Je hebt wel eens van zoekmachine optimalisatie gehoord en wat je hoorde beviel je wel. Gratis extra opvallen bij mensen die op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt, dat wil jij ook! Maar, waar te beginnen? In deze masterguide gaan we je stap voor stap verder helpen.
In deze gids leer je alles wat je moet weten over zoekmachine optimalisatie, ook wel bekend als SEO (Search Engine Optimization).
Je leest dit niet voor niets. Jou hoef ik niet te overtuigen van het belang van zoekmachine optimalisatie. Je hebt een idee wat het je kan brengen. Gratis extra opvallen bij mensen die op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt, dat wil jij ook!
Maar, wat is zoekmachine optimalisatie precies? Hoe zet je het in voor jouw product, en kun je dat het beste zelf doen of het toch uitbesteden? En hoe vind je dan de juiste partij? Waar moet je beginnen?
Geen zorgen: in deze gids gaan we stap voor stap al die vragen – en nog veel meer – voor je oplossen.
In dit hoofdstuk:
Zoekmachine optimalisatie is het proces waarmee je ervoor zorgt dat jouw website voor interessante zoekopdrachten getoond wordt in de gratis (organische) zoekresultaten van Google (en andere zoekmachines). Daarmee onderscheidt het zich duidelijk van SEA (search engine advertising), waarbij je voor iedere klik een bepaald bedrag betaalt.
Steeds meer mensen begrijpen dat de bovenste plekken gekocht zijn. Zij kiezen er bewust voor om die advertenties links te laten liggen. Een hoge notering in de organische resultaten van Google brengt dan ook een voortdurende stroom van gratis bezoekers naar je website. Zo’n notering kan dus goud waard zijn voor je bedrijf.
Helaas is de concurrentie bovenaan de zoekresultaten in de loop der jaren steeds heviger geworden. Ook werd Google steeds slimmer. Zoekmachine optimalisatie is daardoor uitgegroeid tot een vak apart, dat voortdurend in ontwikkeling is.
Maar, er liggen nog altijd grote kansen.
De wereld van zoekmachine optimalisatie is behoorlijk complex geworden. Toch kun je met zelfs een beetje basiskennis vaak al veel concurrenten achter je laten. Bijvoorbeeld concurrenten die zich helemaal niet met SEO bezighouden of werken met verouderde kennis.
Dat is dan weer het voordeel van die snelle ontwikkelingen ?
Ook als je besluit om zoekmachine optimalisatie uit te besteden, is kennis van de SEO basis eigenlijk onontbeerlijk. Hoe ga je anders beoordelen of die expert of dat bureau zijn werk wel goed doet? En hoe kies je überhaupt de juiste partij, zodat de kans op succes zo groot mogelijk wordt?
Zoekmachine optimalisatie biedt veel kansen om geld te verdienen. Maar, als je niet weet wat je doet, ook om het te verliezen.
In deze gids nemen we daarom stap voor stap zoekmachine optimalisatie voor beginners door. Je leert was SEO is, wat het vooral ook niet is en hoe de posities van jouw website tot stand komen.
Maar vooral: je gaat leren denken zoals Google.
Deze gids is daarbij zo opgebouwd dat je hem van begin tot eind kunt lezen als een complete rondleiding door zoekmachine optimalisatie land. Maar je kunt ook direct naar het voor jou interessante gedeelte springen. Bijvoorbeeld als je al het een en ander afweet van SEO en verdieping zoekt op één terrein. Of al hebt besloten dat je het gaat uitbesteden.
Deze gids bestaat uit de volgende onderdelen:
Proloog: Waarom is SEO belangrijk en moet je het inzetten?
1: Welke factoren beïnvloeden je posities?
2: Zo werkt Google
3: Het belang van content en zoekwoordonderzoek
4: Andere on-page factoren
5: Technische SEO en de structuur van je website
6: E.A.T.: Over het belang van autoriteit & linkbuilding
7: Zoekmachine optimalisatie uitbesteden? Zo vind je de juiste partij
Epiloog. Je strategie volgen, optimaliseren en bijsturen. Meten is weten
Goed, na die korte omschrijving van hierboven is het nu tijd om wat meer de diepte in te gaan. Wat houdt zoekmachine optimalisatie nou precies in.
En, waarom is het zo krachtig en belangrijk?
Dat belang laat zich waarschijnlijk het beste vatten door onderstaand plaatje. Je hebt deze grap misschien wel eens voorbij horen komen. Wat is de beste plek om een lijk te verstoppen? Op de tweede pagina van Google, waar nooit iemand kijkt.
Die tweede pagina is dan de tweede pagina van de SERP, oftewel de pagina met zoekresultaten. En zeg nu zelf: hoe vaak heb je zelf op die “2” of “volgende” geklikt?
Stel je nu eens voor dat het lijk in deze grap jouw bedrijf is. Wanneer jij bent verstopt op de tweede pagina van resultaten, gaat niemand je vinden. Ook niet als ze precies zoeken naar wat jij te bieden hebt. Zelfs als dat wat jij biedt beter aansluit dan de aanbiedingen die wél op de eerste pagina staan.
Klinkt hard? Welkom in de wondere wereld van zoekmachine optimalisatie. Gelukkig ben je dit aan het lezen en ga je dus leren hoe je kunt voorkomen dat jouw bedrijf een stille en eenzame dood sterft op pagina twee van Google 😉
Zoekmachine optimalisatie – of SEO – is dus het optimaliseren van jouw website om beter te scoren in Google. Met als doel om meer (en kwalitatief betere) bezoekers aan te trekken.
Hierbij draait het erom dat de zoekmachine er vertrouwen in heeft dat jouw pagina het beste antwoord geeft op de zoekintentie van de zoeker.
Dit is het heilige trio van zoekmachine optimalisatie: zoeker, zoekmachine en zoekintentie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Die verhouding is in de afgelopen jaren steeds subtieler geworden, waardoor ook is veranderd wat het inhoudt om SEO op een efficiënte manier toe te passen.
Het leven van de zoekmachine specialist was vroeger een stuk eenvoudiger dan nu. Niet alleen waren er veel minder websites om mee te concurreren; vooral waren de zoekmachines nog veel minder slim dan nu.
Die zoekmachines lieten zich nog behoorlijk eenvoudig voor de gek houden.
De verhouding tussen ons heilige trio was dan ook behoorlijk plat. De zoeker typte een zoekopdracht in en de zoekmachine zocht daar een resultaat bij. Dat gebeurde vooral op basis van de gebruikte woorden en andere aanwijzingen dat een pagina over die bepaalde opdracht ging. Bijvoorbeeld veel binnenkomende links met het zoekwoord als ankertekst (de klikbare tekst op een andere website die naar jouw pagina verwijst).
Dat was natuurlijk prima voor de begindagen van het internet. Inmiddels zijn er voor de meeste zoekopdrachten tientallen (zo niet honderden of duizenden) resultaten beschikbaar. Zoekmachines moesten dus slimmer worden om daar de beste resultaten uit te kiezen.
Hierboven schreef ik dat het vroeger relatief eenvoudig was om zoekmachines voor de gek te houden. Bijvoorbeeld door een grote hoeveelheid links naar je pagina te kopen of door de tekst vol te proppen met het zoekwoord waar je op gevonden wilde worden.
SEO teksten werden door die SEO teksten trucjes vaak behoorlijk lelijke SEO teksten en die SEO teksten waren bovendien niet erg lekker leesbare teksten voor SEO.
Dit wordt ook wel black hat SEO genoemd. Dat zijn praktijken die erop gericht zijn om snel en met weinig moeite hoog in de zoekresultaten te komen door de zoekmachine te misleiden. Dit in plaats van zo goed mogelijk met de zoekmachine samen te werken om zoekers echt verder te helpen.
Gelukkig zijn zoekmachines een stuk slimmer geworden en gaat het – zowel bij het verzamelen van backlinks als bij de verdeling van het zoekwoord over je pagina – veel meer over kwaliteit dan over kwantiteit.
Dat wil niet zeggen dat black hat SEO helemaal is uitgebannen. De kans bestaat dus dat je zelfbenoemde specialisten tegenkomt die beweren jouw pagina in een mum van tijd bovenaan de zoekresultatenpagina te kunnen brengen.
Dat kan natuurlijk verleidelijk zijn, maar houd altijd de lange termijn in de gaten. De bovenstaande trucs werkten vroeger, maar nu zorgen ze juist voor een straf van Google waardoor ranken alleen maar moeilijker wordt.
Vergelijk het met het gebruik van doping in de topsport. Een nieuwe vorm van doping is nu misschien nog niet traceerbaar en kan daardoor een overwinning helpen behalen. Maar het is bijna onvermijdelijk dat je door de mand valt wanneer de dopingautoriteit (in dit geval Google) haar detectie op orde brengt.
Van Google ga je het niet winnen. And if you can’t beat them, join them!
Want Google beloont die websites die zich – net als zijzelf – inzetten voor een beter internet, met de best mogelijke antwoorden voor iedere vraag. Of in hun eigen woorden:
Als je eenmaal op dit punt van onze gids bent aangeland, heb je waarschijnlijk al een idee wat het belangrijkste verschil is tussen SEO en SEA.
SEO richt zich op de gratis posities in de zoekresultaten, ook wel de organische zoekresultaten genoemd. Deze komen op een “natuurlijke” (organische) manier tot stand: de beste antwoorden op de zoekvraag bovenaan.
SEA – Search Engine Advertising – is precies wat de naam doet vermoeden: adverteren in de zoekmachine. Je biedt dus geld om op een bepaalde zoekterm vertoond te worden. Op basis van het bedrag dat je bereid bent te betalen en de relevantie van jouw pagina, krijg je van Google een bepaalde positie tussen de betaalde zoekresultaten.
Een van de belangrijkste voordelen van SEA ten opzichte van SEO, is dus dat je er op korte termijn meer bezoekers mee naar je website kunt trekken. Het halen van de hoge noteringen tussen de gratis (organische) resultaten is een kwestie van lange adem, terwijl je met een advertentie vandaag nog kunt bieden op een voor jou interessant zoekwoord.
Daar staat tegenover dat je voor iedere klik op die advertentie opnieuw moet betalen. Iedere nieuwe bezoeker kost dus geld, terwijl een hoge notering die je eenmaal in Google hebt veroverd doorlopend voor (gratis) nieuwe bezoekers zorgt.
Vergelijk het met appels (leads) kopen bij de groenteboer (SEA) tegenover het opkweken van een appelboom om gratis steeds meer appels te kweken (SEO).
Met de SEA aanpak investeer je voortdurend een vast bedrag voor een vast aantal appels. Door te onderhandelen (je biedstrategie aan te passen) zul je misschien je appels wat goedkoper kunnen krijgen, maar je moet geld blijven investeren om aan je appels te blijven komen. Wanneer steeds meer mensen diezelfde appels willen hebben, zul je juist steeds meer per appel moeten gaan betalen.
Met de SEO-aanpak investeer je tijd (en wat geld voor de juiste gereedschappen en voedingsstoffen). Het eerste jaar levert het je één appel op. Het jaar erna krijg je voor dezelfde investering al tien appels terug. En het jaar daarna krijg je voor dezelfde investering zelfs al meer appels dan je voor dat geld ooit bij de groenteboer hadden kunnen kopen.
Inmiddels zal het je duidelijk zijn dat er nogal wat komt kijken bij het optimaliseren van je website voor een goede prestatie in de zoekmachine. Er zijn honderden (zo niet duizenden) factoren die allemaal een rol spelen in het bepalen van de plek waar jouw pagina in de zoekresultaten terugkomt.
Al deze factoren actief optimaliseren is niet te doen (om niet te zeggen zonde van je tijd). Daarom bespreken we in het vervolg van deze gids de optimalisatiefactoren die de grootste impact hebben op je posities en die je het eenvoudigst zelf kunt doorvoeren.
Grofweg valt er onderscheid te maken in drie typen SEO-optimalisatiefactoren.
Het zijn je individuele pagina’s die door Google worden geïndexeerd en op een bepaalde positie in de resultaten worden getoond. Het draait hier om de content die je publiceert en de zoekwoorden waar je op probeert te ranken, maar ook om onder andere de structuur waarin die pagina’s zich bevinden. Het draait om de vraag “Hoe goed is de content op je website?” Hoofdstukken 3 en 4 gaan over deze on page factoren.
Dit is het gedeelte van zoekmachine optimalisatie dat draait om de inrichting en techniek van je website. Zaken als de laadsnelheid van je pagina’s, veiligheid en andere technische (dit onderdeel wordt ook wel technische SEO genoemd) factoren spelen hier een rol. Het gaat hierbij om de vraag “Hoe goed is de website zelf?” Hoofdstuk 5 behandelt de belangrijkste punten van deze technische zoekmachine optimalisatie.
Zoals we hierboven al bespraken, is het niet meer voldoende om te zorgen dat op je site alles klopt. Zoekmachines hebben meer signalen nodig om te bepalen welke content een bepaalde zoekintentie het beste beantwoordt. De vraag “Hoeveel autoriteit heeft je website in de ogen van het internet?” staat hier centraal. Het draait er hier om dat je in de ogen van de zoekmachine een autoriteit wordt op jouw terrein. Een belangrijk gedeelte daarvan speelt zich buiten je eigen website (off page) af, zoals het opbouwen van een goed backlinkprofiel (hoofdstuk 6).
Deze factoren komen in de overige hoofdstukken allemaal uitgebreider aan bod. Overigens is het goed om je er hierbij bewust van te zijn dat de verdeling tussen on page en off page SEO lang niet meer zo zwart-wit is als vroeger. Een van de belangrijkste factoren – het opbouwen van autoriteit – gebeurt zowel op je eigen website als erbuiten.
Hetzelfde geldt voor de gebruikservaring, een onderwerp dat in alle facetten van SEO terugkomt en daarom over de verschillende hoofdstukken is uitgesmeerd (maar specifiek aan bod komt in hoofdstuk 2).
Zoekmachine optimalisatie is een samenspel tussen alle factoren. Hoe goed je content ook is, zonder het vertrouwen van Google zal het nooit ranken. En al heb je nog zo’n goed backlinkprofiel, wanneer Google ziet dat zoekers op jouw site niet vinden wat ze zoeken, zal je worden ingehaald door andere websites die een betere gebruikservaring bieden.
En daarmee komen we terug bij de boodschap waar we dit hoofdstuk mee begonnen. Zoekmachine optimalisatie is een samenspel tussen het heilige trio van zoekmachine, zoeker en zoekintentie. Lukt het je om alle drie in gelijke mate tevreden te stellen? Dan staat je website in de startblokken om van maand tot maand steeds meer organische bezoekers te mogen verwelkomen.