Belco klantenservice software: een kennismaking in 7 voordelen

Webshops waren altijd al in opkomst, maar schoten door de verschillend lockdowns van de afgelopen jaren al helemaal als paddenstoelen uit de grond. Winkels probeerden online toch nog wat verkopen te realiseren en openden dus digitaal de deuren die fysiek gesloten moesten blijven.

En er is geen weg terug. Hoewel winkelstraten inmiddels weer open zijn, hebben veel consumenten het gemak van online shoppen meer dan ooit omarmd. En dat brengt de nodige uitdagingen met zich mee.

Voor winkeliers die nu – met een online én een offline winkel – wel heel veel klantenserviceballen in de lucht te houden hebben: een kennismaking hoe software je hierin kan ontzorgen.

De uitdagingen voor de moderne fashion (web-)winkel

Konden winkels tijdens de lockdown nog volop aandacht besteden aan hun nieuwe online verkooppunt, inmiddels zijn ook de fysieke deuren weer open. Dat vraagt om het balanceren van twee heel verschillende verkoopkanalen. Terwijl het met al die nieuwe webshops belangrijker dan ooit is om ook online een uitmuntende klantenservice te bieden.

Volgens Belco – aanbieder van hoogwaardige klantenservice software – is die klantenservice misschien wel de grootste volgende horde voor (kersverse) online winkels om te nemen.

De tijd waarin je als webshop in de fashion branche je klantenservice er wel even naast kon doen, ligt ver achter ons. Sterker nog: de lat voor de klantenservice van fashion webshops lag nog nooit zo hoog.

Edwin, Belco.nl

Wat Edwin hier specifiek over fashion winkels zegt, geldt natuurlijk in brede zin voor alle kersverse internet ondernemers. Maar hoe kan software nou helpen bij het verbeteren van de klantenervaring?

7 redenen voor webshops om klantenservice software te gebruiken

Hoog tijd voor een kijkje in de keuken van Belco, te beginnen bij de zeven voordelen die ze zelf naar voren schuiven voor hun (fashion) webshop klanten. Wat haal je er als webshop uit? Wat heeft klantenservice software zoal te bieden?

1. Ook online die persoonlijke touch

Dat gevoel dat je als trouwe klant herkend wordt door de mensen achter de kassa. Daar zijn mensen ook online naar op zoek. Daarom werkt Belco met klantprofielen. Wanneer een klant contact opneemt, kan een medewerker zo direct de beschikbare gegevens inzien. Van contactgegevens tot orderstatus. Daardoor hoeft de klant niet alles weer voor te kauwen en zal hij zich sneller gehoord voelen.

2. Overzicht

Wil je dat verchillende medewerkers vanaf meerdere locaties contact kunnen hebben met klanten? Dan zorgt software zoals Belco voor een overzicht van de status van verschillende collega’s. Of iemand nu in de winkel aan het werk is of vanuit huis: anderen kunnen eenvoudig zien wie er beschikbaar is voor vragen.

3. Verschillende kanalen op één plek

Met een webshop ben je al snel via meerdere kanalen bereikbaar. Telefoon, e-mail, livechat: dat maakt het er niet overzichtelijker op. Daarnaast draagt het er alleen maar aan bij dat het managen van die offline en online klantenservice nog lastiger wordt. Daarom centreert klantenservice software dit op één plek. Via welke weg een klant ook contact opneemt, het komt binnen in dezelfde inbox.

4. IT-kennis onder de sneltoets

Niet elke winkel kan zich veroorloven om – na het starten van een webshop – ook direct een IT-medewerker aan te nemen. En al valt het wel te veroorloven, ze zijn momenteel nauwelijks te vinden. Daarom is het samenwerken met een partij die je belangrijkste processen rondom klantcommunicatie beheert ook zo prettig. Daar hebben ze die IT-experts namelijk wél, zodat eventuele issues snel verholpen kunnen worden en de klant er geen last van heeft.

5. Vanaf overal werken

Met klantenservice software kun je vanuit elke locatie in contact staan met je klanten. Wel is het dan dus belangrijk om jezelf ook in bescherming te nemen. Want waar je de fysieke voordeur van een offline winkel achter je dicht kon trekken in de avond, bestaat hiermee het gevaar dat je altijd aan het werk bent.

6. Efficiënte werkverdeling

Dat probleem wordt overigens ook in de software zelf ondervangen. Zo is er de optie om taken aan een collega toe te kennen of de minder prangende vragen tijdens te snoozen. Op die manier houd je nog altijd de maximale controle over je eigen tijd en wordt ook delegeren makkelijker dan ooit.

Bij een klant die fysiek voor je neus stond was dat immers een stuk lastiger.

7. Verder automatiseren

Dé grote kans van online ondernemen en digitaliseren, is het automatiseren van bedrijfsprocessen. Zo gaat er steeds minder tijd verloren aan telkens terugkerende taken. Die waardevolle tijd kan dan besteed worden aan het verder laten groeien van de winkel. En natuurlijk aan die zo belangrijke offline tijd buiten het werk.

Belangrijk is dus het vinden van een goed evenwicht. Het runnen van een webshop kan ervoor zorgen dat je “24/7” aan het werk bent, maar kan juist ook helpen om je efficiënter te werken en daardoor meer tijd over te houden.

Meer weten? Lees de 7 voordelen van Belco voor fashion webshops nog eens rustig na.

Written by

Ruben de Vries Follow

Als SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…