Wanneer je hebt besloten dat het tijd wordt voor een nieuwe website, heb je een eerste belangrijke keuze te maken. Ga je de website laten bouwen door iemand anders, of ga je toch liever zelf aan de slag? Beide opties hebben natuurlijk hun voor- en hun nadelen. En volgens wijlen Johan Cruijff heeft dan wel […]
Wanneer je hebt besloten dat het tijd wordt voor een nieuwe website, heb je een eerste belangrijke keuze te maken. Ga je de website laten bouwen door iemand anders, of ga je toch liever zelf aan de slag? Beide opties hebben natuurlijk hun voor- en hun nadelen.
En volgens wijlen Johan Cruijff heeft dan wel elk nadeel ook zijn voordeel, als het een website laten bouwen of maken aankomt wil je liever niets aan het toeval overlaten. Daarom gaan we je in dit eerste hoofdstuk helpen om te bepalen of je jouw website zelf gaat maken of dat je website uitbesteden voor jou de beste optie is.
Inhoud van dit hoofdstuk:
Om dat te doen gaan we hieronder stap voor stap de voor- en nadelen van de verschillende keuzes bespreken. Sommige daarvan had je misschien zelf al bedacht. Bij andere zaken had je wellicht nog helemaal niet stilgestaan.
Dat is het idee. Want door alle overwegingen even voor jezelf op een rijtje te zetten kun je een weloverwogen beslissing maken of je kiest voor je website zelf maken of uitbesteden.
Praktische tip: schrijf de overwegingen op een groot vel papier (of neem ze over in een Excel bestand als dat meer jouw ding is). Met verschillende kleuren kun je nu belangrijke overwegingen voor jouw specifieke situatie toevoegen, maar bijvoorbeeld ook een “score” geven aan hoe zwaar die overweging weegt.
Misschien is één van de nadelen van je website uitbesteden voor jou wel een ontzettende dealbreaker, terwijl het voor iemand anders een klein ongemak is.
Met andere woorden: de juiste keuze is voor ieder anders, maar met deze overwegingen heb je in ieder geval een goede kapstok om de keuze die je zelf maakt aan op te hangen.
We beginnen positief, met de voordelen van het zelf maken van je website. Vaak zijn de nadelen van je website laten bouwen automatisch de voordelen om het dan maar zelf te doen. Zo kun je een aanzienlijke duit besparen door geen professionele websitebouwer in te schakelen. Ook als er gewoon snel een (simpele) site nodig is, is zelf maken een goede optie. Maar er zijn meer redenen te bedenken om het zelf te doen.
Ken je dat spelletje nog van vroeger, waarbij een bericht wordt doorgegeven in een kring van mensen, doordat ieder het bericht aan degene naast zich vertelt? Dat spelletje liet zien dat er altijd iets verloren gaat in communicatie, doordat het een kwestie van formulering en interpretatie is.
Zo is het eigenlijk ook wanneer je een nieuwe website laat bouwen. Jij hebt het beeld voor ogen van wat je wilt en verwacht. Dat breng je zo goed mogelijk over op de websitebouwer, maar het risico bestaat natuurlijk dat er in die uitwisseling iets verloren gaat.
Dat gezegd hebbende: een goede bouwer zal juist iets aan jouw beeld toevoegen en dat daardoor meestal overtreffen of met zijn inhoudelijke kennis betere alternatieven voorstellen. Op zijn minst hoor je met enige regelmaat een update te krijgen of bij het bouwen betrokken te worden, zodat het zeker is dat het project de goede kant op gaat. Niets zo zonde als er aan het einde van een lang en kostbaar bouwproces achter te komen dat al helemaal aan het begin van de communicatiecirkel een bericht niet goed is overgekomen. Maar hier ben je natuurlijk zelf bij.
In het verlengde daarvan ligt het simpele feit dat jij je business als geen ander kent. Bij een agency of webbouwer moet je eerst uitleggen wat je eigenlijk precies doet, zodat de bouwers dat kunnen vertalen naar je website. Jij weet wat je klanten nodig hebben, jij weet hoe je dat het beste communiceert. Door zelf je website te bouwen elimineer je het leerproces dat een externe bouwer nodig zal hebben.
Daar staat natuurlijk tegenover dat je zelf ook het nodige zult moeten leren om je website te bouwen zoals jij voor ogen hebt.
Het kan heel fijn zijn om aan een groot project als het bouwen van een website te kunnen werken wanneer het jou uitkomt. Geen dure bouwers en designers die zitten te wachten op jouw feedback voor ze verder kunnen. Geen overhaaste beslissingen of stress omdat het team op een schema werkt.
Tegelijkertijd is dat een grote valkuil, want het kan snel gebeuren dat je het bouwen van je website voor je uit blijft schuiven als het allemaal vrijblijvend is. Je maakt er misschien een halve vrijdag voor vrij en begint vol enthousiasme en goede moed. Maar al snel word je ingehaald door de waan van de dag en gaat al je tijd weer naar e-mails en telefoontjes, en blijft het bouwen van de website hangen op de lange baan.
Natuurlijk zijn er helaas ook de nodige nadelen aan het zelf bouwen van je website.
Om maar te beginnen waar we met de voordelen waren gebleven: waarom denk je dat het zo is dat je gemakkelijk weer afglijdt in de waan van de dag?
Precies, dat is omdat je jouw business niet bent gestart om websites te bouwen (dan was je immers zelf wel websitebouwer geworden), maar om je eigen product of dienst te verkopen.
Het voelt dan dus snel alsof je tijd verdoet die je ook kunt besteden aan het opbouwen van je bedrijf, waardoor je er (te) weinig tijd voor vrijmaakt en het project afraffelt. Terwijl die website nu juist een belangrijke rol gaat spelen in het laten groeien van je bedrijf.
Misschien sta je nog aan het begin van je ondernemersavontuur en heb je het nog niet zo druk als je zou willen. Dan kan het juist heerlijk zijn om je op een project als dit te storten. Heb je het vaak al te druk voor kleinere projecten die tussendoor komen? Houd je dan bij je kernfocus en vertrouw je website toe aan iemand voor wie het bouwen van websites die kernfocus is.
Dat jij je business kent, beschreef ik hierboven als een voordeel. Maar het kan ook een groot nadeel zijn. Doordat je er te dicht op zit, kan het lastig zijn om het grotere plaatje te bewaken of te onthouden dat iemand jouw voorkennis niet heeft. Je gaat bijvoorbeeld te snel de diepte in op je homepage of landingspagina’s, terwijl bezoekers eerst nog bekend moeten raken met je product of dienst.
Je website laten bouwen haalt dat gevaar weg, doordat de bouwers er net zo blanco in gaan (uiteraard met de juiste input van jou) als je bezoekers de site straks gaan bezoeken.
Jij bent goed in wat jij te bieden hebt. Je kunt niet tegelijkertijd ook een pro zijn in webdesign, content maken en marketing. Terwijl al die factoren van belang zijn voor het bouwen van een website die echt doet wat hij moet doen.
En zeg nou zelf: jij bent vast ook wel eens afgehaakt omdat een website er onprofessioneel uitzag. Ook al is het niet jouw business: de uitstraling van je site straalt wel af op wat je te bieden hebt. Het is zonde als dat een negatieve uitstraling is.
Goed, tijd om te kijken naar de voors en tegens van de andere optie: je website laten bouwen door een professionele websitebouwer. Waarom zou je er wel of niet voor kiezen het bouwen van je site uit te besteden?
We beginnen weer met de voordelen van je website uitbesteden.
Wanneer je jouw website laat bouwen door een professional, dan profiteer je van de ervaring die diegene met eerdere projecten heeft opgedaan. Denk aan best practices, wat er moet gebeuren en wat daarbij prioriteit heeft. En, heel belangrijk: welke input van jou nodig is om de website een succes te maken.
Een goede websitebouwer weet welke vragen hij moet stellen om de juiste informatie uit jou los te krijgen die nodig is voor een geslaagd eindresultaat.
Er zijn talloze grotere en kleinere websitebouwers. Van freelancers tot bedrijven met tientallen werknemers. Elk weer met eigen voor- en nadelen. Meer over het kiezen van de juiste professional lees je in hoofdstuk 3, nadat je hebt besloten of je jouw website wilt laten bouwen of het zelf gaat doen.
Je haalt niet alleen de professional zelf binnen, maar ook alles wat er nodig is om een geweldige website te bouwen. Denk hierbij aan de nodige software en andere tools, maar ook aan contacten met goede designers en schrijvers (vaak met een scherp samenwerkingstarief). Wanneer je die zaken los moet aanschaffen en die mensen los moet inhuren wordt het opeens toch nog prijzig om je website zelf te bouwen.
Doordat een websitebouwer weet wat hij doet en daarnaast de beschikking heeft over professionele tools, zul je 99 van 100 keer ook een beter eindproduct krijgen door je website te laten bouwen. Maar, dan is het natuurlijk wel belangrijk dat je de juiste professional vindt. Daar hebben we dan ook een heel hoofdstuk aan gewijd, later in deze gids.
Zoals elk nadeel zijn voordeel heeft, heeft elke keuze natuurlijk ook de nodige nadelen. Zo ook het laten bouwen van je website door een pro.
Om maar met het voor de meeste mensen grootste nadeel te beginnen: je website laten bouwen door een goede professional is niet goedkoop. Het is dus een belangrijke afweging om zelf te maken hoeveel een flitsende, multifunctionele website waard is voor je bedrijf. Moeten er echt allemaal speciale functionaliteiten en opties inzitten, of is een simpele website die je boodschap helder maar krachtig overbrengt net zo waardevol, of misschien zelfs waardevoller?
Dat wil overigens niet zeggen dat je een simpele website niet moet laten bouwen. Het eenvoudig houden is niet per se een teken dat je het net zo goed zelf kunt doen. Ook een eenvoudige website laten bouwen door een professional kan iets toevoegen, zoals een design en conversieopties die door jaren van ervaring hebben aangetoond te werken.
Het is dus hoe dan ook belangrijk om vooraf een duidelijk beeld te hebben van wat je van je website wilt en welk budget je beschikbaar hebt. Dat maakt je zoektocht alweer een stukje makkelijker. Daarnaast voorkomt het dat je je laat meeslepen door de grootste plannen van een websitebouwer en je straks met een veel ingewikkelder (en duurdere) website zit dan je eigenlijk nodig had.
Haastige spoed is zelden goed. Dat geldt ook voor het ontwikkelen van een website. En dat kan frustrerend zijn, maar houd in je achterhoofd dat het een teken is van kwaliteit. Een goede professionele websitebouwer wil aan het einde van de rit hetzelfde resultaat als jij: een goede website die voldoet aan de verwachtingen (en die het liefst nog overtreft).
Daar is tijd voor nodig. En tussentijdse aanpassingen en gebruikersonderzoek.
Zie dit ook als een kans om het kaf van het koren te scheiden. Een goede websitebouwer zal je een realistisch tijdspad schetsen en afremmen wanneer je de verwachting uitspreekt dat je de website wilt laten bouwen in twee weken tijd.
Misschien wel het grootste nadeel is dat er veel “neppers” zijn. Mensen die zichzelf aanbieden als webdesigner of webbouwer, maar te weinig ervaring hebben om een professioneel eindproduct op te leveren.
Iedereen met een computer en internettoegang kan immers een website maken. (Vandaar het dilemma: website laten bouwen of zelf doen, nietwaar? ? ) Helaas betekent dat ook dat iedereen met die twee dingen zichzelf kan aanbieden om websites voor anderen te maken.
Zoals gezegd gaan we later dieper in op de vraag hoe je de juiste websitebouwer kunt vinden voor jouw project. De eerste handvatten heb je al: goedkoop is vaak duurkoop en zoek naar een realistisch tijdspad.
De conclusie is dan ook dat er geen echte conclusie is. Zowel je website laten bouwen als het zelf doen hebben elk hun eigen voordelen.
De belangrijkste afweging ligt erin waar je staat met jouw onderneming. Heb je al een bruisende business en wordt het nu eindelijk tijd voor de stap online of een professionele vervanging van de oude bedrijfswebsite? Dan is het verstandig die website te laten bouwen. Je hebt er waarschijnlijk de budgetten voor, je kent je bedrijf en je klanten goed genoeg en je hebt de tijd niet om het zelf te doen want je onderneming staat niet stil.
Als je nog maar net bent begonnen en de telefoon bepaald nog niet roodgloeiend staat, kan dat een reden zijn om ervoor te kiezen het zelf te doen. Maar ook dan hangt het weer af van het soort bedrijf dat je aan het opbouwen bent. Verwacht jij je klanten vrijwel uitsluitend online te gaan bereiken? Dan kun je misschien beter toch direct investeren in een werkelijk professionele website.
Wat je uiteindelijk ook besluit: in de volgende hoofdstukken vind je de handvatten die je nodig hebt om van het bouwen van je website een succes te maken.