Waarom is je voornaam op een bekertje bij de Starbucks zo’n BIG DEAL?

Onze voornamen hebben een bepaalde kracht. Vanaf ons eerste levensjaar is het een klank die constant terugkomt. Zoals de ouders geconditioneerd zijn om een huilend kind te voeden, op te pakken of te verschonen. Zo zijn wij vanaf het eerste levensjaar geconditioneerd om te reageren op een voornaam. Dus.. Tim, Liesbeth, Mo & Merel.. Hebben jullie zin in een Cocktail Party? Ik wel! 

De psychologie achter de naam op de starbucks beker

Cocktail Party Effect 

Even wat herkenbare zaken over je voornaam op een rijtje: je hebt bijvoorbeeld het Cocktail Party Effect. Op een feestje zijn meerdere gesprekken bezig. Je kan vaak maar één gesprek goed volgen. Maar als je bij een ander groepje ineens je naam hoort vallen schakelt je brein keihard over naar dat gesprek. 

Dit is ook herkenbaar voor mensen met een bijnaam of een naam die makkelijk is af te korten. Ik word bijvoorbeeld vaak ‘Mil’ genoemd. Maar als iemand mijn voornaam voluit zegt, dan schrik ik. Vaak is mijn reactie: huh, wat heb ik gedaan? 

Na het feestje, naar psychotherapie 

De kracht van een voornaam komt ook naar voren in een onderzoek van Selzer. In de psychotherapie zijn ze heel bewust van de positieve, maar ook negatieve gevolgen van het gebruik van een voornaam bij een volwassen patiënt. Zo schrijft Selzer dat therapeuten het gebruik van een voornaam goed in de gaten houden, omdat het een dusdanig effect kan hebben op de uitkomst van de therapie. 

Okay. Een voornaam is dus heftige materie. Tijd voor koffie. 

Koffie bij de Starbucks 

We reageren heftig op onze voornaam. Als we een winkel zien met de eigen voornaam, ben je zeer geneigd om daar aandacht aan te besteden. Ik durf zelfs te stellen dat jij ook weleens een foto hebt gemaakt van een straatnaam of een winkel die de eigen naam draagt. En wat te denken van die sleutelhangers met namen. Het is natuurlijk schitterend als je de eigen naam vindt. Maar als je niet je eigen naam vindt? Ja, dan baal je flink. 

En zo werkt het ook bij de Starbucks. We vinden het leuk om te zien dat onze eigen naam ergens op staat. Dan is het helemaal van jou. Je hebt het toegeëigend. Dus: check. Daar reageren we al lekker op. Maar… Ho. Wacht eens. 

Ze schrijven je naam verkeerd! Dat kan echt niet. Waar het gros van de Nederlanders geen moment wakker ligt om spelfouten in het eigen schrijven, zijn we er wel als de kippen bij om de fout geschreven eigen naam uit te lichten. En dat vind ik schitterend. De (fout) geschreven naam is perfect Instagram & Snapchat materiaal! 

Starbucks bekers worden sowieso al graag op Snapchat en Instagram gedeeld. Daar speelt Starbucks met het fout spellen van namen nog eens extra slim op in

Stel narcisten zijn we 

Als afsluiter nog een klein, leuk weetje uit een onderzoek uit 1985 van de heer Nuttin. In Narcism beyond gestalt and awareness staat ‘the name letter effect’ beschreven. Een naam van een bedrijf of product dat begint met dezelfde letter als onze voornaam vinden we heel prettig. Stelletje narcisten die we zijn. 

Dus mocht je ooit een belangrijke pitch of presentatie geven? Gebruik gewoon lekker veel woorden die beginnen met de voorletter van de beslisser.

Written by

Milan Lagerwerf Follow

Milan is marketingstrateeg & eigenaar van creatief marketingbureau Flom & Co.(flomenco.nl). Hij opperde vroeger opgevoed te zijn door wolven. Het was de ultieme manier om op te vallen en bij bedrijven binnen te komen. Opvallen met absurditeit beschouwt hij nog steeds als fijn & vooral brisant. Maar de echte passie ligt op het gebied van marketing. In verschillende media vormen deelt hij daarom marketingkennis met alles & iedereen.

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…