Amazon SEO: 5 tips!

Amazon komt eraan en voor webshops is dit een enorme bedreiging of kans. Het is maar hoe je het bekijkt. Mijn mening is dat Amazon Nederland binnen komt stormen en zijn marktaandeel hoe dan ook naar zich toe gaat trekken. In Amerika was het marktaandeel in de e-commerce branch van Amazon 49%. 49%!! Ook voor Nederland zou het zomaar die kant op kunnen gaan in de toekomst. Reden genoeg om te kijken hoe we bovenaan komen in Amazon als men zoekt naar een product. Oftewel Amazon SEO.

In dit artikel 5 tips die je gaan helpen om straks bovenaan in de zoekresultaten van Amazon te komen!

Tip 1: Denk na over hoe men Amazon gebruikt

Logisch, zou je zeggen. Maar Amazon is anders dan Google en de ranking factoren die we van deze zoekmachine werken zijn heel anders dan die van Amazon. Mensen die zoeken in Amazon zijn op zoek naar een bepaald product. En minder naar informatie. Als men zoekt naar bepaalde producten dan zul je als verkoper ervoor moeten zorgen dat je weet welke termen dit zijn. En op basis hiervan jouw producten voor Amazon optimaliseren.

Amazon houdt voor de SEO rekening met twee verschillende zaken. Relevantie en Prestatie. Dus, hoe goed je producten verkopen in Amazon. En hoe relevant je product is voor de zoekopdracht.

Tip 2: Maak werk van je reviews

Goede reviews zijn natuurlijk altijd belangrijk. Voor Amazon SEO is dat niet anders. De topresultaten hebben normaal gesproken 4 sterren of meer. Op een schaal van 5 sterren is dat gewoon hoog. Je zult dan ook een manier moeten vinden om goede reviews te verzamelen.

Aangezien je kopers zal moeten stimuleren om reviews achter te laten zal er ook weleens een negatieve reactie bij zitten. Reageer altijd op deze reviews en probeer ze weer blij te maken. Potentiële klanten bekijken hoe je omgaat met negatieve reacties en zullen hun beslissing ook hier weer op baseren.

Kortom: goede reviews en goede reacties op negatieve reviews zorgen voor een betere prestatie van je producten.

Amazon reviews SEO

Tip 3: Optimaliseer je titel

In de SEO-industrie is het optimaliseren van je titel al zo oud als SEO zelf. Voor Amazon is dit nog steeds extreem belangrijk. Probeer het belangrijkste zoekwoord aan het begin van je titel te plaatsen en zorg dat het wel een goed converterende titel is.

Deze laatste is belangrijk omdat wanneer iemand je titel ziet ook wel getriggerd moet worden om te klikken op je product.

Amazon SEO productpagina

Tip 4: Gebruik bullet-points

Als iemand je Amazon-productpagina bezoekt wil je dat alle informatie hier te vinden is en de bezoeker overtuigt tot een aankoop. Een grote kans dat je veel te vertellen hebt en goed kan uitleggen waarom iemand jouw product moet aanschaffen. Het nadeel hiervan is dat het al snel onoverzichtelijk wordt en een lap tekst nodigt niet echt uit om te lezen.

Tegenwoordig wil men snel en overzichtelijk zien wat de voordelen zijn en op basis hiervan een keuze maken.

Door gebruik te maken van bullet-points zorg je ervoor dat je een overzichtelijke samenvatting kan maken van de redenen waarom iemand het product zal moeten aanschaffen. Iets wat ervoor zorgt dat je algemene prestatie beter wordt en dat is, zoals je inmiddels weet, goed voor je Amazon SEO!

Tip 5: Gebruik goede afbeeldingen

Voor een goede e-commerce site is het altijd belangrijk dat de afbeeldingen goed zijn en kloppen. Aangezien iemand het product niet kan aanraken zijn foto’s (en video’s etc.) de enige manier om het product goed te zien. Amazon vindt goede afbeeldingen dan ook extreem belangrijk en neemt het mee in hun SEO-algoritme.

Hierom is het aan te raden om productafbeeldingen aan te leveren die groter zijn dan 1000×1000 pixels. Dit om ervoor te zorgen dat de afbeelding genoeg kwaliteit heeft voor als mensen willen inzoomen.

Written by

Ruben de Vries Follow

Als SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'

Comments

Je bent momenteel offline