School jezelf om tot marketeer of breid je kennis verder uit
Online marketing is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden voor bedrijven. De concurrentie die men online ervaart groeit. Hoe voorkom je dat een groot deel van de doelgroep van je organisatie op de website van een concurrent belandt? Op welke manier zorg je dat je de interactie aangaat met bestaande consumenten, om zo te voorkomen dat zij een volgende keer voor een andere aanbieder kiezen? Het zijn voorbeelden van vragen op het gebied van online marketing, waarmee organisaties steeds vaker zitten. Dat online marketing belangrijker wordt, blijkt ook uit de groeiende vraag naar marketing opleidingen. Er zijn verschillende instituten in Nederland die deze opleidingen aanbieden.
Mensen met een compleet ander beroep kunnen een dergelijke opleiding volgen om zich om te laten scholen. Het is bijvoorbeeld interessant voor mensen die verwachten dat hun huidige functie in de komende jaren verdwijnt als gevolg van de digitalisering en automatisering binnen organisaties. Ben je al werkzaam in de marketingwereld? Kijk in dat geval eens naar een relevante online marketing cursus. Het helpt je jouw kennisniveau actueel en op peil te houden. Zeker in de wereld van online marketing volgen ontwikkelingen elkaar op hoog tempo op.
NIMA-opleidingen op het gebied van marketing
Het aanbod aan cursussen en opleidingen op het gebied van (online) marketing is groot. Welke opleiding staat het best aangeschreven? Aangeraden wordt het om een NIMA-opleiding te volgen. NIMA staat hierbij voor Nederlands Instituut voor Marketing; het is de beroepsvereniging in dit werkveld. Opleidingen van NIMA staan als zeer goed te boek; het geeft je als professional op het gebied van marketing een stevige positie op de internationale arbeidsmarkt. Daarbij zijn de NIMA-opleidingen zowel interessant voor de ervaren marketeer, als voor een beginnend professional. Er zijn verschillende opleidingsinstituten in Nederland die deze NIMA-opleidingen aanbieden. Heb jij er al eens naar gekeken?
Verschillende niveaus in NIMA-opleidingen
Bij het vergelijken van de verschillende NIMA-opleidingen zal al snel opvallen dat deze een losse letter bevatten (A, B of C). De letter zegt iets over het niveau van de opleiding. Begin bij NIMA A Marketing, om vervolgens de opleiding NIMA B Business Marketing en bijvoorbeeld NIMA C Consumentenmarketing te volgen. Ook de NIMA B Digital Marketing is een populaire opleiding onder marketeers. Afhankelijk van je bestaande kennisniveau en ervaring in het vak, zou je ook direct voor een NIMA B-opleiding kunnen kiezen. In de omschrijvingen van dergelijke opleidingen lees je vaak meer over de onderwerpen die aan bod komen.
Blijf je kennis voortdurend actualiseren
Zoals eerder in dit artikel aangehaald werd volgen trends elkaar snel op binnen de marketingwereld. Dat geldt in het bijzonder voor online marketing. Het is om deze reden van groot belang om je kennis voortdurend te actualiseren. Een achterstand in je kennisniveau kan ertoe leiden, dat je niet langer excelleert in je functie binnen de organisatie. Bij de concurrent weet men immers wél wat werkt om de posities van een website in de zoekmachine te verbeteren, of de interactie aan te gaan via sociale kanalen.
Het actualiseren van je kennis over (online) marketing doe je niet alleen door periodiek een NIMA-opleiding te volgen. Lees bijvoorbeeld ook online blogs, zoek case studies op waarin nieuwe methodes op het gebied van online marketing worden uitgeprobeerd en bezoek evenementen gerelateerd aan dit onderwerp. Het helpt je niet alleen je kennisniveau op peil te houden, maar zorgt tegelijkertijd voor een uitbreiding van je zakelijke netwerk. Zeker de grote marketingevenementen dragen hieraan bij.
Voorbeelden van deze evenementen zijn de Webwinkel vakdagen, NIMA Marketing Day, IMU Live, Marketplace Conference en bijvoorbeeld Brighton SEO. Naar welke van deze beurzen en evenementen ben jij al eens gegaan? Bezoek ze samen met collega’s!