Het belang van een professionele huisstijl in je héle bedrijf.

Niet communiceren is onmogelijk. De verkeerde boodschap communiceren is daarentegen sneller gebeurd dan je lief is. Hoe belangrijk is huisstijl in dat eeuwige, wankele evenwicht? Dat bespreken we in dit artikel.

Een professionele huisstijl is je vriend in het bewaken van de consistentie in hoe je je als bedrijf presenteert. En ook zonder grote investeringen en een peloton aan marketeers, kan het MKB voordeel halen uit een goed gecontroleerde huisstijl. Een beetje tijd investeren en wat discipline en je creëert zomaar een onuitwisbare indruk bij je (potentiële) nieuwe klanten. 

Waarom een huisstijl?

Allereerst even een boute uitspraak. Wij kopen zelden puur uit ratio en op kwaliteit. Als niet-marketeer is dit misschien even pijnlijk om te horen, maar geloof me, bijna al je koopkeuzes zijn irrationeel en hebben weinig met de kwaliteit te maken. Natuurlijk zijn er producten waar je wél veel van weet, maar de meeste niet. Gelukkig is ons brein best geavanceerd en kunnen we onbewust goede keuzes maken. Jammer alleen dat de marketeers steeds meer te weten komen over ons brein.

Ons brein neigt namelijk naar patroon-denken en patronen zijn te analyseren. Enig idee waarom bij sommige merken de soepverpakking rechthoekig is? Omdat we dat percipiëren als hogere kwaliteit en dus zijn we geneigd er meer geld aan uit te geven. Aha! En jij maar denken dat je deze soep kocht, omdat…. uhhh meer tomaten per deciliter? Minder chemische toevoegingen? Nope, de presentatie (lees: verpakking, lees: huisstijl) The devil is in the detail….again.

“The detail is as important as the essential is. When it is inadequate, it destroys the whole outfit.”

Christian Dior

Daarin zie je dus het eerste belang van huisstijl naar voren komen. Want die rechthoekige verpakking, dat is nou weer net wel een keuze. Van de verkoper, om met de manier waarop ze het product presenteren jou als potentiële koper over de streep te trekken.

En het belang van zo’n professionele huisstijl gaat een stuk dieper dan je misschien denkt.

People do judge a book by its cover…

We bespreken met collega’s of we ons formeel, of juist informeel kleden. We spreken af dat we op tijd komen bij afspraken en er zijn ongeschreven regels over de uiterlijke verzorging. 

Maar wat vertelt het meubilair dat je op kantoor hebt staan aan potentiële klanten die langskomen omdat ze misschien zaken willen doen? Of de auto’s waar we in rijden, wanneer wij bij die klanten langsgaan? De enveloppen waar de facturen in gaan? Het lettertype van de offertes? Of zelfs de laptops en telefoons waarmee gewerkt wordt?

Het antwoord is simpel. Het vertelt of je geregisseerde woorden en visuals (op websites, visitekaartjes, offertes, etc) als authentiek (echt) overkomen op je klant. En dat is best belangrijk.

Iedereen kan wel roepen dat hij de beste is in zijn branche, maar presenteert hij zich ook op zo’n manier dat die claim geloofwaardig overkomt?

Ter illustratie: stel je een schoonmaakbedrijf voor dat op alle flyers en kaartjes de belofte doet “De schoonste schoonmakers van Nederland!” te detacheren. Je hebt interesse, en maakt een afspraak. Vervolgens komen de vertegenwoordigers voorrijden in auto waar zo’n dikke laag modder op zit dat je naar de kleur eronder nog slechts kunt gissen. Geen sterke eerste indruk, die woorden op dat visitekaartje zijn nu meteen een stuk minder geloofwaardig.

Er is niet één juiste huisstijl. Er is alleen maar consistentie.

De ‘vorm’ van non-verbalecommunicatie kan je zien als een huisstijl. Wat wil je uitstralen als organisatie? Bijvoorbeeld professioneel en gedisciplineerd, of informeel en toegankelijk Betaalbaar of hoogste kwaliteit? Misschien een combinatie?

Belangrijk om tot een goede huisstijl te komen is om vast te stellen op welke waarden van de klant je inspeelt. En niet alleen de particuliere klant, maar ook de B2B klant. Want uiteraard hebben ook bedrijven gekozen normen en waarden.

Primark snapt het. Boss snapt het ook.

Het feit dat een professionele huisstijl kan bijdragen aan de verwachting van de consument is wellicht nog het beste te illustreren met een voorbeeld uit de kledingindustrie.

Wie iets goedkoop wil aanschaffen en de Primark binnenloopt ‘voelt’ dat een t-shirt hier niet veel zal kosten. De kledingstukken liggen in grote metalen bakken en de verlichting is akelig wit. Wie daarentegen de Hugo Boss store binnenloopt kijkt waarschijnlijk toch even op het prijskaartje voordat die jas gepast wordt…

Jouw klanten ‘voelen’ ook iets als ze contact met je organisatie hebben. En zoals gezegd: de verkeerde boodschap is sneller overgedragen dan je lief is.

Neem Rumag, dat een zeer succesvol bedrijf bouwde op een heel simpele maar effectieve huisstijl. Aanstekelijke.quotes.met.puntjes.ertussen. Witte letters op een zwarte achtergrond en de naam “RUMAG” eronder: zo simpel kan het zijn.

Behalve dat die hele huisstijl bleek te berusten op één grote leugen. Een uitzending van zondag met Lubach hierover kostte Rumag duizenden volgers (de teller loopt momenteel nog steeds). Geloofwaardigheid weg.

Effectieve marketing start met de huisstijl

Needless to say, dat een huisstijl ontwikkelen verder gaat dan het kiezen van het logo. Maar hoe ontwikkel je de juiste huisstijl? Een valkuil is om te beginnen met de vraag:”Wat willen wij uitstralen?” Het gaat dieper. De huisstijl moet voortvloeien uit het antwoord op deze 4 vragen:

  1. Wie is mijn doelgroep?
  2. Naar welke waarden streeft mijn doelgroep? (lastig vaststellen, maar niet onmogelijk)
  3. Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat wij aansluiten bij deze waarden?
  4. Wat is ervoor nodig om deze indruk te wekken? (Lees: huisstijl)

Gebruik een tooltje, niet je onderbuik.

Een handige tool is de middel-doelketen. Met dit tooltje stel je vast op welke waarden je wilt inspelen, en dus hóe je wilt communiceren met je klant. Oftewel wat je wilt uitstralen: je huisstijl.

Beeld je een organisatie in die een dienst aanbiedt voor een doelgroep die veel waarde hecht aan zijn of haar status en carrière. Deze organisatie kiest er bijvoorbeeld voor om uit te stralen dat zij gedisciplineerd is (een eigenschap waarmee ze probeert aan te sluiten bij een waarde van de doelgroep). Een niet opgeruimd kantoor, offertes met verschillende lettertypes en inconsequent gebruik van kleur, draagt negatief bij aan de eigenschap ‘gedisciplineerd’. De doelgroep wordt daardoor minder effectief bereikt en je loopt het risico dat een concurrent wel haar details/huisstijl op orde heeft.

Hoe manage ik de huisstijl?

Je kan als ondernemer of marketeer huisstijl onder de aandacht brengen onder de noemer ‘branding’. Branding is de techniek om voorkeur te creëren voor je merk (brand). Voorkeur creëer je door waarden en associaties te koppelen aan je merk. Denk aan een waarde als ‘discipline’ en associaties als ‘opgeruimd en duidelijk’. Feitelijk kan je maar 2 dingen echt fout doen: inconsequent zijn en details aan het toeval over laten.

Probeer de essentie van een huisstijl ook tussen de oren te krijgen van je collega’s door het belang ervan te communiceren. Want wie tijd steekt in het ontwikkelen en het bewaken van de huisstijl, wordt beloond met klanten die over je denken hoe jij wilt dat ze over je denken. En die gedachte is ongetwijfeld een positieve…

Dus…

Een huisstijl is essentieel om je product (of dienst) aan te laten sluiten bij je klant’s opvatting over de wereld en zelfbeeld. Hoe beter alle details op elkaar afgestemd zijn, hoe groter de kans dat men iets bij je afneemt. Van de grote merken op deze wereld kunnen we twee dingen leren over hun huisstijl. Consistentie is cruciaal en niks is toeval, ook al lijken sommige details nog zo willekeurig gekozen…

Written by

Ruben de Vries Follow

Als SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'

Comments

Je bent momenteel offline