7 SEO Instagram fouten (die jij misschien ook wel maakt)

Veel mensen kennen de waarde van SEO voor het beter vindbaar maken van je website en meer (gratis) bezoekers trekken. Veel minder mensen kijken op dezelfde manier naar hun social media accounts. Zonde. Want ook SEO voor Instagram kan je aan waardevolle extra exposure helpen.

Je account schreeuwt om aandacht van de wereld en wil graag beter gevonden worden. Hoe staat het met jouw Instagram SEO? Hieronder vind je 7 veelgemaakte SEO fouten op Instagram (die jij voortaan dus mooi kunt vermijden).

SEO Instagram fouten die veel worden gemaakt

SEO voor Instagram als aanvulling op zoekmachine optimalisatie

Bij zoekmachine optimalisatie denk je misschien niet meteen aan je social media accounts. Toch is het zonde om die – met al het harde werk dat je steekt in de vindbaarheid van je website – over het hoofd te zien.

Natuurlijk, de term is ook een beetje misleidend. SEO – search engine optimization – is voor zoekmachines. Toch zou deze manier van denken wat ons betreft in iedere social media manager opleiding terug moeten komen.

Laten dan maar gewoon doen alsof die S voor “social” staat. Social Engine Optimization. Oftewel: optimalisatie voor de “machinerie” van social media.

Want in essentie is SEO voor Instagram en andere social media hetzelfde als voor Google, Bing en andere zoekmachines. Je richt jouw platform – of dat nou een Instagram account is of een website – op zo’n manier in dat die zo goed aansluit bij de algoritmes van degene die bepaalt hoe vindbaar je bent.

Met andere woorden: optimaliseren voor Google betekent zoveel mogelijk de algoritmes van Google paaien. SEO voor Instagram betekent zoveel mogelijk de algoritmes van Instagram om je vinger winden.

Instagram SEO kan – wanneer je het goed doet – dan ook zorgen voor meer zichtbaarheid, volgers en interactie.

En net als met “gewone” SEO zorgen meer volgers en interacties ook weer voor een hogere gebruikersscore, wat de vindbaarheid binnen Instagram alleen maar verder ten goede komt.

Tijd dus om je Instagram SEO game aan te scherpen. Hier zijn in ieder geval alvast 7 veelgemaakte fouten die jij voortaan gaat vermijden 😉

1. Een onsamenhangende pagina is slecht voor je Instagram SEO

Als je je al bezighoudt met SEO voor je website, dan ken je het belang van samenhang in de artikelen die je publiceert. Een goede structuur, interne links, een idee achter wat je schrijft.

Wikipedia is eigenlijk de enige website die ermee wegkomt om over alles te gaan.

Hetzelfde geldt voor je Instagram. Je posts dienen een zekere onderlinge logica te hebben wat betreft concept, onderschrift en hashtags.

Consistentie vraagt tijd. Neem de tijd om over ieder onderschrift en iedere post na te denken. Welke hashtags zijn voor jouw doelgroep echt relevant? Hoe zien de posts eruit in het totale grid van je feed?

Probeer ook consistentie aan te brengen in de frequentie waarmee je post. Hier volgt een korte video die laat zien hoe je met inplanning een samenhangende feed kunt maken.

Veel mensen zijn op zoek naar “de perfecte tijd om te posten”, maar de realiteit is dat die voor iedere doelgroep anders is. Jouw optimale moment kun je dus alleen maar vinden door te experimenteren.

Wel is regelmatig posten en een vaste frequentie aanhouden goed voor je Instagram SEO.

2. Het niet aanpassen van locatie tags

Dit is een kans die vooral veel bedrijven die (uitsluitend) online opereren laten liggen. Wanneer je doelgroep vanuit het hele land (of zelfs van over de hele wereld) kan bestellen, is het natuurlijk zonde om jezelf maar aan één locatie te laten zien.

Speel dus met de locatie hashtags wanneer je in beeld wilt komen bij mensen op verschillende locaties. Als online sportwinkel kun je bijvoorbeeld een reeks van posts maken met favoriete hardlooplocaties in verschillende Nederlandse steden.

Kom je mooi in beeld bij hardlopers in die verschillende steden, die geheid een keer op zoek zijn naar nieuwe hardloopschoenen.

3. Verkeerd (of niet) gebruiken van hashtags

Hashtags op social media zijn vergelijkbaar met de zoekopdrachten waar je via Google op gevonden wordt. Het is dus dé kans om je posts beter vindbaar te maken en een essentieel onderdeel van Instagram SEO.

Toch worstelen veel mensen en bedrijven met het juiste gebruik van hashtags.

De verkeerde hashtags gebruiken leidt ertoe dat mensen niet krijgen wat ze verwachten wanneer ze op jouw post klikken. Dat is vergelijkbaar met iemand die in de Google zoekresultaten op jouw notering klikt en vervolgens op een pagina komt die totaal niet aansluit bij wat hij verwachtte te vinden. Google zal de volgende keer wel drie keer nadenken voordat jouw pagina op dat zoekresultaat wordt getoond.

Wanneer uit de gebruikersinteractie blijkt dat veel mensen ontevreden zijn met jouw posts bij een bepaalde hashtag, heeft dit dan ook een negatieve invloed op je vindbaarheid op de langere termijn.

Helemaal geen hashtags gebruiken is eigenlijk alleen weggelegd voor beroemdheden die alleen al op hun naam dagelijks nieuwe volgers aantrekken. Maar dan nog is het een gemiste kans. Hashtags zijn namelijk dé manier om de grote stroom van content op sociale media te ordenen. Daarmee zijn ze een essentieel onderdeel van Instagram SEO.

het belang van hashtags bij SEO voor instagram
Wees bij Instagram voor SEO niet te gemakzuchtig om een goed hashtag onderzoek te doen. Dat is net zo belangrijk als zoekwoorden bij reguliere SEO

4. Alt Tekst links laten liggen

Net zoals alt tekst belangrijk is voor zoekmachines, is het dat ook voor de SEO van je Instagram.

Je vindt deze functie in het scherm waar je een beschrijving en tags aan je post kunt toevoegen. Klik op “geavanceerde instellingen” en dan op “alternatieve tekst schrijven”.

In de beschrijving bij deze functie staat “alternatieve tekst beschrijft je foto’s voor mensen met een visuele beperking”.

Omdat ook de algoritmes van Google en Instagram die visuele beperking hebben, helpt een sterke alternatieve tekst je om beter gevonden te worden.

5. Gebruikersnaam is niet zoekbaar

Zie je gebruikersnaam als een keyword en maak het kort, onderscheidend en herkenbaar. Dat maakt het niet alleen makkelijker voor mensen om je te zoeken op Instagram (bijvoorbeeld omdat ze een artikel van je hebben gelezen en je graag willen volgen). Het helpt ook bij de branding van je merk, doordat je een herkenbaarheid opbouwt die met een lange en ingewikkelde naam een stuk lastiger te realiseren is.

6. Geen zoekwoorden in de beschrijving

Net zoals zoekwoorden belangrijk zijn in de content op je website, zijn ze dat ook in je posts op Instagram. Als je post over een bepaald onderwerp gaat, is het immers logisch dat dat terugkomt in de beschrijving, nietwaar?

Maar net zoals met de content op je website geldt ook hier: niet overdrijven. Houd het natuurlijk en ga niet lopen keyword spammen in je Instagram posts. Het moet wel natuurlijk en lekker leesbaar blijven.

7. Geen zoekwoorden in je bio

Tot slot is ook je biografie een belangrijke plek voor Instagram SEO. Ook hier geef je aan waar je account en je posts over gaan, dus ook hier is het belangrijk om de juiste zoekwoorden (zowel primair als secundair) te verwerken.

Je biografie helpt potentiële volgers niet alleen om je te vinden, maar ook om een beter beeld te krijgen van wie je bent, waar je voor staat en wat ze kunnen verwachten.

Ook hier geldt dus: houd het natuurlijk en probeer mensen te boeien met de juiste tekst.

verbeter je instagram seo om er meer uit te halen

Conclusie: het onontgonnen terrein van Instagram SEO

Als er één beeld duidelijk is geworden door deze 7 veelgemaakte fouten, dan is het wel dat SEO voor Instagram grotendeels dezelfde logica volgt als optimalisatie voor zoekmachines.

Houd jij je dus al bezig met de optimalisatie van de vindbaarheid van je website? Pas diezelfde manier van denken dan eens toe aan wat je op Instagram onderneemt. Grote kans dat je dan ook veel meer (gratis) bezoekers uit dit medium kunt halen.

Een keertje brainstormen over jouw Instagram tactiek? Ontdek dan onze gratis community voor mensen met dezelfde drive als jij!

Written by

Ruben de Vries Follow

Als SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…