Wat zijn Facebook Lead Ads?

Adverteren via Facebook doe je met een doel. Meer naamsbekendheid voor je merk, een goede after-sales door content te delen met je huidige volgers of het genereren van Leads voor je business. Voor deze laatste is een optie: Facebook Lead Ads. Maar wat houdt het in en waarom zou je ze inzetten? Je leest het hier!

Wat zijn Facebook Lead Ads?

Lead Ads van Facebook zijn formulieren die opspringen in je beeldscherm na het klikken op een advertentie. Hierbij heb je de mogelijkheid om gegevens vooraf in te laten vullen. Denk aan een telefoonnummer, mailadres etc. Gegevens die bekend zijn bij Facebook. Daarnaast kun je zelf de juiste vragen stellen om hoogwaardige leads te genereren.

Ook kun je Lead Ads in verschillende vormen gieten. Denk aan een offerte formulier, inschrijvingsformulier voor een nieuwsbrief of voor een registratie van je opkomende event.

Voorbeeld Facebook Lead Ad
Voorbeeld Facebook Lead Ad

Wat zijn de voordelen van Lead Ads?

Doordat alles zich afspeelt binnen het Facebook-platform worden gebruikers niet doorgeleid naar een andere website. Dit scheelt in eerste instantie al een drempel, aangezien een bezoeker niet hoeft te wachten op de laadtijd van de site die erachter zit en er direct beslist kan worden. Door een Lead Ad te gebruiken zorg je ervoor dat de bedenktijd na het aanklikken van de advertentie minimaal is.

Een ander voordeel is dat bepaalde gegevens door Facebook al vooraf ingevuld kunnen worden. Hierdoor is de drempel voor een potentiële lead kleiner en stijgt het conversiepercentage. Een hoger conversiepercentage zorgt voor een grotere kans dat je Facebook-campagne een succes gaat worden!

Wat zijn de nadelen?

Uiteraard heeft een lead ad ook nadelen. Zo wordt de Facebook-gebruiker niet doorgestuurd naar je website. Iemand komt dus minder in aanraking met je brand en deze verleid je daardoor ook niet om verder te kijken dan de advertentie.

Ook voor Remarketing is het onhandig. Facebook kan een goed kanaal zijn om ‘goedkoop’ (ten opzichte van bv. Search) bezoekers naar je site te trekken die in je doelgroep vallen. Door middel van Remarketing (via SEA en Social Remarketing) kan je die doelgroep verder ‘nurturen’ om deze te begeleiden naar de aankoop. Met Lead Ads kan dit helaas niet omdat iemand de website niet zal zien.

Het testen waard!

Deze manier van adverteren is al in de online marketing wereld sinds 2015. Niets nieuws dus, toch zie ik vaak genoeg ‘normale’ Facebook-ads voorbij komen waarbij ik me afvraag of ze Lead Ads ook al getest hebben. Iets wat het zeker waard is.

Wat vind jij van Lead Ads? Doen of heb je een beter idee? Laat het gerust weten in de reacties!

Wat zijn Facebook Lead Ads?

Dit is een manier om rechtstreeks in Facebook leads te verzamelen, zonder dat je mensen hiervoor weg van Facebook hoeft te verwijzen. Daarmee is het een gebruiksvriendelijke en laagdrempelige manier om leads te verzamelen.

? Wanneer gebruik je Lead Ads?

Facebook Lead Ads gebruik je bijvoorbeeld voor het uitbreiden van je mailinglist. Zo kun je mensen een gratis whitepaper aanbieden in ruil voor hun e-mailadres, dat zij in het lead ads formulier invullen. Ook kun het gebruiken om mensen zich te laten (voor-)inschrijven voor een bepaald (online of offline) event.

?Werkt Facebook Lead Ads ook echt?

Dat hangt vooral af van het doel dat je ermee hebt. Op deze pagina zetten we voor je uiteen wat de voor en nadelen zijn van lead ads. Ook bespreken we hoe je er de hoogste kans van slagen mee behaalt!

Written by

Lars Maat Follow

Sinds 2011 ben ik werkzaam in de online marketing, vooral met online advertising (Google, Bing, Facebook, Instagram en LinkedIn). Met Maatwerk Online helpen we bedrijven met het behalen van meer klanten uit het internet. Dit doen we sinds 2013 vanuit ons kantoor in hartje Rotterdam.

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…