risicovrij, omdat je pas kosten maakt nadat je al omzet hebt gedraaid.
Als je dan nog geld moet toeleggen op je marketing, doe je echt iets fout 😉