Een nieuwe website is een groot project. We’ve got you. ✔️ Checklists ✔️ Stap voor stap gids van bouwen tot lancering Een nieuwe website is altijd spannend. Of hij nu in de plaats komt van jullie huidige website die écht aan vervanging toe is, of het juist de eerste keer is dat jouw bedrijf zich online gaat laten zien. Je wilt natuurlijk […]
Een nieuwe website is een groot project. We’ve got you. ✔️ Checklists ✔️ Stap voor stap gids van bouwen tot lancering
Een nieuwe website is altijd spannend. Of hij nu in de plaats komt van jullie huidige website die écht aan vervanging toe is, of het juist de eerste keer is dat jouw bedrijf zich online gaat laten zien. Je wilt natuurlijk wel dat het een goede (online) representatie wordt van jouw bedrijf. En liever niet met onnodig hoge kosten (of een berg aan frustratie wanneer je besluit die nieuwe website zelf te gaan maken).
Sterker nog: je wilt natuurlijk dat de investering voor jouw nieuwe website een positief rendement oplevert. Met andere woorden: dat de site geld gaat opleveren voor je bedrijf.
Geen nood. We gaan je stap voor stap meenemen in wat er allemaal komt kijken bij een nieuwe website. Van een snelle check of het wel écht tijd is voor een nieuwe site, via de keuze tussen het zelf doen of uitbesteden, tot de lancering als je nieuwe website eenmaal live is.
Klaar voor? Daar gaan we!
Inhoud van dit hoofdstuk:
(Als deze website niet ter vervanging is van een oude, dan kun je het eerste gedeelte hieronder prima overslaan ? )
Als er al een bedrijfswebsite online staat, ga dan eerst nog even na of dit écht wel het moment is om daar afscheid van te nemen. Besef je namelijk dat een nieuwe website bepaald geen klein project is. Er gaat veel tijd, energie en geld in zitten om dat te laten slagen.
Nu is het feit dat je dit aan het lezen bent, waarschijnlijk al een aardige indicatie dat het inderdaad tijd is voor een nieuwe site. Waarschijnlijk is er iets dat je tegenstaat aan het huidige design, of wordt het ontbreken van bepaalde mogelijkheden een steeds grotere irritatiefactor.
Maar het kan ook zijn dat je deze beslissing vanuit een soort onderbuikgevoel maakt. Vanuit het idee dat een nieuw design op magische wijze gaat zorgen voor meer klanten.
Ik heb bedrijven gezien die een nieuwe website lanceerden, alleen maar een half jaar later opnieuw te beginnen omdat het niet de leads bracht die werden verwacht.
Dat is een duur geintje, dus probeer dat alsjeblieft te voorkomen. Hoe? Door allereerst duidelijk te hebben dat een nieuwe website wel écht the way to go is. En door, als dat zo blijkt te zijn, de tijd te nemen om het echt goed te (laten) doen.
Hier volgt eerst een checklist van 8 tekenen dat het tijd is voor een nieuwe website. Is het antwoord aan het einde van die lijst nog steeds een volmondig ja? Dan gaan we verder ontdekken hoe je ervoor zorgt dat het bouwen van die nieuwe website een succes wordt.
De bedrijfswebsite is het online gezicht van je onderneming en het zou je met trots moeten vervullen om dat gezicht op zoveel mogelijk plaatsen te tonen. Is die trots er niet, of twijfel je zelfs regelmatig of je die url wel wilt delen? Dat is een teken aan de wand dat het tijd is voor een nieuwe website.
Dit staat los van de vraag of die “angst” terecht is.
Wanneer het uiterlijk je tegenhoudt om je website te delen, dan staat dat het uitbreiden van je publiek in de weg.
Let op! Dat wil niet zeggen dat je om het half jaar een nieuwe website moet laten bouwen uit een vaag gevoel dat het beter kan. Dat werkt namelijk averechts. Het is dus wel goed om bij jezelf te rade te gaan waar die schaamte vandaan komt.
In webdesign doet het uiterlijk er wel degelijk toe. De gebruikservaring staat weliswaar voorop, maar een belangrijk onderdeel van die ervaring is dat de website er fris en modern uitziet. Niet alsof het een fossiel overblijfsel is van de begindagen van het internet.
Je herkent vast zelf wel het verschil in gevoel tussen “landen” op een website die er gelikt uitziet, of een site waar je het gevoel hebt terug te keren naar het tijdperk waarin je computer eerst nog luid piepend en krakend een inbelverbinding tot stand moest brengen. Dat gevoel is een van de allereerste associaties die een bezoeker heeft met je bedrijf. Wat voor gevoel wil jij je bezoekers meegeven?
Een andere graadmeter is wanneer de websites van je concurrenten er allemaal beter uit zien dan die van jou. Je herkent het waarschijnlijk ook aan dat gevoel van schaamte waar we het hierboven over hadden.
Laten we vooropstellen: er is geen “magische leeftijdsgrens” waarboven een website verouderd is. Maar, er zijn in de afgelopen jaren flinke veranderingen geweest op het gebied van technologie en best practices. Zo is de manier waarop Google beoordeelt hoe hoog je website moet worden vertoond in de zoekresultaten, de afgelopen jaren flink veranderd.
Naast het hierboven genoemde nadeel – dat je website er misschien oubollig uitziet – kan het bij een oudere website bijvoorbeeld maar zo zijn dat er kansen blijven liggen op het gebied van zoekmachine optimalisatie.
Een oudere website hoeft niet direct aan vervanging toe te zijn, maar het kan op zijn minst een goed idee zijn er eens naar te laten kijken of je wellicht kansen laat liggen door niet te moderniseren.
Pro tip! Wat veel mensen vergeten is dat het “om de vijf jaar een nieuwe website” principe echt niet de beste manier is om je website aan te pakken. Ga maar na: wanneer vernieuwde CoolBlue of Bol.com voor het laatst de website? Dit soort websites veranderen voortdurend een beetje, maar eigenlijk (bijna) nooit in één keer rigoureus. Dit doen ze omdat ze hun aanpassingen baseren op data. Hier komt ik later nog op terug. Maar als er in de afgelopen vijf jaar niets is veranderd aan je website, dan is de kans groot dat deze toch een beetje gedateerd is.
Deze ligt in het verlengde van de reden hierboven, maar is te belangrijk om niet apart uit te lichten. Inmiddels is ruim de helft van het internetverkeer afkomstig van mobiele apparaten. Dit zal de komende jaren alleen maar toenemen.
Sterker nog: mobiel verkeer is zo belangrijk dat Google inmiddels eerst naar de mobiele versie van een site kijkt. Pas daarna volgt de desktopversie, terwijl dat over het algemeen is hoe we onze eigen bedrijfswebsite bekijken en bewerken.
Laat de mobiele versie van jouw website te wensen over? Dan kan dit een hele terechte reden zijn om een nieuwe website te (laten) bouwen.
Neem hierbij een mobile-first aanpak, wanneer uit jouw huidige Google Analytics data blijkt dat meer dan de helft van jullie verkeer via mobiel binnenkomt. Bij een mobile-first aanpak wordt er allereerst voor gezorgd dat een website goed presteert op mobiele apparaten, voordat er gekeken wordt naar de desktop variant van de website.
Er is weinig zo frustrerend als voor iedere kleine aanpassing op je website de oorspronkelijke bouwer te moeten inschakelen. Of het nu gaat om het toevoegen van een artikel of nieuwsbericht, het aanpassen van bepaalde productinformatie of het aankondigen van een naderend evenement: dat zou je eenvoudig zelf moeten kunnen.
Het mooie van moderne website builders is namelijk dat je er geen coderingskennis voor nodig hebt om iets aan te passen. In ieder geval niet voor de meest basale dingen.
Moet jij eerst weer een half uur met je “website guy” aan de lijn hangen om de openingstijden voor tijdens Pasen te laten aanpassen? Dan is het waarschijnlijk tijd voor een nieuwe website.
Wachten even, hoor ik je nu denken. Mensen die na een bezoek aan mijn website contact opnemen, dat is toch juist iets goeds?
Klopt, maar niet als je met enige regelmaat gebeld of gemaild wordt omdat klanten op je website niet konden vinden wat ze zoeken. Dat is namelijk een teken aan de wand dat er iets niet goed zit in de gebruikservaring op je website.
Draai het eens om: deze mensen namen nog de moeite om dan maar contact met je te zoeken. Maar hoeveel potentiële contacten ben je in dezelfde tijd wel niet misgelopen omdat iemand die moeite niet nam en in plaats daarvan verder ging richting de site van een concurrent?
Het kan natuurlijk ook een bewust gekozen tactiek zijn, bijvoorbeeld door heel veel informatie via je website aan te bieden, maar mensen voor de prijs van je product contact te laten opnemen. Als dit niet op voorhand de tactiek is geweest, dan is de kans groot dat er over ‘flow’ op de website niet goed is nagedacht en bezoekers dus de weg kwijtraken. Grote kans dat ze dan op zoek gaan bij een concurrent.
Pro tip! Zelfs als het je bedoeling is om mensen via de hierboven beschreven tactiek contact op te laten nemen, kan het een goed idee zijn om te testen of je niet nog betere resultaten haalt door die noodzaak weg te nemen.
Last, maar zeker niet least: je website levert gewoon niet de prestaties die je zou verwachten. Dat kan er natuurlijk op wijzen dat het tijd wordt om je website onder handen te nemen, maar wees wel waakzaam wanneer dit de enige reden is dat je een nieuwe website overweegt.
Waarom?
Omdat het natuurlijk ook kan zijn dat je verwachting gewoon niet realistisch is. Dan kun je nieuwe websites (laten) bouwen tot je een ons weegt, maar dat gaat er niet voor zorgen dat je wel de bezoekersaantallen en conversies krijgt die je verwacht. Het enige wat je dat oplevert, is een torenhoge rekening van webbouwers omdat je op deze manier wel bezig kunt blijven met het laten ombouwen van je site.
Pro tip! Ook kan het zijn dat je verwachting wel realistisch is, maar dat een nieuwe website je niet het gewenste resultaat gaat geven. Je kan misschien beter je geld investeren in het aanpassen van de huidige site omdat het probleem wellicht vooral zit in de flow van de site of de teksten. Bij conversie optimalisatie wordt het design van de website vaak toch overschat. Natuurlijk is een eerste beeld goed, vandaar dat mijn eerder genoemde punten belangrijk zijn, maar als je website er gewoon goed uitziet en de conversies blijven uit, kijk dan eens verder dan het design alleen.
Duik zelf (of laat een conversie specialist eens voor jou kijken) in Analytics. Gebruikt tools om het gedrag van de bezoekers te analyseren (tools zoals Hotjar). En pas op basis van je bevindingen de huidige website aan. Het geld dat je bespaart door geen nieuwe website te bouwen, maar de huidige te optimaliseren kan je gebruiken voor gebruikerstesten of marketing.
Oké, de kogel is door de kerk: er komt een nieuwe website (of een eerste dus). De belangrijkste volgende knoop om door te hakken, is of je die website gaat laten bouwen of het zelf gaat doen.
In het volgende hoofdstuk gaan we de voors en tegens hiervan bespreken om je te helpen de beste keuze te maken. De hoofdstukken daarna behandelen achtereenvolgens:
We sluiten deze inleiding af met misschien wel het leukste onderdeel van het (laten) maken van een nieuwe website: de lancering!
Na al het harde werk (of de investeringen) is dan eindelijk het moment aangebroken om de vruchten te gaan plukken. Laat die nieuwe bezoekers en aanvragen maar binnenstromen. Kom maar op met al die loftuitingen over hoe geweldig mooi, professioneel en gebruiksvriendelijk de nieuwe site wel niet is.
Toch is het belangrijk je verwachtingen wat te temperen. Een nieuwe website heeft vaak even tijd nodig om te “landen”. Zowel bij je doelgroep als bij Google.
Denk hierbij aan tijd voor het indexeren van je pagina’s (zeker wanneer het de eerste website is voor je bedrijf kan het wel even duren voor je gevonden wordt in Google) of eventuele technische fouten waar je tegenaan gaat lopen. Is de website een vervanging voor een reeds bestaande site? Dikke kans dat je vaste doelgroep dan tijd nodig heeft om te wennen en je in het begin meer commentaar krijgt dan de lof en complimenten waar je misschien op hoopt.
Zelf heb ik bij een oude werkgever ervaren hoe de prestaties van een nieuwe site eerst achteruitgaan ten opzichte van de vorige. Dat kwam doordat mensen die nog in de beslissingsfase zaten en terugkeerden, plotseling in de war raakten door de nieuwe site. Even slikken dus, maar uiteindelijk wordt het beter. Mits je je huiswerk goed gedaan hebt tenminste. En daar gaan we verderop in deze gids mee aan de slag.
Maar voor we dat gaan doen nog even dit. Het aankondigen van je nieuwe website is niet alleen leuk en spannend. Het is ook een uitgelezen kans voor extra exposure. Daarom sluiten we deze inleiding af met 7 tips om méér uit de lancering van je nieuwe site te halen. Je weet wel, voor wanneer hij straks af is.
Of je de nieuwe site nu zelf hebt gemaakt of hebt laten bouwen, je hebt er veel tijd, energie en geld in gestoken. Zorg dus dat je het maximale haalt uit de aankondiging van wat al die inspanningen hebben opgeleverd. Me deze 7 tips om meer te halen uit aankondiging van je nieuwe website moet dat helemaal goed komen!
Voordat je je nieuwe website met de wereld deelt, zorg er alsjeblieft voor dat je kunt meten wat er op je nieuwe site gaat gebeuren. Als je de lancering wereldkundig maakt, kan het maar zo zijn dat er een flinke stroom bezoekers even een kijkje komt nemen. Een uitgelezen kans dus om direct wat eerste metingen en gegevens te verzamelen.
Zorg dus dat Google Analytics – en bij voorkeur een analysetool zoals Hotjar of Crazy Egg – actief zijn op je nieuwe website en meten wat er allemaal gebeurt. Zo loop je geen waardevolle data mis.
De eerste klap is een daalder waard. Een eerste indruk maak je maar één keer. En dan vergeet ik vast nog een gezegde dat benadrukt hoe belangrijk de eerste interactie met je website is.
Zorg dus dat alles wat moet werken goed werkt en loop je content nog eens door op spelling en leesbaarheid. Zo verzeker je een optimale ervaring voor je eerste bezoekers en voorkom je dat ze direct weer afhaken door iets wat heel eenvoudig voorkomen had kunnen worden.
Je wilde een nieuwe site omdat je je bij de oude schaamde om die te laten zien, toch? Nou, nu heb je een gloednieuw platform waar je trots op mag zijn. Showen dus, delen die hap! Vertel kort wat mensen van je nieuwe site kunnen verwachten, waarom het echt tijd was voor een nieuwe en hoe deze site je bezoekers (veel) beter gaat helpen hun doelen te bereiken.
Met advertenties op Facebook kun je een heel specifieke doelgroep bereiken. Bijvoorbeeld op basis van werkveld of interesses. En wat is er nu een sterkere boodschap dan dat jouw gloednieuwe website juist die doelgroep beter helpt dan ooit tevoren?
Juist, dat dacht ik ook. Een uitgelezen kans om jezelf (opnieuw) aan jouw ideale doelgroep te laten zien dus.
Pro tip! Wil je meer weten over het bereiken van de juiste doelgroep op LinkedIn? Luister dan ons interview met Joey van der Veen van LinkedIn waarin hij alles vertelt over account based marketing.
Waarschijnlijk had je duidelijke doelen met je nieuwe site. Daar hebben we het hiervoor al uitgebreid over gehad. Het punt is dat je die doelen nu kunt vertalen naar bijzonder sterke punten van je site. Probeer de sterke punten van je website te belichten die aansluiten bij de belevingswereld van je (potentiële) klanten.
“De 4 favoriete hypotheektools van bezoekers op onze nieuwe site” bijvoorbeeld.
Ook dit artikel kun je weer promoten via social media. Daarmee is het een mooie aanvulling op het rechtsreeks aankondigen van je nieuwe website.
Jij bent niet de enige die trots is op jullie nieuwe site. Nodig je medewerkers uit om het nieuws ook te delen op hun eigen social mediakanalen.
Je kunt niet van hen verlangen dat ze alles op Facebook, TikTok en Instagram gooien, maar LinkedIn is bijvoorbeeld zeker een geschikt medium. Leg ook in dit bericht weer de nadruk op hoe de nieuwe site een probleem in jouw branche nog beter oplost en je hebt een super relevante post die meteen de schijnwerpers op je nieuwe site zet.
Geef mensen een reden om je website te bezoeken. Bied bijvoorbeeld een introductiekorting aan of een waardevolle giveaway. Belangrijk is wel dat je duidelijk maakt dat het een tijdelijk aanbod is, speciaal voor de aankondiging van je nieuwe website.
Op deze manier krijg je niet alleen extra bezoekers (en dus waardevolle data), maar geef je ook een positieve psychologische eerste ervaring.
Kortom: er zijn talloze creatieve manieren te bedenken om meer te halen uit de aankondiging van je nieuwe website. Moet je alleen nog even zorgen dat die nieuwe site er komt. Daar gaan we in het vervolg van deze gids mee aan de slag.