Ontdek hoe ook jouw website hoge posities in Google kan veroveren! 

Je hebt wel eens van zoekmachine optimalisatie gehoord en wat je hoorde beviel je wel. Gratis extra opvallen bij mensen die op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt, dat wil jij ook!  

Maar, wat is zoekmachine optimalisatie precies? Hoe zet je het in voor jouw product, en kun je dat het beste zelf doen of het toch uitbesteden? Maar hoe vind je dan de juiste partij? Waar moet je beginnen? 

Geen zorgen: in deze beginnersgids gaan we stap voor stap al die vragen – en nog veel meer – voor je oplossen. 

Met zoekmachine optimalisatie – of SEO (search engine optimization) – zorg je ervoor dat jouw website voor interessante termen getoond wordt in de gratis (organische) zoekresultaten van Google (en andere zoekmachines). Daarmee onderscheidt het zich duidelijk van SEA (search engine advertising) waarbij je voor iedere klik opnieuw een bepaald bedrag moet betalen. 

Dit screenshot laat zien wat het verschil is tussen SEO en SEA
Je herkent dit beeld vast wel: de bovenste resultaten staan aangemerkt als advertentie maar het eerste resultaat daaronder is een organisch (gratis) resultaat dat is behaald door zoekmachine optimalisatie

Steeds meer mensen begrijpen dat de bovenste plekken gekocht zijn en kiezen er bewust voor om die advertenties links te laten liggen. Een goede zoekmachine optimalisatie is dus goud waard.

Een hoge notering in de organische resultaten van Google brengt dus een voortdurende stroom van gratis bezoekers naar je website.  

Helaas is de concurrentie bovenaan de zoekresultaten in de loop der jaren steeds heviger geworden. Ook werd Google steeds slimmer. Zoekmachine optimalisatie is daardoor uitgegroeid tot een vak apart, dat voortdurend in ontwikkeling is. Maar, er liggen nog altijd grote kansen. 

Wat ga je leren in deze SEO Masterguide voor beginners? 

De wereld van zoekmachine optimalisatie is behoorlijk complex geworden. Toch kun je met zelfs een beetje basiskennis vaak al veel concurrenten achter je laten, die zich helemaal niet met SEO bezighouden of werken met verouderde kennis.  

Dat is dan weer het voordeel van die snelle ontwikkelingen 😉   

Maar ook als je actief bent in een competitieve markt en besluit om zoekmachine optimalisatie uit te besteden aan een expert of bureau, is kennis van die basis eigenlijk onontbeerlijk. Hoe ga je anders beoordelen of die expert of dat bureau zijn werk wel goed doet? En hoe kies je überhaupt de juiste persoon voor het uitbesteden van jouw SEO, zodat de kans op succes zo groot mogelijk wordt? 

Zoekmachine optimalisatie biedt veel kansen om geld te verdienen, maar als je niet weet wat je doet ook om het te verliezen

In deze gids nemen we daarom stap voor stap zoekmachine optimalisatie voor beginners door. Je leert was SEO is, wat het vooral ook niet is en hoe de posities van jouw website tot stand komen.  

Maar vooral: je gaat leren denken zoals Google.  
Zelfs wanneer je SEO uitbesteedt, is dat van onschatbare waarde om te beoordelen of het bureau dat je hebt ingehuurd het geld wel waard is. Of beter nog: om op voorhand al door hun onzin heen te prikken en überhaupt niet met ze in zee te gaan. 

Deze gids is daarbij zo opgebouwd dat je hem van begin tot eind kunt lezen als een complete rondleiding door zoekmachine optimalisatie land, maar ook direct naar het voor jou interessante gedeelte kunt springen. Bijvoorbeeld als je al het een en ander afweet van SEO, of al hebt besloten dat je het gaat uitbesteden. 

Proloog: Waarom is SEO belangrijk en moet je het inzetten? 
Hoofdstuk 1: Wat is SEO en welke factoren beïnvloeden je posities? 
Hoofdstuk 2: Zo werkt Google  
Hoofdstuk 3: Het belang van content en zoekwoordonderzoek
Hoofdstuk 4: Andere on-page factoren
Hoofdstuk 5: Technische SEO en de structuur van je website
Hoofdstuk 6: E.A.T.: Over het belang van autoriteit & linkbuilding
Hoofdstuk 7: Zoekmachine optimalisatie uitbesteden? Zo vind je de juiste partij  
Epiloog.  Je strategie volgen, optimaliseren en bijsturen. Meten is weten 

Je bent momenteel offline