Wat doet een copywriter? (Geschreven door een copywriter 😉 )

Wat doet een copywriter eigenlijk? Tsja. Zelfs voor een copywriter is dat niet zo 1.. 2.. 3.. te omschrijven.

En dat terwijl je de vraag behoorlijk vaak krijgt. Familie. Vrienden. Je vriendin, die zich afvraagt hoe ze eigenlijk aan haar familie en vrienden moet vertellen wat haar vriend voor de kost doet.

Dat komt doordat wat een copywriter precies doet, voor een groot deel afhangt van waar hij het doet. Het bedrijf of de organisatie waarvoor hij werkt, bedoel ik.

Maar misschien loop ik wat te hard van stapel. Hieronder ga ik stap voor stap proberen om haarfijn aan je uit te leggen wat een copywriter doet voor zijn geld.

Inhoud:

wat doet een copywriter eigenlijk

Wat doet een copywriter?

Een copywriter schrijft copy, oftewel tekst. Dat is (met afstand) de simpelste definitie die ik je kan geven van wat een copywriter doet.

Een beetje flauw misschien, maar het is wat het is.

In een iets meer omvattende definitie kun je stellen dat een copywriter zich specialiseert in het creëren van heldere, overtuigende content die een bepaald doel teweeg kan brengen.

Dat doel kan zijn het verkopen van een product of dienst, maar ook het informeren of amuseren van een beoogde doelgroep. Het kan gaan om teksten voor een flyer, om een enkele zinnetje dat in een advertentie direct de aandacht grijpt, of over een boeiend bedrijfsverhaal voor de over ons pagina op de bedrijfswebsite.

Wat een copywriter doet, kan dus erg verschillend zijn afhankelijk van wat de werk- of opdrachtgever nodig heeft.

Toch zijn er een aantal vaardigheden die handig zijn om te hebben, of werkzaamheden die eigenlijk altijd wel terugkomen.

Daarom ga ik het hieronder proberen het gemiddelde profiel van een copywriter te vatten.

Wat is het salaris van een copywriter?

Als copywriter in loondienst kun je rekenen op een salaris van rond de €2.000,- tot €2.600 bruto per maand (bron: mijnzzp) Met vergelijkbare functies (zoals webredacteur of online communicatie medewerker) waar de ervaring van een goede copywriter van pas komt, kun je vaak meer verdienen.

Als zzp-er kun je natuurlijk (veel) meer verdienen, maar daar staat dan wel de onzekerheid tegenover dat je zelf aan je klanten moet zien te komen. Acquisitie is dan ook een belangrijk onderdeel van wat een freelance copywriter doet, zeker in het begin van het freelance bestaan.

Hoe kun je copywriter worden?

Copywriter worden kan iedereen met een goed gevoel voor taal en tekst. Het helpt wanneer je een opleiding hebt gedaan in taal- of communicatierichting, maar het belangrijkst is een vlotte pen.

Of een vlot toetsenbord natuurlijk. Je snapt het punt.

In feite kan iedereen die in staat is om hele zinnen te schrijven, een copywriter worden. Je kunt letterlijk nu een afspraak maken bij de KvK om je te registreren en opdrachten aan te nemen als freelancer.

Een goede copywriter worden is een heel ander verhaal. Daarvoor heb je toch iets nodig van de profielschets die ik hieronder voor je in elkaar heb proberen te flansen.

Het profiel van een (goede) copywriter in 3 kenmerken en kerntaken

Zoals ik al schreef: iedereen die heeft leren schrijven, kan in principe natuurlijk copywriter worden. Je hebt toch wel een beetje meer nodig dan dat om er ook een goede boterham mee te kunnen verdienen.

Of je dat nu wilt doen als freelancer en opdrachten nodig hebt, of als copywriter in loondienst en dus naar tevredenheid moet presteren.

Hieronder vind je een aantal werkzaamheden waar je als copywriter mee te maken krijgt.

1. Schrijven

Tsja, de belangrijkste taak van een copywriter is schrijven. Dat kan van alles zijn, net wat je werk- of opdrachtgever nodig heeft.

Copy, tekst, content: het zijn drie termen die hierin veel door elkaar worden gebruikt en in essentie ook hetzelfde betekenen. Hier en daar wordt onderscheid gemaakt tussen content (informeert of inspireert, vaak langere artikelen) en copy (zet aan tot actie, meestal kortere stukjes of zelfs enkele zinnen), maar in de praktijk kan het allemaal op het bordje van de copywriter terechtkomen.

Natuurlijk heb je als copywriter (meestal) wel een specialisatie. Zo is de een goed in langere blogs die een specifieke vraag beantwoorden, en is de ander juist beter in korte promotie tekstjes die een doelgroep aanzetten tot actie.

Een greep uit wat je zoals kunt schrijven als copywriter:

  • (SEO) blogs
  • Professionele artikelen
  • Landingspagina’s voor een website
  • E-books
  • Posts voor social media
  • Advertenties
  • E-mails
  • Productbeschrijvingen
  • Persberichten
  • Etc.

Eigenlijk kun je als copywriter een bijdrage leveren aan elk aspect van een bedrijf waar tekst aan te pas komt.

Enneh, een belangrijk onderdeel van schrijven is ook durven schrappen, dus je moet kritisch naar je eigen werken kunnen kijken.

schrijven is natuurlijk een groot deel van wat een copywriter doet

2. Planning en strategie bepalen

Door als een blinde tekeer te gaan op je toetsenbord kom je er natuurlijk niet. Er wordt inmiddels zoveel gecommuniceerd en geschreven, dat er wel een gedachte achter moet zitten.

Een belangrijke factor van het wel of niet succesvol zijn van content, is dan ook de contentstrategie die erachter zit. Daarin wordt nagedacht over de soort content die wordt gemaakt, de doelgroep die ermee bereikt moet worden en de beste manieren om de content te delen en te promoten.

Het is niet essentieel om hier als copywriter een bijdrage in te leveren. Veel bedrijven hebben een aparte content strateeg of content marketeer die zich juist met die strategie bezighoudt.

Maar het is zeker een toegevoegde waarde wanneer je hier als copywriter in mee kunt denken of een sparringpartner in kunt zijn. Dat vergroot niet alleen jouw toegevoegde waarde, maar verbreedt ook je carrière opties.

3. Schaamteloze zelfpromotie

Misschien wel het beste wat je als copywriter kunt doen om je geld te verdienen, is jezelf promoten.

Dat geldt voor freelancers (die immers opdrachten moeten binnenslepen), maar ook voor copywriters in loondienst.

Dan is het namelijk belangrijk dat je jouw waarde laat zien, dat je ideeën die je hebt weet te verkopen aan je manager en/of je teamleden of dat je – als je solliciteert op een nieuwe functie – weet te overtuigen dat jij echt beter in staat bent om zinnen te vormen dan de andere kandidaten.

Dat laatste klinkt misschien een beetje denigrerend, maar het is wel de harde waarheid. Als copywriter kan het best lastig zijn om jezelf te onderscheiden. Het helpt om een goed portfolio op te bouwen, maar jezelf kunnen verkopen is ook belangrijk.

Zelf heb ik dat altijd één van de lastigste onderdelen gevonden, maar ik begin de schroom langzaam maar zeker van me af te werpen.

Dussseh… Ben jij op zoek naar een copywriter voor het vinden van jouw bedrijfsverhaal, om dat (online) op de juiste manier te verkondigen of gewoon om goede teksten voor je te tikken? Stuur me dan (helemaal vrijblijvend natuurlijk) een mailtje op tim@onlinemarketing.nl zodat we eerst eens digitaal kunnen kennismaken en ontdekken of we bij elkaar passen.

Written by

Tim Lommerse Follow

Neerlandicus die na zijn studie de online marketing in is gerold. Geniet van alles wat taal te bieden heeft, van de kracht van een goed verhaal en van de psychologische kant van (overtuigen met) teksten. (tim@onlinemarketing.nl)

Comments

Je bent momenteel offline