Oké, laten we eerlijk zijn. Het feit dat je hier bent, wijst erop dat je op zijn minst al een vaag idee hebt waarom SEO belangrijk is. Toch is het in deze zoekmachine optimalisatie gids een vraag die we niet over kunnen slaan.
Oké, laten we eerlijk zijn. Het feit dat je hier bent, wijst erop dat je op zijn minst al een vaag idee hebt waarom SEO belangrijk is. Toch is het in deze zoekmachine optimalisatie gids een vraag die we niet over kunnen slaan.
Misschien heb je wel een vaag idee dat je “iets met SEO zou moeten doen”. Bijvoorbeeld omdat een vriendin je ooit heeft verteld dat zij er goede resultaten mee haalt voor haar bedrijf. Of omdat je ergens hebt gelezen dat het een goede manier is om gratis bezoekers naar je website te trekken.
Dat wil jij ook!
Maar is het de enige reden waarom SEO belangrijk is? Nee, niet helemaal.
In dit hoofdstuk:
Natuurlijk, het aantrekken van gratis bezoekers is één van de beste antwoorden op de vraag waarom SEO belangrijk is. Maar er zijn meer redenen om – als je dat nog niet gedaan had – nu echt eens te overwegen om met SEO te beginnen.
Had ik al gezegd je met een goede SEO-strategie gratis bezoekers – en dus potentiële klanten – naar je website kunt trekken? Ik zal hem niet meetellen in de 7 overtuigende redenen waarom SEO belangrijk is, maar omdat het voor veel mensen de nummer één reden is om met zoekmachine optimalisatie te starten, kon ik hem ook niet helemaal uit het lijstje weglaten.
Er zijn nog altijd erg veel mensen die blind op het bovenste resultaat in de zoekmachines (meestal een advertentie) klikken. In bepaalde onderzoeken bleek dat zij zich er vaak niet eens van bewust waren op een advertentie te hebben geklikt.
Die mensen kregen bijvoorbeeld de opdracht een bepaalde zoekopdracht uit te voeren. Ze gingen zitten, typten de opdracht in en klikten op de eerste notering, die stond aangemerkt als advertentie. Toen hen in een vragenlijst achteraf werd gevraagd of ze weleens op advertenties klikken bij het Googelen, antwoordden ze van niet. Ze hadden niet eens gemerkt nog geen tien minuten eerder op een advertentie te hebben geklikt.
Maar, dat verandert wel. Steeds meer mensen worden zich bewust van het feit dat de advertenties daar staan omdat ervoor is betaald, terwijl de andere resultaten daar staan omdat ze het beste antwoord op de zoekvraag bieden. Daardoor scrollen steeds meer mensen bewust door naar de organische resultaten.
Alleen adverteren in zoekmachines is dus steeds minder doeltreffend. Zeker wanneer jouw doelgroep nu net bestaat uit die kritische doelgroep en niet uit koopjesjagers.
Zoals we in deze gids zullen gaan zien, is één ding essentieel om hoge posities in zoekmachines te halen. Namelijk dat de zoeker op jouw website de best mogelijk oplossing vindt voor zijn zoekintentie.
Door je actief met SEO bezig te houden, optimaliseer je dus ook stap voor stap je website en je content voor de gebruiker. Door gericht te werken aan content waar zoekmachines meer vertrouwen in stellen, zul je ook meer vertrouwen van je bezoeker winnen.
Wie zou jij eerder om advies vragen? Een verzekeringsmaatschappij die door de kwaliteit van de website bovenaan de zoekresultaten staat, of een bedrijf dat een plek tussen die resultaten heeft moeten kopen?
Precies.
Zoals we bij punt 1 zagen, scrollen steeds meer mensen bewust door naar de organische resultaten omdat ze weten dat daar de kwaliteit is te vinden. Wat zou het voor jouw merk betekenen als je daar de eerste notering bent?
Het is een teken dat je iets (heel erg) goed doet op je website, wanneer je door steeds meer organisch verkeer wordt bezocht. Kennelijk bied je de juiste content en gebruikservaring. Zie je je verkeer juist afnemen? Dan vinden mensen kennelijk bij een ander beter wat ze zoeken en is er werk aan de winkel.
Het organische verkeer is daarmee een signaal van de gezondheid van je website. Door dit actief te monitoren word je je beter bewust van wat werkt voor jouw website, maar signaleer je het ook eerder wanneer iets niet in orde is.
Lokale SEO wordt voor kleine, lokale ondernemingen steeds belangrijker. Alleen een stenen vestiging is niet meer genoeg wanneer de eerste stap van veel consumenten – nog voor er een voet in het winkelcentrum is gezet dus – een zoekopdracht in Google (Maps) is.
Maar ook voor grote bedrijven met meerdere vestigingen is het een gouden kans om meer bezoekers te trekken, zowel voor de website als voor die stenen vestigingen.
Iemand die in de buurt woont van je onderneming kan je op die manier vinden, fan worden en een terugkerende klant worden. Misschien wordt het zelfs wel zo’n grote fan dat hij vrienden of familie over je vertelt. Lokale SEO kan op die manier een trouwe offline klantenkring en mond tot mondreclame aanwakkeren.
Lees ook: bedrijvengidsen om je lokale vindbaarheid een boost te geven.
Vaak gaat aan een koopbeslissing een uitgebreid onderzoek vooraf. Vroeger gebeurde dat in catalogussen of tijdschriften; nu gebeurt het online.
Iemand gaat eerst op zoek naar mogelijk oplossingen voor een probleem of wens. Daarvan vallen er een paar af, waarna de overgebleven opties intensiever met elkaar worden vergeleken. Vervolgens worden van de favoriete oplossing verschillende aanbieders vergeleken. En dán pas is het tijd om te kopen.
Advertenties richten zich meestal op de laatste of voorlaatste stap van dat proces. Je hebt immers de grootste kans op een conversie wanneer iemand die al van plan is om te gaan kopen op je advertentie klikt.
Maar de kans is ook groot dat je op dat moment al te laat bent en iemand je advertentie helemaal links laat liggen. SEO is er juist op gericht om al eerder in het beslissingsproces in beeld te komen. Door op deze manier in de verschillende fasen van de customer journey in de zoekresultaten voorbij te komen, masseer je je merknaam als het ware in de hersenen van je potentiële klant.
Hebben ze dan uiteindelijk de keuze gemaakt dat jouw type product de beste oplossing biedt voor het probleem? Dan is de kans groot dat ze er niet eens meer naar op zoek gaan, maar rechtstreeks uitkomen bij dat bedrijf dat zo’n behulpzaam artikel had voor hun oriënteringsproces. Jij dus.
Met betaald adverteren moet je voor iedere klik richting je website opnieuw betalen. Als je meer leads wilt verzamelen, betekent dat dus meer geld uitgeven. Hetzelfde geldt voor veel andere tactieken: zodra je er geen geld meer in steekt, valt het verkeer weg.
SEO kent een meer exponentiële groeicurve. In het begin gaat het langzaam, maar elke positie stijging betekent significant meer bezoekers.
En het beste is: als je die hogere positie eenmaal te pakken hebt, blijf je er (gratis) bezoekers mee aantrekken. Een volgende investering brengt je verder omhoog en bouwt voort op de bezoekers die je al aantrok. Er zit dus een soort stapelvoordeel in de effecten van een SEO-campagne. Zoekmachine optimalisatie leent zich daarbij dus veel beter voor een stapsgewijze groei van je bedrijf.
Vergelijk het met je appels (leads) bij de groenteboer kopen (SEA) of het opkweken van een eigen appelboom in je achtertuin (SEO). Je zou de rest van je leven bij de groenteboer appels kunnen kopen. De prijs per appel wisselt van tijd tot tijd, maar over de langere tijd genomen gaat hij langzaam omhoog. En over tien jaar moet je nog net zo goed geld blijven uitgeven om aan appels te komen, waarschijnlijk zelfs een beetje meer geld dan nu.
Gelukkig is de appelboom in je achtertuin van jaar tot jaar meer appels gaan opleveren. Het heeft je wat investeringen gekost (tuingereedschap, meststoffen om de groei te bevorderen en vooral veel tijd). In het eerste jaar had je slechts een handvol appels, maar inmiddels komt ruim de helft van alle appels die je nodig hebt van je eigen boom. Dit jaar belooft de oogst zelfs bijzonder goed te worden en lijk je voor het eerst meer appels binnen te krijgen dan je op kunt, dus verkoop je er een paar aan je buurman.
Natuurlijk moet je ook in SEO (tijd en geld) blijven investeren, maar als je de kraan een tijdje dichtdraait houdt het verkeer niet van het ene op het andere moment op te komen.
Geef een man een lead en hij werkt voor een dag. Leer een man SEO en hij zal nooit meer om leads verlegen zitten 😉
Naarmate je beter gevonden wordt, zul je in tools als search console zien dat mensen je content ook vinden op zoekopdrachten waar je zelf nog helemaal niet aan gedacht had.
Door die opdrachten in je website en conversiepagina’s te verwerken, kun je je doelgroep een nog betere en completere service bieden. En daarmee de conversie van je site verder verbeteren.
Ook kun je hier in jouw strategie voor zoekmachine optimalisatie hier weer op verder bouwen. Over sommige van de onderwerpen die je op deze manier bent tegengekomen, heb je misschien wel veel kennis in huis en kun je een hulpvaardig artikel schrijven.
Dat voegt weer een extra kans toe om zoals beschreven in punt 5 al eerder bij je potentiële klanten in beeld te komen.
Hopelijk hoef je je nu nooit meer af te vragen waarom SEO belangrijk is voor jouw onderneming. Zoals we hebben gezien gaan de voordelen veel verder dan het aantrekken van gratis bezoekers. Daar vloeren weer andere voordelen uit voort, die je helpen om je bedrijf te laten groeien. Daarnaast speelt SEO een belangrijke rol in het optimaliseren van je website op gebruikservaring.
In de volgende hoofdstukken gaan we dieper in op de vraag hoe je dit dan praktisch gezien voor elkaar krijgt. Wat is zoekmachine optimalisatie nu precies? Welke factoren spelen een rol? En waarom is er zo’n belangrijk verband tussen SEO en de ervaring van de bezoeker?