Home Kennisbank SEO Interne links – Sitestructuur

Interne links – Sitestructuur

1K
Ruben de Vries SEO specialist

In dit artikel ga ik dieper in op het intern linken naar dieper liggende pagina’s binnen de website. Kort wordt in dit artikel ook de sitestructuur meegenomen.

Waarom is intern linken belangrijk?

Zoals ik op de pagina over linkbuilding heb uitgelegd beoordeelt Google websites en webpagina’s voor een groot deel op inkomende links. Dit kunnen links zijn van andere websites en domeinen, maar ook interne links worden hierin meegenomen. Links vanaf een andere pagina op een eigen website dus! Waarom is dit belangrijk? Menig ‘SEO-experts’ geven aan dat 70% van de waardering van de website bepaalt hoe hoog je in de zoekresultaten komt. Interne links zijn hier een onderdeel van en het is dus een gemiste kans als hier geen gebruik van gaat worden gemaakt. Tevens is het voor bezoekers erg prettig als er vanuit artikelen goed wordt doorgelinkt naar andere pagina’s. Meer informatie over een bepaald onderwerp is dan altijd direct te vinden.

Ankerteksten

Zoals ook al in de pagina over hoe linkbuilding goed uit te voeren staat, kijkt Google ook naar de ankerteksten. Dit geldt dus ook voor interne links. Nu is het zo dat je natuurlijk zelf jouw eigen website beheert en dus 100% invloed hebt op welke ankerteksten er worden gebruikt. Wel zo prettig, want zo kun je precies bepalen hoeveel procent een zoekwoord, zoals online marketing, gebruikt in je ankertekst en hoeveel procent je de bedrijfsnaam of andere tekst gebruikt.

Sitestructuur – Opbouw van de website

Een ander aspect van intern linken is de structuur en opbouw van een website. Wil je dat een pagina binnen jouw website hoog genoteerd staat op gekozen zoekwoorden dan zal er gezorgd moeten worden dat Google vanaf de homepagina binnen één of twee stappen op de desbetreffende pagina kan komen. De homepagina is over het algemeen de pagina met het grootste aantal inkomende links en dus de pagina met de meeste ‘linkwaarde’. De homepagina linkt in veel gevallen door naar verschillende pagina’s via het menu en hierna wellicht onder nog meer onderliggende pagina’s. Google beoordeelt dit en verdeelt de waarde van de inkomende links onder aan de onderliggende pagina’s. Dit gebeurt bij deze onderliggende pagina’s weer en zo wordt de waarde van een inkomende link op de homepagina steeds minder waard hoe dieper de pagina ligt in de website. Zie de afbeelding hieronder. Stelregel is dan ook, zorg dat een pagina die je voor de zoekmachines goed vindbaar wilt maken binnen drie klikken te bereiken is vanaf je homepage. Deze pagina is dan ook niet geheel zonder toeval te vinden met URL: .nl/kennisbank/seo/interne-links. Precies drie klikken naar de juiste pagina.

Meer weten wat OnlineMarketing.nl voor je kan betekenen? Neem gerust contact met ons op.

Was dit artikel nuttig?
lezers vonden dit nuttig, 0 niet

Deel