Community software vergeleken. Wat is de beste voor jou?
Het opzetten van een online community wordt door steeds meer ondernemers gezien als grote kans om hun marketing naar een hoger niveau te tillen. Misschien geldt dat ook voor jou en ben je daarom op deze pagina belandt. Want dat is leuk, zo’n community beginnen, maar welke community software is daar nou het meest geschikt voor?
En is het überhaupt wel noodzakelijk om een compleet community software pakket af te sluiten of kun je het voor jouw doelen ook met een andere oplossing af?
In dit artikel:
- Je verwachtingen scherpstellen
- 7 soorten community software (en 1 andere oplossing)
- Hoe kies je de juiste oplossing?
Wat verwacht jij van community software?
Net zoals met vrijwel alles tegenwoordig, kun je het ook bij het opzetten van jouw community zo gek maken als je zelf wilt. Voordat je op zoek gaat naar de beste community software is het daarom goed om voor jezelf duidelijk te hebben wat je wilt kunnen.
Zo kun je een community heel simpel houden. Gewoon een groep mensen die een interesse delen en daar op één (digitale) plek over van gedachten willen wisselen.
Maar je kunt online communities voor veel meer doeleinden inzetten. Zo kun je het gebruiken om je klantenservice te ontlasten, door een community te combineren met je FAQ en (oud) klanten te motiveren elkaars vragen te beantwoorden. Veel telecom en internet aanbieders maken hier gebruik van.
Je kunt er zelfs voor kiezen om je community te koppelen aan een e-learning omgeving om cursussen of videolessen te verkopen met een abonnementsstructuur. Voor een vast bedrag per maand krijgt iemand dan onbeperkt toegang tot alle lessen die jij in je community aanbiedt: een business model dat helemaal bij deze tijd past. En bij een maatschappij waarin we steeds meer op abonnementsbasis consumeren (denk bijvoorbeeld aan Spotify en Netflix).
Kortom: de juiste oplossing hangt sterk af van de doelen die jij met een community wilt nastreven. Probeer voordat je verder leest dus eens goed te formuleren wat het hoofddoel van jouw community moet worden (onderaan dit artikel geef ik een paar voorbeelden om je daar straks mee verder te helpen).
Heb je een basis idee? Mooi, dan kun je nu verder lezen en ontdekken welk van deze opties daar het beste bij aansluit.
7 soorten community software (en 1 andere oplossing)
In het overzicht hieronder bespreek ik verschillende soorten community software. Op nummer 2 kom je een veelgebruikt alternatief tegen die ik ook genoemd wil hebben. Je kent hem waarschijnlijk wel, maar misschien had je er niet aan gedacht als een plek om communities te bouwen.
Hoe dan ook: de keuze is reuze. Zie deze lijst als een inspiratiebron en kijk welke software voor jou het beste voelt. Wil je graag even sparren over jouw beste keuze? Gooi dan even een berichtje in onze eigen community, je kunt gratis een account aanmaken.
(Kun je meteen ontdekken of die vorm past bij wat jij zoekt in je community. Wij gebruiken in ieder geval deze software ?)
1. Huddle
Om dan dus meteen maar te beginnen bij de community software die we zelf gebruiken: wij hebben gekozen voor Huddle. En we zijn ontzettend enthousiast!
Huddle werd ontwikkeld door IMU. Het is een ontzettend veelzijdig en compleet programma, met o.a.:
- Accounts met verschillende levels, rechten en toegangen
- Een e-learning omgeving om trainingen en cursussen aan te bieden
- Gamification om de interactie te verhogen
- Flexibele integratie met je e-maillijsten
Daarnaast heeft Huddle ook nog eens een uitstekende customer service. Wel zo prettig, wanner er toch eens iets niet helemaal gaat zoals je het graag zou zien.
Enige wat eigenlijk nog ontbreekt (wij missen het niet, maar misschien is het voor jou een dealbreaker): een app is nog niet beschikbaar.
Deze community software in actie zin? Claim dan vandaag nog jouw gratis account voor onze eigen community. Daar kun je ook terecht met vragen die mocht hebben, dan help ik je graag om je keuze nog wat gemakkelijker te maken (even mailen mag natuurlijk ook: tim@onlinemarketing.nl)
2. Facebook
Deze wil ik toch ook even genoemd hebben. Want zit je niet op ingewikkelde community software te wachten, of mag het voorlopig vooral gewoon eigenlijk helemaal niets kosten? Dan is het ook een uitstekend alternatief om een besloten groep op Facebook te beginnen.
Waarom een besloten groep en geen “gewone” pagina, hoor ik je vragen?
Omdat je op die manier het groepsgevoel bevordert. Op een Facebook pagina kan iedereen reageren. Tot een besloten groep moet je toegang vragen. Dat versterkt niet alleen het gevoel ergens bij te horen, maar geeft bovendien meer vrijheid in het reageren.
Een belangrijk nadeel van het gebruik van Facebook, is dat je afhankelijk bent van een kanaal dat je niet zelf beheert. Dat wil dus zeggen dat je afhankelijk bent van de grillen van Facebook. En één van de grote voordelen van communities is nu juist dat je er een kanaal mee bouwt dat je volledig zelf beheerst.
Zo heeft in het verleden een aanpassing in de algoritmes van Facebook er bijvoorbeeld al eens voor gezorgd dat bedrijven het organische bereik van hun zorgvuldig opgebouwde pagina’s en volgers zagen wegvallen. Het valt natuurlijk niet uit te sluiten dat Facebook in de toekomst een aanpassing doet die jouw opgebouwde besloten groep nadelig beïnvloedt, of het op zijn minst een stuk moeilijker maakt om nieuwe leden te trekken.
3. Open Social
Nog een Nederlandse aanbieder van uitstekende community software. Net als Huddle hebben ze dus de grote plus van een Nederlandstalige klantenservice.
Ook dit is een zeer uitgebreid softwarepakket. Misschien zelfs nog wel iets uitgebreider dan nummer 1 van deze lijst, waardoor het gevaar bestaat dat je in alle functionaliteit verdrinkt.
Daar staat tegenover dat een native app hier wel wordt aangeboden als mogelijke extensie (tegen meerprijs). Daarnaast vind ik het persoonlijk altijd een vrij groot nadeel wanneer er helemaal geen prijzen worden genoemd op de website. Vaak een teken dat het vooral gericht is op grote ondernemingen en voor kleinere bedrijven al snel te duur wordt.
4. Tribe
De wereldwijde marktleider op het gebied van community software wordt je natuurlijk niet zomaar. Tribe is wereldwijd één van de meest gebruikte oplossingen voor het bouwen van communities.
En het mooiste is: jouw community kun je gratis opbouwen tot 500 leden. Zo kun je dus eerst laagdrempelig proberen of het idee dat jij hebt inderdaad de moeite waard is voor je gaat investeren.
Nadeel is wel dat het programma niet in het Nederlands werkt, zoals Huddle en Open Social. Voor de herkenbaarheid en toegankelijkheid voor een Nederlandse doelgroep is een Nederlandstalig programma wat ons betreft een betere keuze.
5. Hivebrite
Hivebrite is één van de meest gelikte community softwarepakketten in dit overzicht. Het geeft je een intuïtieve manier om jouw community op te bouwen, te beheren en vooral te analyseren.
Met name dat laatste is interessant, want de focus ligt bij Hivebrite (meer dan bij de anderen in deze lijst) op de analyse van je gebruikersbase. Daar hangt mee samen dat dit systeem vooral geschikt lijkt voor het beheren van service tickets en dus ter ondersteuning van je customer service.
Dat wil niet zeggen dat je het niet kunt gebruiken voor algemenere communities. Ook daar kan Hivebrite wel degelijk krachtige ondersteuning in bieden. Maar, dit programma lijkt het meest tot haar recht te komen wanneer je wilt richten op de service richting je bestaande en potentiële klanten, in plaats van het bij elkaar brengen van gelijkgestemden.
6. Insided
Insided is dan weer software die zich richt op alle facetten van het verhogen van de engagement met je doelgroep en klanten.
En dat is wat we willen van communities. Wat het zo’n krachtige online marketing tool maakt.
Daarmee verander je éénmalige klanten namelijk in een bron van terugkerende inkomsten en/of fans die jouw merk namens jou promoten. Is dat wat je zoekt in een community, dan is Insided zeker de moeite waard om te checken.
7. Crowded
Crowded richt zich vooral op de netwerkende functie van communities. Mensen met vergelijkbare interesses en ideeën samen brengen om iets moois te creëeren.
Neem eens een kijkje op Amsterdam Smart City om deze community software in actie te zien.
8. Vanilla Forums
Ook Vanilla Forums tenslotte, is community software die zich op alle facetten van communities richt. Van het vereenvoudigen van je klantenservice tot het meer engagement en omzet halen uit je beste klanten.
Hoe kies je de juiste community software?
Het potentiële succes van je community valt of staat natuurlijk met het gebruiksgemak en de functionaliteiten.
De juiste keuze maken begint dus bij het voor jezelf in kaart brengen wat jouw community allemaal moet kunnen.
Denk bijvoorbeeld aan:
- Moeten leden zelf discussies en eigen groepen kunnen starten?
- Wil je betaalde accounts met extra voordelen of toegang kunnen aanbieden? Moet dat een maandelijks afgerekend abonnement worden?
- Zie je de community vooral als een verlengstuk van je customer service, of meer als een plek om geïnteresseerden rondom een bepaald thema samen te brengen?
En zo zijn er nog talloze andere overwegingen te bedenken. Begin dus eens met voor jezelf omschrijven waarom jij een community wilt bouwen.
Wat is je hoofddoel? Is dat het ontzien van je customer service en bieden van extra service aan je klanten? Wil je een volledige online business bouwen waarmee je terugkerende inkomsten genereert met een abonnementsmodel? Of wil je vooral mensen rondom een bepaald thema bij elkaar brengen en inspireren, om een voor jouw business mega relevante doelgroep op te bouwen?
Wanneer je die wensen eenmaal helder hebt is het tijd om de opties in deze lijst af te lopen. Maak waar dat mogelijk is een gratis proefaccount aan. Vergelijk de verschillende opties. Streep de aanbieders af die jouw belangrijkste doel niet centraal stellen.
Op die manier weet ik zeker dat je de online community software kiest die jouw business écht verder gaat brengen.
Written by
Ruben de Vries FollowAls SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'