Wat levert content marketing op?

Het delen van content is belangrijker dan ooit en gebeurt daarom in verschillende vormen. Het ene bedrijf vlogt erop los en het andere bedrijf publiceert elke maand een informatieve blog. Steeds meer ondernemers houden zich bezig met het delen van content. Maar waarom eigenlijk? Wat levert content marketing op voor een bedrijf? Voor het antwoord wil ik je vragen om snel verder te lezen.

Wat levert content marketing op voor je bedrijf?

Ben jij van plan om te starten met het delen van content? Dan is het goed om je vooraf twee dingen te beseffen:

  • Succes hebben met content marketing is een langetermijnstrategie
  • Wat content marketing oplevert is onmogelijk (volledig) in geld uit te drukken

Als je ondernemer bent, dan is de kans groot dat je gewend bent om een bepaalde investering zo snel mogelijk terugverdiend te zien. Dat is op zich logisch, maar toch wil ik je aanraden om content marketing te zien als investering op de lange termijn. Waarom? Dat zal duidelijk worden aan het eind van deze blog.

Hieronder volgt eerst een overzicht van wat content marketing kan opleveren voor jouw bedrijf.

Het succes van content marketing is namelijk volledig afhankelijk van het doel dat je ermee wilt bereiken. Het is dan ook aan te raden om hier vooraf goed over na te denken zodat je jouw content marketing strategie kunt inrichten op het doel dat jij ermee voor ogen hebt. Dit overzicht gaat je helpen om te bepalen op welke manier content marketing jouw bedrijf het meeste op gaat leveren.

Wat levert content marketing op uitgelegd in verschillende stappen

Content marketing levert meer naamsbekendheid op

Zelf ben ik drie jaar geleden begonnen met het delen van content om meer naamsbekendheid te krijgen in de markt. Maar welke content moet je dan gaan delen? Dat is een vraag waar ik zelf best lang over heb nagedacht.

Voor vrijwel iedere branche is het een perfect begin om te starten met het delen van informatieve content via blogs. Richt je hierbij op vragen die spelen in jouw doelgroep en beantwoord die zo uitgebreid mogelijk. Daarmee voeg je niet alleen direct waarde en herkenbaarheid voor die doelgroep toe aan je website. Dit soort teksten zijn ook uitermate geschikt om met behulp van SEO mensen naar je website te trekken die de betreffende vraag intypen in Google.

Met informatieve content is de kans groter dat jouw content verder wordt verspreid. En dat is natuurlijk wat je nodig hebt om meer naamsbekendheid te krijgen in de markt. De informatieve blogs kan je ook gebruiken om middels social selling het eerste contact te leggen met prospects.

Klantrelatie

Het regelmatig delen van relevante content is een goede manier om in contact te blijven met klanten en prospects. Veel ondernemers stoppen veel tijd in het binnenhalen van nieuwe klanten. Heeft iemand uiteindelijk gekozen om een dienst of product af te nemen? Dan wordt het klantcontact vervolgens minder intensief of daalt zelfs tot nul.

Ondernemers komen vaak niet verder dan het versturen van de maandelijkse nieuwsbrief die – vaak zonder geopend te worden – in de prullenbak belandt.

Behandel bestaande klanten als prospects en geef hen ook regelmatig een beetje aandacht. Zorg ervoor dat de content die je deelt relevant en interessant genoeg is. Iemand die al eerder overtuigd genoeg was van jouw bedrijf om een aankoop te doen, heeft doorgaans veel minder overtuiging nodig om “opnieuw klant te worden”.

Mooie bijkomstigheid is dat klanten eerder geneigd zijn deze content uit zichzelf verder gaan verspreiden. Ze zijn immers al fan van je merk of product. Uit ervaring weet ik dat dit over het algemeen leidt tot meer nieuwe sales dan zelf aan (koude) acquisitie doen.

Top of mind

De kans is klein dat iemand direct interesse heeft in jouw dienst of product als hij of zij voor het eerst met je in aanraking komt.

Dat kan in de toekomst veranderen en dan wil je natuurlijk dat iemand direct aan jou denkt. Daarom is het belangrijk om regelmatig content te delen om op de radar van klanten te blijven tot het moment daar is zaken te doen. Na het geven van jouw visitekaartje op een netwerkborrel neem je toch ook later nog even telefonisch contact op om verder te praten?

Dit is net zoiets.

Zeker als je content ook inzet zoals ik hierboven aanraadde, door je te richten op mensen die zich met een bepaalde vraag tot Google richten, is dit een uitstekende manier om in beeld te blijven tot diegene zo ver is om te kopen. Dit is het welbekende e-book of whitepaper dat in ruil voor een e-mailadres gedownload kan worden.

Autoriteit

Het beschermen van jouw kennis heeft geen zin meer. Wanneer jij geen antwoord geeft op de informatiebehoefte van klanten doet de concurrent het wel. Om gezien te worden als autoriteit binnen je vakgebied wil ik je daarom adviseren om zoveel mogelijk kennis te delen.

Naast autoriteit zorgt dit er ook voor dat klanten vertrouwen gaan krijgen in jou als ondernemer. Laat zien waarom jij de beste bent in jouw vakgebied. Vaak zorgt dat ervoor dat klanten voldoende vertrouwen in je kunnen krijgen om contact met je op te nemen.

Meer website bezoekers

Veel bedrijven beschikken over een mooie, strakke website. Maar na de lancering doen zij er weinig aan om die website te blijven voorzien van nieuwe content.

Hartstikke zonde, want hierdoor is de website niet meer dan een digitaal visitekaartje van het bedrijf. Het regelmatig delen van relevante content leidt tot meer traffic naar je website, zowel van bestaande klanten als van nieuwe (potentiële) klanten.

Het regelmatig delen van nieuwe content kan ook rekenen op waardering van zoekmachines als Google. Hierdoor krijg je een streepje voor in de zoekresultaten ten opzichte van concurrenten die nooit nieuwe content publiceren.

Hulp nodig?

Heb jij na het lezen van deze blog nog vragen over content marketing? Laat dan vooral van je horen in de reacties onder dit artikel. Ben je overtuigd en sta je te trappelen om zelf met content marketing aan de slag te gaan? Dan deel ik tot slot nog graag een handig stappenplan om je te helpen een vliegende start te maken met je strategie.

Bedankt weer voor het lezen en veel succes!

Written by

Wesley Jacobs Follow

Wesley is een allround tekstschrijver en contentspecialist, actief als eigenaar van WeCreateContent. Zijn doel is om bedrijven te helpen om online zichtbaar te worden en om onder de aandacht te blijven bij de doelgroep. Gedreven in 'Social Selling'!

Comments

Je bent momenteel offline