Marketplace marketing | Een introductie tot online marketplaces

Met marketplace marketing krijg jij de kans om je producten aan te bieden aan de bezoekers van grote, drukbezochte marketplaces. Dat betekent dat je in één klap toegang krijgt tot een enorm publiek. Jouw product promoten bij bezoekers van websites als Bol.com en Amazon, dat klinkt niet verkeerd toch? Maar zoals natuurlijk voor alle marketingkanalen […]

Met marketplace marketing krijg jij de kans om je producten aan te bieden aan de bezoekers van grote, drukbezochte marketplaces. Dat betekent dat je in één klap toegang krijgt tot een enorm publiek.

Jouw product promoten bij bezoekers van websites als Bol.com en Amazon, dat klinkt niet verkeerd toch?

Maar zoals natuurlijk voor alle marketingkanalen geldt: om er het maximale uit te halen, moet je weten wat je doet.

Daarom geven we je in deze gids een introductie in de wondere wereld van marketplace marketing.

Eerst ontdek je op deze pagina de basis. Hoe werkt marketplace marketing? Waar moet je aan denken?

Daarna nemen we je in de hoofdstukken 1, 2 en 3 mee in het grote aanbod van online marketplaces in Nederland, België en China. Om vervolgens in hoofdstuk 4 nog in te gaan op wat specifieke verkooptips voor online marktplaatsen.

Maar zoals beloofd in dit hoofdstuk eerst een andere kennismaking met het fenomeen online marketplaces.

online marketplaces en marketplace marketing

Marketplaces in drie korte vragen

Marketplaces marketing beginnen

Je kunt marketplaces zien als een online versie van De Bijenkorf. Eén hele grote “overkoepelende winkel” die plaats biedt aan vele losse, kleinere winkels, merken en verkopers.

Als je in de Bijenkorf een verlovingsring koopt, dan koop je die van Diamond Point en niet van De Bijenkorf. (Been there, done that ?)

Dat is vergelijkbaar met (veel) aankopen op Bol.com. Bol heeft weliswaar een groot eigen aanbod. Maar een nog veel groter deel van alles wat je op hun website (in hun digitale vestiging zeg maar) kunt kopen, wordt aangeboden door andere verkopers.

binnen marketplace marketing gaat het om veel aanbieders op 1 plek
Marketplace marketing draait erom dat veel aanbieders op 1 plek worden gecentraliseerd

Wat maakt marketplaces marketing interessant?

De logica hierachter is eenvoudig te begrijpen aan de hand van het voorbeeld van De Bijenkorf. Alleen al door de naamsbekendheid, maar ook door de breedte van het assortiment trekt een Bijenkorf locatie een gigantisch aantal bezoekers.

Meer dan de verschillende winkels los voor elkaar zouden krijgen in ieder geval.

Hetzelfde geldt voor Bol.com, want hoeveel mensen surfen er inmiddels niet rechtstreeks naar de blauwe bolle e-commerce reus wanneer ze een bepaald product nodig hebben?

Je producten verkopen via Bol.com is dus een perfecte manier om bij een grote doelgroep in beeld te komen.

Omgekeerd is deze vorm van ondernemen voor de andere partij – Bol of Bijenkorf – interessant omdat er een gigantisch aanbod mee kan worden gerealiseerd, zonder dat men deze producten zelf allemaal op voorraad hoeft te hebben.

En dat gigantische aanbod trekt dan weer meer mensen aan. Wat het voor jou weer interessanter maakt om er óók te worden aangeboden.

Zie je waar we heen willen? ?

De belangrijkste opbrengsten van marketing op marketplaces

Met marketing op marketplaces bereik je dus in potentie een grote doelgroep met jouw producten. Maar wat levert dat nou concreet op?

  • Meer sales. Het belangrijkste doel van marketing op marketplaces is natuurlijk om meer producten te verkopen. Je komt in beeld bij mensen die op zoek zijn naar producten zoals wat jij biedt, die jou anders misschien nooit gevonden hadden. Onthoud ook dat steeds meer mensen direct naar Bol.com surfen om iets te kopen. Die mensen zal je via andere marketingkanalen dus nooit bereiken!
  • Branding. In het verlengde daarvan is het ook goed voor je naamsbekendheid om zichtbaar te zijn op de grote marketplaces. Het zal je verbazen hoe vaak iemand een product vindt via zo’n verzamelplaats, om vervolgens naar de website van het bedrijf te gaan en het daar aan te schaffen. Daar komt nog bij dat hoe vaker mensen een merk of bedrijfsnaam zien, hoe herkenbaarder deze voor hen wordt. Zeker bij producten die mensen vaker dan eens nodig hebben, kan dat dus zomaar terugkerende klanten opleveren. Die voortaan ook rechtstreeks bij jou zullen bestellen in plaats van weer via Bol.
  • Kansen voor samenwerking. Platformen als Bol hebben vrijwel altijd hun eigen affiliate marketing structuur. Dat maakt het voor influencers en andere partners eenvoudiger om jouw producten te promoten. Zeker wanneer je zelf een klein aanbod hebt, kun je op deze manier een stuk interessanter zijn voor affiliate marketeers om te promoten.
  • Profiteren van loyale klantenkring. Zoals eerder gezegd heeft Bol inmiddels dermate veel naamsbekendheid dat veel mensen hun zoektocht naar producten daar beginnen. Maar die loyaliteit gaat soms nog verder; zo heeft een marketplace als Etsy een ontzettend trouwe klantenkring, die oprecht enthousiast worden van nieuwe producten op de site van Etsy. En wat dacht je van een platform als Groupon, met een gigantische following van mensen die met smart wachten op nieuwe interessante deals?
  • Lange termijn groei. Het belangrijkste is: wanneer je eenmaal tractie krijgt op marketplaces (doordat je product goed is en je goede reviews krijgt) kun je groei op de lange termijn verwachten. Net als bij zoekmachine optimalisatie ontstaat er dan namelijk een soort stapeleffect. Doordat mensen enthousiast zijn, ga je meer opvallen binnen het aanbod van de marketplace en ga je nóg meer tevreden klanten aantrekken. Daar komt nog bij dat – zoals gezegd – veel mensen een product ontdekken via een marketplace maar daarna vaste klant worden, wanneer jouw product zich daartoe leent.

Hoe haal je succes met marketplace marketing?

Een groot nadeel van marketplaces is dat je snel bedolven raakt in het aanbod. Je hebt immers minder ruimte om je eigen branding naar voren te brengen.

Hoe kun je de kans op succes met marketplace marketing zo groot mogelijk maken?

1. Excellente klantenservice

Zoals je kunt lezen in onze uitleg over hoe verkopen via Bol werkt, hecht een marketplace zoals Bol.com veel waarde aan de uiteindelijke klantervaring.

Logisch natuurlijk, want hoe jij uiteindelijk de bestelling afwerkt weerspiegelt ook weer op hoe de klant de interactie met Bol ervaart.

Een uitmuntende klantenservice helpt niet alleen om jouw naam te vestigen bij klanten, maar geeft je dus ook een grotere kans om door Bol hoog vertoond te worden. Sterker nog: slechte service wordt vaak keihard afgestraft en daarna is het een lange weg om weer naar boven te komen.

ook in marketplaces is de klantervaring belangrijk
Op marketplaces is de klantervaring minstens net zo belangrijk als in offline winkels

2. Optimaliseer ook je product omschrijving

Probeer over de omschrijving van je producten te denken zoals je over de zoekmachine optimalisatie van pagina’s op je eigen site zou denken.

Dit heeft twee voordelen:

  • Het vergroot de kans dat jouw aanbod wordt getoond wanneer iemand in de marketplace zoekt naar jouw type product.
  • Je opent de optie dat jouw vermelding op de marketplace organisch gevonden wordt via Google. De marketplace heeft vaak een goede domeinautoriteit en uitstekende vindbaarheid op product gerelateerde zoekopdrachten. Door jouw omschrijvingen zo SEO-vriendelijk mogelijk te maken, profiteer je daarvan.
optimaliseer de productomschrijving voor marketplace marketing

3. Centraliseer / automatiseer je pricing

Het is natuurlijk niet te doen om handmatig de prijzen van je producten op verschillende platformen bij te houden.

Maak daarom gebruik van een tool om dit voor je te automatiseren. Voor Woocommerce webshopeigenaren zijn bijvoorbeeld de Bol.com en Amazon plugins van Woosa hier ideaal voor.

4. Bied gratis verzenden

Je kunt er in de e-commerce wereld bijna niet omheen om gratis verzending van je producten aan te bieden.

De concurrentie doet het. De consument is het gewend. Dus je ontkomt er eigenlijk niet aan dit ook te bieden.

In een later hoofdstuk van deze gids gaan we uitgebreider in op marketplace marketing tips. Daarvoor komen eerst verschillende overzichten om je te helpen de juiste marketplace voor jou te vinden.

Voordat we de markt van marketplaces induiken, eerst nog een korte inventarisatie van waar je op moet letten bij het selecteren van de juiste marketplace voor jou.

Het juiste platform vinden voor effectieve marketplace marketing

Er zijn een aantal factoren om rekening mee te houden bij het uitstippelen van jouw marketplace marketing tactiek.

1. Geografie

Allereerst is er de geografische targetting van de marketplaces die je overweegt.

Het klinkt als een inkoppertje, maar zorgt dat het platform van jouw keuze actief is in het servicegebied dat jij bedient.

In de volgende hoofdstukken vind je voor verschillende regio’s een overzicht van de meest populaire marketplaces. Te beginnen met Nederland, gevolgd door overzichten voor de meer internationaal georiënteerde ondernemingen.

2. Concurrentie in jouw niche

Bekijk hoe streng de marketplace marketing concurrentie is op de verschillende platformen.

Stel dat je handgemaakte kruidenkussens verkoopt. Etsy – met de focus op handgemaakte producten – is dan een voor de hand liggende keuze. Echter, wanneer je daar kijkt naar het aanbod, zie je dat de concurrentie flink is.

marketplace marketing concurrentie op etsy

Kijk je op Bol.com, dan krijg je een heel ander beeld te zien.

bol.com concurrentie op kruidenkussens

Het is wel duidelijk waar in dit geval de grootste kansen liggen!

3. Integratie

Natuurlijk is het ook van belang dat het gekozen platform goed kan integreren met jouw webshop.

De meeste webshop platformen hebben een goede integratie met vrijwel alle bekende marketplaces. De kans is dus groot dat het met die integratie wel goed zit, wanneer je een bekende webshop builder gebruikt.

Toch is het een goed idee om de integratie vooraf te checken, zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan.

4. De kosten

Last but not least: verdiep je in de kosten die marketing op de verschillende marketplaces met zich meebrengt. Bijvoorbeeld:

  • Een bepaalde fee per product of per maand
  • Commissie van een bepaald percentage over iedere verkoop
  • Een verplichte korting om je product mee aan te bieden
  • Eventuele integraties of tools die je nodig hebt

Het mooiste is natuurlijk wanneer je pas betaalt wanneer er daadwerkelijk een product verkocht is. Dergelijke no cure no pay marketplace marketing is bijzonder risicovrij, omdat je pas kosten maakt nadat je al omzet hebt gedraaid.

Als je dan nog geld moet toeleggen op je marketing, doe je echt iets fout 😉